Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d (100kW) hyytyy täyskaasukiihdytyksessä **kunnossa tällä hetkellä**

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Smokehammer
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 75
    • Tampere

    #61
    Joo tuossa jo tulikin yksi yritys mainittua. Toinen on lds-turbo, josta kannattaa kysyä. (www.lds-turbo.com)
    E46 325cia -00
    R129 AMG


    EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

    Comment

    • huupi
      BTCF Member
      • Aug 2007
      • 1196
      • Tyrnävä

      #62
      Nonni, nyt auto ei kulje alakierroksilla vähääkään. Alle kolmen tonnin ei vetoa ole nimeksikään ja sitten potkaisee. Ahdot ovat nollan tuntumassa kahteen tonniin, josta alkaa hidas kipuaminen baariin, jonka se saavuttaa siinä 3000 rpm. Taisi olla "tyyntä myrskyn edellä", kun vaikutti viikko sitten toimivan paremmin. Hyvistä ahtimen huoltovinkeistä ja linkeistä huolimatta ajattelin hommata uuden (kunnostetun). Löytyykö mielipiteitä mikä olisi paras viriahdin tilalle? Itse olen miettinyt joko e46 330d:n gt2256v:en, e39 525d:n gt2052v:en tai 530d:n gt2556v:en hankkimista. eBayssa näyttävät olevan samoissa hinnoissa oikeastaan kaikki varteenotettavat vaihtoehdot, siinä 500:n hujakoilla. Onko liian isoja nuo x30d:ien puhaltimet, herääkö liian ylhäältä? Softan tekijän mukaan suuttimissa riittää tuotto n. 180hv asti ja jollain vakiota paremmalla (=isommalla) turbolla sen voisi ottaa.
      I01 i3s 94

      Comment

      • huupi
        BTCF Member
        • Aug 2007
        • 1196
        • Tyrnävä

        #63
        Nyt olisi uusi ahdin kirjahyllyssä. Omasta mielestä tein eri hyvät kaupat uudesta (ei kunnostettu) GT2052V:stä: 370€ kuluineen brittien ebay:stä. Jospa se sillä...
        I01 i3s 94

        Comment

        • kalkkuna
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2004
          • 864
          • vaajakoski

          #64
          Varmaan ahdin remppaan menee täälläkin. Poistelin kateista romut mutta eipä muuttunut juuri mihinkään. Tosin en suurempia odotellutkaan. Itse meinasin laittaa ton turbon korjaamolle.
          VW sharan 1,8T
          e30 318i 4d -89 projekti
          e30 320i 4d -89 ikuisuusprojekti

          Comment

          • Greed4Speed
            Newbiemmer
            • Apr 2010
            • 1
            • Jännevirta

            #65
            Tuli hommattua 320d e46,kaasu pohjassa huomannut itsekkin että auto lamaantuu siinä 2000-3000rpm välillä ja alavääntö tuntuu osittain olevan hukassa,varsinkin isoilla vaihteilla.Korjaamolla puhuivat ilmamassa mittarista että ovat vaihtaneet muutamaan diesel bemariin ja ongelma hävinnyt,kuulema boch:in mittari ei korjaa asiaa että pitäisi marmori tiskiltä käydä hakemassa alkuperäinen,joissain mersuissa sama homma..
            Liekkö kallista kokeilua tai jo kokeiltu?Yritin selailla läpi foorumia mutta en äkkiseltään löytänyt.
            Enemmän innokas,kuin lahjakas...

            Comment

            • huupi
              BTCF Member
              • Aug 2007
              • 1196
              • Tyrnävä

