Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330i, DISA rikki (DISA ja haitariputket vaihdettu, homma klaari post #35)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dani
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 3847
    • Espoo

    #31
    Vois kyllä ottaa joo, viittiikö joku vielä opastaa mistä pääsee noihin live datoihin käsiksi (INPA)?
    sigpic
    Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #32
      salavalikkoon pääsee esim tälläin..
      1. virta päälle
      2. tripin nappi yli 10s pohjassa
      3. mittariston näyttöön tulee teksti test
      4. nappia näpytellään niin monta kertaa että test muuttuu test 19:ksi
      5. odotellaan että vilkahtaa pari kertaa lock off - lock on - lock off
      6. lock off ollessa kohdalla painetaan nappi taas yli 2.5s ja jatketaan napyttämistä kunnes tulee testi 4. pidetään hetki taukoa ja sitten voi vaihdella numeroa 4.X. Valitaan testiksi 4.1. Nyt mittaristossa oleva lukema on kulutus l/hr esim tyhjäkynnillä lukee esim 18 joka tarkoittaa kulutusta 1.8l/hr. Pitämällä trippinappia yli 2,5s pohjassa pääsee valikossa taaksepäin jos valitsee vahingossa väärän testin. Homma kusee muutenkin jos välissä alkaa kaivamaan nenää. Hommaan tarvii ripeät liikkeet..

      max kulutuksen saa ajamalla läppätiskissä kolmosella miltei rajoittajaan
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • unskelotti
        Bimmer Rookie
        • Oct 2007
        • 92
        • Espoo

        #33
        Yöllä heräsin, kun tuli mieleen, että mahtoikohan ristikytkentäboksin kaikki piuhat tulla kiinnitettyä, kun imusarja laitettiin takas paikalleen. Noh, kauppareissun jälkeen nappasin ilmansuodatinkotelon veke ja fikkarin käteen.

        Perkele, irti se imupuolen nokka-akselin asentotunnistimen piuha on.

        Oottelen tässä koneen jäähtymistä, pistän piuhan takas kiinni ja käyn koelenkillä. Saatana että hävettää.
        E91 325d (04/2008)
        Ex: E46 330iAT (10/2000)

        Comment

        • fraatti
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 4595
          • Tampere

          #34
          Originally posted by unskelotti View Post
          Yöllä heräsin, kun tuli mieleen, että mahtoikohan ristikytkentäboksin kaikki piuhat tulla kiinnitettyä, kun imusarja laitettiin takas paikalleen. Noh, kauppareissun jälkeen nappasin ilmansuodatinkotelon veke ja fikkarin käteen.

          Perkele, irti se imupuolen nokka-akselin asentotunnistimen piuha on.

          Oottelen tässä koneen jäähtymistä, pistän piuhan takas kiinni ja käyn koelenkillä. Saatana että hävettää.

          varmasti saa sahata käyntiin ja tehot hukassa.. Jos noin pienellä selviää niin
          F11 535dX LCI
          Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

          Comment

          • unskelotti
            Bimmer Rookie
            • Oct 2007
            • 92
            • Espoo

            #35
            Originally posted by fraatti View Post
            varmasti saa sahata käyntiin ja tehot hukassa.. Jos noin pienellä selviää niin
            Kyllä nyt on vetoja ainakin vanhaan malliin. Kävin tossa kokeilemassa muutaman 80 km/h - 120 km/h -vedon, ja loota sporttimoodilla (DS) paras tulos oli 5,0 s käyttäen 2. ja 3. vaihdetta. ASC ja ilmastointi pois päältä, melko tasainen pätkä jos ei ihan aavistuksen ylämäkeä. Onkos tuo nyt jollain järkevällä tontilla?

            4000 rpm:n kohdalla kuuluu pieni rahinankaltainen ääni, joka kuulostaa tulevan suoraan mittariston takaa. Ääni oli vähän samantyylinen kuin rikkinäisen DISAn kanssa kiihdyttäessä, mutta nyt vaikutus vetoihin on lähestulkoon olematon. Pitäisköhän vielä koittaa putsata imusarjasta DISAn reikä ja tiivistää mokkula jollain mömmöllä imusarjaan hitusen paremmin...
            Last edited by unskelotti; 19-07-2010, 16:36.
            E91 325d (04/2008)
            Ex: E46 330iAT (10/2000)

            Comment

            • Dani
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2007
              • 3847
              • Espoo

              #36
              Tämmöstä pukkas INPA, mutta tää nyt tuskin vaikuta tähän "pätkimiseen" millään tavalla.


