Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 ruoste ja koritakuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaniLap
    BTCF Member
    • Sep 2012
    • 2735
    • Tampere

    Originally posted by expertti View Post
    Onko jollain tietoa millaiset takuuehdot tuolle Finikor -ruostekäsittelylle on?
    Finikor-käsittelylle voi olla tuotemerkin oma takuu, mutta se on täysin erillinen BMW:n takuuehdoista. Finikor-käsittelyn tehnyt yrittäjä osannee kertoa tästä sinulle enemmän, joten kannattaa olla yhteydessä häneen.

    BMW:n osalta kopioin aiemmin koritakuuehdot tähän ketjuun ja siinä on selkesäti mainittu seuraavaa:

    "Ennaltaehkäisevät ruostesuojaustoimenpiteet (esimerkiksi roiskeläppien tai alustan muovisuojuksien asentaminen, ruostesuoja-aineen lisääminen) eivät kuulu ruostumattomuustakuun sisältöön."
    IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
    BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
    Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
    Tampere

    Comment

    • expertti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 874
      • Kainuu

      Originally posted by JaniLap View Post
      Finikor-käsittelylle voi olla tuotemerkin oma takuu, mutta se on täysin erillinen BMW:n takuuehdoista. Finikor-käsittelyn tehnyt yrittäjä osannee kertoa tästä sinulle enemmän, joten kannattaa olla yhteydessä häneen.

      BMW:n osalta kopioin aiemmin koritakuuehdot tähän ketjuun ja siinä on selkesäti mainittu seuraavaa:

      "Ennaltaehkäisevät ruostesuojaustoimenpiteet (esimerkiksi roiskeläppien tai alustan muovisuojuksien asentaminen, ruostesuoja-aineen lisääminen) eivät kuulu ruostumattomuustakuun sisältöön."

      Juu, olenkin Finikorin pääkallopaikalle sähköisen viestin lähettänyt, vastausta odotellessa.

      Joo, en odottanutkaan että Finikor -käsittelyä voisi yhdistää BMW:n takuun kanssa. Lähinnä tuo kiinnostaa että onko tuollakaan takuulla virkaa.

      Olisi kiva tietää mitä konkreettista tuohon BMW:n omaan ruostumattomuustakuun sisältöön kuuluu. Onhan nyt käynyt ilmi että korit ruostuu ko korimallissa useimmilla tuon ruostumattomuustakuun voimassa oloaikana. Ja jos niitä tuossa Inspetion I- huollossa tarkistellaan, niin korjataanko niitä huollon puolelta oma-aloitteisesti? Vai pitääkö kuluttajan nostaa asia esille?

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by expertti View Post
        Juu, olenkin Finikorin pääkallopaikalle sähköisen viestin lähettänyt, vastausta odotellessa.

        Joo, en odottanutkaan että Finikor -käsittelyä voisi yhdistää BMW:n takuun kanssa. Lähinnä tuo kiinnostaa että onko tuollakaan takuulla virkaa.

        Olisi kiva tietää mitä konkreettista tuohon BMW:n omaan ruostumattomuustakuun sisältöön kuuluu. Onhan nyt käynyt ilmi että korit ruostuu ko korimallissa useimmilla tuon ruostumattomuustakuun voimassa oloaikana. Ja jos niitä tuossa Inspetion I- huollossa tarkistellaan, niin korjataanko niitä huollon puolelta oma-aloitteisesti? Vai pitääkö kuluttajan nostaa asia esille?
        Eiköhän ne Finikorilta vetoa siihen että olet Bmw:llä käyttänyt autoasi joten heidän vastuunsa on katkennut siihen. Lisäksi sinun olisi pitänyt viikoittain käyttää autosi heidän maksullisessa tarkastuksessaan.

        Sanoisin että kirjoitin täysin huumorilla mutta melkein uskoisin että osuu ja uppoaa. Näissä ruostumattomuustakuissa on siksi pitkä "vuosileima" esim 12v että voidaan vedota mihin hyvänsä syihin kun takuu hylätään.

        Sama juttu näissä Kia yms korealaisten 5-10 vuoden takuissa, käytännössä ne eivät ikinä toteudu kun muistaakseni takuu raukeaa omistajanvaihdoksessa tms.

        Last edited by BMW525Xda; 25-09-2016, 18:46.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          Originally posted by expertti View Post
          Olisi kiva tietää mitä konkreettista tuohon BMW:n omaan ruostumattomuustakuun sisältöön kuuluu. Onhan nyt käynyt ilmi että korit ruostuu ko korimallissa useimmilla tuon ruostumattomuustakuun voimassa oloaikana.
          Onko sinulla auto on siis ”ruostunut” Finikor käsittelystä huolimatta, vai siitä syystä?

