Originally posted by billie
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 ruoste ja koritakuu
Collapse
X
-
Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
-
-
Originally posted by Laku View PostOk. Minulla E61:n kohdalla lähetettiin kuvat Saksaan ja sieltä tuli lupa korjata.
kattoo kaikki pikkuviat, kunhan tilastoivat riitävällä tarkkuudella.Last edited by billie; 25-08-2016, 14:55.
Comment
-
-
Originally posted by billie View PostMistä tiiät, että lähetettin Saksaan asti lupaa pyydellen.Näillä mennään:
- BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
- BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
- BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
- BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998
Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"
Comment
-
-
Käytin eilen omaa E46:sta tuomiolla paikallisessa, liittyen koritakuuseen. Auto on niitä viimeisiä ko korilla tehtyjä.
"Huoltopäällikkö" oli heti kiinnostunut huoltokirjasta ja leimoista. Tuumasi katsottuaan että mitenkähän käy.... Leimoja on, muttei kaikki merkin omia. Tuumasin siihen että eikö nykyään saa huollattaa missä vaan? Huoltopäällikkö vastasi että saa toki, mutta onko huollettu merkin huolto-ohjelman mukaisesti....
Hän ei kuulema päätä, vaan lähettää ottamansa kuvat tehtaalle...
Kysynkin nyt että mihin huolto-ohjelmaan nuo koriasiat esim ruosteeseen liittyen on kuulunut? Omasta huoltokirjasta en kyllä löydä mitään merkintöjä edes niistä leimoista jotka merkin edustaja tehnyt.
2-3 viikkoa nyt roikutaan löysässä hirressä, odotellen tuomiota....
Lisäarvona käynnille oli se että autoon on edelleen voimassa airbagin vaihtokampanja. Sinne sitten joskus...
Comment
-
-
Originally posted by expertti View PostKysynkin nyt että mihin huolto-ohjelmaan nuo koriasiat esim ruosteeseen liittyen on kuulunut? Omasta huoltokirjasta en kyllä löydä mitään merkintöjä edes niistä leimoista jotka merkin edustaja tehnyt.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostE46:n kohdalla valmistajan laatiman huolto-ohjelman Inspection I ja Inspection II huoltoihin mielstäni sisältyy korroosion silmämääräinen tarkistus. Havaitut ongelmakohdat raportoidaan asiakkaalle huoltojen yhteydessä. Ontelotiloja näissä huolloissa ei tarkasteta. Vastaavasti Oil Service -huoltoon ei kuulu korroosion tarkistus.
Miksi niistä vain raportoidaan ja silmäillään? Mitä se asiakasta hyödyttää? Eikö ne pitäisi korjata koritakuuseen? Vai miten tämä koritakuu pitää ymmärtää?
Comment
-
-
Originally posted by expertti View PostMiksi niistä vain raportoidaan ja silmäillään? Mitä se asiakasta hyödyttää? Eikö ne pitäisi korjata koritakuuseen? Vai miten tämä koritakuu pitää ymmärtää?
Näissä nykyisissä sinkkikoreissa ei mitään tapahdu hetkessä, eikä varsinkaan mikään mikä heikentäisi lujuutta.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEihän näitä nyt sentään jokaisesta nuppineulankärjen kokoisesta pilkusta laiteta korjaukseen, vaan alkavat vauriot kirjataan ylös ja seraavassa tsekataan pysähtyykö siihen vai jatkuuko vaurion eteneminen.
