Originally posted by expertti
View Post
E46 ja merkkihuolto ei pääse testerillä autoon kiinni(uudemmalla testerillä onnistui)
Collapse
X
-
Diagnostiikka pinnistä 8 kulkee mittariston kautta. Jos mittaristo ei tulkkaa liikennettä k linjalle diagnosis bussista mihinkään 8 pinnin takana olevaan ei pääse kiinni, tosin tällöin pääsee kyllä pinnin 7 kautta moottorinohjaukseen ja at laatikossa vaihteistonohjaukseen. Kokeile jollain yleismallisella obd lukijalla että nämä toimii (yleismallin lukijoissa ei ole 8 pinnin kytkentää joten se ei häiritse liikennettä). Sen jälkeen jos näin on, täytyy irroittaa kytkennät k linjan siltauksesta, itse irroittaisin tässä tapauksessa ensin kaikki ja kokeilisin pääseekö ikeen (mittaristo) kiinni, sen jälkeen kytkentöjä yksi kerrallaan takaisin kunnse väylä menee jumiin -> viallinen haara löytyy. Jos mittaristoonkaan ei pääse kiinni on se itsessään tietysti vialla, vaikkakin voi toimia muuten täydellisesti (tai sitten linja on vialla mittariston ja diagnostiikkapistokkeen välillä tai diagnostiikan maadoitus puuttuu). Jos pelkästä seiskapinnistäkään ei pääse minnekään kiinni (eikä se johdu käytettävän testerin puuttuvista ominaisuuksista) kannattaa tutkia itse diagnostiikkapistoke ja sen johdotus tarkemmin, tai sitten dme(moottorinohjaus) tai egs (vaihteistonohjaus, at) aiheuttavat molemmille väylille häiriötä.Last edited by WSE1; 24-04-2010, 09:43.
-
Hmmm, eli siis kaikki modulit löytyy yhdestä ja samasta paikasta? Eli autoa ei tarvitse purkaa päästäkseen moduleihin kiinni? Jos näin on, niin harkitsen vielä auton viemistä merkkihuoltoon ongelman rajaamiseksi. Tuskin tuossa useita tunteja menee, irroitellessa modulit ja testaillessa?Originally posted by Clavurion View PostHanskalokeron takaa pitäisi löytyä väylien liitoskammat, eli samassa väylässä olevat on siinä liitetty yhteen. Siitä saa kerralla aina yhden väyläsysteemin pois pelistä, niin pääsee haarukoimaan vikapaikkaa.
Comment
-
Mä en mistään mitään tiedä, mutta minulle kävi näin:
E39 päästi välillä lukemaan ja välillä ei. Kolmen eri uudenmaan vikakoodinlukijan taidoin. Syynä oli akku. Auto starttasi ja toimi muuten täysin. Uudella akulla starttausääni nopeutui ja vikakoodit sai luettua. Varmaan ovat kyllä tuon merkkiliikkeessä jo poissulkeneet, mutta näin yleistietona.Nyt ix m60 2024
ex:E70 X5 40d + F31 330d
Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
Myyty tämäkin335d E91 perheauto
Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996
Comment
-
Joo, antoivat boosterilla lisävirtaa. Ei vaikutusta. Akku oli kytkettynä koko ajan..Originally posted by Komu View PostMä en mistään mitään tiedä, mutta minulle kävi näin:
E39 päästi välillä lukemaan ja välillä ei. Kolmen eri uudenmaan vikakoodinlukijan taidoin. Syynä oli akku. Auto starttasi ja toimi muuten täysin. Uudella akulla starttausääni nopeutui ja vikakoodit sai luettua. Varmaan ovat kyllä tuon merkkiliikkeessä jo poissulkeneet, mutta näin yleistietona.