              Eli pätkimistä (2-3kpl. nuukahtamista) tapahuu jossain 4500-5500RPM hujakoilla, ei tunnu mitenkään selvästi mutta kuitenkin niin että häiritsee.
              Live-data ei antanut mitään epäilyttävää.

              Itse jotenkin osoitan Vanosta, eli Vanos O-renkaat vaihtoon niin saattaa vedot muuttua, joutuu ne kuitenkin jossain vaiheessa vaihtaa, ennen tulevaa talvea olis varmaan ihan jees vaihtaa nuo.

              ..käytiin siis unskelotin kanssa kokeilemassa hänen 330iA ja samalla hän kokeili mun 330i. Tuo INPA:n kuva siis unskelotti:n 330iA:sta.
              sigpic
              Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

              Comment

              • unskelotti
                Bimmer Rookie
                • Oct 2007
                • 92
                • Espoo

                #37
                Originally posted by Dani View Post
                Tämmöstä pukkas INPA, mutta tää nyt tuskin vaikuta tähän "pätkimiseen" millään tavalla.


                Eli pätkimistä (2-3kpl. nuukahtamista) tapahuu jossain 4500-5500RPM hujakoilla, ei tunnu mitenkään selvästi mutta kuitenkin niin että häiritsee.
                Live-data ei antanut mitään epäilyttävää.

                Itse jotenkin osoitan Vanosta, eli Vanos O-renkaat vaihtoon niin saattaa vedot muuttua, joutuu ne kuitenkin jossain vaiheessa vaihtaa, ennen tulevaa talvea olis varmaan ihan jees vaihtaa nuo.

                ..käytiin siis unskelotin kanssa kokeilemassa hänen 330iA ja samalla hän kokeili mun 330i. Tuo INPA:n kuva siis unskelotti:n 330iA:sta.
                Onkohan mulla jäänyt joku toinenkin piuha kytkemättä, kun sanoo notta open circuit... Vanos tosiaan näytti seuraavan ohjearvoja varsin hyvin sekä imu- että pakopuolella.

                Oli kyllä pirteämpi tuo Danin manuaali, mutta onhan sillä vähän vähemmän rullattukin, ja osa menee automaagilootan piikkiin. Dani: tais olla ilmastointi päällä mun autossa testilenkillä? :think Sun autossa oli pois.
                E91 325d (04/2008)
                Ex: E46 330iAT (10/2000)

                Comment

                • Dani
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2007
                  • 3847
                  • Espoo

                  #38
                  Ei se ilmastointi niiiin paljon vaikuta. Mut katoin että sulla olis ollut pois päältä niin otin kans, katoin siis väärin. Joka tapauksessa tuo sun pätkiminen tuskin johtuu ilmastoinnista, mutta kuten jo totesin niin sormeni osoittaa vahvasti Vanos mäntiä

                  Pitää mittailla noita 80-120kmh tässä joku päivä.

                  EDIT: Open circuit näyttää mulle kans kun kaikki sisävalot ovat led tyyppiset:
                  sigpic
                  Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                  Comment

                  • unskelotti
                    Bimmer Rookie
                    • Oct 2007
                    • 92
                    • Espoo

                    #39
                    Originally posted by Dani View Post
                    Ei se ilmastointi niiiin paljon vaikuta. Mut katoin että sulla olis ollut pois päältä niin otin kans, katoin siis väärin. Joka tapauksessa tuo sun pätkiminen tuskin johtuu ilmastoinnista, mutta kuten jo totesin niin sormeni osoittaa vahvasti Vanos mäntiä

                    Pitää mittailla noita 80-120kmh tässä joku päivä.

                    EDIT: Open circuit näyttää mulle kans kun kaikki sisävalot ovat led tyyppiset:
                    Joo, en mäkään satavarma tosta ilmastoinnista oo...

