Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 ei starttaa, ajonesto päällä??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Karvakamu
    Newbiemmer
    • Jan 2016
    • 20
    • Suomi

    #16
    Onko täälä joku vielä

    Mulla tällä hetkellä sama ongelma pari kertaa näytti varoittelevan että kohta ei enään käynnisty kun siis lähti huonosti käyntii eli toisinaa nytkytyi startti itsensä käyntiin juuri ja juuri. Ja nyt eilen illalla kun vein parkkiin ja kokeilin sammuttaa ja käynnistää sen jälkeen käynnistyi ihan normaalisti ja seuraavana aamuna kuuluu vaan tik ku avaimesta kääntää ja ku antaa apuvirtaa kii startti kyllä hyrähtelee (todella vähän) mutta ei käynnistä. Mikä apuna!??

    Comment

    • MNi
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2008
      • 3143
      • Tampere

      #17
      Onhan niitä potentiaalisia vikapaikkoja, akku nyt tietty ensimmäisenä mittaukseen: KLIK. Vuotovirta tutkintaan josko joku moduli ei uinahda.

      Moottorista ei ollut puhetta, jos on M57N tai M47N sähköisellä lisälämmittimellä, onko tietoa milloin on termostaatit vaihdettu? Jossei ja akku finaalissa --> termarit vaihtoon. Samoin jos hehkut + hehkuohjain on särki --> vaihtoon. Vaikka olisi vaihdettu, onko uusittu startilta hehkuohjaimelle tulevaa kaapelia? Liitin alkaa iän myötä kipinöidä --> hehkutus ei ole riittävä.

      Päävirtakaapelin kontaktit tutkintaan, erityisesti akun navat. Siellä voi olla oksidaatiota välissä vaikka näyttisi ilman irroitusta puhtaalta. Moottoritilasta plussanapa myös tarkastukseen.

      Viimeisenä tietysti startti epäilyyn, täydellä akulla pirssin tulisi pakkasillakin käynnistyä sekunnin-puolentoista viiveellä, oli sitten bensa tai diesel. Jos startti saa riittävästi virtaa, hehkutus toimii (diesel) ja päävirtakaapelin kontaktit on kunnossa, alkaa olla enää startti jäljellä --> startti uusiksi.

      Comment

      • Karvakamu
        Newbiemmer
        • Jan 2016
        • 20
        • Suomi

        #18
        Originally posted by MNi View Post
        Onhan niitä potentiaalisia vikapaikkoja, akku nyt tietty ensimmäisenä mittaukseen: KLIK. Vuotovirta tutkintaan josko joku moduli ei uinahda.

        Moottorista ei ollut puhetta, jos on M57N tai M47N sähköisellä lisälämmittimellä, onko tietoa milloin on termostaatit vaihdettu? Jossei ja akku finaalissa --> termarit vaihtoon. Samoin jos hehkut + hehkuohjain on särki --> vaihtoon. Vaikka olisi vaihdettu, onko uusittu startilta hehkuohjaimelle tulevaa kaapelia? Liitin alkaa iän myötä kipinöidä --> hehkutus ei ole riittävä.

        Päävirtakaapelin kontaktit tutkintaan, erityisesti akun navat. Siellä voi olla oksidaatiota välissä vaikka näyttisi ilman irroitusta puhtaalta. Moottoritilasta plussanapa myös tarkastukseen.



        Viimeisenä tietysti startti epäilyyn, täydellä akulla pirssin tulisi pakkasillakin käynnistyä sekunnin-puolentoista viiveellä, oli sitten bensa tai diesel. Jos startti saa riittävästi virtaa, hehkutus toimii (diesel) ja päävirtakaapelin kontaktit on kunnossa, alkaa olla enää startti jäljellä --> startti uusiksi.
        Autohan on siis 320d 00.vm ja alko oireilee vikaa enen termari, kun ei nouse lämmöt voiko siis vika olla termarissa ja akussa vaik pelkkä termari tai pelkkä akku. Eli siis vaikka ajoin kuinka paljon tahansa lämmät pysyi sinisen palkin yläosassa?

        Comment

        • MNi
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2008
          • 3143
          • Tampere

          #19
          Molemmat termarit automatic vaihtoon, jos siis on EGR:n termostaattikin. Klo 12 positiokaan ei takaa kuin että lämpö on välillä 75....115 ° C: KLIK. Mutta pakkasella kuin pakkasella lämmön tulee nousta max. 15 minuutissa tuonne viisarin klo 12 positioon eli vähintään 75 asteeseen.

          Termarit osat 5 ja 8, ota myös o-rengas 10: KLIK.

