Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ohjaustehostin kilahtamassa (E46)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pasi_K
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2003
    • 685
    • Tyrnävä

    #16
    Eilein ajoin sigun auton parkkiin, ehjänä. Tänään aamulla käyntiin niin ohjaustehostin täysin pois pelistä, aivan saatanan jäykkä.

    Ei ole aiemmin jurissut tai oireillut mitenkään ja nestettäkin on. Ajelin töihin sitten ilman tehostusta... Mistä toimiva pumppu edullisesti?
    Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

    Tsekkaa myytävät osat tästä

    Comment

    • Jezuz
      Bimmer Rookie
      • Aug 2005
      • 165
      • Varkaus

      #17
      Originally posted by Robi View Post
      Ei e46 mutta kuitenkin. Omasta E39:stä luovutti tehostajan pumppu lauantaina Ahvenistolla. Armoton jurina ja tuntuu että olisi oiken vastusta kun kääntää paikallaan. Vaihdoin nesteet eilen ja uusin saman tänään duunissa. Vanhat nesteet oli täysin mustat ja haisi "palaneelle" ja seassa ehkä aavistuksen metallisilppua. Tänään kun vaihdoin uudet nesteet niin oli melko kirkasta nestettä, toki hiukan harmahtavaa kun oli varmasti vanhoja nesteitä vielä jäljellä. Nyt uudet nesteet mutta ohjaus edelleen jäykkä. Pitää ensi viikolla vielä vaihtaa kerran nesteet jos saisi pestyä koko järjestelmän ja mokoma rupeaisi toimimaan. Toki jos jollain on ylimääräisenä ehjää tehostajan pumppua osanumerolla 32411094098 e39 520-528:sta niin saa tarjota privaan.

      Itse asiaan niin pumppu voi jurista pitkään ilman että siitä on haittaa mutta sitten kun se hajoaa niin kyllä sen huomaa ja sitten ei se 500€ enää tunnukaan niin pahalle, toki jos käytetyn löytää niin varmasti kelpaa sekin.
      Hammastangossa oleva venttiili ottaa aika herkkään kipeetä jos kovasti epäpuhtauksia öljyssä, sama kyllä pätee kaikkeen hydrauliikkaan!!
      Pimpanos Los Poslinos

      Comment

      • Pasi_K
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2003
        • 685
        • Tyrnävä

        #18
        Originally posted by Pasi_K View Post
        Eilein ajoin sigun auton parkkiin, ehjänä. Tänään aamulla käyntiin niin ohjaustehostin täysin pois pelistä, aivan saatanan jäykkä.

        Ei ole aiemmin jurissut tai oireillut mitenkään ja nestettäkin on. Ajelin töihin sitten ilman tehostusta... Mistä toimiva pumppu edullisesti?
        Onko tuolla pumpussa esim. jotain venttiiliä mikä voisi olla jumissa? Tuntuu vaan kummalliselta että yhtäkkiä kilahtaisi kokonaan :think
        Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

        Tsekkaa myytävät osat tästä

        Comment

        • Pasi_K
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 685
          • Tyrnävä

          #19
          Pumpusta oli menny akseli poikki. Nyt uusi pumppu ja hyvin pelaa.
          Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

          Tsekkaa myytävät osat tästä

          Comment

          • m1ccool
            Newbiemmer
            • May 2009
            • 18
            • Helsinki

            #20
            Täälläkin tehostimen pumppu nurisee 114tkm ajetussa e46 320Ci:ssä, mutta vain vasemmalle käännettäessä. Öljyt juuri uusittu ja edelleen pitää pientä ääntä. Onko tämänkään ongelman ratkaisemiseksi tehtävissä muuta, kuin laittaa uusi pumppu?
            BMW 325i A e93
            ex: BMW 320Ci e46

            Comment

            • m1ccool
              Newbiemmer
              • May 2009
              • 18
              • Helsinki

              #21
              Nähtävästi vaati parin päivän ajokilometrit, että öljyt pyörähti järjestelmässä ja teki tehtävänsä. Ihan täysin nurina ei poistunut, mutta nyt pitää pyörittämällä pyörittää paikoillaan, että ääriasennossa kuuluu pieni murahdus. Täytyy tässä lähipäivinä vielä toistaa nesteiden vaihto puhtauden varmistamiseksi.