Näissä nykyisissä sinkkikoreissa ei mitään tapahdu hetkessä, eikä varsinkaan mikään mikä heikentäisi lujuutta.ootko tosissas? Jos joku kori tarkstuksessa huomataan (ok, ei bmw mut vw) ei siinä odoteta että leviääkö vaiko ei,
menee korjattavaksi se pienikin jälki(syystä että ei tule isommaksi).. Ok e46 kohalla voi varmaan vielä sen verran viivytellä ettei tarvii takuuseen mennä, joten ei korjatakkaan, mut noin niinku esim 7v "autojen" kohalla niitä menee aika suoraan takuuseen. Toki jos ei merkillä huollettu niin joka asiassa hankalampi saada takuuseen(miksi pitäis?). Monesti 200tkm ajettu ketjukin menee jos alle 6v niin takuuseen suurimmaks osaks, jos käyttää muita niin miksi pitäs olla vastuussa? Vaikka se nykypäivänä onkin sallittua, mutta en näe järkeä. Ja oon merkillä töissä ja ei sinänsä ihteeni vaikuta miten menee mikäkin, mut noin niinku ajatus tasolla:huollatat muualla, huollatat jatkossakin omalla kustannuksella , huollata merkillä, saat mahdollisesti paremman vastaan tulon vanhemmassakin tehtaalta. Näin se ois ok, mut ku on näitä "o se huollettu pertin pajalla, ei kyllä oo laitettu huoltovihkoon ja kuitenki voin hommata parin pvn päästä" seuraavaksi tulee kuitti jossa lukee öljyn ja suodattimen vaihto öljyllä x, ei muuta
edes sitä auton rekkaria ei lue ja näillekö pitäa antaa täya takuu/vastaan tulo takuun jälkeen. EI.
Ja siun moni moni juttu hemi on ihan kuuneltava ja asiaakin kerrot, mut joka asiasta et voi olla oikeassa tai edes tosissasJa os e39 jos ei ruostu ja se on sinkin värjäymää, niin sama mitä se on mut näyttää ainaki omassa autossa ruosteelle ja joka pohjassa jopa puhki asti. Ja ps et edes viittinny vastata vuos sit privaan, vaikka asiallista neuvoa kysyin, mistä oletin että tiedät jotakin, ilmeisesti et.
Last edited by [Snowboarder]; 02-09-2016, 23:46.Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho
Comment
-
-
Originally posted by expertti View PostMiksi niistä vain raportoidaan ja silmäillään? Mitä se asiakasta hyödyttää? Eikö ne pitäisi korjata koritakuuseen?
Koritakuu yleensä edellyttää, että auton maalipintaa on hoidettu asianmukaisesti, jotta voidaan yrittää ennaltaehkäistä aivan pienten, lähes huomaamattomien maalivaurioiden kehittymisen rumiksi ruosteläikiksi. Koritakuu harvemmin kattaa sellaisten ruostevaurioiden korjauksia, jotka ovat saaneet alkunsa ulkoisesta tekijästä. Tällainen on yleensä jokin kolhu, kiveniskemä, naarmu, tai vastaava.
Koritakuu edellyttää myös, että havaitut vauriot korjautetaan heti kun auton valmistajan määrittelemät kriteerit korjauksen aloittamiselle täyttyvät.
Asiakas voi olla eri mieltä korjauksen aloittamisajankohdasta tai korjaustavasta kuin autonvalmistaja, mutta ei voi ratkaista asiaa autonvalmistajan puolesta. Lisäksi vauriokorjaukset on tehtävä autonvalmistajan (käytännössä merkkiliikkeen) hyväksymällä tavalla. Yleensä koritakuu korvaa ruostevaurioita silloin, jos auton rakenne syöpyy puhki sisältä päin, ehyen maalipinnan alta. Mikäli vaurio on alkanut ulkopuolelle tulleesta kolhusta tai vaikkapa vain maalipintaan singonneesta, renkaan nastasta peräisin olevasta metallihiukkasesta, joka on rauhassa saanut ruostua maaliin uppoutuneena, vaurion korjaaminen autonvalmistajan piikkiin on erittäin epätodennäköistä.