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2735
            • Tampere

            Originally posted by expertti View Post
            Joo, en odottanutkaan että Finikor -käsittelyä voisi yhdistää BMW:n takuun kanssa. Lähinnä tuo kiinnostaa että onko tuollakaan takuulla virkaa.
            Epäilemättä "jälkiasenteinen" ruosteenestokäsittely tarjoaa suojaa pintaruostumista vastaan, ja siksi sille voidaan jopa myöntää takuu kun käsitellyt pinnat tarkastetaan määräajoin ja tarvittaessa jälkikäsitellään takuuehtojen mukaisesti.

            Käytännössä tilanne menee hankalaksi ruostevaurion toteamistilanteissa, mikäli syntyy erimielisyyttä siitä, onko vaurio sisäsyntyinen eli alkanut ruostesuojatun pinnan alla vai seurausta ruosteenestokäsittelynn pettämisestä eli pinnan kautta ruostumisesta. Jälkimmäisessä tapauksessa asia menee takuun myöntäneen ruosteenestokäsittelyn piikkiin ja edellisessä se olisi autonvalmistajan koritakuun piirissä. Minulla ei valitettavasti ole tarjota kokemuksellista faktatietoa vaikeuttaako ruosteenestokäsittely koritakuuehtojen noudattamista, koska käsitellyt korinosat eivät ole käsittelyn jälkeen samalla tavalla tarkasteltavissa kuin ne ovat tehtaalta lähteneet. Tämä ainakin periaatteellisella tasolla vaikeuttaa valtuutetun merkkihuollon koritarkastuksen toteuttamista.
            IB1 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja. Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • expertti
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2005
              • 874
              • Kainuu

              Originally posted by Hemi View Post
              Onko sinulla auto on siis ”ruostunut” Finikor käsittelystä huolimatta, vai siitä syystä?
              Hyvä kysymys. Mutta en tiedä kyllä sanoa onko mikä itse syy ruostumiseen.



              Linkin keltaiset osat myös ruostesuojattu, mutta niissähän ne ruostekohdat myös on...
              Last edited by expertti; 25-09-2016, 21:37.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                Originally posted by JaniLap View Post
                EMinulla ei valitettavasti ole tarjota kokemuksellista faktatietoa vaikeuttaako ruosteenestokäsittely koritakuuehtojen noudattamista, koska käsitellyt korinosat eivät ole käsittelyn jälkeen samalla tavalla tarkasteltavissa kuin ne ovat tehtaalta lähteneet.
                Minulla on.
                Eli käytännössä siitä päivästä eteenpäin kun ole käynyt autosi Finikorilla tervauttamassa, loppuu myös KAIKKI tehtaan takuut. Piste.
                Takuuasiat keskustellaan siitä päivästä eteenpäin Finikorin kanssa ja ainakaan tätä kirjoittaessa minulla ei ole tiedossa yhtäkään tapausta jossa Finikor olisi edes ottanut oikeasti kantaa heidän ”suojausten”/tervausten jälkeisiin ongelmiin ja näitä ongelmiahan kyllä yleensä tulee juuri näihin autoihin kun tehtaan omat suojausmenetelmät+tuuletukset pettävät.
                Eli, näihin tehdään kyllä näiden Finikor ”suojausten” jälkeen merkkihuollossa nomaalit Inspetion tarkistukset, mutta ongelmatapauksissa tehdas/maahantuoja pesee näistä tapauksista kätensä nopeammin kuin ehtii kissan sanoa.
                Tällaista ”suojauskäsiteltyä”=pilattua autoa on siis ihan turha yrittää enään tehdastakuun piikkiin, koska Finikor vastaa tervauspäivästä eteenpäin.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by expertti View Post
                  Hyvä kysymys. Mutta en tiedä kyllä sanoa onko mikä itse syy ruostumiseen.



