Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 SRS ongelma / apukuskin tunnistinmatto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vezku
    Newbiemmer
    • May 2004
    • 16
    • Varsamattila

    E46 SRS ongelma / apukuskin tunnistinmatto

    Terve,

    eli tästä alkuperäisestä ongelmasta olikin juttua talvella. Kyseessä E46 320d -99, talvella syttyi bägivalo ja vilkahteli välillä. Hemin ja kumppaneiden avustuksella syy oli apparin tunnistinmatossa koska aina välillä valo hävisi ilman kummempia resetointeja.

    Valo oli aika kauankin poissa, 2kk, mutta nyt se palasi. Katsastus perjantaina ja ajattelin että teen tuon occupancy sensor simulaattorin, eli huijaan penkkiä toimivalla tunnistinmatolla. 2x 100ohm ja 1n4001 diodi.

    Tämäkään ei toimi... epäluotettavalla Carsoftilla antoi silloin viimetalvena vikakoodin nr. 32, ilman oudompia selityksiä. Nyt antaa saman koodin, eli 32... muttakun vetäisee tunnistinmaton liittimen irti niin se antaa myös koodin 24 (occupancy sensor).

    Mitäs muita sudenkuoppia tuossa järjestelmässä on... autoon tehty etukäteen noiden vyöpaukkujen johtokorjaukset... vedetty poikki isosta liittimestä ja laitettu omiin 2-napaisiin liittimiin ne.

    Ehdotuksia, ideoita...?
  • Dunky
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2003
    • 4929
    • Kotka

    #2
    Saat kohta bännit jos kirjoittelet asiasta
    Airbag systeemistä ei sitten saa repiä liittimiä lennosta irti, menee ECU rejected tilaan ja tämän jälkeen ei ole mitään tehtävissä, muuta kuin uusi yksikkö.
    Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

    Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

    Comment

    • WSE1
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 3242
      • Suomusjärvi

      #3
      Originally posted by Dunky View Post
      Saat kohta bännit jos kirjoittelet asiasta
      Airbag systeemistä ei sitten saa repiä liittimiä lennosta irti, menee ECU rejected tilaan ja tämän jälkeen ei ole mitään tehtävissä, muuta kuin uusi yksikkö.
      Ei tietenkään saa repiä johtoja lennossa irti, mutta ei se yksikkö sen takia toki "ecu rejected" tilaan mene vaan silloin kun jokin yksittäinen laukaisupiiri on toiminut kolme kertaa, tällöin vikakoodina löytyy myös "internal fault". Tässä tapauksessa yksikkö täytyy vaihtaa (tai prommata uudelleen).

      Comment

      • jartsa02
        BTCF Member
        • Jun 2003
        • 1131
        • Helsinki

        #4
        Originally posted by WSE1 View Post
        Ei tietenkään saa repiä johtoja lennossa irti, mutta ei se yksikkö sen takia toki "ecu rejected" tilaan mene vaan silloin kun jokin yksittäinen laukaisupiiri on toiminut kolme kertaa, tällöin vikakoodina löytyy myös "internal fault". Tässä tapauksessa yksikkö täytyy vaihtaa (tai prommata uudelleen).
        Kyllä noita airbagin purkkeja on mennyt tuohon ECU rejected/Internal fault -tilaan jo useampia ilman että yksikään laukaisupiiri on lauennut, mäkin oon jo törmännyt ainakin viiteen tuollaiseen tapaukseen. Yhdessä tapauksessa todennäköisin syy on juuri tuo bägin piuhan irroittaminen lennosta, muissa tapauksissa on ollut jotain muita sähköhäiriöitä esim. akun tyhjentyminen sopivasti.
        BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

        Comment

        • Vezku
          Newbiemmer
          • May 2004
          • 16
          • Varsamattila

          #5
          Kiitos vastauksista,

          epäilisin ettei Ecu ole mennyt rejected tilaan, koska kääntää sytytysvirrat päälle niin bägivalo syttyy... n. 15sek sammuksissa ja sitten taas syttyy palamaan. Ainoa piuha minkä kanssa olen pelannut on toi sini/valk. tunnistinmatonjohto, sen vastus muuttuu kuten jonkun istuessaan penkille. Oletan että tämän ECU "sallii" ?

