Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 ja merkkihuolto ei pääse testerillä autoon kiinni(uudemmalla testerillä onnistui)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #16
    Originally posted by expertti View Post
    Mittaristo toimii ja siinä on myös valaistus ok....
    Diagnostiikka pinnistä 8 kulkee mittariston kautta. Jos mittaristo ei tulkkaa liikennettä k linjalle diagnosis bussista mihinkään 8 pinnin takana olevaan ei pääse kiinni, tosin tällöin pääsee kyllä pinnin 7 kautta moottorinohjaukseen ja at laatikossa vaihteistonohjaukseen. Kokeile jollain yleismallisella obd lukijalla että nämä toimii (yleismallin lukijoissa ei ole 8 pinnin kytkentää joten se ei häiritse liikennettä). Sen jälkeen jos näin on, täytyy irroittaa kytkennät k linjan siltauksesta, itse irroittaisin tässä tapauksessa ensin kaikki ja kokeilisin pääseekö ikeen (mittaristo) kiinni, sen jälkeen kytkentöjä yksi kerrallaan takaisin kunnse väylä menee jumiin -> viallinen haara löytyy. Jos mittaristoonkaan ei pääse kiinni on se itsessään tietysti vialla, vaikkakin voi toimia muuten täydellisesti (tai sitten linja on vialla mittariston ja diagnostiikkapistokkeen välillä tai diagnostiikan maadoitus puuttuu). Jos pelkästä seiskapinnistäkään ei pääse minnekään kiinni (eikä se johdu käytettävän testerin puuttuvista ominaisuuksista) kannattaa tutkia itse diagnostiikkapistoke ja sen johdotus tarkemmin, tai sitten dme(moottorinohjaus) tai egs (vaihteistonohjaus, at) aiheuttavat molemmille väylille häiriötä.
    Last edited by WSE1; 24-04-2010, 09:43.

    Comment

    • expertti
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2005
      • 866
      • Kainuu

      #17
      Originally posted by Clavurion View Post
      Hanskalokeron takaa pitäisi löytyä väylien liitoskammat, eli samassa väylässä olevat on siinä liitetty yhteen. Siitä saa kerralla aina yhden väyläsysteemin pois pelistä, niin pääsee haarukoimaan vikapaikkaa.
      Hmmm, eli siis kaikki modulit löytyy yhdestä ja samasta paikasta? Eli autoa ei tarvitse purkaa päästäkseen moduleihin kiinni? Jos näin on, niin harkitsen vielä auton viemistä merkkihuoltoon ongelman rajaamiseksi. Tuskin tuossa useita tunteja menee, irroitellessa modulit ja testaillessa?

      Comment

      • Komu
        BTCF Member
        • Sep 2004
        • 1037
        • Nurmijärvi

        #18
        Mä en mistään mitään tiedä, mutta minulle kävi näin:
        E39 päästi välillä lukemaan ja välillä ei. Kolmen eri uudenmaan vikakoodinlukijan taidoin. Syynä oli akku. Auto starttasi ja toimi muuten täysin. Uudella akulla starttausääni nopeutui ja vikakoodit sai luettua. Varmaan ovat kyllä tuon merkkiliikkeessä jo poissulkeneet, mutta näin yleistietona.
        E70 X5 40d + F31 330d
        Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
        Myyty tämäkin335d E91 perheauto
        Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

        Comment

        • expertti
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2005
          • 866
          • Kainuu

          #19
          Originally posted by Komu View Post
          Mä en mistään mitään tiedä, mutta minulle kävi näin:
          E39 päästi välillä lukemaan ja välillä ei. Kolmen eri uudenmaan vikakoodinlukijan taidoin. Syynä oli akku. Auto starttasi ja toimi muuten täysin. Uudella akulla starttausääni nopeutui ja vikakoodit sai luettua. Varmaan ovat kyllä tuon merkkiliikkeessä jo poissulkeneet, mutta näin yleistietona.
          Joo, antoivat boosterilla lisävirtaa. Ei vaikutusta. Akku oli kytkettynä koko ajan..

          Comment

          • kaizzu
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 93

            #20
            Originally posted by expertti View Post
            Hmmm, eli siis kaikki modulit löytyy yhdestä ja samasta paikasta? Eli autoa ei tarvitse purkaa päästäkseen moduleihin kiinni? Jos näin on, niin harkitsen vielä auton viemistä merkkihuoltoon ongelman rajaamiseksi. Tuskin tuossa useita tunteja menee, irroitellessa modulit ja testaillessa?
            itseasiassa moduulit ovat ympäri autoa,ja siihen menee kyllä jonkunaikaa..merkkihuolto ei myöskään tutki voiko kyseisen yksikön korjata vaan vaihtaa samantien uuden.
            ja monta muuta...
            e 34 525
            e34 520 sedan
            e36 328 touring
            ex:e34 525,520i e 34,e30 touring,e30 sedan
            ex:1100 suzuki gsx-r

            Comment

            • Dunky
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 4929
              • Kotka

              #21
              Miksi muuten olet vienyt piuhan päähän auton?
              Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

              Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

              Comment

              • Clavurion
                BTCF Member
                • Feb 2005
                • 9135
                • Oulu

                #22
                Originally posted by expertti View Post
                Hmmm, eli siis kaikki modulit löytyy yhdestä ja samasta paikasta? Eli autoa ei tarvitse purkaa päästäkseen moduleihin kiinni? Jos näin on, niin harkitsen vielä auton viemistä merkkihuoltoon ongelman rajaamiseksi. Tuskin tuossa useita tunteja menee, irroitellessa modulit ja testaillessa?
                Pointti oli siinä, että niiltä liitoskammoilta päätelaitteita saa todennäköisesti nopeammin irti väylästä, kuin irrottamalla piuhoituksia itse päätelaitteilta yksitellen.

                Kiitokset muuten Supalle edeltävästä kattavasta tietopaketista.
                E39 530dA -02 M-Sport
                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                Comment

                • Supa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 7597
                  • Järvenpää

                  #23
                  Originally posted by kaizzu View Post
                  itseasiassa moduulit ovat ympäri autoa,ja siihen menee kyllä jonkunaikaa..merkkihuolto ei myöskään tutki voiko kyseisen yksikön korjata vaan vaihtaa samantien uuden.
                  Ovat ovat mutta ei moduuleihin tarvitse edelleenkään koskea kun jokaisen voi irrottaa yhteisestä liitäntäpisteestä. Kysy Voitolta jos on epäselvää.
                  Kun viallinen moduuli on löytynyt minkä väyläpiuha on irti niin helpoiten sen identifioi kun skannaa auton läpi ja vertaa autossa oleviin varusteisiin, että mikä uupuu.
                  Last edited by Supa; 26-04-2010, 21:59.
                  - E90 320i LCI M-sport -09
                  - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #24
                    "Merkkihuolto ei pääse testerillä autoon kiinni"
                    Lähtökohtana mielenkiintoinen tuo otsikon tilanne. Hommahan on niinkin vaikea kuin tarkastaa ohjainlaitteen plussien ja miinuksen saanti ja väyläjohtimien kunto diagoosipistokkeelta ohjainlaitteeseen asti. Ja ehkä laittaa laturi kiinni jos ei muuten 12 volttia löydy

                    Noin mielenkiinnosta , onko bemareissa jotain "keskusohjainlaitteita" jotka ohjaa liikennettä / jakelee dataa vai meneekö eri väylät vaan suoraan OBD-pistokkeeseen?

                    Mitään autosähköstä tietämättä , pitää sanoa että ei ne vikakoodinlukulaitteet tai järjestelmätesterikään vielä autosähkäriä tee
                    Last edited by petrolhead; 26-04-2010, 23:12.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • WSE1
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 3242
                      • Suomusjärvi

                      #25
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      "Merkkihuolto ei pääse testerillä autoon kiinni"
                      Lähtökohtana mielenkiintoinen tuo otsikon tilanne. Hommahan on niinkin vaikea kuin tarkastaa ohjainlaitteen plussien ja miinuksen saanti ja väyläjohtimien kunto diagoosipistokkeelta ohjainlaitteeseen asti. Ja ehkä laittaa laturi kiinni jos ei muuten 12 volttia löydy
                      Pääsääntöisesti näin, jos esimerkiksi mittaristo (IKE) saa käyttöjännitteen ja diagnostiikkalinja menee perille asti niin periaatteessa siihen pitäisi päästä kiinni, mutta väylässä oleva häiriöliikennettä tuottava yksikkö voi estää järkevän keskustelun testerin ja mittariston välillä, k linja kun on rinnakkaisväylä jossa kaikki laitteet ovat rinnan keskenään, mittaristo tulkkaa diagnostiikkalinjaa k linjaan ja toisinpäin (38,39,46,53), k linjan häiriöliikenne estää yleensä myös itse ikeen kiinnipääsyn.
                      Suoraan diagnostiikkalinjaan kytkettyinä ovat mittariston lisäksi tärkeimmät ohjausyksiköt kuten airbag, moottorinohjaus, abs ja mallista ja varustelusta riippuen muitakin yksiköitä. Näihin voidaan siis päästä kiinni mittariston ollessa irroitettunakin, ja toki nämäkin voivat vikaantuessaan aiheuttaa häiriöliikennettä väylään.
                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Noin mielenkiinnosta , onko bemareissa jotain "keskusohjainlaitteita" jotka ohjaa liikennettä / jakelee dataa vai meneekö eri väylät vaan suoraan OBD-pistokkeeseen?
                      Tämä nyt koskee sitten pääsääntöisesti 46 (38,39,53) :
                      Diagnostiikka menee vanhemman 20 pinnisen diagnostiikkaliittimen pinistä 20 mittaristolle jonka kautta yhteys k linjaan, lisäksi useimissa malleissa moottorinohjaukselle ja at malleissa vaihteistonohjaukselle menee pinnistä 17 pääsääntöisesti suora yhteys. Suoraan diagnostiikkalinjassa mittariston rinnalla ovat aikaisemmin mainitut järjestelmät.
                      Uudemmissa vain 16 pin liittimellä varustetuissa pinnistä 8 menee diagnostiikka mittaristolle jonka kautta yhteys k linjaan ja moottorin/vaihteistonohjaukselle menee suora yhteys pinnistä 7. Koska muut ovat 8 pinnin takana ei perus obd interfacella päästä kiinni kuin moottorinohjaukseen tai vaihteistonohjaukseen, 20 pin adapteri siltaa seiskan kyllä 20een joten sen tapauksessa perus k linja adapterikin toimii modaamatta BMW yhteensopivilla softilla muillekin moduuleille. Kytkemällä seiska kasiin adapterissa päästään obdn kauttakin kiinni muualle.
                      Molempien pistokkeiden omaavissa 16 pinnisen 8 ei ole kytketty mihinkään, 16 pinnisen seiska ja 20 pinnisen 17 ovat rinnan.
                      Lisäksi viihde/navigaatiolaitteet kommunikoivat keskenään i bussin kautta. Sopivalla softalla ja adapterilla sieltäkin käsin voi tehdä diagnostiikkaa kuten myös suoraan k linjasta.

                      Originally posted by petrolhead View Post
                      Mitään autosähköstä tietämättä , pitää sanoa että ei ne vikakoodinlukulaitteet tai järjestelmätesterikään vielä autosähkäriä tee
                      Ei varmasti. Eikä tänä päivänä edes nykyinen koulutusjärjestelmäkään. Työ ehkä ajan kanssa opettaa jos kiinnostusta on riittävästi.

                      Comment

                      • expertti
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2005
                        • 866
                        • Kainuu

                        #26
                        Originally posted by Dunky View Post
                        Miksi muuten olet vienyt piuhan päähän auton?
                        Toisarvoinen kysymys ongelman selvittämiseksi, mutta olkoon... Oli tarkoitus lukea vikakoodit kun oli ongelmana tlasin pyyhkimien jumiutuminen satunnaiseen kohtaan tuulilasia(eri säie tuosta). Vika tosin korjaantui moottorin vaihdolla. Tuolla kertaa kuulemma pääsivät usean yrittämisen jälkeen lukemaan vikakoodit.

                        Comment

                        • kaol
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2003
                          • 5007
                          • Ilmajoki

                          #27
                          Originally posted by petrolhead View Post
                          Mitään autosähköstä tietämättä , pitää sanoa että ei ne vikakoodinlukulaitteet tai järjestelmätesterikään vielä autosähkäriä tee
                          Jos joku asia tässä maailmassa pitää paikkansa, niin se on juuri tuo.
                          Kokeilemalla se selviää...

                          Comment

                          • kaizzu
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2007
                            • 93

                            #28
                            Originally posted by expertti View Post
                            Toisarvoinen kysymys ongelman selvittämiseksi, mutta olkoon... Oli tarkoitus lukea vikakoodit kun oli ongelmana tlasin pyyhkimien jumiutuminen satunnaiseen kohtaan tuulilasia(eri säie tuosta). Vika tosin korjaantui moottorin vaihdolla. Tuolla kertaa kuulemma pääsivät usean yrittämisen jälkeen lukemaan vikakoodit.
                            pääsivätkö kaikiin moduuleihin kiini ja olivatko virrat päällä koko ajan?
                            ja monta muuta...
                            e 34 525
                            e34 520 sedan
                            e36 328 touring
                            ex:e34 525,520i e 34,e30 touring,e30 sedan
                            ex:1100 suzuki gsx-r

                            Comment

                            • expertti
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2005
                              • 866
                              • Kainuu

                              #29
                              Originally posted by expertti View Post
                              330d kyseessä, eikä tosiaan merkkiliike pääse auton väylään kiinni. Testeri ei löydä autosta dataa.

                              Tai joskus ovat satunnaisesti päässeet, usean yrittämisen jälkeen.

                              Muilla ollut samaa ja onko löytynyt syytä/ratkaisua?
                              .......No niin, tänään autoa "mittailtiin" foorumilaisen toimesta. Hän pääsi INPA:lla heti kiinni auton väylään ja lukemaan eri moduleita ja livedataa.

                              Mistä siis kyse ettei merkkihuolto pääse....?!?

                              Comment

                              • fastandfurious
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 1731
                                • Tampesteri

                                #30
                                Originally posted by expertti View Post
                                Mistä siis kyse ettei merkkihuolto pääse....?!?

                                Ne ei vaan osaa?!

                                Mullekin väitettiin merkkihuollossa, että live-dataa eivät pysty ollenkaan lukemaan? Taitaa olla vaan liian suuri työ, siirtää testerit autoon...?
                                ---------------------------------------------------
                                E91 325d M-Sport
                                ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                                E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