                  Linkin keltaiset osat myös ruostesuojattu, mutta niissähän ne ruostekohdat myös on...
                  Niin, eli kuten täälläkin olen vuosikausia yrittänyt tuoda esille, se tehtaan ulkopuolinen ”suojaus” ei todellakaan paranna yhdenkään nykyauton ruostesuojausta, vaan päinvastoin.
                  Ensinnäkin, päinvastoin siksi, että nämä maaöljypohjaiset tervat pehmittää korirakenteiden PU-pinnoitteita ja ennen kaikkea heikentää niiden tarttuvuutta.
                  Toinen ja yleensä suurempi ongelma on se että näissä ”lisäsuojauksissa” käytetyt suoja-aineet eivät ole tarkoitettu nykyisen kaltaisiin koritekniikoihin, jolloin rakenteisiin suunniteltu tuuletus pikku hiljaa tukkeutuu.
                  Tämä saa koko rakenteesta ns.”kostean” ja myös tämä on varsinkin korin alapuolisille rakenteille valtava ylimääräinen rasitus.
                  Kolmanneksi, tästä ”lisäsuojauksen” tervapinnasta koituu se ongelma että se tehokkaasti peittää olemassa olevat ongelmat niin että ne saavat rauhassa muhia pidempään kuin mitä alla oleva sinkki pystyy ”luopumaan”, eli suojaamaan itse rakenneta.
                  Luotettava koritarkastus on siin täysin mahdoton, koska enään ei voida havaita kuinka alustan PolyUretaanipinnoitus on alustassaan kiinni, vai muhiiko sen ja teräspellin välissä ”taskuja” joissa korirakenteen vaurioitumisen/”ruostumisen" voi melkein kuulla....kesäyössä.

                  Yleensä näissä jälkikäteen ”suojatuissa” todelliset ja vakavammat ongelmat ovatkin piilossa, vaikka kyllähän juuri ne ”kukkii” mitä omituisimmista ja epätavanomaisimmista paikoista.
                  Samalla kun näiden autoyksilöiden kattoverhouksien, ovipahvien ja verhoilujen alapinnoissa on jo runsaasti homekasvustoa juuri tuon rakenteiden jatkuvasti kosteana pysymisen vuoksi.
                  Suurin ongelma oikeasti siis ei ole ne ruostepilkut, vaan kaikkien ko.autolla matkustavien terveys.
                  Eli jos sinulla tai perheelläsi on selviä homeongelmia terveyden puolella, kannattaa unohtaa ongelmien etsiminen talosta/koulusta, koska todennäköisesti ongelma löytyy tästä umpeen ”tervatusta” ja kosteusongelmaisesta autosta?

                  Comment

                  • expertti
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2005
                    • 874
                    • Kainuu

                    Originally posted by BMW525Xda View Post
                    Eiköhän ne Finikorilta vetoa siihen että olet Bmw:llä käyttänyt autoasi joten heidän vastuunsa on katkennut siihen. Lisäksi sinun olisi pitänyt viikoittain käyttää autosi heidän maksullisessa tarkastuksessaan.

                    Sanoisin että kirjoitin täysin huumorilla mutta melkein uskoisin että osuu ja uppoaa. Näissä ruostumattomuustakuissa on siksi pitkä "vuosileima" esim 12v että voidaan vedota mihin hyvänsä syihin kun takuu hylätään.

                    Sama juttu näissä Kia yms korealaisten 5-10 vuoden takuissa, käytännössä ne eivät ikinä toteudu kun muistaakseni takuu raukeaa omistajanvaihdoksessa tms.

                    http://www.finikor.fi/finikor-palvel...steenesto.html
                    ........ Vastaus heiltä oli:
                    " Pystymme myöntämään autoille takuun, jos ne ovat alle neljä vuotiaita käsittelyhetkellä. Autonne kohdalla tämä raja on ylittynyt ensimmäisen käsittelyn tekohetkellä ja siksi autoon onkin tehty takuuton Finikor Täysturva (tekohetkellä nimellä Finikor Täyskäsittely). Valitettavasti autossanne ei siis ole 12 vuoden takuuta. "

                    Eli heillä ei ole tuota 12 vuoden takuuta muille kuin alle 4 vuotta vanhoille, suojatuille autoille.
                    Sivuilla kuitenkin myös maininta:
                    " Myönnämme kaikille Finikor ruosteenestokäsittelyille jopa 12 vuoden takuun. "

                    Että tällainen tapaus....

