Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 328i käy huonosti #Vika selvitetty#

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bouma
    Bimmer Enthusiast
    • May 2007
    • 3108
    • Tampere

    E46 328i käy huonosti #Vika selvitetty#

    Ihan pakko avata oma topic mystiselle vialle. Kyseista asiaa ollaan puitu E46 kysymyksiä ja vastauksia topicissa:

    Kyseiseen autoon tuli sellainen vika kun painoi kytkimen pohjaan niin auto sammui. No lähti komeesti käymään ja liikkeelle ja taas kun joutui pysähtyyn, kytkin pohjaan ja auto sammui. No annoin hetken olla pihassa ja lähdin testaan niin nyt toimii taas eikä sammuile kun lyö kytkimen pohjaan. Pieni täristys kyllä tyhjäkäynnillä ilmaantui ja mutta tuntuisi käyvän kaikilla pytyillä. Imuvuodot korjattu huohottimen vaihdon yhteydessä imusarjan alta 2 viikkoa sitten.

    Tuossa tuli sitten ajeltua vaikka tyhjäkäynti oli normaalia huonompaa. Yhtäkkiä auto alkoi käydä niin huonosti että tuntui siltä että pelistä katosi 1-2 pyttyä. Ajoin koti pihaan ja annoin hetken olla ja kokeilin uudelleen, lähti kuin palmun alta käymään ja kävi taas ihan normaalisti lukuunottamatta hieman heikkoa tyhjäkäyntiä mutta kaikki pytyt oli taas pelissä. No lähdin heittään pienen lenkin ja tuntui ihan hyvältä, vedot tuntui olevan kohdillaan noin suurinpiirtein mutta taas yhtäkkiä auto alkoi käydä helvetin huonosti.

    Ei muuta kuin auto piuhan päähän ja vikakoodit pöydälle ja tällaista löytyi:

    104 - control-VANOS end position outlet-camshaft

    ^ Tätä vikakoodia ei tule muuta kuin auton kun lyö käymään. Eli vaikka koeajot heitettiin ja annettiin käydä tyhjäkäyntiä niin vikakoodi ei palaa. Mutta kun auton sammuttaa ja lyö käymään niin sitten se taas ilmantuu.

    Sitten tuo 104 vanos koodi joka on se joka tulee aina uudelleen ja uudelleen. Siitä selitetään, että vanoksen arvo pitäisi olla -93.75 Grad KW ja on ollut (anturin mukaan) -79.88 Grad KW eli n. 14 astetta pielessä, kierrokset moottorissa 864.00 1/min, eli noin tyhjäkäynnin luokkaa, Öljyn lämmöt 88.13 Grad C. Ja lukee, että adaptioarvot on toleranssien ulkopuolella. CARB-vika

    106 - control-VANOS position outlet camshaft

    Vikakoodi 106: Vanoksen olisi pitänyt olla asennossa -103.50 Grad KW ja oli ollut (anturin mukaan) asennosa -87.00 Grad KW, öljyn lämpö 93.71 Grad C, koneen kierrokset 2048.00 1/min eli n. 2000 kierroksella vanos on ollut väärässä asennossa ja lisätiedoissa lukee, että Vanos on jumittanut tai ei ole kääntynyt niin kevyesti kuin olisi pitänyt. Tätä vikakoodia ei tullut uudestaan koeajojen yms jälkeenkään.

    238 - burning fail Cylinder 1
    239 - burning fail Cylinder 2
    240 - burning fail Cylinder 3
    241 - burning fail Cylinder 4
    242 - burning fail Cylinder 5
    243 - burning fail Cylinder 6

    ^ Mikähän tämän aiheutti?
    Olisko nämä tullut siitä että nokka meni hetkellisesti niin pieleen kuten jo mainitsinkin kun auto alkoi käydä TODELLA huonosti.

    Livedataa tuli myös luettua ja pakonokan asento pysyi täysin samana koko ajan kuten myös Vanoksen asento oli koko ajan sama auton käydessä ja koeajolla. Kaverin E46 323i katseltiin livedataa ja siinä taas nokan asento arvot muuttui kuten myös vanoksen auto käydessä.

