Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d (100kW) hyytyy täyskaasukiihdytyksessä **kunnossa tällä hetkellä**

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • huupi
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 1196
    • Tyrnävä

    E46 320d (100kW) hyytyy täyskaasukiihdytyksessä **kunnossa tällä hetkellä**

    Ongelma on sellainen, että täyskaasukiihdytyksessä auton kiihtyvyys hyytyy selvästi 2000 rpm kohdalla kunnes hieman ennen 3000 rpm taas paranee selvästi. Osakaasulla kiihdyttäessä ongelmaa ei ilmene. Kysymys on, että mikä tämän mahdollisesti aiheuttaa? Vikaa on selvitelty sen verran, että vikakoodit on luettu -> ei vikoja. Myös live-dataa on luettu, mistä selvisi, että ahtopaineet nousevat hitaasti ollen vasta yläkierroksilla sen mitä pitääkin. EGR on otettu pois käytöstä ja imusarjaa puhdistettu. Ilmamassamittari on vaihdettu uuteen ja alkuperäiseen sekä ohjelmoitu. Turbon ohjaussolenoidi on myös vaihdettu uuteen ja alkuperäiseen. Lisäksi ohjaussolenoidia edeltävä alipainesäiliö on uusittu (entinen omistaja oli ohittanut vanhan rikkinäisen). Myös kaikki turbon ohjaukseen liittyvät alipaineletkut on uusittu. Seuraavaksi olisi tarkoitus vielä tarkastaa ahtopaineanturi.

    Testasin autoa siten, että ohitin turbon ohjaussolenoidin kokonaan ja kas, silloin veti hyvin tuon kierroalueen läpi. Onko kellään ajatuksia mikä mättää? Voisiko jakajapumppu oikutella tuolla tavoin? Toisaalta auto on ollut tuollainen jo useamman 10tkm eikä ongelma ole pahentunut.
    Last edited by huupi; 04-08-2010, 16:18.
    I01 i3s 94
  • huupi
    BTCF Member
    • Aug 2007
    • 1196
    • Tyrnävä

    #2
    Päivitystä hieman. Ongelma on hivenen muuttanut muotoaan, sillä nyt tuo hyytyminen 2000 rpm kohdalla muuttunut nykimiseksi eli 2000 rpm hyytyy, 2300 kiihtyy normaalisti, 2600 hyytyy taas ja 3000-> vetää normaalisti. Ahtopaineanturin puhdistin, mutta sillä ei ollut vaikutusta kulkupuoleen. Vinkkejä vian selvitykseen kuultaisiin mieluusti.
    I01 i3s 94

    Comment

    • MorningStar
      Newbiemmer
      • May 2008
      • 10
      • Kouvola

      #3
      villi veikkaus... polttoainesuodatin...? milloin viimeksi vaihdettu? ja tämä iha vain ajatuksena tuli mieleen...

      Comment

      • huupi
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 1196
        • Tyrnävä

        #4
        Polttoainesuodatin on vaihdettu viimeksi viime syksynä ennen pakkasten tuloa. Ja ilmansuodatin, ennen ku joku ehtii kysymään, nyt keväällä.
        I01 i3s 94

        Comment

        • kalkkuna
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 864
          • vaajakoski

          #5
          Samaa vikaa löytyy myös omasta autosta. Eli ei kiihdy,kiihtyy,ei kiihdy,kiihtyy,ei kiihdy,kuski kiihtyy! Ihan sama vaikka olis osakaasu kiihdytys kunhan vaan on pitkä tasainen kiihdytys. Välillä toimii normaalisti ehkä hieman normia mopompi. Välillä taas tosi tehoton. Tein just huollon ja vaihdoin kaikki suodattimet ja öljyt. Kokeilin hieman liikutella turbon kellolta sitä tankoa. Se liikkui tosi herkästi. Täytyy testata ja kirjotella sitten tänne. Vai joko vika on kunnossa?
          VW sharan 1,8T
          e30 318i 4d -89 projekti
          e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

          Comment

          • huupi
            BTCF Member
            • Aug 2007
            • 1196
            • Tyrnävä

            #6
            Ei ole kunnossa ei. Mietin myös voisiko turbo olla syynä. On nimittäin alkuperäinen ja kilometrejä 338t. En tiedä onko vika vai ominaisuus, että alavääntöjä (<2000 rpm) ei ole vähääkään. Siihen vaivaan tosin auttoi lastun laitto. Nyt alkaa veto siinä 1600 kierroksen paikkeilla, kunnes sitten hyytyy parissa tonnissa.
            I01 i3s 94

            Comment

            • Tojopa
              BTCF Member
              • Mar 2004
              • 1592
              • Kuopio

              #7
              Vastaavanlaista ongelmaa pohdittu veljen autossa tässä ketjussa:



              Suutinrempalla vika tuntui poistuvan lähes kokonaan, mutta kun juhannuksena kävin kyseistä autoa ajamassa, niin aaltoileva/hyytyvä kiihtyminen tuntuu taas vaivaavan. Tuntuu olevan varsin yleinen vaiva näissä ensimmäisissä M47D20-koneissa..

