Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 320d Suutin vuotaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tupe_T
    Bimmer Rookie
    • Aug 2008
    • 49
    • Kouvola

    E46 320d Suutin vuotaa

    Morjens,

    Auto on e46 320D -04 (M47N). Mul vähä 4 sylinterin suutin tihkuaa dieseliä suuttimen yläosasta (kohta josta diesel syötetään korkea paine tukilta suuttimelle). Onko kellään tarkempaa tietoa nois suuttimista, onko mahdollista avata ja huoltaa, vai onko heitettävä kokonaan uus suutin paikoilleen?? Dieselin tihkuaminen ei ole mitään tramaattisen suurta, mutta kuitenkin sen huomaa hajusta talliin ajattaessa ja myös siitä, että ilmanputsarin kotelon pohja on vähän kostea. Kaikki liitokset on kiristetty, joten vika ei ole liittimissä.

    Last edited by Leka; 05-02-2011, 14:39. Reason: Otsikko
  • VonLeon
    Newbiemmer
    • Sep 2009
    • 1
    • pk-seutu

    #2
    Hei,

    Omassa 2.0d -05 X3:ssa havaitsin just saman vian vko sitten. Huomasin vian lastun asennuksen yhteydessä, kun moottorin suojat oli pois ja iloinen kärvä nousi koneen käydessä moottorin päältä. Kysymyksessä varmaan tuo sama 4. suutin (kuskia lähinnä oleva). Kaivattais tietoa voiko tehdä itse jotain vai onko huolto/uusi osa ainut lääke?

    Comment

    • joni_s
      Newbiemmer
      • Nov 2007
      • 28
      • Uplake

      #3
      Samaa vikaa täällä, mutta autona on E46 330d ja mulla vuotaa 1:n suutin.
      Kaikki tieto otetaan vastaan mitä onkin jo kyselty.
      Eikö kukaan tiedä asiasta, että onko vaikea homma?
      Omassa tilanteessa luulen että siellä vuotaisi tiiviste, mutta huoltamossa sanoivat että suutin vuotaa. Silloinhan sitä ei pääsisi ulkopuolelle, jos vain suutin vuotaa :think Olen käsittänyt että siinä olisi jonkunlainen o-rengas...
      G21 M340d
      E92 Lci 335d

      Comment

      • parjan_fin
        Bimmer Rookie
        • Oct 2008
        • 86
        • Rajamäki

        #4
        Originally posted by joni_s View Post
        Samaa vikaa täällä, mutta autona on E46 330d ja mulla vuotaa 1:n suutin.
        Kaikki tieto otetaan vastaan mitä onkin jo kyselty.
        Eikö kukaan tiedä asiasta, että onko vaikea homma?
        Omassa tilanteessa luulen että siellä vuotaisi tiiviste, mutta huoltamossa sanoivat että suutin vuotaa. Silloinhan sitä ei pääsisi ulkopuolelle, jos vain suutin vuotaa :think Olen käsittänyt että siinä olisi jonkunlainen o-rengas...

        Jep. Itse tuossa viime syksynä vaihdoin kaikki tiivisteet suuttimiin ja eipä nuo ole kuseksineet, eikä kyllä ennen sitäkään, mutta kun turhan tarkka olen ja haluan välttyä ongelmilta niin tulipa tehtyä samalla kun muuta siellä suunnilla tuli touhuttua.

        Eli homma ei ole iso, tosin imusarjan joutuu ottamaan pois. On ihan itse tehtävissä. Kuvasta osat 10 ja 8 kun vaihtaa sekä noudattaa kiristysmomentteja niin menee aika jouhevasti: http://www.realoem.com/bmw/diagrams/g/r/260.png

        TIS antaa M57TU koneelle suuttimen kiristysmomentiksi 23 Nm (12 x 1,5).
        ==========
        Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

        Comment

        • joni_s
          Newbiemmer
          • Nov 2007
          • 28
          • Uplake

          #5
          Originally posted by parjan_fin View Post
          Jep. Itse tuossa viime syksynä vaihdoin kaikki tiivisteet suuttimiin ja eipä nuo ole kuseksineet, eikä kyllä ennen sitäkään, mutta kun turhan tarkka olen ja haluan välttyä ongelmilta niin tulipa tehtyä samalla kun muuta siellä suunnilla tuli touhuttua.