    Olisko tässä nyt vain kyse Pakonokan asentoanturista. Otettiin anturin liitin irti ja se kyllä antoi oman vikakoodin jotain että Outlet camshaft sensor...

    Viikon päästä maantaina menee auto korjaamolle jos vika ei selviä.

    Jos löytyy tietoa kyseisestä asiasta niin kaikki tieto on tervetullutta.

    Jos joku tarvii tarkempaa tietoa vikakoodeista niin löytyy kyllä kaikki.
    Last edited by Bouma; 03-05-2010, 13:15.
    MB CLS-12 350CGI AMG

    MYSTINEN.FI
  • superb
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2827

    #2
    Tervetuloa kerhoon:

    Comment

    • Bouma
      Bimmer Enthusiast
      • May 2007
      • 3108
      • Tampere

      #3
      Originally posted by superb View Post
      Meinaatko että voisi Vanoksen tiivisteet olla vaihto kunnossa? Auton tyhjäkäynti ei kuitenkaan heittele millään tavalla. Ennen kuin vika tuli niin auton tyhjäkäynnin kanssa ei ollut mitään ongelmia. ei kylmänä kovilla pakkasilla eikä muutenkaan. Auto käy nyt hieman täristen mutta kierrokset ovat kuitenkin 700-750rpm.
      MB CLS-12 350CGI AMG

      MYSTINEN.FI

      Comment

      • Juhis
        BTCF Honorary Member
        • Jul 2002
        • 19175
        • -

        #4
        In some cases the engine computer will generate a fault code. The code is usually associated with the vanos exhaust side. This is due to the powerful spring in the vanos exhaust cylinder which forces the piston out. Fault codes include:
        P1520 (BMW 104, 0x68): B (exhaust) Camshaft Position Actuator (faulty reference value).


        Sieltähän se tuttu vikakoodi löytyi.. Ettei vaan sulle sittenkin auttaisi Vanoksen tiivisteiden vaihto.
        All good things come to those who wait.

        Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

        Sound Factory Bar & Nightclub

        Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

        Comment

        • Bouma
          Bimmer Enthusiast
          • May 2007
          • 3108
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Juhis View Post
          In some cases the engine computer will generate a fault code. The code is usually associated with the vanos exhaust side. This is due to the powerful spring in the vanos exhaust cylinder which forces the piston out. Fault codes include:
          P1520 (BMW 104, 0x68): B (exhaust) Camshaft Position Actuator (faulty reference value).


          Sieltähän se tuttu vikakoodi löytyi.. Ettei vaan sulle sittenkin auttaisi Vanoksen tiivisteiden vaihto.
          Tuntui tuo vikakoodi nro 106 löytyvän myös sieltä....
          Last edited by Bouma; 18-04-2010, 21:08.
          MB CLS-12 350CGI AMG

          MYSTINEN.FI

          Comment

          • superb
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2827

            #6
            Kannattaa myös tarkistaa se, ettei tulpat ui öljyssä.
            Kyllä tuo aika selkee vanosvika on.
            Se tyhjäkäynnin heittely ilmenee vasta silloin kun auto on jonkin aikaa käynyt tyhjäkäyntiä kylmänä. Nyt on hieman liian lämpimät ilmat kyseisen vian esiintymiselle.

            Youtubista löytyy noita tyhjäkäynnin seilausvideoita.

            Comment

            • Bouma
              Bimmer Enthusiast
              • May 2007
              • 3108
              • Tampere

              #7
              Originally posted by superb View Post
              Kannattaa myös tarkistaa se, ettei tulpat ui öljyssä.
              Kyllä tuo aika selkee vanosvika on.
              Se tyhjäkäynnin heittely ilmenee vasta silloin kun auto on jonkin aikaa käynyt tyhjäkäyntiä kylmänä. Nyt on hieman liian lämpimät ilmat kyseisen vian esiintymiselle.