              Suosittelen ehdottomasti siis muillekin ohjaustehostimen öljyjen vaihtamista säännöllisin väliajoin. Helppo homma ja säästää varmasti pumpun elinikää!
              BMW 325i A e93
              ex: BMW 320Ci e46

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                #22
                Mikä olis helpoin tapa vaihtaa tehostimen öljyt?
                Löytyykö joku proppu jostain, vai pitääkö imeä vanhat öljyt pois, tuoreet öljyt maksimiin, kääntää ja vääntää rattia että uudet öljyt lähtee kiertoon ja taas pumppaa öljyt ulos ja uudet öljyt maksimiin jne?
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • m1ccool
                  Newbiemmer
                  • May 2009
                  • 18
                  • Helsinki

                  #23
                  Aiheesta löytyy eräs DIY: http://www.dvatp.com/bmw/diy/power_steering_flush/.

                  Itse tein vaihdon tuon "optimaalisen" mallin mukaan, ja erittäin helppo juttu oli, edellyttäen pääsemisen auton alle. Tuo Danin mainitsema ja DIY:ssäkin kirjoitettu "simple" menetelmä on varmastikin helpoin ja halvin tapa vaihtaa osa nesteestä, kun puolestaan "optimaalinen" on helpoin tapa uusia koko neste ja saada maksimaalinen hyöty koko hommasta. "Simple" menetelmässä tarvitset säiliön tyhjentämiseen esimerkiksi ison ruiskun tai rasvaprässin lyhyellä letkulla varustettuna. (Motonetistä öljyn imemiseen tarkoitettu prässi letkulla n. 8e. Apteekin 100 ml ruisku ja Motonetin silikoniletku yht. 7 e).

                  Laitetaas nyt DIY lyhyesti vielä suomeksi siltä varalta, että se helpottaisi optimaalisen tavan käyttäjiä:

                  Auton keula ylös, pohjamuovi pois, öljysäiliön korkki auki, tyhjennyspultit 6 ja 9 auki (kts. http://www.realoem.com/bmw/showparts...58&hg=32&fg=20). Kun kaikki öljyt on valutettu pihalle rattia kääntelemällä, niin uudet tiivisteet paikalleen ja pultit kiinni. Sitten vaan säiliöön sama määrä öljyä tilalle mitä tuli ulos. Korkki kiinni, auto käyntiin ja rattia laidasta laitaan HITAASTI muutaman kerran. Säiliö tyhjenee aluksi vauhdilla, joten turha sitä on DIY:stä poiketen kymmentä kertaa toistaa. Moottori sammuksiin ja lisää öljyä taas ylärajaan asti. Korkki kiinni, auto käyntiin, ratin veivaus, jne. Tätä jatketaan, kunnes pinta ei laske. Itse jouduin tekemään 5 sykliä. Kannattaa tarkistaa kuitenkin pinta vielä päivän ajojen jälkeen.

                  Mitään ruiskua säiliön tyhjentämiseksi ei tuossa optimaalisessa tarvita. Työkalujen lisäksi tarvitsee ainoastaan nuo uudet alumiinitiivisteet, n. 1L purkki öljyä (10e) ja reilusti pyyhkeitä. Itse vaihdoin tulevaisuutta ajatellen samalla myös säiliön korkin tiivisteen (osa nro 3; http://www.realoem.com/bmw/showparts...57&hg=32&fg=20), kun asian takia joutui marmoritiskillä käymään. Tiivisteet (alumiiniset otin tuplana myöhempää vaihtoa varten) tekivät yhteensä muutaman euron. Nesteenä käytin Motonetin myymää bemarille tarkoitettua vihreää CHF:ä, kuten suomiautoihin on yleensä tapana laittaa. Tarjolla oli myös Redlinen tekemää ATF:ä. Aikaa ensikertalaiselta meni ihmettelyineen noin 1.5 h.


                  Toivottavasti tämä selkeytti aloittelevien ohjaustehostinöljynvaihtajien hommaa!
                  BMW 325i A e93
                  ex: BMW 320Ci e46

                  Comment

                  • pav
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2004
                    • 178
                    • Varkaus

                    #24
                    Originally posted by m1ccool View Post
                    Laitetaas nyt DIY lyhyesti vielä suomeksi siltä varalta, että se helpottaisi optimaalisen tavan käyttäjiä:
                    Kiitoksia, pitää varmaan joskus jaksaa itsekin tehdä!