          Kun moottorilämpö on alhainen, sähköinen lisälämppäri (jos on, tuonnäköinen osa: KLIK) yrittää puhaltaa lämpöä moottoriin --> ottaa virtaa myös akulta --> lämmitystä katkotaan ettei akku tyhjene liikaa --> akkua ladataan --> akku kulahtaa nopeammin kuin tavallista.

          Ensin siis akku tutkinnan alle ja termarit vaihtoon. Mittaa napajännite levossa ja katso varaustaso yo. linkistä. Lataa akku laturilla täyteen, mittaa napajännite uudestaan. Jos lataustaso on vaikka täytenä nollassa asteessa noin 12,60 V niin akku on ehjä. Jos täyteen ladattuna jäädään alle 12,0 V niin akku on finaalissa --> uusi akku. Jos akussa on ennen ja jälkeen latausta 10,5 V niin akusta on yksi kenno paskana --> uusi akku.

          Akun mittauksen jälkeen vasta jatkotutkimuksia.

          Comment

          • Karvakamu
            Newbiemmer
            • Jan 2016
            • 20
            • Suomi

            #20
            Kiitos todella paljon!

            Todella paljon oli apua kiitoksia!!

            Mites tuo ilmaus menee ja onko paha vaihtaa tuossa pihassa termarit vai kannattaako halissa vaihtaa?

            Eli molemmat termarit vaihtoon ja akku lataukseen ja jos akku on alle 12.0v kun kone on 0.0c nii akku vaihtoon. Ja siis löytyy molemmat ja molemmat vaihan? Lähinnä et tarviiko purkaa sen koomin mitään ylimäärästä?
            Last edited by Karvakamu; 21-03-2016, 07:24.

            Comment

            • Karvakamu
              Newbiemmer
              • Jan 2016
              • 20
              • Suomi

              #21
              Originally posted by MNi View Post
              Molemmat termarit automatic vaihtoon, jos siis on EGR:n termostaattikin. Klo 12 positiokaan ei takaa kuin että lämpö on välillä 75....115 ° C: KLIK. Mutta pakkasella kuin pakkasella lämmön tulee nousta max. 15 minuutissa tuonne viisarin klo 12 positioon eli vähintään 75 asteeseen.

              Termarit osat 5 ja 8, ota myös o-rengas 10: KLIK.

              Kun moottorilämpö on alhainen, sähköinen lisälämppäri (jos on, tuonnäköinen osa: KLIK) yrittää puhaltaa lämpöä moottoriin --> ottaa virtaa myös akulta --> lämmitystä katkotaan ettei akku tyhjene liikaa --> akkua ladataan --> akku kulahtaa nopeammin kuin tavallista.

              Ensin siis akku tutkinnan alle ja termarit vaihtoon. Mittaa napajännite levossa ja katso varaustaso yo. linkistä. Lataa akku laturilla täyteen, mittaa napajännite uudestaan. Jos lataustaso on vaikka täytenä nollassa asteessa noin 12,60 V niin akku on ehjä. Jos täyteen ladattuna jäädään alle 12,0 V niin akku on finaalissa --> uusi akku. Jos akussa on ennen ja jälkeen latausta 10,5 V niin akusta on yksi kenno paskana --> uusi akku.

              Akun mittauksen jälkeen vasta jatkotutkimuksia.
              Latasin akun täyteen ja katsoin akku testillä että sielä ois 75% jäljellä ja laitoin kiinni eikä starttaa vielkää kuuluu vaan klik eikä muuta mietin et voiko startti mennä yhdessä yössä rikki tai onko sielä ajoesto tai vastaava

              Comment

              • MNi
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2008
                • 3143
                • Tampere

                #22
                EWS antaisi pyörittää starttia, ei vaan anna DDE:lle käynnistyslupaa.

                Alkaa vaikuttaa vialliselta startilta.

                Tarkastit että akun navoissa ei ole hapettumaa ja napojen pultit tiukalla?

                Vaikka DDE:n rele olisi särki, antaisi muistaakseni silti pyörittää starttia. Jaa niin onhan siinä vielä tietty perinteinen virtalukon pohja vaihtoehtona.

                Comment

                • Karvakamu
                  Newbiemmer
                  • Jan 2016
                  • 20
                  • Suomi

                  #23
                  Originally posted by MNi View Post
                  EWS antaisi pyörittää starttia, ei vaan anna DDE:lle käynnistyslupaa.

                  Alkaa vaikuttaa vialliselta startilta.

                  Tarkastit että akun navoissa ei ole hapettumaa ja napojen pultit tiukalla?

                  Vaikka DDE:n rele olisi särki, antaisi muistaakseni silti pyörittää starttia. Jaa niin onhan siinä vielä tietty perinteinen virtalukon pohja vaihtoehtona.
                  Eikö yleensä jos on virtalukon pohja nii ei ees naksu ja startti voi mennä ihan yhessä yössä rikki. Onko siis akku suljettu kokonaan tästä hommasta?

