Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostin kilahtamassa (E46)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TailG
    Bimmer Rookie
    • Sep 2006
    • 145

    Ohjaustehostin kilahtamassa (E46)?

    Eli ohjaustehostin on alkanut pitämään pientä murinaa varsinkin paikallaan kääntäessä, tai oletan ainakin sen olevan ohjaustehostin (auto käynnissä vapaalla, käännän renkaita molempiin suuntaan ja kuuluu ylimääräistä huminaa/murinaa auton etuosasta). Ei havaittuja vuotoja (auto tallissa suurimman osan ajasta) eikä ohjaus muuten tunnu erilaiselta mutta ääni on tosiaan ilmestynyt ja se hieman häiritsee. Ohjaustehostimelle ei taida löytyä mitään merkkivaloa kojelaudasta joka varottaisi(?).

    Pumppu menossa kenties? Voiko oireilu johtua nesteistä (vaihdettava?)

    Hinta-arviota korjaukselle? Merkkiliike hommia vai löytyykö osaavia bemu-pajoja jotka tuon voisi korjata ehkä hieman edullisemmin?

    Auto 1999 E46 323Ci, ajettu n. 85K
  • A^A
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2168
    • Seinäjoki

    #2
    Originally posted by TailG View Post
    Eli ohjaustehostin on alkanut pitämään pientä murinaa varsinkin paikallaan kääntäessä, tai oletan ainakin sen olevan ohjaustehostin (auto käynnissä vapaalla, käännän renkaita molempiin suuntaan ja kuuluu ylimääräistä huminaa/murinaa auton etuosasta). Ei havaittuja vuotoja (auto tallissa suurimman osan ajasta) eikä ohjaus muuten tunnu erilaiselta mutta ääni on tosiaan ilmestynyt ja se hieman häiritsee. Ohjaustehostimelle ei taida löytyä mitään merkkivaloa kojelaudasta joka varottaisi(?).

    Pumppu menossa kenties? Voiko oireilu johtua nesteistä (vaihdettava?)

    Hinta-arviota korjaukselle? Merkkiliike hommia vai löytyykö osaavia bemu-pajoja jotka tuon voisi korjata ehkä hieman edullisemmin?

    Auto 1999 E46 323Ci, ajettu n. 85K
    Omasta pirssistä löytyy myös sama ulina. Ootko nesteen määrän tarkastanut? on aika herkkä jos vähänkin vajausta. Mulla pitäis vaihtaa ohjaustehostimen pumppu joka maksaa melkeen 500e marmoritiskillä. Hinnan kuultuani ulina ei haitannut enää paljon yhtään Sitten kun hajoaa niin vaihdetaan.
    EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

    Comment

    • TailG
      Bimmer Rookie
      • Sep 2006
      • 145

      #3
      Mikä on seuraus ohjaustehostimen ns. lopullisesta kilahtamisesta, meneekö vain tehostus vai tapahtuuko jotain dramaattisempaa?

      EDIT: voiko ohjaustehostimeen vain lisätä nestettä vai vaihtaa kaikki kerralla, onko jotain muuta mitä pitäisi huomioida operaatiossa?
      Last edited by TailG; 13-06-2009, 20:36.

      Comment

      • eldrin
        Bimmer Fanatic
        • May 2007
        • 521
        • Espoo

        #4
        Voi ihan hyvin lisätä, mutta ei siitä vaihdostakaan toki haittaa ole. Tarkkana sitten että menee oikean tyyppistä nestettä. Tehostimen säiliön korkissa pitäis olla tarra, josta tarvittavan liemen speksit selviää.
        e60 530iA -04 Olivine Grün
        e34 525i touring -94 Calypsorot///ex
        e28 518 -83 Tikkurila-optik///ex
        e36 328CiA -96 Aegaeisch Blau ///ex
        e34 540iA -94 Arktissilber
        ///ex

        Comment

        • A^A
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2006
          • 2168
          • Seinäjoki

          #5
          Originally posted by TailG View Post
          Mikä on seuraus ohjaustehostimen ns. lopullisesta kilahtamisesta, meneekö vain tehostus vai tapahtuuko jotain dramaattisempaa?

          EDIT: voiko ohjaustehostimeen vain lisätä nestettä vai vaihtaa kaikki kerralla, onko jotain muuta mitä pitäisi huomioida operaatiossa?
          Ei kuulemma haittaa mitään, tehostus häviää, ei muita seurauksia. Joo ja tosiaan tarkkana sitten sen nesteen kanssa, älä luota siihen tarraan vaan katso jolloin tikulla nesteen väri.
          EX: E28, E34, E36x3, E38x3, E39x4, E46x4, E60, E60LCI, E61LCI, E87, E90, E91

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11684
            • Kouvola

            #6
            Lisää vaan sitä nestettä, niin loppuu se vaikertaminen..

            Korkissa muistaakseni on maininta, että mitä nestettä pitäisi olla. Sen verran muistan kuitenkin, että tätä olen ite kaatanu sinne ja sopii tosiaan BMW:hin. Tota löytyy about jokaisesta varaosapuljusta.

            Comment

            • _nixu_
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2006
              • 8972
              • Kellokoski

              #7
              Originally posted by Esko View Post
              Lisää vaan sitä nestettä, niin loppuu se vaikertaminen..