              #66
              Eipä se onnistunut.. Liian iso oli 2052 tuohon tilaan. Noh, vanha levälleen, puhdistus, tarkistus ja takaisin paikoilleen. Kaikin puolin ehyt, mutta todella nokinen, niin kuin arvata voi. Lisäksi yksi alipaineletku oli rispaantunut, joten se vaihtoon. Tuloksena lähes toimiva auto. Hyvin vetää alhaalta ylös, mitä nyt joskus jossain kohtaa ahtopaine taas tippuu (liian vähän testikilometrejä takana tarkempaan analyysiin). Ahtopainemittarin mukaan aika rajut paineet, 1,7 bar, eikä edes piikitä. :think Herää epäilys mittarin luotettavuudesta. Pitää katsoa live-datalla eräs päivä. Remontin jälkeen ilmaantui sellainen ominaisuus, että vedättäessä ja tyhjäkäynnillä ajon jälkeen pakoputkesta tulee vaaleaa höyryä/savua. Höyryä ehkä siksi, että se ei haise millekään. Lisäksi koko auton perä on nokipisaroita täynnä. Nyt on vähän epätietoisuutta onko tämä hyvä vai huono asia? Lähtikö turbosta/pakoputkesta paskat irti ja liikenteeseen vai menikö jokin pieleen ja olisi syytä tehdä jotain ja pian?
              I01 i3s 94

              Comment

              • joni_wt
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2004
                • 3627
                • Yka

                #67
                Originally posted by huupi View Post
                Eipä se onnistunut.. Liian iso oli 2052 tuohon tilaan. Noh, vanha levälleen, puhdistus, tarkistus ja takaisin paikoilleen. Kaikin puolin ehyt, mutta todella nokinen, niin kuin arvata voi. Lisäksi yksi alipaineletku oli rispaantunut, joten se vaihtoon. Tuloksena lähes toimiva auto. Hyvin vetää alhaalta ylös, mitä nyt joskus jossain kohtaa ahtopaine taas tippuu (liian vähän testikilometrejä takana tarkempaan analyysiin). Ahtopainemittarin mukaan aika rajut paineet, 1,7 bar, eikä edes piikitä. :think Herää epäilys mittarin luotettavuudesta. Pitää katsoa live-datalla eräs päivä. Remontin jälkeen ilmaantui sellainen ominaisuus, että vedättäessä ja tyhjäkäynnillä ajon jälkeen pakoputkesta tulee vaaleaa höyryä/savua. Höyryä ehkä siksi, että se ei haise millekään. Lisäksi koko auton perä on nokipisaroita täynnä. Nyt on vähän epätietoisuutta onko tämä hyvä vai huono asia? Lähtikö turbosta/pakoputkesta paskat irti ja liikenteeseen vai menikö jokin pieleen ja olisi syytä tehdä jotain ja pian?
                Ajetaanko autolla yleensä pätkä ajoa? Jos näin, niin se saattaa kerätä normaalia kosteutta joka nyt sitten lähtee "liikkeelle" kun olet antanut testimielessä happea koneelle.. :think


                Omaan autoon pitäisi luultavasti suorittaa sama toimenpide. Jospa sekin siitä parantuisi vähän. Et siis tehny ahtimelle mitään muuta kuin purit, putsasit ja kokosit uudestaan + se alipaineletku?
                Last edited by joni_wt; 08-05-2010, 09:30.
                e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                Comment

                • huupi
                  BTCF Member
                  • Aug 2007
                  • 1196
                  • Tyrnävä

                  #68
                  Originally posted by joni_wt View Post
                  Ajetaanko autolla yleensä pätkä ajoa? Jos näin, niin se saattaa kerätä normaalia kosteutta joka nyt sitten lähtee "liikkeelle" kun olet antanut testimielessä happea koneelle.. :think

                  Ei, kyllä ajo on pääsääntöisesti muutaman kymmenen kilsan lenkkejä. Pitää seurata kuitenkin tilannetta.

                  Originally posted by joni_wt View Post
                  Et siis tehny ahtimelle mitään muuta kuin purit, putsasit ja kokosit uudestaan + se alipaineletku?

                  Juurikin näin.
                  I01 i3s 94

                  Comment

                  • rmax
                    Newbiemmer
                    • Dec 2009
                    • 15
                    • P-Karjala

                    #69
                    Onko miten iso homma tuo turbon irrottaminen ja takasin laitto? Sama homma on vissiin edessä, tietäs vaan että tointaako hommaan ite alkaa. Alakauttako se otetaan pois?