Comment
-
itseasiassa moduulit ovat ympäri autoa,ja siihen menee kyllä jonkunaikaa..merkkihuolto ei myöskään tutki voiko kyseisen yksikön korjata vaan vaihtaa samantien uuden.Originally posted by expertti View PostHmmm, eli siis kaikki modulit löytyy yhdestä ja samasta paikasta? Eli autoa ei tarvitse purkaa päästäkseen moduleihin kiinni? Jos näin on, niin harkitsen vielä auton viemistä merkkihuoltoon ongelman rajaamiseksi. Tuskin tuossa useita tunteja menee, irroitellessa modulit ja testaillessa?ja monta muuta...
e 34 525
e34 520 sedan
e36 328 touring
ex:e34 525,520i e 34,e30 touring,e30 sedan
ex:1100 suzuki gsx-r
Comment
-
Pointti oli siinä, että niiltä liitoskammoilta päätelaitteita saa todennäköisesti nopeammin irti väylästä, kuin irrottamalla piuhoituksia itse päätelaitteilta yksitellen.Originally posted by expertti View PostHmmm, eli siis kaikki modulit löytyy yhdestä ja samasta paikasta? Eli autoa ei tarvitse purkaa päästäkseen moduleihin kiinni? Jos näin on, niin harkitsen vielä auton viemistä merkkihuoltoon ongelman rajaamiseksi. Tuskin tuossa useita tunteja menee, irroitellessa modulit ja testaillessa?
Kiitokset muuten Supalle edeltävästä kattavasta tietopaketista.
E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
Ovat ovat mutta ei moduuleihin tarvitse edelleenkään koskea kun jokaisen voi irrottaa yhteisestä liitäntäpisteestä. Kysy Voitolta jos on epäselvää.Originally posted by kaizzu View Postitseasiassa moduulit ovat ympäri autoa,ja siihen menee kyllä jonkunaikaa..merkkihuolto ei myöskään tutki voiko kyseisen yksikön korjata vaan vaihtaa samantien uuden.
Kun viallinen moduuli on löytynyt minkä väyläpiuha on irti niin helpoiten sen identifioi kun skannaa auton läpi ja vertaa autossa oleviin varusteisiin, että mikä uupuu.Last edited by Supa; 26-04-2010, 21:59.- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
"Merkkihuolto ei pääse testerillä autoon kiinni"
Lähtökohtana mielenkiintoinen tuo otsikon tilanne. Hommahan on niinkin vaikea kuin tarkastaa ohjainlaitteen plussien ja miinuksen saanti ja väyläjohtimien kunto diagoosipistokkeelta ohjainlaitteeseen asti. Ja ehkä laittaa laturi kiinni jos ei muuten 12 volttia löydy
Noin mielenkiinnosta , onko bemareissa jotain "keskusohjainlaitteita" jotka ohjaa liikennettä / jakelee dataa vai meneekö eri väylät vaan suoraan OBD-pistokkeeseen?
Mitään autosähköstä tietämättä , pitää sanoa että ei ne vikakoodinlukulaitteet tai järjestelmätesterikään vielä autosähkäriä tee
Last edited by petrolhead; 26-04-2010, 23:12.2015 VW Crafter
1984 BMW 316
2009 Kawasaki Ninja 250RRR
petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
"Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".
Comment
-
Pääsääntöisesti näin, jos esimerkiksi mittaristo (IKE) saa käyttöjännitteen ja diagnostiikkalinja menee perille asti niin periaatteessa siihen pitäisi päästä kiinni, mutta väylässä oleva häiriöliikennettä tuottava yksikkö voi estää järkevän keskustelun testerin ja mittariston välillä, k linja kun on rinnakkaisväylä jossa kaikki laitteet ovat rinnan keskenään, mittaristo tulkkaa diagnostiikkalinjaa k linjaan ja toisinpäin (38,39,46,53), k linjan häiriöliikenne estää yleensä myös itse ikeen kiinnipääsyn.Originally posted by petrolhead View Post"Merkkihuolto ei pääse testerillä autoon kiinni"
Lähtökohtana mielenkiintoinen tuo otsikon tilanne. Hommahan on niinkin vaikea kuin tarkastaa ohjainlaitteen plussien ja miinuksen saanti ja väyläjohtimien kunto diagoosipistokkeelta ohjainlaitteeseen asti. Ja ehkä laittaa laturi kiinni jos ei muuten 12 volttia löydy
Suoraan diagnostiikkalinjaan kytkettyinä ovat mittariston lisäksi tärkeimmät ohjausyksiköt kuten airbag, moottorinohjaus, abs ja mallista ja varustelusta riippuen muitakin yksiköitä. Näihin voidaan siis päästä kiinni mittariston ollessa irroitettunakin, ja toki nämäkin voivat vikaantuessaan aiheuttaa häiriöliikennettä väylään.
Tämä nyt koskee sitten pääsääntöisesti 46 (38,39,53) :Originally posted by petrolhead View PostNoin mielenkiinnosta , onko bemareissa jotain "keskusohjainlaitteita" jotka ohjaa liikennettä / jakelee dataa vai meneekö eri väylät vaan suoraan OBD-pistokkeeseen?
Diagnostiikka menee vanhemman 20 pinnisen diagnostiikkaliittimen pinistä 20 mittaristolle jonka kautta yhteys k linjaan, lisäksi useimissa malleissa moottorinohjaukselle ja at malleissa vaihteistonohjaukselle menee pinnistä 17 pääsääntöisesti suora yhteys. Suoraan diagnostiikkalinjassa mittariston rinnalla ovat aikaisemmin mainitut järjestelmät.
Uudemmissa vain 16 pin liittimellä varustetuissa pinnistä 8 menee diagnostiikka mittaristolle jonka kautta yhteys k linjaan ja moottorin/vaihteistonohjaukselle menee suora yhteys pinnistä 7. Koska muut ovat 8 pinnin takana ei perus obd interfacella päästä kiinni kuin moottorinohjaukseen tai vaihteistonohjaukseen, 20 pin adapteri siltaa seiskan kyllä 20een joten sen tapauksessa perus k linja adapterikin toimii modaamatta BMW yhteensopivilla softilla muillekin moduuleille. Kytkemällä seiska kasiin adapterissa päästään obdn kauttakin kiinni muualle.
Molempien pistokkeiden omaavissa 16 pinnisen 8 ei ole kytketty mihinkään, 16 pinnisen seiska ja 20 pinnisen 17 ovat rinnan.
Lisäksi viihde/navigaatiolaitteet kommunikoivat keskenään i bussin kautta. Sopivalla softalla ja adapterilla sieltäkin käsin voi tehdä diagnostiikkaa kuten myös suoraan k linjasta.
Ei varmasti. Eikä tänä päivänä edes nykyinen koulutusjärjestelmäkään. Työ ehkä ajan kanssa opettaa jos kiinnostusta on riittävästi.Originally posted by petrolhead View PostMitään autosähköstä tietämättä , pitää sanoa että ei ne vikakoodinlukulaitteet tai järjestelmätesterikään vielä autosähkäriä tee
Comment
-
Toisarvoinen kysymys ongelman selvittämiseksi, mutta olkoon... Oli tarkoitus lukea vikakoodit kun oli ongelmana tlasin pyyhkimien jumiutuminen satunnaiseen kohtaan tuulilasia(eri säie tuosta). Vika tosin korjaantui moottorin vaihdolla. Tuolla kertaa kuulemma pääsivät usean yrittämisen jälkeen lukemaan vikakoodit.Originally posted by Dunky View PostMiksi muuten olet vienyt piuhan päähän auton?
Comment
-
-
pääsivätkö kaikiin moduuleihin kiini ja olivatko virrat päällä koko ajan?Originally posted by expertti View PostToisarvoinen kysymys ongelman selvittämiseksi, mutta olkoon... Oli tarkoitus lukea vikakoodit kun oli ongelmana tlasin pyyhkimien jumiutuminen satunnaiseen kohtaan tuulilasia(eri säie tuosta). Vika tosin korjaantui moottorin vaihdolla. Tuolla kertaa kuulemma pääsivät usean yrittämisen jälkeen lukemaan vikakoodit.ja monta muuta...
e 34 525
e34 520 sedan
e36 328 touring
ex:e34 525,520i e 34,e30 touring,e30 sedan
ex:1100 suzuki gsx-r
Comment
-
.......No niin, tänään autoa "mittailtiin" foorumilaisen toimesta. Hän pääsi INPA:lla heti kiinni auton väylään ja lukemaan eri moduleita ja livedataa.Originally posted by expertti View Post330d kyseessä, eikä tosiaan merkkiliike pääse auton väylään kiinni. Testeri ei löydä autosta dataa.
Tai joskus ovat satunnaisesti päässeet, usean yrittämisen jälkeen.
Muilla ollut samaa ja onko löytynyt syytä/ratkaisua?
Mistä siis kyse ettei merkkihuolto pääse....?!?
Comment
-
Originally posted by expertti View PostMistä siis kyse ettei merkkihuolto pääse....?!?
Ne ei vaan osaa?!

Mullekin väitettiin merkkihuollossa, että live-dataa eivät pysty ollenkaan lukemaan? Taitaa olla vaan liian suuri työ, siirtää testerit autoon...?
Comment

Comment