          Comment

          • Dunky
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 4929
            • Kotka

            #6
            Originally posted by jartsa02 View Post
            Kyllä noita airbagin purkkeja on mennyt tuohon ECU rejected/Internal fault -tilaan jo useampia ilman että yksikään laukaisupiiri on lauennut, mäkin oon jo törmännyt ainakin viiteen tuollaiseen tapaukseen. Yhdessä tapauksessa todennäköisin syy on juuri tuo bägin piuhan irroittaminen lennosta, muissa tapauksissa on ollut jotain muita sähköhäiriöitä esim. akun tyhjentyminen sopivasti.
            Kyllä, samankaltaisiin tapauksiin olen minäkin törmännyt. Ecu vaan ottaa nokkiinsa jos vaikka tuon sinivalkoisen tai sen toisen liittimen joka siinä pienessä boksissa penkinalla on, irroittaa auton ollessa hereillä.
            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #7
              Eli akun miinusnapa irti ennenkuin koskee bägin liittimiin?

              Comment

              • Vezku
                Newbiemmer
                • May 2004
                • 16
                • Varsamattila

                #8
                Vika löydetty

                Käytin auton Boschin testerissä ja antoi vikakoodin syyksi vasemman puoleisen sivutörmäystunnistimen. Tämä kipale löytyy Boschin mukaan maton alta.

                Onko keneltäkään mennyt samanlaista särki? vai onkohan vain kontaktivika...
                Koitetaan kumminkin paikallistaa ja ruiskuttaa CRC:tä.

                Comment

                • Vezku
                  Newbiemmer
                  • May 2004
                  • 16
                  • Varsamattila

                  #9
                  Eli vika on löytynyt ja tiedoksi tänne foormille jos joku kärsii joskus samaisista ongelmista.

                  Vika siis alkoi jo viime talvena, Carsoft tarjosi vikakoodia nr. 32 jonka takia vilkutteli SRS-valoa satunnaisesti. Foorumilla pähkäiltiin asiaa ja Hemi & co. avustuksella tultii tulokseen että vika on apparin tunnistinmatossa. Koska kerran itsediagnosointi toimii.. (valo sammuu välillä itse)

                  Nyt keväällä valo jäi palamaan ja aloitin heti siis apparin maton fixaamisesta. Testasin occupancy sensorin ohittamisella ja se ei tuntunut auttavan. Vikakoodia nr. 32 tarjosi vieläkin Carsoft. Kun occupancy sensorin sin/valk johto oli irti niin Carsoft kyllä siihen tarjosi vikakoodia 24 englanninkielisen selvityksen kera (occupancy sensor) + tietenkin nr. 32.

                  Vein auton Boschin testeriin ja se tarjosi välittömästi kuskin sivutörmäystunnistinta. Tunnistin vaihtoon ja ongelma selvitetty. Huomiona että myös tämä sivutörmäystunnistin itsediagnosoi ja poisti valon ilman kummepia resetointeja.

                  Pointtina siis se että vie aina Boschin testeriin ensitöikseen

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Originally posted by Vezku View Post

                    Pointtina siis se että vie aina Boschin testeriin ensitöikseen
                    Launch autoboook, x431, Autoboss star/v30 ja varsinkin Autologic tukevat bmw diagnostiikkaa VÄHINTÄÄNKIN yhtä hyvin kuin bosch kts sarja.

                    Comment

                    • TerZZa
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2011
                      • 21
                      • Hämeenlinna

                      #11
                      Originally posted by jartsa02 View Post
                      Kyllä noita airbagin purkkeja on mennyt tuohon ECU rejected/Internal fault -tilaan jo useampia ilman että yksikään laukaisupiiri on lauennut, mäkin oon jo törmännyt ainakin viiteen tuollaiseen tapaukseen. Yhdessä tapauksessa todennäköisin syy on juuri tuo bägin piuhan irroittaminen lennosta, muissa tapauksissa on ollut jotain muita sähköhäiriöitä esim. akun tyhjentyminen sopivasti.
                      Erittäin vanha topic, mutta kuinkas tämä tutkitaan tai korjataan. Mulla purkeni akku lisälämppärin takai useasti ihan kuivaksi ja nyt bägi valo palaa eika sammu tai pääse sisään Autocomin X461:llä ainakaan...

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