Mikäli autoa on huollettu muualla kuin autonvalmistajan valtuuttamilla huoltopisteillä, on autonvalmistajan vaikea varmistua siitä, että esim. maalipinnan kuntoa ja alkavia ruostevaurioita osataan todentaa ja tulkita valmistajan edellyttämällä tavalla, ja että niistä tehdään autonvalmistajan mielestä asianmukaisia merkintöjä huoltokirjaan myöhempää seurantaa varten. Hankalimmimmissa tapauksissa auton huollon yhteydessä vaurio on kyllä huomattu ja siitä on saatettu mainita asiakkaalle suullisesti, mutta kirjaus on jätetty tekemättä huoltokirjaan. Ja kun edennyttä ruostevauriota sitten tutkitaan (ehkä paljon myöhemminkin) valtuutetussa merkkihuollossa, sen voidaan tulkita alkaneen jo pitkän aikaa sitten ja todetaan vauriokorjauksen aloittamisajankohdan viivästyneen, mikä saattaa johtaa koritakuun päättymiseen.
Lainaan lopuksi tässä ketjussa muutama sivu aiemmin mainittua BMW Groupin takuuehtotietoa:
Originally posted by Expire View PostAlla kopioituna teksti BMW:n takuutodistuksesta jossa kerrotaan ruostumattomuustakuusta ja sen ehdoista.
RUOSTUMATTOMUUSTAKUU
BMW-auton ruostumattomuustakuu kattaa ruostevauriot, jotka ovat syntyneet rakenteiden läpiruostumisen seurauksena. Läpiruostumisella tarkoitetaan valmistus- tai materiaalivirheen aiheuttamaa ruostumista, joka tapahtuu auton rakenteessa sisältä ulospäin. Ruostumattomuustakuu on voimassa kaksitoista (12) vuotta alkaen auton ensirekisteröintipäivästä, ensimmäisestä käyttöönottopäivästä tai auton luovutuksesta ostajalle riippuen siitä, mikä edellä mainituista päivämääristä on aikaisin.
Ruostumattomuustakuun voimassaolon edellytyksenä on auton huolto-ohjelman mukaisten kori- ja korroosiotarkastuksien suorittaminen valmistajan ilmoittamien ohjeiden mukaisesti. Huolto-ohjelman mukaisten huoltokäyntien yhteydessä kori- ja alustarakenteet tarkastetaan visuaalisesti mahdollisesti syntyneiden ruostevaurioiden ja ennaltaehkäisevän ruostesuojauksen osalta. Koska alusta- ja korirakenteet ovat jatkuvasti alttiina ruostesuojausta normaalisti kuluttavalle rasitukselle, voi huoltotoimi-piste kehottaa asiakkaalle kuluneen ruostesuojauksen uusimista tai parannusta. Ennaltaehkäisevät ruostesuojaustoimenpiteet (esimerkiksi roiskeläppien tai alustan muovisuojuksien asentaminen, ruostesuoja-aineen lisääminen) eivät kuulu ruostumatto-muustakuun sisältöön.
Ruostumattomuustakuu kattaa kiinteät korin ja alustan osat, kuten koripellit, akselisto- ja alustarakenteet, ovet, konepellin- ja takaluukun. Ruostumattomuustakuu ei kata erillisiä korin osia, kuten listoja, kattokiskoja, sivupeilejä, vetokoukkua ja erinäisiä metallikiinnikkeitä. Ruostumattomuustakuu ei kata vaurioita, jotka ovat seurausta
» korin ja alustan osien asianmukaisen huollon ja puhdistuksen laiminlyönnistä.
» huoltotoimipisteen kehottaman, ruostumista ennaltaehkäisevän, toimenpiteen suorittamatta jättämisestä.
» ulkoisista ympäristötekijöistä, kuten teollisuuden päästöt, hapan sade, hiekkamyrsky, raekuuro tai eläinten jätökset.
» auton kolarikorjauksesta. » auton korjaus- ja huoltomenetelmistä, jotka eivät ole BMW:n hyväksymiä tai suosittelemia.
» varaosista, jotka eivät vastaa BMW:n rakenne- ja laatuvaatimuksia.
» auton rakennemuutoksista, jotka eivät ole BMW:n hyväksymiä tai suosittelemia.