              Korkissa muistaakseni on maininta, että mitä nestettä pitäisi olla. Sen verran muistan kuitenkin, että tätä olen ite kaatanu sinne ja sopii tosiaan BMW:hin. Tota löytyy about jokaisesta varaosapuljusta.
              Niin tuotahan saa laittaa vain jos siellä systeemissä on CHF:t.
              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

              Comment

              • Tontsa
                Bimmer Fanatic
                • May 2003
                • 201
                • Uusimaa

                #8
                Omaani esim. tulee Dextron II
                Audi S3 -07

                Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
                Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
                Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
                BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
                BMW 530dA -00, Audi S3 -07

                Comment

                • santikko
                  Newbiemmer
                  • Jun 2009
                  • 12
                  • suomi

                  #9
                  tosiaan jos kokonaan vaihdat, niin kaada nesteet max- rajaan ja nosta vaikka etupää ilmaan ja käynnissä kääntelet rattia laidasta laitaan ja tarkastat määrän, niin tulee ilmattua se.

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Pumppu uusiksi vaan, monesta alle 100tkm ajetusta mennyt.

                    Comment

                    • asvirkku
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 514
                      • Bern

                      #11
                      Mulla on auttanut moneen vastaavaan tapaukseen ihan nesteiden vaihto tuoreempiin. Monesti ollut todella tervaa se tavara putkistossa.
                      Parhaiten saa vaihdettua irrottamalla letkun pumpusta ja kääntelemällä renkaita ees taas.

                      T AV
                      e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                      Comment

                      • Tontsa
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2003
                        • 201
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by Bmw Master View Post
                        Pumppu uusiksi vaan, monesta alle 100tkm ajetusta mennyt.
                        Kerran vuodessa joutunut lisäämään alle desin verran nestettä.Homma jatkunut 5 vuotta, eli en nyt ihan ensimmäiseksi menisi pumppua vaihtamaan.
                        Audi S3 -07

                        Ex: Skoda 120, Opel Kadett -68, Ford Taunus L -76,
                        Ford Escort LX -84, Ford Sierra -85, Toyota Carina 2 -88,
                        Toyota Celica GT -89, Toyota Corolla Si -94, Toyota Celica/Supra -84,
                        BMW 730i -89, Audi S4 -92, Toyota Corolla -89,
                        BMW 530dA -00, Audi S3 -07

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Originally posted by Tontsa View Post
                          Kerran vuodessa joutunut lisäämään alle desin verran nestettä.Homma jatkunut 5 vuotta, eli en nyt ihan ensimmäiseksi menisi pumppua vaihtamaan.
                          Ensiksi, sulla ei ole bensakoneinen e46, joissa pumppuja hajoaa yllättävän usein.

                          Toiseksi, topicin aloittajan pumppu ääntää muttei vuoda nestettä. Minne sitä nestettä sitten voisi lisätä, tuppaa säiliö tulemaan täyteen?

                          Tuolla aiheesta lisää. http://www.btcf.fi/forum/showthread....ustehostin+e46
                          Last edited by Bmw Master; 18-06-2009, 18:09.

                          Comment

                          • Robi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 7606
                            • Vantaa

                            #14
                            Ei e46 mutta kuitenkin. Omasta E39:stä luovutti tehostajan pumppu lauantaina Ahvenistolla. Armoton jurina ja tuntuu että olisi oiken vastusta kun kääntää paikallaan. Vaihdoin nesteet eilen ja uusin saman tänään duunissa. Vanhat nesteet oli täysin mustat ja haisi "palaneelle" ja seassa ehkä aavistuksen metallisilppua. Tänään kun vaihdoin uudet nesteet niin oli melko kirkasta nestettä, toki hiukan harmahtavaa kun oli varmasti vanhoja nesteitä vielä jäljellä. Nyt uudet nesteet mutta ohjaus edelleen jäykkä. Pitää ensi viikolla vielä vaihtaa kerran nesteet jos saisi pestyä koko järjestelmän ja mokoma rupeaisi toimimaan. Toki jos jollain on ylimääräisenä ehjää tehostajan pumppua osanumerolla 32411094098 e39 520-528:sta niin saa tarjota privaan.

                            Itse asiaan niin pumppu voi jurista pitkään ilman että siitä on haittaa mutta sitten kun se hajoaa niin kyllä sen huomaa ja sitten ei se 500€ enää tunnukaan niin pahalle, toki jos käytetyn löytää niin varmasti kelpaa sekin.
                            Kaarien mankelointia yli kymmenen vuoden kokemuksella.
                            Tiedustelut priva tai 0452210069

                            Current
                            E61 530d
                            E39 530d
                            E39 520iA
                            E46 330xd
                            E28 528i

                            Comment

                            • pimmeri
                              Newbiemmer
                              • Mar 2007
                              • 23

                              #15
                              Omassa vanhassa E34 mallin bemarissa piti alkuun tuon ostettuani juuri tuollaista jurinaa, helpoin homma tuon korjaamiseksi oli ostaa rasvaprässin näköinen öljyn imu/täyttö pumppu jolla oli helppo imeä ohjaustehostimen säiliö tyhjäksi ja kaataa tuoretta tavaraa sisään....ja kone käymään/ajoon

                              Tämän kun toistaa muutamaan kertaan niin äänet ohjaustehostimen pumpulta poistuu, tosin tämä ei ole kaikkein paras tapa tuota hommaa tehdä mutta helpoin.... Tuo ei tosiaan poista kaikkea vanhaa öljyä järjestelmästä ja tuorettakin menee hukkaan mutta mitä sitten, paria litraa en tuolla tapaa saanut tuhlattua jaa tuon jälkeen toiminut nyt kolmatta vuotta moitteettomasti!

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