                    Comment

                    • maukka86
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 490
                      • Pirkanmaa

                      #25
                      Jos järjestelmän tyhjentää täydellisesti ATF-öljystä, niin voiko sinne sitten laittaa CHF-öljyä tilalle? Vai onko tehostimessa tai letkuissa jotain eroa "kylmänmaan" malleissa verrattuna keski- tai eteläeuroopasta tuotuihin autoihin? Tuppaa talvella vaan tuo ATF-öljy oleen aika jäykkää ja rattia saa ensimmäiset kierrokset vääntää hampaat irvessä, ennenkuin öljy notkistuu.
                      f22 220i

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        #26
                        Originally posted by maukka86 View Post
                        Tuppaa talvella vaan tuo ATF-öljy oleen aika jäykkää
                        No ei tuppaa. Ihan vettä se on vielä kovassakin pakkasessa, vikaa jossain jos ei pakkasella toimi.

                        Comment

                        • maukka86
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2006
                          • 490
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          No ei tuppaa. Ihan vettä se on vielä kovassakin pakkasessa, vikaa jossain jos ei pakkasella toimi.
                          No minkä takia sitten kylmän maan malleihin CHF-öljyt on laitettu? Tuskin ihan huvin vuoksi kuitenkaan? Voi toki olla, että öljyissä on eroa ja tuo nyt sisällä oleva ATF ei ole parasta mitä kaupasta saa, mutta täyttää kuitenkin laatuluokitukset. En nyt tarkoita pakkasella mitään perus -15 keliä, vaan kunnon pakkasta -25 ja siitä alaspäin lämpötiloja. Noilla keleillä ohjaus on melko jäykkä hetken aikaa.
                          f22 220i

                          Comment

                          • maukka86
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 490
                            • Pirkanmaa

                            #28
                            Täytyypä nostaa tätä hieman pinnalle. Eli onkohan omastakin kilahtamassa pumppu, kun on alkanut pitää ääntä viime aikoina? Katsoin myös öljyt, jotka olivat lähes mustaa tervaa, huolimatta siitä, että ne on vaihdettu 3 vuotta sitten. Pikahuoltona imin säiliön tyhjäksi ja laitoin uutta ATF-öljyä, mutta muutaman kilometrin jälkeen oli säiliö taas tummanharmaata öljyä täynnä (ilmeisesti putkistosta tullutta öljyä sekoittuneena uuteen öljyyn). Seuraavana täytyy vielä ottaa pumpulta letku irti ja valuttaa aivan tyhjäksi järjestelmä ja sen jälkeen täyttää tuoreella öljyllä, josko auttaisi asiaan.
                            f22 220i

                            Comment

                            • m1ccool
                              Newbiemmer
                              • May 2009
                              • 18
                              • Helsinki

                              #29
                              Juu, maukka86, eipä taida paljon auttaa pelkän säiliössä olevan öljyn kertauusiminen, sillä siihen menee öljyä vain noin 1,5 dl ja koko järjestelmä vetää vajaan litran. Parhaiten järjestelmä tosiaan pudistuu auton alta irroittamalla hammastangon juurelta kuvan



                              osoittamat pultit 6 ja 9. Pumpulta ei niinkään tarvi irroitella mitään.

                              Tuohon pumpun rikkoutumistodennäköisyyteen on varmasti kellään mahdoton sanoa sen kummemmin, mutta itselläni ainakin lähti nurinat pelkällä öljyn vaihdolla. Ajoin pari tonnia ja vaihdoin varmuudeksi vielä uudelleen. Tässä tapauksessa öljy oli suht puhdasta.

                              Ei muuta kuin öljyjä vaihtamaan ja miettii vasta sen jälkeen jatkotoimenpiteitä.
                              BMW 325i A e93
                              ex: BMW 320Ci e46

                              Comment

                              • maukka86
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2006
                                • 490
                                • Pirkanmaa

                                #30
                                Niinhän siinä lopulta kävi, että uusi pumppu piti vaihtaa, jotta ohjauksen mouruaminen loppui. Vanhassa pumpussa oli välystä akselissa melko reippaasti. Uusi tarvikepumppu näkyy olevan Meyle-merkkinen, vanha LUK:in tekele. Samalla tuli uusittua myös tehostajan öljysäiliö. Hintaa uudelle pumpulle ja säiliölle tuli noin 280€.
                                f22 220i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