BMW ei tule osallistumaan autonne korjauksen kustannuksiin Ruostumattomuustakuun perusteella mikäli Teillä ei ole esittää autonne huoltovihkoa mihin on merkattu nämä ajallaan tehdyt auton tarkastukset.IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Originally posted by JaniLap View PostKoritakuun säilyminen edellyttää ruostesuojauksen kunnon seurantaa vähintään määräaikaishuoltojen yhteydessä. Määräaikaishuollossa todetuista ruostevaurioista tehdään merkintöjä huoltokirjaan jotta tilannetta voidaan tarvittaessa osata seurata tulevien huoltojen yhteydessä, ellei vaurion korjausta ole autonvalmistajan arvion mukaan tarvetta aloittaa välittömästi. Lisäksi vaurioihin liittyvät huomiot tarjoavat auton valmistajalle laadunvalvontaan liittyvää tietoa.
Koritakuu yleensä edellyttää, että auton maalipintaa on hoidettu asianmukaisesti, jotta voidaan yrittää ennaltaehkäistä aivan pienten, lähes huomaamattomien maalivaurioiden kehittymisen rumiksi ruosteläikiksi. Koritakuu harvemmin kattaa sellaisten ruostevaurioiden korjauksia, jotka ovat saaneet alkunsa ulkoisesta tekijästä. Tällainen on yleensä jokin kolhu, kiveniskemä, naarmu, tai vastaava.
Koritakuu edellyttää myös, että havaitut vauriot korjautetaan heti kun auton valmistajan määrittelemät kriteerit korjauksen aloittamiselle täyttyvät.
Asiakas voi olla eri mieltä korjauksen aloittamisajankohdasta tai korjaustavasta kuin autonvalmistaja, mutta ei voi ratkaista asiaa autonvalmistajan puolesta. Lisäksi vauriokorjaukset on tehtävä autonvalmistajan (käytännössä merkkiliikkeen) hyväksymällä tavalla. Yleensä koritakuu korvaa ruostevaurioita silloin, jos auton rakenne syöpyy puhki sisältä päin, ehyen maalipinnan alta. Mikäli vaurio on alkanut ulkopuolelle tulleesta kolhusta tai vaikkapa vain maalipintaan singonneesta, renkaan nastasta peräisin olevasta metallihiukkasesta, joka on rauhassa saanut ruostua maaliin uppoutuneena, vaurion korjaaminen autonvalmistajan piikkiin on erittäin epätodennäköistä.
Mikäli autoa on huollettu muualla kuin autonvalmistajan valtuuttamilla huoltopisteillä, on autonvalmistajan vaikea varmistua siitä, että esim. maalipinnan kuntoa ja alkavia ruostevaurioita osataan todentaa ja tulkita valmistajan edellyttämällä tavalla, ja että niistä tehdään autonvalmistajan mielestä asianmukaisia merkintöjä huoltokirjaan myöhempää seurantaa varten. Hankalimmimmissa tapauksissa auton huollon yhteydessä vaurio on kyllä huomattu ja siitä on saatettu mainita asiakkaalle suullisesti, mutta kirjaus on jätetty tekemättä huoltokirjaan. Ja kun edennyttä ruostevauriota sitten tutkitaan (ehkä paljon myöhemminkin) valtuutetussa merkkihuollossa, sen voidaan tulkita alkaneen jo pitkän aikaa sitten ja todetaan vauriokorjauksen aloittamisajankohdan viivästyneen, mikä saattaa johtaa koritakuun päättymiseen.
Lainaan lopuksi tässä ketjussa muutama sivu aiemmin mainittua BMW Groupin takuuehtotietoa:
Minusta aika erikoinen koritakuu tai takuu yleensä, jos korjaukset tehdään asiakkaan lukuun. Aina vaan tutkitaan ja silmäillään, kehoitetaan asiakasta lisäämään ruosteenestoa.....
Vai milloin merkkihuolto ottaa auton oma-aloitteisesti korjauskäsittelyyn, onko tälläistä kenelle(kään) tapahtunut?!!??
