Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330d automaatti laatikko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 3156
    • Nummela

    #31
    Jos joku haluaa joskus vaihtaa nelivetoiseen automaattilaatikkoon tukikumin niin pieni jumppa on edessä, nimim. erikoistyökalun valmistus jotta uuden kumin saa prässättyä paikalleen.




    Ensin askarrellaan paskarrellaan sapluuna.



    Tarpeeksi paksua(5mm) levyä ja rälläkkä laulamaan, leikataan kaksi samankokoista levyä.


    Mukaan varmuuden vuoksi muutama eri pituinen M12 pultti, pari mutteria ja kasa prikkoja.


    Porataan reiät päätylevyihin, ensimmäiseen levyyn M12 pultille sopiva ja toiseen muutamaa pykälää isompi jotta tukikumi asettuu kohdalleen.


    Lisätään yksi hattu, jotta tukikumilla olisi lämpimät oltavat prässättäessä ja voima saadaan kohdistettua kumin kaulukseen eikä itse jousto-osaan...



    Toiseen levyyn täytyi hitsata vielä yksi lisuke, koska vastakappale on BMW:n insinöörien suunnittelun tuloksena ei-suora. Lisäpala otettiin varmuuden vuoksi mukaan ja kyllähän sitä tarvitsi jotta levy oli suorassa.

    Tarvittiin vain vähän mielikuvitusta, osaava metallimies ja tietysti laitteet kyseistä operaatiota varten, mutta auto liikkuu taas joten loppu hyvin, kaikki hyvin!

    Suunnittelu & toteutus | KuuKi + s_joonatan
    Last edited by Petri; 26-04-2010, 21:21.
    E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
    E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


    Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

    Comment

    • farmaristi
      Newbiemmer
      • Mar 2010
      • 4
      • lappeenranta

      #32
      Neuvoja pyydetään

      Originally posted by samppa... View Post
      Seuraava oire iski kesken lomareissun kuin salama kirkkaalta taivaalta.Rivakan ohituksen jälkeen,vakkari päällä 120km/h ajellessa ylämäkeen alkaa aivan hillitön nykiminen joka tuntuu koko autossa,tumpsuttelee perää todella kovaa.Sen jälkeen alkoi tehdä aina välillä samaa tasamaallakin ajellessa jos kierrokset n,2000 pinnassa ja vauhtia sen 110-115.Tästä jos sievästi lähtee kiihdyttämään niin nyppyytys alkaa miltei heti.Kaasupohjassa kiihdytys toimii ok,kickdownilla heittää pienemmän pykälän ja kulkee ok..Vaihteet löytyy kaikki manuaali puolella ja muutenkin vaihtaa tosi nätisti kuin ennenkin ja mitään varoitusvaloja ei taulussa pala.Ja oireetkan ei ole koko ajan päällä vaan välillä aloittaa tuon v...n nykimisen.Manuaali puolella jos 5 vaihteella ajeli ylämäkeen niin tuo nykiminen alkaa tuossa kyseisessä vauhdissa ja kierroksilla,mutta muutaman sekunnin päästä höllää lukituksen ja nostaa kierrokset n,2500 ja nyppyytys loppuu siihen ja kulku taas ok.Veikkauksia mikä porsinut tällä kertaa??
      Originally posted by samppa... View Post
      Vai joutuuko tässä laatikon vaihto talkoisiin piakkoin??

      Täällä taas yksi nimi jonoon lisää.
      Itselläni 211 tkm mittarissa, oireet ilmeni vähäisinä vain ylämäissä~20 tkm sitten. Nyt ilmeni näillä kilometreillä jo tasaisellakin, juuri tuollaisena kuin edellämaininneella. Käytin merkkiliikkeessä ekan vikakoodivalon sytyttyä ja eivät löytäneet mitään vikaa.
      Eli ilmeisesti turbiinivika itsellänikin? kö?
      Laatikossa ilmeisesti orkkisöljyt, oli kuulema mustaa, eivätkä suositelleet vaihtoa.

      Mitä siis neuvoksi??
      Varmaan pitäisi purkaa ja tietääkö kukaan Lappeenrannan suunnalla kenelle laatikkoa tai turbiinia tulisi näyttää? Muut kuin merkkiliikkeet?
      Ja mitä veikkaatte viaksi?

      Terveisin Farmaristi
      330 dA touring -01
      211 tkm
      Last edited by farmaristi; 04-08-2010, 12:29.