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      Originally posted by expertti View Post
                      ........ Vastaus heiltä oli:
                      " Pystymme myöntämään autoille takuun, jos ne ovat alle neljä vuotiaita käsittelyhetkellä. Autonne kohdalla tämä raja on ylittynyt ensimmäisen käsittelyn tekohetkellä ja siksi autoon onkin tehty takuuton Finikor Täysturva (tekohetkellä nimellä Finikor Täyskäsittely). Valitettavasti autossanne ei siis ole 12 vuoden takuuta. "

                      Eli heillä ei ole tuota 12 vuoden takuuta muille kuin alle 4 vuotta vanhoille, suojatuille autoille.
                      Sivuilla kuitenkin myös maininta:
                      " Myönnämme kaikille Finikor ruosteenestokäsittelyille jopa 12 vuoden takuun. "

                      Että tällainen tapaus....
                      Niin, eli helppo antaa ”takuu” uuteen autoon joka ei kuitenkaan ole niin pitkä kuin mitä tehdastakuu olisi....ja samalla kuitenkin raukeaa se tehtaan antama takuu.
                      Eli eihän näissä ”suojauksissa” ole tätäkään kautta mitään järkeä, vaan kyse on ihan puhtaasta perusautoilijan tietämättömyyteen vetoavasta kusetuksesta.

                      Comment

                      • expertti
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 874
                        • Kainuu

                        Kävin kyselemässä yhdestä automaalaamosta hieman kustannuksista.

                        Kuskin ovi pahin, alalaita kokonaan alkavassa ruosteessa. Ovi pitää kuulema ottaa irti jotta voi työstää. Pitää kuulema avata sauma, pohjamaalata sisäpuolelta, ulkopuolelta, uudet liimat saumaan, pohjamaalata, maalata, lakata lopuksi...

                        Sitten takaovi, ovi irti, sama homma...

                        Sitten takakontin alareunan käsittely, hiominen, maalaus, lakkaus...

                        Sitten konepellin munuaisten alapuoli ulkoa/sisältä, maalaus....

                        Kok hinta 800 euroa. Paha?

                        Comment

                        • MarQu
                          Moderator
                          • Mar 2006
                          • 5520
                          • Vaasa

                          Originally posted by expertti View Post
                          Kävin kyselemässä yhdestä automaalaamosta hieman kustannuksista.

                          Kuskin ovi pahin, alalaita kokonaan alkavassa ruosteessa. Ovi pitää kuulema ottaa irti jotta voi työstää. Pitää kuulema avata sauma, pohjamaalata sisäpuolelta, ulkopuolelta, uudet liimat saumaan, pohjamaalata, maalata, lakata lopuksi...

                          Sitten takaovi, ovi irti, sama homma...

                          Sitten takakontin alareunan käsittely, hiominen, maalaus, lakkaus...

                          Sitten konepellin munuaisten alapuoli ulkoa/sisältä, maalaus....

                          Kok hinta 800 euroa. Paha?
                          Ei kyllä äkkiseltään miltään pahalta kuulosta. Työmäärä on kuitenki iso. Foorumilla oli joku kaveri tehny tuon sauman aukasun jossain projektissa ja sieltä saumasta oli paljastunu aika kivasti lisää ruostetta.
                          sigpic

                          Comment

                          • Tonton
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2006
                            • 9101
                            • Raisio

                            Paljonko tehdas uudet luukut maksaa.
                            sigpic
                            M-B Vito -22
                            Transit Custom -18
                            Yamaha vx ho cruiser -22
                            Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
                            [email protected]

                            Comment

                            • World L
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2011
                              • 270
                              • Kellokoski

                              Sedanin ovet n. 600€/kpl.
                              E36 320i cabrio -96
                              E46 330i sedan -00
                              F31 318d -14

                              Ex: 2x E36, 2x E39, 1x E61

                              Comment

                              • expertti
                                Bimmer Fanatic
                                • Feb 2005
                                • 874
                                • Kainuu

                                Originally posted by expertti View Post
                                Kävin kyselemässä yhdestä automaalaamosta hieman kustannuksista.

                                Kuskin ovi pahin, alalaita kokonaan alkavassa ruosteessa. Ovi pitää kuulema ottaa irti jotta voi työstää. Pitää kuulema avata sauma, pohjamaalata sisäpuolelta, ulkopuolelta, uudet liimat saumaan, pohjamaalata, maalata, lakata lopuksi...

                                Sitten takaovi, ovi irti, sama homma...

                                Sitten takakontin alareunan käsittely, hiominen, maalaus, lakkaus...

                                Sitten konepellin munuaisten alapuoli ulkoa/sisältä, maalaus....

                                Kok hinta 800 euroa. Paha?
                                Kävin toisesta paikasta kysymässä samaa urakkaa. Hinta- arvio 200-300 euroa. Tuosta ei ilkiä ainakaan enää tingata. Paljon kehuja saanut maalaamo kyseessä. Tosin johtaja itse ei ollut arviota tekemässä...

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