Huoltokirjassa ei ole kyllä edes kohtaa missä ruostumista käsitellään?
Comment
-
-
Originally posted by [Snowboarder] View Postootko tosissas? Jos joku kori tarkstuksessa huomataan (ok, ei bmw mut vw) ei siinä odoteta että leviääkö vaiko ei,
Originally posted by JaniLap View PostKoritakuun säilyminen edellyttää ruostesuojauksen kunnon seurantaa vähintään määräaikaishuoltojen yhteydessä. Määräaikaishuollossa todetuista ruostevaurioista tehdään merkintöjä huoltokirjaan jotta tilannetta voidaan tarvittaessa osata seurata tulevien huoltojen yhteydessä, ellei vaurion korjausta ole autonvalmistajan arvion mukaan tarvetta aloittaa välittömästi. Lisäksi vaurioihin liittyvät huomiot tarjoavat auton valmistajalle laadunvalvontaan liittyvää tietoa.
Koritakuu yleensä edellyttää, että auton maalipintaa on hoidettu asianmukaisesti, jotta voidaan yrittää ennaltaehkäistä aivan pienten, lähes huomaamattomien maalivaurioiden kehittymisen rumiksi ruosteläikiksi. Koritakuu harvemmin kattaa sellaisten ruostevaurioiden korjauksia, jotka ovat saaneet alkunsa ulkoisesta tekijästä. Tällainen on yleensä jokin kolhu, kiveniskemä, naarmu, tai vastaava.
Koritakuu edellyttää myös, että havaitut vauriot korjautetaan heti kun auton valmistajan määrittelemät kriteerit korjauksen aloittamiselle täyttyvät.
Asiakas voi olla eri mieltä korjauksen aloittamisajankohdasta tai korjaustavasta kuin autonvalmistaja, mutta ei voi ratkaista asiaa autonvalmistajan puolesta. Lisäksi vauriokorjaukset on tehtävä autonvalmistajan (käytännössä merkkiliikkeen) hyväksymällä tavalla. Yleensä koritakuu korvaa ruostevaurioita silloin, jos auton rakenne syöpyy puhki sisältä päin, ehyen maalipinnan alta. Mikäli vaurio on alkanut ulkopuolelle tulleesta kolhusta tai vaikkapa vain maalipintaan singonneesta, renkaan nastasta peräisin olevasta metallihiukkasesta, joka on rauhassa saanut ruostua maaliin uppoutuneena, vaurion korjaaminen autonvalmistajan piikkiin on erittäin epätodennäköistä.
Mikäli autoa on huollettu muualla kuin autonvalmistajan valtuuttamilla huoltopisteillä, on autonvalmistajan vaikea varmistua siitä, että esim. maalipinnan kuntoa ja alkavia ruostevaurioita osataan todentaa ja tulkita valmistajan edellyttämällä tavalla, ja että niistä tehdään autonvalmistajan mielestä asianmukaisia merkintöjä huoltokirjaan myöhempää seurantaa varten. Hankalimmimmissa tapauksissa auton huollon yhteydessä vaurio on kyllä huomattu ja siitä on saatettu mainita asiakkaalle suullisesti, mutta kirjaus on jätetty tekemättä huoltokirjaan. Ja kun edennyttä ruostevauriota sitten tutkitaan (ehkä paljon myöhemminkin) valtuutetussa merkkihuollossa, sen voidaan tulkita alkaneen jo pitkän aikaa sitten ja todetaan vauriokorjauksen aloittamisajankohdan viivästyneen, mikä saattaa johtaa koritakuun päättymiseen.
Originally posted by [Snowboarder] View PostJa ps et edes viittinny vastata vuos sit privaan, vaikka asiallista neuvoa kysyin, mistä oletin että tiedät jotakin, ilmeisesti et.
No, minulle tulee privaan erilaisia teknisiä kysymyksiä jopa parhaimmillaan kymmeniä päivässä!!!!....ja mitäpä luulet montako niitä tulee sen jälkeen kun vastaan yhteenkin?