              Comment

              • huupi
                BTCF Member
                • Aug 2007
                • 1196
                • Tyrnävä

                #8
                Hyvältä kuulostaa... Tuo mun auto on viimeisiä 100kW versioita (6/2001), joten taitaa vaivata kaikkia tuolla moottorilla varustettuja. Erona tuohon veljesi tapaukseen mulla ahtopaineet eivät käyttäydy oikein live-datalla katsottuna. Lisäksi ihmetyttää, että turbon ohjaussolenoidi ohitettuna vetää hyvin tuon aaltoilevan alueen, mutta uudella (ja vanhalla) ohjaussolenoidilla hyytyy.

                Originally posted by Tojopa View Post
                Vastaavanlaista ongelmaa pohdittu veljen autossa tässä ketjussa:



                Suutinrempalla vika tuntui poistuvan lähes kokonaan, mutta kun juhannuksena kävin kyseistä autoa ajamassa, niin aaltoileva/hyytyvä kiihtyminen tuntuu taas vaivaavan. Tuntuu olevan varsin yleinen vaiva näissä ensimmäisissä M47D20-koneissa..
                I01 i3s 94

                Comment

                • Tojopa
                  BTCF Member
                  • Mar 2004
                  • 1592
                  • Kuopio

                  #9
                  Tämä on kyllä ikävä vaiva näissä 136 hv koneissa. Kun tuota veljen 320d ajoin, niin tuo aaltoilu muistutti sitä, kun kaasupoljinta pumppaisi kiihdyttäessä. Kaasupoljinhan näissä on sähköinen, olisikohan tuo kaasupolkimen potentiometri syytä ottaa tarkastuksen alle? Bensavehkeissä viallisiin kaasuläpänantureihin törmää aina silloin tällöin, ja toimintaperiaate lienee noissa hyvin pitkälle sama.. :think

                  Comment

                  • huupi
                    BTCF Member
                    • Aug 2007
                    • 1196
                    • Tyrnävä

                    #10
                    Lienee tuo potikka täällä http://www.realoem.com/bmw/showparts...89&hg=35&fg=15 nro. 1. Mulla myös jalka suorana meno 2000-3000 välillä on kuin pumppaisi poljinta. Mutta taas toisaalta ihan ala- ja yläkierroksilla vetää normaalisti. Eikö potikka kuitenkin toimi aina samoin, oli kierroksia minkä verran tahansa? Ainoastaan jalan asennolla on merkitystä. Hätäisellä johtopäätöksellä voisi päätellä potikan toimivan oikein. Mielestäni siinä tapauksessa potikassa olisi vikaa, jos aina kaasun ollessa pohjassa esiintyy aaltoilevaa kiihtyvyyttä. Kertokaa ihmeessä jos menin metsään.

                    Originally posted by Tojopa View Post
                    Tämä on kyllä ikävä vaiva näissä 136 hv koneissa. Kun tuota veljen 320d ajoin, niin tuo aaltoilu muistutti sitä, kun kaasupoljinta pumppaisi kiihdyttäessä. Kaasupoljinhan näissä on sähköinen, olisikohan tuo kaasupolkimen potentiometri syytä ottaa tarkastuksen alle? Bensavehkeissä viallisiin kaasuläpänantureihin törmää aina silloin tällöin, ja toimintaperiaate lienee noissa hyvin pitkälle sama.. :think
                    I01 i3s 94

                    Comment

                    • Heke68
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2008
                      • 43
                      • Porvoo

                      #11
                      Mulla myös 6/2001 valmistettu 320d. Toiminut hyvin viime syksyisen maffin vaihdon ja koodauksen jälkeen. Kiihtyvyys edelleen 4. vaihteella 80-120 km/h 8.5-9 s. Kaasu pohjassa 4. vaihteella kulutusmittari nousee 20 l:aan ja 5. vaihteella 16 l:aan. Mites teillä?