                  Comment

                  • ilpopi
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2012
                    • 139
                    • Kankaanpää

                    #24
                    Originally posted by Karvakamu View Post
                    Latasin akun täyteen ja katsoin akku testillä että sielä ois 75% jäljellä ja laitoin kiinni eikä starttaa vielkää kuuluu vaan klik eikä muuta mietin et voiko startti mennä yhdessä yössä rikki tai onko sielä ajoesto tai vastaava
                    Jos tuo klik kuuluu selvästi startista niin startin rele / itse starttihan sitten kaput.
                    Koita kolkutella reippaasti jollain startin kylkeen, saako sillä heräämään?

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6929
                      • N/A

                      #25
                      Yhtä rellua aikanaan mikä teki samanlailla työntämällä testattiin käyntiin. Lähti käyntiin. Oli helppo todeta että startti rikki.

                      Comment

                      • Karvakamu
                        Newbiemmer
                        • Jan 2016
                        • 20
                        • Suomi

                        #26
                        Originally posted by Antti O View Post
                        Yhtä rellua aikanaan mikä teki samanlailla työntämällä testattiin käyntiin. Lähti käyntiin. Oli helppo todeta että startti rikki.
                        Joo mulla lähti työntämällä ja ajoin pajalle jossa sain nosturille kolkutin viel auton alla starttii ja sit kokeilin uudelleen starttaa nii ei enää kuulu mitää

                        Comment

                        • Karvakamu
                          Newbiemmer
                          • Jan 2016
                          • 20
                          • Suomi

                          #27
                          Originally posted by ilpopi View Post
                          Jos tuo klik kuuluu selvästi startista niin startin rele / itse starttihan sitten kaput.
                          Koita kolkutella reippaasti jollain startin kylkeen, saako sillä heräämään?
                          Kokeilin kolkuttaa aiton alta ja nyt ei enää kulu mitää

                          Comment

                          • mäksy
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2007
                            • 41

                            #28
                            voisiko olla startin solenoidi rikki?

                            Comment

                            • Antti2
                              Newbiemmer
                              • Jan 2017
                              • 3
                              • Helsinki

                              #29
                              Minulla on samanlaista ongelmaa.

                              Auto on kaverilla lainassa ja eilen soitteli, että kun yrittää käynnistää, niin sähköt kyllä menee päälle, ja kuuluu naksumista mutta startti ei edes pyörähdä. Akkua olivat veikanneet ja yrittäneet kaapeleilla tuloksetta.

                              Kyseessä on -99 E46 318Ci 1.9 koneella (M43B19).

                              Aikaisemmin on ilmennyt mm. seuraavia asioita:
                              - Välillä kojelautaan syttyy valo että jokin poltin olisi hajalla ilman syytä
                              - Vilkun ollessa päällä myös punainen takavalo vilkkuu
                              - Keskuslukitus ei avaa hantin puolen lukkoa
                              - Välillä kuskin puolen lukkokaan ei avaudu vaan pitää mennä avaimella sisään
                              - Joskus ikkunat ovat laskeutuneet n. 5 cm "itsekseen". Lähinnä silloin kun olen rämpännyt keskuslukkoa kun lukot eivät ole auenneet. Olen ymmärtänyt että tämä liittyy johonkin mukavuusominaisuuteen, mutta kyseisessä avaimessa ei pitäisi olla tällaista ohjelmoituna.

                              Menen illalla tutkimaan tarkemmin. Minulla on nyt seuraavat asiat tarkistuslistalla:

                              - Akku (korjaamolla sanoivat että voisi olla hyvä uusia muutenkin, mutta luulisi että lähtisi apuvirralla?)
                              - Akun liitännät
                              - Tarkistus onko huohotin jäässä
                              - Starttimoottori (yleismittari / kopautus)
                              - Avain (Missähän se toinen avain taas olikaan? :/)

                              Onneksi nämä tapahtuvat aina juuri silloin kun työkalut, sähkövehkeet ja vikakoodinlukija on pakattu jonnekin varmaan talteen muuton takia

                              Tuleeko mieleen muita hyviä ideoita?

                              /A

                              Comment

                              • Antti O
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6929
                                • N/A

                                #30
                                Kokeile hinaamalla tai työntämällä käyntiin, jos lähtee on startissa vikaa.
                                Meillä oli melko vastaava tapaus Renaultin kanssa, ei tapahtunut tosin mitään kun avaimesta käänti. Työntämällä lähti heti käyntiin.
                                Startti vaihtoon ja taas mentiin.
                                Last edited by Antti O; 23-02-2018, 10:22.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