Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostin kilahtamassa (E46)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bouma
    Bimmer Enthusiast
    • May 2007
    • 3108
    • Tampere

    #31
    Otetaas kysymys tänne.

    Huomasin sigun autossa että rattia kääntäessä kuuluu jokin ihme suhina jostain. Avasin konepellin ja huomasin että jumankauta tehostajan öljysäiliö ruikkii öljyä pihalle. Pistin kaverin käänteleen rattia niin se vaan ruikki öljyä menemään siitä korkin reijästä. Avasin korkin ja säiliö oli piripinnassa vaikka en ole vuoteen lisännyt öljyä sinne suuntaan. Imasin säiliöstä pois max tasoon öljyä. Rattia kun kääntelee niin siellä säiliössä kuplii öljyt. Onko vastaavaa kenellekkään käynyt?

    Kysymys kuuluu, kumpi on rikki ---> Tehostajan pumppu vai hammastanko?
    MB CLS-12 350CGI AMG

    MYSTINEN.FI

    Comment

    • maukka86
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 490
      • Pirkanmaa

      #32
      Originally posted by Bouma View Post
      Otetaas kysymys tänne.

      Huomasin sigun autossa että rattia kääntäessä kuuluu jokin ihme suhina jostain. Avasin konepellin ja huomasin että jumankauta tehostajan öljysäiliö ruikkii öljyä pihalle. Pistin kaverin käänteleen rattia niin se vaan ruikki öljyä menemään siitä korkin reijästä. Avasin korkin ja säiliö oli piripinnassa vaikka en ole vuoteen lisännyt öljyä sinne suuntaan. Imasin säiliöstä pois max tasoon öljyä. Rattia kun kääntelee niin siellä säiliössä kuplii öljyt. Onko vastaavaa kenellekkään käynyt?

      Kysymys kuuluu, kumpi on rikki ---> Tehostajan pumppu vai hammastanko?
      Omassa autossa kupli öljy, kun pumppu oli laukeamassa. Pumppu piti loppuvaiheessa todella pahaa ääntä, kuului varmaan korttelin päähän se ulina. Tosin tuo öljyn lisääntyminen kuulostaa oudolta, mistä sinne voisi lisää öljyä tulla?
      f22 220i

      Comment

      • Latuu
        Newbiemmer
        • Mar 2011
        • 26
        • Kpo/Laitila

        #33
        Nostetaas vähän tätäkin ketjua. Itsellä on tässä jo pitemmän aikaa ruikkinut tehostajan öljysäiliön korkin reiästä nestättä pihalle. Sottaa koko säiliön ja lähialueet nesteeseen. Tehostaja kuitenkin toimii normaalisti ehkä pientä
        suhinaa kuuluu, mutta mistä johtuu että nestettä pukkaa reiästä pihalle? Tätä ilmeni jo + asteilla. Olen vaihtanut uudet ATF:t koko järjestelmään, mutta sama touhu jatkuu

        Autona e46 325i -01
        Last edited by Latuu; 17-01-2013, 01:18.

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #34
          Korkin tiiviste kovettunut --> vaihda korkki. Taitaa marmorillakin maksaa peräti 15-20€.

          Comment

          • -Frantsi-
            Newbiemmer
            • Sep 2010
            • 11
            • Markankylä

            #35
            Jos haluut niin voit kokeilla häviäiskö noi oireet ihan vaan ilmaamalla, on tullut useita vastaan jossa ollut vaan ilmaa järjestelmässä ja oireillut noin.. mut tosiaan , jos pumpun vaihdat ni oireet häviää varmasti..
            [/SIZE]

            Ennen:

            - 320 e30 -90
            - 520 e34 -92
            - 518 e34 -91
            - 318 e36 -92
            - 535 e34 -88
            - 525 e34 touring -92
            - 525 e34 -92
            - 530 v8 e34 -93
            - 325 e36 -92

            Nyt: 320d e46 touring -02

            Comment

            • -Frantsi-
              Newbiemmer
              • Sep 2010
              • 11
              • Markankylä

              #36
              toi voi johtua ihan siitäkin että järjestelmässä ilmaa... kokeile auttaako ilmaus. mut tosiaan, oireet häviää varmasti pumpun vaihtamalla. eikä se tietenkään muutenkaan pahaksi ole
              [/SIZE]

              Ennen:

              - 320 e30 -90
              - 520 e34 -92
              - 518 e34 -91
              - 318 e36 -92
              - 535 e34 -88
              - 525 e34 touring -92
              - 525 e34 -92
              - 530 v8 e34 -93
              - 325 e36 -92

              Nyt: 320d e46 touring -02

              Comment

              • huppu
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2010
                • 423
                • Rovaniemi

                #37
                Miten ohjaustehostimen öljyt tarkastetaan + mistä päin konehuonetta? :think en tiedä onko niitä sinne koskaan vaihdettu, joten asia kiinnostaa 214tkm kohdalla Kuuluuko näiden öljyjen tarkastus/vaihto kenties Inspection-huoltoon? Kevään aikana tarkoitus käyttää huolto I:ssa
                BMW E46 318d 10/04

                Comment

                • Henkka992
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2011
                  • 155
                  • Polvijärvi

                  #38
                  Originally posted by huppu View Post
                  Miten ohjaustehostimen öljyt tarkastetaan + mistä päin konehuonetta? :think en tiedä onko niitä sinne koskaan vaihdettu, joten asia kiinnostaa 214tkm kohdalla Kuuluuko näiden öljyjen tarkastus/vaihto kenties Inspection-huoltoon? Kevään aikana tarkoitus käyttää huolto I:ssa
                  eikös siinä korkissa oo joku mittatikku? Ja mikä lie tuo inspection huolto juttu on ku mittaristossa näkyy jtn +13000 ja tuo inscpection? öljyt perään ja koneeseen vaihdettu 100km sitten ja suodattimetki vaihdoin.

                  Ja mulla kuulu kuukaus sitten jurina ohjaustehostimesta sen takii ku lohkolämppärin johto oli menny moottorin apurungon ja moottorin kumityynyn väliin

                  mut sit viikko sit se pumppu laukes lopullisesti ja auto merkkiliikkeen pihalla oottamassa pumppua, luulis korjautuvan ja ei kai tuo hammastanko voi mennä jos pumppu on menny?

                  Comment

                  • huppu
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2010
                    • 423
                    • Rovaniemi

                    #39
                    Originally posted by Henkka992 View Post
                    eikös siinä korkissa oo joku mittatikku? Ja mikä lie tuo inspection huolto juttu on ku mittaristossa näkyy jtn +13000 ja tuo inscpection? öljyt perään ja koneeseen vaihdettu 100km sitten ja suodattimetki vaihdoin.

                    Ja mulla kuulu kuukaus sitten jurina ohjaustehostimesta sen takii ku lohkolämppärin johto oli menny moottorin apurungon ja moottorin kumityynyn väliin

                    mut sit viikko sit se pumppu laukes lopullisesti ja auto merkkiliikkeen pihalla oottamassa pumppua, luulis korjautuvan ja ei kai tuo hammastanko voi mennä jos pumppu on menny?
                    Tuossa ei nyt kyllä mikään liity mun kysymykseen :think
                    BMW E46 318d 10/04

                    Comment

                    • Warra
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2005
                      • 483

                      #40
                      Originally posted by huppu View Post
                      Tuossa ei nyt kyllä mikään liity mun kysymykseen :think
                      Etsi tällainen säiliö ilmanpuhdistimen vierestä konehuoneesta. Tuossa korkissa on tikku, josta voi mittailla öljymäärää. Ei kuulu huolto-ohjelmaan ohjaustehostimen öljyjen vaihto, mutta itse ainakin olen autoihini sellaisen tehnyt. Ei se pahaakaan tee, ja yleensä on ollut jos ei muuta niin huonon väristä jo se vanha öljy. Öljyksi menee joko CHF tai ATF, riippuen kumpi korkissa lukee.
                      E46 320i Facelift Touring M54b22
                      exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                      Comment

                      • huppu
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2010
                        • 423
                        • Rovaniemi

                        #41
                        Originally posted by Warra View Post
                        Etsi tällainen säiliö ilmanpuhdistimen vierestä konehuoneesta. Tuossa korkissa on tikku, josta voi mittailla öljymäärää. Ei kuulu huolto-ohjelmaan ohjaustehostimen öljyjen vaihto, mutta itse ainakin olen autoihini sellaisen tehnyt. Ei se pahaakaan tee, ja yleensä on ollut jos ei muuta niin huonon väristä jo se vanha öljy. Öljyksi menee joko CHF tai ATF, riippuen kumpi korkissa lukee.
                        Kiitos. Pitää nyt ainakin tarkistaa onko öljyä tarpeeksi
                        BMW E46 318d 10/04

