Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330i tyhjäkäyntiongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jussikooo
    Newbiemmer
    • Dec 2008
    • 7
    • Kerava

    E46 330i tyhjäkäyntiongelma

    Autoon (ajettu mittarin mukaan noin 112 000 km) tuli kesän alussa tyhjäkäyntiin liittyvä ongelma lämpimällä koneella enkä löytänyt suoraan samanlaisia oireita searchillä..

    Eli tyhjäkäynti kierrokset on lämpimällä koneella suhteellisen alhaiset, pahimmillaan mittarin mukaan noin 550 RPM. Kun ajaessa esim liikennevaloihin tullessa painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset tippuu hetkellisesti jopa alle 500 RPM (jolloin auto on sammumispisteessä, on muutaman kerran sammunutkin; viimeisin tapaus kaksi päivää sitten) josta sitten nousee sinne 550 - 650 RPM tietämille. Joskus kierrosten laskettua 500 RPM huittelle moottori saattaa alkaa polkea kierroksia niin että kierrokset seilaa 500 ja 1000 RPM välissä muutaman sekunnin. Tätä tosin on tehnyt vain pari kertaa koko kesän aikana.

    Pari kertaa olen käyttänyt autoa huoltamolla ja toisella kerralla löysivät vikakoodien avulla 2 sylinterin puolan olevan puoliksi vainaa. Korjasivat sen ja tilanne aavistuksen parantui, muttei korjaantunut. Eli nyt kierrokset lämpimällä koneella tippuu kykimen painamisen jälkeen edelleen sinne 500 RPM kieppeille, mutta sitten muutaman sekunnin jälkeen nousee sinne 600 -750 RPM tietämille. Edelleenkin auto saattaa sammua kierrosten tiputtua ja viimeisin sammumis episodi olikin kaksi päivää sitten..

    Onko ideoita mikä voi olla vikana? Onko joku foorumilainen Espoon lähistöllä joka voisi lukea vikakoodit autosta pientä korvausta vastaan (jos tuosta viimeisimmästä sammumisesta olisi jäänyt jotain vikakoodia)?
  • b mutteri kasa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1462
    • Area 03

    #2
    Itsellä teki tuollaista lämpimällä kelillä kun ilmanputsarissa oli halkeama mitä ei oltu huomattu kolarikorjauksen yhteydessä talvella.
    BMW F11 530 dA VOLL
    Carbon-schwarz Metallic

    BMW E30 325i Sport

    Comment

    • Supa
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2005
      • 7597
      • Järvenpää

      #3
      Onko käynti kierroksilla muuten hyvä? Vetääkö nätisti vai pätkiikö?
      Ekana kannattaa tarkistaa kaikki imuletkut vuotojen varalta, kuulostaa äkkiseltään imuvuodolta. Myös rikkinäinen nokan asentoanturi (yleisimmin pako) on saattanut tuollaista vikaa aiheuttaa mutta yleensä tästä on jäänyt vikakoodi muistiin. Jos auto pätkii myös vedossa, voisi epäillä sytyspuolissa myös mahdollisesti olevan vielä vikaa.
      - E90 320i LCI M-sport -09
      - Porsche Boxster 987 2.7 -07

      Comment

      • Jussikooo
        Newbiemmer
        • Dec 2008
        • 7
        • Kerava

        #4
        Originally posted by Supa View Post
        Onko käynti kierroksilla muuten hyvä? Vetääkö nätisti vai pätkiikö?
        Ekana kannattaa tarkistaa kaikki imuletkut vuotojen varalta, kuulostaa äkkiseltään imuvuodolta. Myös rikkinäinen nokan asentoanturi (yleisimmin pako) on saattanut tuollaista vikaa aiheuttaa mutta yleensä tästä on jäänyt vikakoodi muistiin. Jos auto pätkii myös vedossa, voisi epäillä sytyspuolissa myös mahdollisesti olevan vielä vikaa.
        Autossa en havaitse ajossa (kylmällä tai lämpimällä koneella) mitään pätkimistä ja vetää hyvin koko kierrosalueella. Ongelmat alkaa vasta kun lyö kytkimen pohjaan. Positiivista on jos auto ei heti sammahda niin toimii myös noilla alhaisillakin tyhjäkäyntikierroksilla. Mahdollisen sammumisen jälkeenkin auto käynnistyy heti normaalisti.