                    Sun vikakoodiesimerkissä sentään on sanottu selvällä lontoolla, että mistä on kyse. Tuo mun TOG on taas varmaan lyhenne saksankielisistä sanoista kuten NW_E:kin. Ties mikä Terawatt-Orgasmus-Gerät siellä failaa.

                    Edit: niin, ja vetelin muutaman kerran kotimatkalla eikä vastaavaa pätkimistä esiintynyt. Kummaa.
                    E91 325d (04/2008)
                    Ex: E46 330iAT (10/2000)

                    Comment

                    • Dani
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2007
                      • 3847
                      • Espoo

                      #40
                      No sit ei muuta ku hanaa vaan, sitä se näköjään kaipaa
                      sigpic
                      Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                      Comment

                      • racing02
                        BTCF Member
                        • Nov 2004
                        • 2027
                        • Riihimäki

                        #41
                        Voisitte laitella niitä kiihtyvyysarvoja sitten tänne. Kiinnostaisi itsekin verrata onko tuossa omassa kaikki kunnossa. Manuaalin arvot siis lähinnä kiinnostaa.

                        Onko Vanoksen tiivisteille joku tyypillinen ikä milloin ne alkaa oireilemaan?

                        Comment

                        • unskelotti
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2007
                          • 92
                          • Espoo

                          #42
                          Originally posted by racing02 View Post
                          Onko Vanoksen tiivisteille joku tyypillinen ikä milloin ne alkaa oireilemaan?
                          Veijo Beisansystemsin mukaan ne saattaa olla kypsiä jo luokkaa 30 tkm:n jälkeen eli ton perusteella mun 187 tkm ajetut on jo aika soirona. Oon rullannut sen 102 tkm tuolla itse, ja en ainakaan mitään suurta muutosta oo kulkupuolessa huomannut sinä aikana lukuunottamatta tätä hiljattaista selkeää vikaa.

                          "BMW does not provide the vanos seals separately. It sells rebuilt vanos units for ~$500. New rebuilt vanos units are supplied with the same failing O-rings and have been found to significantly fail in 20k miles (32k kilometers)."

                          Last edited by unskelotti; 21-07-2010, 08:45.
                          E91 325d (04/2008)
                          Ex: E46 330iAT (10/2000)

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            #43
                            Originally posted by unskelotti View Post
                            Kyllä nyt on vetoja ainakin vanhaan malliin. Kävin tossa kokeilemassa muutaman 80 km/h - 120 km/h -vedon, ja loota sporttimoodilla (DS) paras tulos oli 5,0 s käyttäen 2. ja 3. vaihdetta. ASC ja ilmastointi pois päältä, melko tasainen pätkä jos ei ihan aavistuksen ylämäkeä. Onkos tuo nyt jollain järkevällä tontilla?
                            80-120kmh 2. ja 3. vaihteella 4.48s, luistonesto ja ilmastointi pois päältä, tie suhkot suora. Vois tulla hitusen parempi aika jos ei toi kytkin luistais, kiitos CDV (Clutch Delay Valve)
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • unskelotti
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2007
                              • 92
                              • Espoo

                              #44
                              Originally posted by Dani View Post
                              80-120kmh 2. ja 3. vaihteella 4.48s, luistonesto ja ilmastointi pois päältä, tie suhkot suora. Vois tulla hitusen parempi aika jos ei toi kytkin luistais, kiitos CDV (Clutch Delay Valve)
                              Eiköhän toi oo ihan hyvä osoitus siitä, ettei mitään fataalia enää oo mun pannussa. Oisko ne notkahdukset muuten menny adaptaatioarvojen nollaamisen piikkiin?
                              E91 325d (04/2008)
                              Ex: E46 330iAT (10/2000)

                              Comment

                              • Dani
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2007
                                • 3847
                                • Espoo

                                #45
                                Sun aika on ihan ok, en yhtään epäile etteikö automaagi olis ~0.5s hitaampi. Se voi olla että nollaus auttoi, voisin nollata myös omat jos vaan tietäis mitä niistä ja mitä nää nollaus kohdat tekee:

                                sigpic
                                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