                      Originally posted by huupi View Post
                      Hyvältä kuulostaa... Tuo mun auto on viimeisiä 100kW versioita (6/2001), joten taitaa vaivata kaikkia tuolla moottorilla varustettuja. Erona tuohon veljesi tapaukseen mulla ahtopaineet eivät käyttäydy oikein live-datalla katsottuna. Lisäksi ihmetyttää, että turbon ohjaussolenoidi ohitettuna vetää hyvin tuon aaltoilevan alueen, mutta uudella (ja vanhalla) ohjaussolenoidilla hyytyy.
                      E90 325d -07

                      ex-bemut
                      E21 316 -81
                      E28 520i -82
                      E46 320d touring -01

                      Comment

                      • Jonsku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 4645
                        • Tuusula

                        #12
                        Nyt menee ihan lonkalta heitoksi, mutta kokeillaan kuitenkin

                        Originally posted by huupi View Post
                        Ainoastaan jalan asennolla on merkitystä. Hätäisellä johtopäätöksellä voisi päätellä potikan toimivan oikein. Mielestäni siinä tapauksessa potikassa olisi vikaa, jos aina kaasun ollessa pohjassa esiintyy aaltoilevaa kiihtyvyyttä. Kertokaa ihmeessä jos menin metsään.
                        Riippuu toki potentiometrin mallista / tyypistä, mutta jos on samantyylinen kuin esimerkiksi vanhemmissa ilmamäärämittareissa niin silloinhan voi olla hyvinkin niin, että kontaktipinta on kulunut tuolta tietyltä kohdalta enemmän kuin muualta. Nyt kun liikutaan tämän kuluneen kohdan ohi, voi signaaliin tulla "heittoa".
                        - E34 M5 Diamantschwarz restoration project-

                        ex. 2 x E34 M5 3.8 (Daytonaviolet & Avusblau)
                        ex. E30 V8 M-Tech 2 Cabrio "Kylpyamme"
                        ex. Alpina D10 Touring #33/94
                        ... and many more

                        Comment

                        • huupi
                          BTCF Member
                          • Aug 2007
                          • 1196
                          • Tyrnävä

                          #13
                          Mulla menee nyt lastutettuna juurikin valmistajan aikoihin kaikki kiihtyvyydet. Ennen sitä ajat olivat todella heikkoja puutumisesta johtuen. Kulutusmittari painuu kyllä pohjaan kaikilla vaihteilla, paitsi silloin kun hyytyminen tapahtuu, jolloin viisari nousee n. 12l kohdalle.

                          Originally posted by Heke68 View Post
                          Mulla myös 6/2001 valmistettu 320d. Toiminut hyvin viime syksyisen maffin vaihdon ja koodauksen jälkeen. Kiihtyvyys edelleen 4. vaihteella 80-120 km/h 8.5-9 s. Kaasu pohjassa 4. vaihteella kulutusmittari nousee 20 l:aan ja 5. vaihteella 16 l:aan. Mites teillä?
                          I01 i3s 94

                          Comment

                          • huupi
                            BTCF Member
                            • Aug 2007
                            • 1196
                            • Tyrnävä

                            #14
                            Seuraava kysymys on luonnollisesti, että tietääkö joku minkä tyyppinen tämä ko. potikka on?

                            Originally posted by Jonsku View Post

                            Riippuu toki potentiometrin mallista / tyypistä, mutta jos on samantyylinen kuin esimerkiksi vanhemmissa ilmamäärämittareissa niin silloinhan voi olla hyvinkin niin, että kontaktipinta on kulunut tuolta tietyltä kohdalta enemmän kuin muualta. Nyt kun liikutaan tämän kuluneen kohdan ohi, voi signaaliin tulla "heittoa".
                            I01 i3s 94

                            Comment

                            • Tojopa
                              BTCF Member
                              • Mar 2004
                              • 1592
                              • Kuopio

                              #15
                              Originally posted by Jonsku View Post
                              Nyt menee ihan lonkalta heitoksi, mutta kokeillaan kuitenkin



                              Riippuu toki potentiometrin mallista / tyypistä, mutta jos on samantyylinen kuin esimerkiksi vanhemmissa ilmamäärämittareissa niin silloinhan voi olla hyvinkin niin, että kontaktipinta on kulunut tuolta tietyltä kohdalta enemmän kuin muualta. Nyt kun liikutaan tämän kuluneen kohdan ohi, voi signaaliin tulla "heittoa".
                              Tätä samaa itsekin mutuilin tuossa aiemmin.

                              Tosin eniten epäilen näissä VP44-pumpulla varustetuissa olevan pumpun ohjauselektroniikassa (EDC) vikaa. Maailmalla pumppujen EDC-bokseja on onnistuneesti korjailtu, ja ilmeisesti kotomaassakin muutama firma kyseistä hommaa jo tekee. Jossain oli, että jopa yli 90% VP44 vioista olisi juurikin EDC:ssä, ja itse mekaaninen puoli olisi pumpussa varsin kestävää.


                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