                        Comment

                        • Warra
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2005
                          • 483

                          #42
                          Originally posted by huppu View Post
                          Kiitos. Pitää nyt ainakin tarkistaa onko öljyä tarpeeksi
                          Auto käynnissä, renkaat suorassa tehdään oikeaoppinen öljymäärän mittaus. Tällöin olisi hyvä olla mittamerkkien ylärajalla tai ainakin lähellä sitä. Öljyt olen itse tehnyt imemällä ruiskuputkella pois vanhat tavarat, uutta tilalle -> kääntelee rattia ääriasentoihin auto käynnissä -> uusi vaihto, että tulee vanha tavara varmasti huuhdeltua ulos. Joku foorumilla neuvoi että korkki auki tuo ratin kääntely, ja näin olen tehnyt itsekkin. Ei ongelmia ja uusilla öljyillä on samalla neuvolla 4:llä bemarilla rullattu paljon kilometrejä. E36:ssa muuttui ohjaus huomattavasti paremmaksi kovilla pakkasilla kun öljyt vaihtoi. E46 eroa en huomannut käytännössä.
                          E46 320i Facelift Touring M54b22
                          exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                          Comment

                          • huppu
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2010
                            • 423
                            • Rovaniemi

                            #43
                            Originally posted by Warra View Post
                            Auto käynnissä, renkaat suorassa tehdään oikeaoppinen öljymäärän mittaus. Tällöin olisi hyvä olla mittamerkkien ylärajalla tai ainakin lähellä sitä. Öljyt olen itse tehnyt imemällä ruiskuputkella pois vanhat tavarat, uutta tilalle -> kääntelee rattia ääriasentoihin auto käynnissä -> uusi vaihto, että tulee vanha tavara varmasti huuhdeltua ulos. Joku foorumilla neuvoi että korkki auki tuo ratin kääntely, ja näin olen tehnyt itsekkin. Ei ongelmia ja uusilla öljyillä on samalla neuvolla 4:llä bemarilla rullattu paljon kilometrejä. E36:ssa muuttui ohjaus huomattavasti paremmaksi kovilla pakkasilla kun öljyt vaihtoi. E46 eroa en huomannut käytännössä.
                            Miksi auton tulee olla käynnissä? Saako korkin aukaista auton käydessä vai avataanko ennen käynnistystä.
                            BMW E46 318d 10/04

                            Comment

                            • Warra
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2005
                              • 483

                              #44
                              Originally posted by huppu View Post
                              Miksi auton tulee olla käynnissä? Saako korkin aukaista auton käydessä vai avataanko ennen käynnistystä.
                              Silloin ohjaustehostimen pumppu kierrättää öljyjä ja uudet sotkeentuvat vanhoihin mitä kaikkea ei kerralla ole saanut pois. Mittaus käynnissä myös, vaikkakin en ole itse huomannu nesteen pinnassa eroja onko auto käynnissä vai ei. Korkki saa olla auki vaikka käynnistettäessä, ei omissa autoissani ole mitään säiliöstä roiskunut. Joku puhui tuosta ratin kääntelystä korkki auki auto käynnissä, että poistaa sitten mahdolliset ilmat järjestelmästä, sen paikaansa pitävyydestä ei hajua, mutta noin olen itse suorittanut ja ajellut ilman ongelmia 70 000km samalla autolla vielä.
                              E46 320i Facelift Touring M54b22
                              exät:E46 316i Facelift Sedan N42b18, E46 316i Sedan M43b19, E36 318tiA Compact M42B18

                              Comment

                              • Bomb5
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2011
                                • 726
                                • Kivijärvi

                                #45
                                Mulla auttoi lievään ääneen paikallaan käännellessä, kun vaihdoin uutta nestettä säiliöön. Moniurahihnoja ja kiristimiä vaihtaessa huomasin kuitenkin, että tehostajan pumpun akselissa oli hieman väljää. Onko kellään tehnyt tuollainen väljä pumppu sellaista, että kylminä aamuina olis pärissy liikkeelle lähtiessä n. 1000 rpm kohdalla? Metsästäny tässä mahdollisia ongelmapaikkoja.
                                E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