                    Comment

                    • huupi
                      BTCF Member
                      • Aug 2007
                      • 1196
                      • Tyrnävä

                      #70
                      Originally posted by huupi View Post
                      Remontin jälkeen ilmaantui sellainen ominaisuus, että vedättäessä ja tyhjäkäynnillä ajon jälkeen pakoputkesta tulee vaaleaa höyryä/savua. Höyryä ehkä siksi, että se ei haise millekään. Lisäksi koko auton perä on nokipisaroita täynnä. Nyt on vähän epätietoisuutta onko tämä hyvä vai huono asia? Lähtikö turbosta/pakoputkesta paskat irti ja liikenteeseen vai menikö jokin pieleen ja olisi syytä tehdä jotain ja pian?
                      Laitetaanpa tähänkin ketjuun vastaus. Eli valkoinen höyry johtui siitä, että jäähdytysneste meni pakokaasun sekaan egr-lauhduttimen kautta ja valui pakosarjaan. Lauhdutin oli ilmeisesti palanut puhki sisältä päin. Ongelma ratkaistiin tulppaamalla lauhduttimen molemmat päädyt umpeen. Näin pakokaasu ei enää pääse lauhduttimeen, joka on täynnä jäähdytysnestettä. En keksinyt syytä miksi näin ei voisi tehdä, varsinkin kun egr ei muutenkaan ole ollut käytössä.
                      I01 i3s 94

                      Comment

                      • huupi
                        BTCF Member
                        • Aug 2007
                        • 1196
                        • Tyrnävä

                        #71
                        Vihdoin ja viimein näyttäisi siltä, että auto toimii toivotulla tavalla. Aiemmin mainitsemani turbon puhdistusoperaatio ei tuonut pidempi aikaista parannusta, vaikka siltä aluksi vaikuttikin. Sen sijaan vaihdoin ilmamassamittarin, "halavalla kun sain". On tarvikemallia ja merkistä ei mitään tietoa, tyyppi kyllä sama kuin orkkis boschlaisessa eli 0 928 400 527. Epäilevästi kyllä suhtauduin asentaessani, sillä verrattaessa Boschiin eroa oli selvästi niin verkon tiheydessä kuin laajuudessakin ja paikoilleen mahduttaminenkin tuotti ongelmia. No, vaihdoin silti, kuittasin vikakoodit ja nollasin adaptiot ja testilenkille. Yllätys oli suuri, kun selvää hyytymistä ei tapahtunut missään vaiheessa millään vaihteella. Pikimustaa voimasavua kyllä puskee todella reilusti verrattuna aiempaan, mutta se on pieni murhe. Pikku hiljaa alan uskoa auton olevan kunnossa, kun testikilometrejä on tullut tuhatkunta ja edelleen toimii.

                        Ahtopaineet ovat mittarin mukaan edelleen maksimissaan 1,5 bar ja siitä tippuu, tosin rauhallisesti, 1 barin luokkaan, jossa pysyvät rajoittajaan asti. Jotenkin noin sen kuuluneekin toimia? Inpa näyttää todelliseksi max. ahtopaineeksi tarkasti 2450mbar. Imm arvon (mikä se nyt onkaan, en muista) Inpa näyttää huutomerkin kera ja musta palkki on koko vihreän levyinen eli tarkoittaako tuo, että on yli asteikon? Samalla tavalla se näytti kyllä Bosch imm:llakin.

                        Kellon kanssakin vähän kiihdyttelin ja ainakin vakiota (jostain tältä foorumilta luin arvot) paremmin tuntuisi kulkevan näin 375tkm ajettunakin. Ja "viritykset" oli siis optimointi ja katiton downpipe.

                        (Suluissa vakio)
                        60-120 km/h, 4.vaihde 10,4s (12,2s)
                        60-120 km/h, 5.vaihde 14,9s (17s)
                        90-120 km/h, 4.vaihde 5,5s (6,3s)
                        90-120 km/h, 5.vaihde 7,3s (8,1s)
                        0-100km/h 8,5s (9,9s)

                        Toivotaan, että tämä asia olisi tässä, mutta eihän sitä tiedä.. Pidin itsestään selvänä, että Bosch imm on kunnossa, sillä se on nyt reilu 2 vuotta vanha ja vaihtaessa ohjelmoitu merkkiliikkeessä autoon sopivaksi ja aina auto on noin käyttäytynyt eli kiihtyy, ei kiihdy jne.
                        I01 i3s 94