          Eli homma ei ole iso, tosin imusarjan joutuu ottamaan pois. On ihan itse tehtävissä. Kuvasta osat 10 ja 8 kun vaihtaa sekä noudattaa kiristysmomentteja niin menee aika jouhevasti: http://www.realoem.com/bmw/diagrams/g/r/260.png

          TIS antaa M57TU koneelle suuttimen kiristysmomentiksi 23 Nm (12 x 1,5).
          Kiitoksia tiedosta. Kannattaa varmaan kaikki tiivisteet vaihtaa samalla kertaa kun on auki? Oliko nämä tiivisteet kovinkin kalliita, vaikka hakisi ihan merkkiliikkeeestä?

          Tosiaan epäilen, että omassa suutin vuotaisi, vaikka huoltamo muuta sanoisi.
          Ennemminkin tiivisteet kuin suutin. Se olisi jo hieman kalliimpi vaihtaa suutin...
          G21 M340d
          E92 Lci 335d

          Comment

          • Jukka_
            Bimmer Rookie
            • Aug 2009
            • 156
            • finland Keski-suomi

            #6
            Vikakoodeista ilmeni 4 sylinterin suuttimen vuoto. Muoveja en ole poistanu mutta ainakaan nafta ei haise , vuotasko sisäänpäin? Moottori käy kuitenkin ihan normaalisti.

            Kysymys kuuluu onko tästä mitään haittaa ja hajottaako mitään :think
            Bmw X5 3.0DA 2005

            Comment

            • parjan_fin
              Bimmer Rookie
              • Oct 2008
              • 86
              • Rajamäki

              #7
              Originally posted by joni_s View Post
              Kiitoksia tiedosta. Kannattaa varmaan kaikki tiivisteet vaihtaa samalla kertaa kun on auki? Oliko nämä tiivisteet kovinkin kalliita, vaikka hakisi ihan merkkiliikkeeestä?

              Tosiaan epäilen, että omassa suutin vuotaisi, vaikka huoltamo muuta sanoisi.
              Ennemminkin tiivisteet kuin suutin. Se olisi jo hieman kalliimpi vaihtaa suutin...
              Itse vaihtaisin kaikki kerralla, niin onpahan kunnossa. Eikä ole paljoa hintaa tuolla tiivistesarjalla ja vaikka olisikin niin tuollaiset tiivisteet itse hakisin merkkiliikkeestä niin on varmasti oikeat.

              Toisessa topickissa, nimimerkkiä en nyt muista, sanoi että suuttimen saisi Briteistä 163 euron hintaan, itse en moista ole tutkaillut vielä. Jos itse suutin on viallinen niin voihan sen aina huoltaa.
              ==========
              Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

              Comment

              • parjan_fin
                Bimmer Rookie
                • Oct 2008
                • 86
                • Rajamäki

                #8
                Originally posted by Jukka_ View Post
                Vikakoodeista ilmeni 4 sylinterin suuttimen vuoto. Muoveja en ole poistanu mutta ainakaan nafta ei haise , vuotasko sisäänpäin? Moottori käy kuitenkin ihan normaalisti.

                Kysymys kuuluu onko tästä mitään haittaa ja hajottaako mitään :think
                No äkkinäiseltään ei tule muuta mieleen kuin, mahdollinen, epätasainen käynti sekä kasvanut pa kulutus. Ja kannattaahan se kuntoon laittaa niin ei ainakaan tuon takia jätä tielle. Sulle kun ei jää ku kolme sylinteriä enään toimintaan jos tuo hajoaa
                ==========
                Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                Comment

                • Jukka_
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2009
                  • 156
                  • finland Keski-suomi

                  #9
                  Originally posted by parjan_fin View Post
                  No äkkinäiseltään ei tule muuta mieleen kuin, mahdollinen, epätasainen käynti sekä kasvanut pa kulutus. Ja kannattaahan se kuntoon laittaa niin ei ainakaan tuon takia jätä tielle. Sulle kun ei jää ku kolme sylinteriä enään toimintaan jos tuo hajoaa
                  Polttoaine kulutus on kyllä kasvanu jonkin verran normaalista. Täytynee tilata suuutin ja samalla poistaa imusarjasta läpät...
                  Lähteekö nuo suuttimet yleensä ilman väkivaltaa irti :think
                  Bmw X5 3.0DA 2005