      Comment

      • _TL
        Newbiemmer
        • Jul 2007
        • 3
        • Pirkkala

        #33
        Originally posted by samppa... View Post
        Seuraava oire iski kesken lomareissun kuin salama kirkkaalta taivaalta.Rivakan ohituksen jälkeen,vakkari päällä 120km/h ajellessa ylämäkeen alkaa aivan hillitön nykiminen joka tuntuu koko autossa,tumpsuttelee perää todella kovaa.Sen jälkeen alkoi tehdä aina välillä samaa tasamaallakin ajellessa jos kierrokset n,2000 pinnassa ja vauhtia sen 110-115.Tästä jos sievästi lähtee kiihdyttämään niin nyppyytys alkaa miltei heti.Kaasupohjassa kiihdytys toimii ok,kickdownilla heittää pienemmän pykälän ja kulkee ok..Vaihteet löytyy kaikki manuaali puolella ja muutenkin vaihtaa tosi nätisti kuin ennenkin ja mitään varoitusvaloja ei taulussa pala.Ja oireetkan ei ole koko ajan päällä vaan välillä aloittaa tuon v...n nykimisen.Manuaali puolella jos 5 vaihteella ajeli ylämäkeen niin tuo nykiminen alkaa tuossa kyseisessä vauhdissa ja kierroksilla,mutta muutaman sekunnin päästä höllää lukituksen ja nostaa kierrokset n,2500 ja nyppyytys loppuu siihen ja kulku taas ok.Veikkauksia mikä porsinut tällä kertaa??
        Vai joutuuko tässä laatikon vaihto talkoisiin piakkoin??
        Samat oireet kuin aloittajalla! Nykyttää tasakaasulla siellä 1800-1900 kierroksella, reippaammin kiihdytettäessä n. 4000rpm rupee nykyttää reilummin ja ei vaihda isompaa ja vauhti hyytyy, pykälä vaihtuu vasta kun kaasua höllää. Eli ei ilmeisesti sen enempää tarvitse ihmetellä vaan turbiinissa vikaa?

        Onko tässä jo vaihdettava Audiin...

        e: Vaiko sittenkin Volkkariin? Tuli eilen koeajettua 07 GTI Golfia, oli muuten hyvä ajettava! Tiedä sitten miten tuo DSG pidemmän päälle kestää.
        Last edited by _TL; 31-12-2010, 00:37.

        Comment

        • VolvoTDi
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2006
          • 1576
          • Tampere - Pori

          #34
          Originally posted by _TL View Post
          Onko tässä jo vaihdettava Audiin...
          Ja siitähän ne ongelmat pienenee...
          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
          Check:
          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
          Tampere 044-5867096

          Comment

          • samppa...
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 117
            • .

            #35
            Joo jatketaampa vanhaan aiheeseen.Auto nyt kaverilla ja ilmaantunut seuraavaa,vaihtaa välillä terävästi isommalle ja alaspäin vaihtaessa nykäisee myös jos esim.himmailee liikenne valoihin.Vähän samaan tyyliin jos manuaaliaskilla päästää kytkimen liian äkkiä ylös.Kylmänä toimii aivan normisti,nykii vain lämpimällä laatikolla.Turbiini lukittuu normaalisti ja laatikko ei luista yhtään.Oireet tullu sen jälkeen kun akku ollut joitain tunteja irti..Wetterillä ajettu uus softa laatikkoon ja luettu vikakoodit.Ei vaikutusta.Virisoftan tekijä meinotellut ettei uus laatikon softa ja voima softa sopis keskenään ettei laatikko opi vaihtamaan normaalisti.Kuulostaa vaan aika kaukaa haetulta..Öljyä on tarpeeksi,aivan puhdasta eikä haise palaneelle yms.Autosta myös vaihdettu peräpään puslia ja mitä ei vaihdettu niin ovat ok.Voiko tämmönen johtua muualta voiman siirrosta kuin vaihdelaatikosta.Nyt ois hyvät vinkit tarpeen. Johan tuolla on rempan jälkeen ajettu jo vajaa 1.5v ja 50000km niin aika löyhiä on nämä kamppeet jos taas porsinut..

            Comment

            • Muikkunen
              Newbiemmer
              • Oct 2018
              • 5
              • Tampere

              #36
              Osaisko joku sanoa, että onko näissä laatikoissa ollut muuta syytä tolle nykimiselle eli kitkalukon pätkimiselle kuin turbiini? Omassa autossa on tubiini vaihdettu uuteen 30tkm sitten ja alkoi 5tkm sitten taas nykimään 100 vaihdissa. Kylmänä laatikko toimii hienosti

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