                        Comment

                        • jhytonen
                          Newbiemmer
                          • Sep 2009
                          • 1
                          • Savonlinna

                          #72
                          Originally posted by huupi View Post
                          Vihdoin ja viimein näyttäisi siltä, että auto toimii toivotulla tavalla. Aiemmin mainitsemani turbon puhdistusoperaatio ei tuonut pidempi aikaista parannusta, vaikka siltä aluksi vaikuttikin. Sen sijaan vaihdoin ilmamassamittarin, "halavalla kun sain". On tarvikemallia ja merkistä ei mitään tietoa, tyyppi kyllä sama kuin orkkis boschlaisessa eli 0 928 400 527. Epäilevästi kyllä suhtauduin asentaessani, sillä verrattaessa Boschiin eroa oli selvästi niin verkon tiheydessä kuin laajuudessakin ja paikoilleen mahduttaminenkin tuotti ongelmia. No, vaihdoin silti, kuittasin vikakoodit ja nollasin adaptiot ja testilenkille. Yllätys oli suuri, kun selvää hyytymistä ei tapahtunut missään vaiheessa millään vaihteella. Pikimustaa voimasavua kyllä puskee todella reilusti verrattuna aiempaan, mutta se on pieni murhe. Pikku hiljaa alan uskoa auton olevan kunnossa, kun testikilometrejä on tullut tuhatkunta ja edelleen toimii.

                          Ahtopaineet ovat mittarin mukaan edelleen maksimissaan 1,5 bar ja siitä tippuu, tosin rauhallisesti, 1 barin luokkaan, jossa pysyvät rajoittajaan asti. Jotenkin noin sen kuuluneekin toimia? Inpa näyttää todelliseksi max. ahtopaineeksi tarkasti 2450mbar. Imm arvon (mikä se nyt onkaan, en muista) Inpa näyttää huutomerkin kera ja musta palkki on koko vihreän levyinen eli tarkoittaako tuo, että on yli asteikon? Samalla tavalla se näytti kyllä Bosch imm:llakin.

                          Kellon kanssakin vähän kiihdyttelin ja ainakin vakiota (jostain tältä foorumilta luin arvot) paremmin tuntuisi kulkevan näin 375tkm ajettunakin. Ja "viritykset" oli siis optimointi ja katiton downpipe.

                          (Suluissa vakio)
                          60-120 km/h, 4.vaihde 10,4s (12,2s)
                          60-120 km/h, 5.vaihde 14,9s (17s)
                          90-120 km/h, 4.vaihde 5,5s (6,3s)
                          90-120 km/h, 5.vaihde 7,3s (8,1s)
                          0-100km/h 8,5s (9,9s)

                          Toivotaan, että tämä asia olisi tässä, mutta eihän sitä tiedä.. Pidin itsestään selvänä, että Bosch imm on kunnossa, sillä se on nyt reilu 2 vuotta vanha ja vaihtaessa ohjelmoitu merkkiliikkeessä autoon sopivaksi ja aina auto on noin käyttäytynyt eli kiihtyy, ei kiihdy jne.
                          Boschin imm:ssa ei välttämättä ole vikaa, kuten omassa tapauksessani kävi. Oletin merkkiliikkeen osaavan hommansa imm:n koodauksen suhteen ja vikaa etsittiin kissojen ja koirien kanssa muualta, kun auto täyskaasukiihdytyksessä teki juuri tuota kiihtyy, ei kiihdy jne. Totuus kuitenkin paljastui jakopumppuremontin (sen kuuluisan) yhteydessä ASD-Häkkisellä Turussa; imm:n koodaus perseellään. Häkkinen laittoi homman kuntoon myös tuon imm:n osalta ja auto vetää nyt tasaisesti punarajalle saakka. (Jakopumpulla siis ei osaa eikä arpaa tähän kiihtyvyyden heilahteluun)

                          Rahoja koodauksesta en merkkiliikkeeltä ole saanut yhteydenotoista huolimatta takaisin, ylläri...

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