                  Comment

                  • MajorDrake
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 7518
                    • Jyväshyvä

                    #10
                    Originally posted by parjan_fin View Post
                    Kuvasta osat 10 ja 8 kun vaihtaa sekä noudattaa kiristysmomentteja niin menee aika jouhevasti: http://www.realoem.com/bmw/diagrams/g/r/260.png
                    Hmm, tarkoittainet että 10 ja 11, 8 on koko suutin?
                    M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                    Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                    Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                    Comment

                    • Jukka_
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2009
                      • 156
                      • finland Keski-suomi

                      #11
                      Onkohan tämä 4 sylinterin suutin sähköjohdollinen... :think
                      Bmw X5 3.0DA 2005

                      Comment

                      • parjan_fin
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2008
                        • 86
                        • Rajamäki

                        #12
                        Originally posted by MajorDrake View Post
                        Hmm, tarkoittainet että 10 ja 11, 8 on koko suutin?

                        Sori, joo mun moka, eli 10 ja 11 on tiivisteet, ne tulisi vaihtaa.

                        8 on todellakin koko suutin, sitä ei välttämättä tartte vaihtaa.
                        ==========
                        Jos ainoa työkalusi on vasara, näyttää koko maailma naulalta.

                        Comment

                        • Tupe_T
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2008
                          • 49
                          • Kouvola

                          #13
                          No niin, onhan tänne tullut vastauksia..

                          Suuret kiitokset parjan_fin:lle hyvistä neuvoista, jospa sitä lähtisi kyselemään tiivisteitä ja viikonloppuna tiivisteiden vaihto puuhiin..

                          Comment

                          • qizmo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2004
                            • 234

                            #14
                            Originally posted by Jukka_ View Post
                            Polttoaine kulutus on kyllä kasvanu jonkin verran normaalista. Täytynee tilata suuutin ja samalla poistaa imusarjasta läpät...
                            Lähteekö nuo suuttimet yleensä ilman väkivaltaa irti :think
                            Vanha topic ylös..
                            Niin onko nuo suuttimet yleensä miten tiukassa? tarviiko erikoistyökaluja..
                            Eikö ne pitäny kone lämpimänä irrottaa.

                            meillä semmonen vika että lämpimänä ryskyttää vähän aikaa ku käynnistää. hehkut vaihettu.. Tyhjäkäynti mielestäni vähän raskas. vuos pari sitte vaihettu 2 suutinta/2 "huollettu". Ja nyt polttoainetta lilluu suuttimien juuressa. paluuletkut vaihettu ku olivat puhki kuluneet, mut jostai vuotaa vielä

                            Comment

                            • asay
                              Newbiemmer
                              • Mar 2009
                              • 10
                              • Raahe

                              #15
                              ratkaisu vuoto-ongelmaan ?

                              Mulla 320d -03. Oireena dieselin haju ajon jälkeen.
                              Ilmanputsari oli myös märkä naftasta.

                              Paikallistin vuodon suuttimen (4.pytty) ja korkeapaineputken liitokseen.
                              Otin suuttimen irti (lähti kohtuudella pihdeillä vetämällä) ja käytin suutinhuollossa, siellä vaihtoivat yhden tiivisteen ja testasivat suuttimen.
                              Täydellistä huoltoa yhdelle suuttimelle ei kuulemma kannattanut tehdä, vaan kaikki suuttimet tulisi huoltaa ja kalibroida kerralla, varsinkin kun paljon kilometrejä takana.

                              Suuttimessa on korkeapaineputken liitokselle holkki, jonka alla on tiiviste. Tämä tiiviste siis vaihdettiin. Kuulemma tyyppivika bemareissa.

                              Vuoto loppui siihen.

                              Oppirahat on nyt maksettu. Suutinta ei siis tarvitse irroittaa jos vuoto tuossa tiivisteessä. Riittää kun irrottaa korkeapaineputken ja holkin.
                              Last edited by asay; 27-01-2011, 20:58.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