Eli yksi vastaus poikii helposti 3-10 lisäkysymystä ja kun koko ajan pukkaa uutta, ei aika riittäisi kaikkiin perusteellisiin vastauksiin/”jutusteluun” vaikka istuisin niitä kirjoittamassa 24/7.
Toisekseen, saan vastata privassa samoihin teknisiin ongelmiin sata kertaa, kun kysymällä samaa asiaa julkisesti topikissa, vastauksesta voi hyötyä ne muut 99 kysyjää.
Kolmanneksi, sekin on fakta että jos vahingossa sitten kuitenkin vastaan ja annan oikeasti apua privassa jollekkin, se kuitenkin jossain kohtaa kääntyy minua vastaan ja antaa näemmä todella monelle ikäänkuin oikeutuksen puuttua minuun henkilönä näissä julkisissa keskusteluissa?
Eli sen jälkeen kun lopulta sama henkilö hakee kaikkiin eteen tulevissa oman autoilunsa ongelmissa minulta privassa ja jossain kohtaa homma karkaa kokonaan hanskasta ja kysyjä on pakko ”vieroittaa äitinsä rinnoilta”, alkaa julkinen ”hemipoliisina” toimiminen ja minulle jatkuva julkinen vittuilu.
Siis silti vaikka olen tältä auttamaltani henkilöltä säästänyt varmasti helposti tuhansia euroja korjauskuluja ja ennen kaikkea turhia korjauskuluja.
Eli tästä paivästä eteenpäin en tule enään milloinkaan vastaamaan yhteenkään privatiedusteluun teknisistä asioista...en siis enään vahingossakaan. Piste.
Comment
-
-
Originally posted by expertti View PostKäytin eilen omaa E46:sta tuomiolla paikallisessa, liittyen koritakuuseen. Auto on niitä viimeisiä ko korilla tehtyjä.
"Huoltopäällikkö" oli heti kiinnostunut huoltokirjasta ja leimoista. Tuumasi katsottuaan että mitenkähän käy.... Leimoja on, muttei kaikki merkin omia. Tuumasin siihen että eikö nykyään saa huollattaa missä vaan? Huoltopäällikkö vastasi että saa toki, mutta onko huollettu merkin huolto-ohjelman mukaisesti....
Hän ei kuulema päätä, vaan lähettää ottamansa kuvat tehtaalle...
Kysynkin nyt että mihin huolto-ohjelmaan nuo koriasiat esim ruosteeseen liittyen on kuulunut? Omasta huoltokirjasta en kyllä löydä mitään merkintöjä edes niistä leimoista jotka merkin edustaja tehnyt.
2-3 viikkoa nyt roikutaan löysässä hirressä, odotellen tuomiota....
Lisäarvona käynnille oli se että autoon on edelleen voimassa airbagin vaihtokampanja. Sinne sitten joskus...
Autoa olisi pitänyt 60tkm välein käyttää huollossa (Inspection I - huolto) jossa kuulemma käydään koria läpi...)
Autoon on kyllä tehty Finikor täysturva +jatkoturva -käsittelyt + 2 x brilliant maalikäsittelyt(2009-2011), mutta eipä taida noistakaan tässä olla apua? Onko jollain tietoa millaiset takuuehdot tuolle Finikor -ruostekäsittelylle on?Last edited by expertti; 24-09-2016, 16:52.
Comment
-
-
Originally posted by expertti View PostAutoon on kyllä tehty Finikor täysturva +jatkoturva -käsittelyt + 2 x brilliant maalikäsittelyt(2009-2011), mutta eipä taida noistakaan tässä olla apua? Onko jollain tietoa millaiset takuuehdot tuolle Finikor -ruostekäsittelylle on?
Estää siis tietenkin kaikki koritarkastukseen vaadittavat toimenpiteet, eli alla muhii mitä muhii.
Comment
-
Comment