        On vaan vähän ärsyttävää kun saa jännittää aina että sammuuko auto vai ei.. Kiitoksia muuten vastauksista, täytyy ensi viikolla laatia sotasuunnitelma taas auton korjaamiseksi..

        Comment

        • rick the rocket
          Bimmer Rookie
          • Sep 2008
          • 191
          • Mänts

          #5
          Jos löydät vastauksen niin kerrohan ihmeessä, kuvauksesi oli meinaan kuin omasta autostani. Itsellä on tarkistattu juurikin nuo imuvuodot, on uusi kampiakselin asentoanturi, puolat ja oli kai jotain muutakin jota en muista. Tällä viikolla tulee myös testattua aivan uutta maffia. Autona siis e36 328.
          E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

          Comment

          • Jussikooo
            Newbiemmer
            • Dec 2008
            • 7
            • Kerava

            #6
            Originally posted by rick the rocket View Post
            Jos löydät vastauksen niin kerrohan ihmeessä, kuvauksesi oli meinaan kuin omasta autostani. Itsellä on tarkistattu juurikin nuo imuvuodot, on uusi kampiakselin asentoanturi, puolat ja oli kai jotain muutakin jota en muista. Tällä viikolla tulee myös testattua aivan uutta maffia. Autona siis e36 328.
            Joo, kerrotaan jos vika löydetään.

            Comment

            • higge
              Newbiemmer
              • Jul 2009
              • 9
              • Fin

              #7
              Mulla teki samaa ja vika löytyi huohotin putkesta joka oli haljennut. Tosin nyt löytyy öljynpainevikaa sekä vikinää...

              Comment

              • rick the rocket
                Bimmer Rookie
                • Sep 2008
                • 191
                • Mänts

                #8
                Kävi mielessä, en tiedä olisko mitään vaikutusta itsellä on meinaan tuo fuldan pakosarja, jossa on valehtelematta sellainen 3-4 sentin korokerengas noilla lambdoilla?
                Ymmärränkö aivan päin haitaria, jos ajattelisin, että just kun tuo ajoneuvo tulee noille melkein pysähtymisnopeuksille, jossa kierrokset tippuu 500-700 ja kytkin pohjaan, niin lambdat ilmoittaa jotain arvoja eteenpäin, jotka ovat nyt "vääristyneitä" kun tuo virtaus ei nyt niin hivele noita lambdoja?

                Onko tuossa mitään mieltä vai oonko niin kujalla tän ajatuksen kanssa kun olla ja voi:think
                E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

                Comment

                • Jussikooo
                  Newbiemmer
                  • Dec 2008
                  • 7
                  • Kerava

                  #9
                  Originally posted by Jussikooo View Post
                  Autoon (ajettu mittarin mukaan noin 112 000 km) tuli kesän alussa tyhjäkäyntiin liittyvä ongelma lämpimällä koneella enkä löytänyt suoraan samanlaisia oireita searchillä..

                  Eli tyhjäkäynti kierrokset on lämpimällä koneella suhteellisen alhaiset, pahimmillaan mittarin mukaan noin 550 RPM. Kun ajaessa esim liikennevaloihin tullessa painaa kytkimen pohjaan niin kierrokset tippuu hetkellisesti jopa alle 500 RPM (jolloin auto on sammumispisteessä, on muutaman kerran sammunutkin; viimeisin tapaus kaksi päivää sitten) josta sitten nousee sinne 550 - 650 RPM tietämille. Joskus kierrosten laskettua 500 RPM huittelle moottori saattaa alkaa polkea kierroksia niin että kierrokset seilaa 500 ja 1000 RPM välissä muutaman sekunnin. Tätä tosin on tehnyt vain pari kertaa koko kesän aikana.

                  Pari kertaa olen käyttänyt autoa huoltamolla ja toisella kerralla löysivät vikakoodien avulla 2 sylinterin puolan olevan puoliksi vainaa. Korjasivat sen ja tilanne aavistuksen parantui, muttei korjaantunut. Eli nyt kierrokset lämpimällä koneella tippuu kykimen painamisen jälkeen edelleen sinne 500 RPM kieppeille, mutta sitten muutaman sekunnin jälkeen nousee sinne 600 -750 RPM tietämille. Edelleenkin auto saattaa sammua kierrosten tiputtua ja viimeisin sammumis episodi olikin kaksi päivää sitten..

                  Onko ideoita mikä voi olla vikana? Onko joku foorumilainen Espoon lähistöllä joka voisi lukea vikakoodit autosta pientä korvausta vastaan (jos tuosta viimeisimmästä sammumisesta olisi jäänyt jotain vikakoodia)?
                  Foorumilaisen avulla tuli nyt vikakoodit luettua, eikä mitään vikakoodeja löytynyt. Minulle suositeltiin myös ilmamäärämittarin piuhan irroittamista testimielessä ja sen tänään teinkin.

                  Tuo piuhan irroittaminen paransikin tilannetta eli kytkimen painettua pohjaan kierrokset laskevat rauhallisemmin normaalille tyhjäkäyntikierroksille eivätkä tipu enää tuonne ~500 RPM huitteille. Muutenkaan ei koeajolenkillä ollut sammuminen lähelläkään kuten ilmamäärämittarin piuhan ollessa normaalisti kiinni vikakoodien luentaan ajettaessa.

                  Eli näyttäisi menevän ilmamäärämittari tilaukseen..

                  Comment

                  • rick the rocket
                    Bimmer Rookie
                    • Sep 2008
                    • 191
                    • Mänts

                    #10
                    Itsellä paikoillaan uusi ilmamassamittari ja pari kertaa on risteyksiin kierrokset tippunu noin 300 muttei o kuitenkaan sammunu, mutta samal taval heittelee edelleen
                    E34 540i 6-v manuaali touring #133/499

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      #11
                      Oliskohan vanoksen o-renkaat tullut tiensä päähän, kaikissa E46 jossa tuplavanokset niin tuo remppa tulee väkisinkin ennemmin tai myöhemmin.

                      Itse menossa vihdoin ja viimein ensvkl purkamaan koneen keulaa että saan noi o-renkaat vaihdettua ja siinä samalla sitten separaattori ja eristetyt huohotin letkut.
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • Jake79
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2006
                        • 510
                        • Kokkola

                        #12
                        Originally posted by higge View Post
                        Mulla teki samaa ja vika löytyi huohotin putkesta joka oli haljennut. Tosin nyt löytyy öljynpainevikaa sekä vikinää...
                        Oletko yhtään paikallistanut mistä tuo vikinä kuuluu. Kuulostaa
                        nimittäin valitettavan tutulta
                        Wir sind miteinander, nicht gegeneinander

                        Comment

                        • higge
                          Newbiemmer
                          • Jul 2009
                          • 9
                          • Fin

                          #13
                          Oletko yhtään paikallistanut mistä tuo vikinä kuuluu. Kuulostaa
                          nimittäin valitettavan tutulta
                          Vielä ei ole tietoa, auto on huollossa ja ne epäilee öljypumppua tai pahimmassa tapauksessa koko alakerran uusimista. Onneksi menee myyjän piikkiin, tosin toi lainarellu ei vakuuta

                          Comment

                          • Jake79
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2006
                            • 510
                            • Kokkola

                            #14
                            Originally posted by higge View Post
                            Vielä ei ole tietoa, auto on huollossa ja ne epäilee öljypumppua tai pahimmassa tapauksessa koko alakerran uusimista. Onneksi menee myyjän piikkiin, tosin toi lainarellu ei vakuuta
                            Omassa se vikinä "onneksi" kuuluu laturista.
                            Wir sind miteinander, nicht gegeneinander

                            Comment

                            • higge
                              Newbiemmer
                              • Jul 2009
                              • 9
                              • Fin

                              #15
                              Jep, siinä säästy muutama rupla vaikkapa asennus olueeseen

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