              Youtubista löytyy noita tyhjäkäynnin seilausvideoita.
              Tulpat ei ui öljyssä, tarkistettu muutama päivä sitten. Lauantai aamuna oli -4 astetta ja sillon annoin auton käydä tyhjäkäyntiä todella pitkään ja minkään näköistä heittelyä ei ilmaantunut. Auto kävi kyllä penkissä syksyllä ja teho lukemiksi jäi vain 188hv ja 260nm vääntöä.:think
              MB CLS-12 350CGI AMG

              MYSTINEN.FI

              Comment

              • Bouma
                Bimmer Enthusiast
                • May 2007
                • 3108
                • Tampere

                #8
                E46fanaticsin puolella tuli asiaa puitua kans yöllä ja kyllä se sinne vanoksen tiivisteisiin tuo vika alkaa kaartua pahasti. No ei auta kuin laittaa tiivisteet vaihtoon. Ehkä jo tulevana viikonloppuna tai ens viikolla alkuviikosta.
                MB CLS-12 350CGI AMG

                MYSTINEN.FI

                Comment

                • superb
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2827

                  #9
                  Mistä meinaat hommata ne tiivisteet?

                  Comment

                  • Bouma
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2007
                    • 3108
                    • Tampere

                    #10
                    Originally posted by superb View Post
                    Mistä meinaat hommata ne tiivisteet?
                    Löytyy hyllystä tiivisteet kaverin kautta täältä päin.
                    MB CLS-12 350CGI AMG

                    MYSTINEN.FI

                    Comment

                    • Pasi_K
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2003
                      • 680
                      • Tyrnävä

                      #11
                      Itse vaihdoin omaani viime kesänä nuo o-renkaat mutta ei loppunut se tyhjäkäynnin romahtaminen kylmällä. Muuten kyllä vetoja tuli alas lisää, ennen alaväännöt oli välillä kateissa ja käynti epätasaisempaa.
                      Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                      Tsekkaa myytävät osat tästä

                      Comment

                      • Bouma
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2007
                        • 3108
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Pasi_K View Post
                        Itse vaihdoin omaani viime kesänä nuo o-renkaat mutta ei loppunut se tyhjäkäynnin romahtaminen kylmällä. Muuten kyllä vetoja tuli alas lisää, ennen alaväännöt oli välillä kateissa ja käynti epätasaisempaa.
                        Itsellä ei minkäänlaisia ongelmia talvella vaikka rääkäsin kylmiltä käymään auton -25 asteen pakkasessa. Annoin auton käydä todella kauan ennen kuin lähdin ajeleen, poltin tupakan tai jotain vastaavaa näpläsin autossa ja koskaan ei tullut tuota notkahtamista. Ehkä kerran tai kaksi jäänyt mieleen joku tyhjäkäynnin heilahdus jossain liikennevaloissa.
                        MB CLS-12 350CGI AMG

                        MYSTINEN.FI

                        Comment

                        • superb
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 2827

                          #13
                          Originally posted by Pasi_K View Post
                          Itse vaihdoin omaani viime kesänä nuo o-renkaat mutta ei loppunut se tyhjäkäynnin romahtaminen kylmällä. Muuten kyllä vetoja tuli alas lisää, ennen alaväännöt oli välillä kateissa ja käynti epätasaisempaa.
                          Vaikuttiko kulutukseen mitenkään?

                          Comment

                          • Pasi_K
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2003
                            • 680
                            • Tyrnävä

                            #14
                            Originally posted by superb View Post
                            Vaikuttiko kulutukseen mitenkään?
                            Kyllä sillä oli pientä vaikutusta kulutukseen positiivisessa mielessä.
                            Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

                            Tsekkaa myytävät osat tästä

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #15
                              Originally posted by Bouma View Post
                              E46fanaticsin puolella tuli asiaa puitua kans yöllä ja kyllä se sinne vanoksen tiivisteisiin tuo vika alkaa kaartua pahasti. No ei auta kuin laittaa tiivisteet vaihtoon. Ehkä jo tulevana viikonloppuna tai ens viikolla alkuviikosta.
                              Kauhiasti yllättyisin mikäli vika tosiaan olisi vanoksen tiivisteissä?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