Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 Kardaanin tukilaakerin vaihto??? jyrinää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • iikka
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2003
    • 2597
    • Oulu

    e46 Kardaanin tukilaakerin vaihto??? jyrinää?

    jeps.. eli tukilaakeri oli paskana tosta mun M3 tai se ympäröivä kumi oli revennyt.. vaihdettiin tänään uus alkuperäis osa tilalle.. testiajolle -> eka veto, ei mitään ääniä
    parivetoa ja taas kardaani hakkaa eli meni se kumi paskaksi aivan muutaman vedon aikana... onko asennuksessa jotain special jippoja...? ainaki merkkasin miltä booreilta nykäsin kardaanin irti ja samoille booreille se laitettiin..

    eli vihjeitä? vai oliko uusi kannatinlaakeri maanantai kappale?
    Last edited by petrolhead; 27-11-2012, 17:09. Reason: otsikko-edit
    Speed costs, how fast you wanna go?
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #2
    Originally posted by iikka View Post
    jeps.. eli tukilaakeri oli paskana tosta mun M3 tai se ympäröivä kumi oli revennyt.. vaihdettiin tänään uus alkuperäis osa tilalle.. testiajolle -> eka veto, ei mitään ääniä
    parivetoa ja taas kardaani hakkaa eli meni se kumi paskaksi aivan muutaman vedon aikana... onko asennuksessa jotain special jippoja...? ainaki merkkasin miltä booreilta nykäsin kardaanin irti ja samoille booreille se laitettiin..

    eli vihjeitä? vai oliko uusi kannatinlaakeri maanantai kappale?
    Tuliko laitettua "esijännitystä"?
    Onpa nopeesti hajonnu kyllä...
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • iikka
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 2597
      • Oulu

      #3
      Originally posted by JJT View Post
      Tuliko laitettua "esijännitystä"?
      Onpa nopeesti hajonnu kyllä...

      eipä tullu laitettua.. mites se jännitetään?

      toisaalta vaikuttaako joku jännittely niin paljo ettei uuski hajoais noin nopeesti?
      Last edited by iikka; 12-07-2010, 20:27.
      Speed costs, how fast you wanna go?

      Comment

      • Morkai
        BTCF Member
        • Sep 2005
        • 3196
        • Saarijärvi

        #4
        Originally posted by iikka View Post
        eipä tullu laitettua.. mites se jännitetään?

        toisaalta vaikuttaako joku jännittely niin paljo ettei uuski hajoais noin nopeesti?
        Voipi olla, että se keskikannattimen rikkoutuminen johtuu enempi joko jumittuneesta kardaanin ristikosta/takapään nivelestä tai vaihdelaatikon tukikumeista, kuin väärästä asennuksesta. 6mm eteenpäin vetoa sille kannattimelle eteenpäin asentaessa.
        sigpic
        E23 728iA V8-projekti
        E38 730D -projekti
        E39 540iA -projekti
        I01 i3 -projekti

        Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

        Comment

        • Pasi_K
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2003
          • 687
          • Tyrnävä

          #5
          Mulla oli tuossa 540iA:ssa jo ostaessa menossa kannatinlaakeri pashaksi kun kiihdytyksissä tuntuu pientä värinää. Sitä vaihdeltiin useamman kerran ja aina se vaan hajos tuhannen pillun päreiksi välittömästi kun kunnolla polkaisi.

          Yhden kerran käytin Oulussa jossain pajalla (Oli siinä Tullin Pultin kohdilla joskus 2004, ei muista nimeä enään.) jossa tarkistivat ja tasapainottivat kardaanin, kattoivat linjauksen mutta eivät saaneet sen kummemmin kestämään.

          Syy jäi sitten selvittämättä kun auto meni vaihdossa eteenpäin...

          Vähän samaa vika oli tuossa E28:ssa, ostaessa kans laakeri paskana ja uuden vaihdollakin jäi hiukan tärisemään mutta ei se sentään sitä hajoittanut. Oli esijännitystä ja ristikko tuntui notkealta.
          Vaimolla E65 ja pojalla E60, itellä tuulen huuhtoma perse.

          Tsekkaa myytävät osat tästä

          Comment

          • iikka
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2597
            • Oulu

            #6
            eli tänään käytettiin taas auto levällään ja kumi oli vielä toistaseksi ehjä..
            laitettiin esijännitys.. mutta ei mitään apuja ollu tosta hommasta!

            1. kardaanin ristikko erittäin notkea ja hyväkuntoinen joka suuntaan.
            2. perän puslat timmit/ehjät
            3. laatikon puslat timmit/ehjät

            eli mitäs seuraavaksi.. ? ja ääni tulee 99% varmuudella tosta kun kardaani rupee pystysuunnassa ravistaan, eli tuosta tukilaakerista..
            Speed costs, how fast you wanna go?

            Comment

            • tomppa84
              Bimmer Rookie
              • Nov 2007
              • 60

              #7
              Kardaanin tärinä!!

              Iikka et ole ainut joka taistelee kardaanin vapinan kanssa kiihdyttäessä. Mulla tukikumi vaihdettu jo par kertaa ja viime vaihto meni turhaan kun pari kiihdytystä ja vapina alkoi taas. Meinaa ottaa pannuun!!!! Mietin että voisko ristinivelet olla jotenkin kuivia, että voiman kohdistuessa ei toimi kunnolla??? APUJA kaivataan!! :think
              Ja auto on E46 2.0d ajettu 340000km vuosimallia -00
              Last edited by tomppa84; 14-07-2010, 14:23.

              Comment

              • Smokehammer
                Bimmer Rookie
                • Jun 2009
                • 75
                • Tampere

                #8
                Tarkistakaa samalla, että vetarit on kunnossa. Rasvat kuivuu ajan myötä ja saa vetonivelet jumittamaan tiettyyn kohtaan, jolloin vetonivel alkaa "hakata." Tämä tuntuu hyvin samalta kuin kardaanin värinät. Monissa malleissa esim. kuumeneva pakoputki on niin lähellä vetarin kumia, että se saa rasvan "kulumaan" suojakumin sisästä. Tämä ei näy päällepäin. Vika voi löytyä ja hetkellisesti korjaantuakin kun lisää uutta rasvaa suojakumin sisään.
                E46 325cia -00
                R129 AMG


                EX: E46 320d -00, Passat 1.9TDI -97, Accord -96, Fiat 127 -81

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Ristinivelet on toki notkeat, mutta onko niissä pykälää? Kulunut pykälä tuntuu kyllä kun hitaasti liikuttaa niveltä ääripäidensä välillä.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • iikka
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 2597
                    • Oulu

                    #10
                    vittumainen homma purkaa toi ämmäläinen edes takasin
                    aina puskuri pois, putkisto pois, poikkituki pois lämpösuojat pois

                    eli jos vielä kerran purkas ton.. niin kardaanin ristikot ois se suurin syy?

                    mistähän se sitten johtu ku vaihto ton uuden tukilaakerin niin se kesti muutaman vedon ihan hiljasena, sit muutava veto lisää ja taas alko sama jurina..? vaikka se kumi on vielä ehjä.. entinen oli kyllä rikkoontunut ja kyllähän se tuo nykynenki hajoaa ennemmin tai myöhemmin jos tota ei saa rauhottuun

                    nopeissa vauhdeissa se ei hakkaa edelleenkään.. oikeastaan vaan sellasella puolitehosessa kiihdytyksessä 1. 2. pykälällä ehkä jossain 2500-3000 kiekan kohalla se takoo aika tympeesti.. sit taas ku raivona vedättää niin sit se ei kerkee ruveta hakkaamaan..

                    onnistuukohan kotikonstein vaihtaa nuo ristikot niin että ne sitte ei sen takia rupee ravistaan!?
                    Speed costs, how fast you wanna go?

                    Comment

                    • Morkai
                      BTCF Member
                      • Sep 2005
                      • 3196
                      • Saarijärvi

                      #11
                      Ohan tuossa vielä semmonen vaihtoehto, että jos kaikki siellä kardaanissa päin tuntuu olevan kunnossa, niin joko edestä tai takaa vääntää kiinnityspisteet vinoon. Eli moottorin tukikumit tahi takakelkan puslat. Lisäksihän se kardaanin tukilaakeri on sitten periaatteessa laitettava linjaan vaihteiston ja perämurikan kanssa: eli sivuttaissuunnassa ja korkeussuunnassa aika tarkasti. Korjausmanuaali kertoo laittamaan prikkoja yms. että kannatinlaakeri ei väännä kardaania vinoon.
                      sigpic
                      E23 728iA V8-projekti
                      E38 730D -projekti
                      E39 540iA -projekti
                      I01 i3 -projekti

                      Vikakoodinlukua Saarijärvellä, myös vanhat ja vaikeat (1986-2006)

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Tuossa on nyt ilmeisesti tutkittu vain kardaanin niveltä mutta onko vakionopeusnivel jo tutkittu/vaihdettu uuteen? Siis tuo osa 14:
                        E39 528iA

                        Comment

                        • iikka
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 2597
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Tuossa on nyt ilmeisesti tutkittu vain kardaanin niveltä mutta onko vakionopeusnivel jo tutkittu/vaihdettu uuteen? Siis tuo osa 14:
                          http://www.realoem.com/bmw/showparts...97&hg=26&fg=10
                          kyllä tuokin osa oli täysin ehjän näköinen päällepäin kun sitäkin siinä kateltiin.. ei viittis aivan turhaankaan noita osia vaihdella ku suhteellisen arvokkaita on.. perkl..

                          jotenki tuntuu että vaikee se kardaani on edes saada kovin väärässä menemään, kaikki pultinreijät timmejä ja liikkumis varaa sivu suunnassa ei kyllä ole..


                          oisko mitään korjaamoa tiedossa missä tollasen homman sais kuntoon näppärästi? rupee kohta kiinnostus loppuun iteltä..
                          Speed costs, how fast you wanna go?

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Ne viat ei näy päällepäin, mutta tuntuu pykälänä niveltä lattialla liikutellessa.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by iikka View Post
                              kyllä tuokin osa oli täysin ehjän näköinen päällepäin kun sitäkin siinä kateltiin.. ei viittis aivan turhaankaan noita osia vaihdella ku suhteellisen arvokkaita on.. perkl..
                              Tuo nivel pitäisi purkaa, puhdistaa ja tutkia laakeripesät. Siellä voi olla koloja/kulumia kuulissa tai nivelen rungossa ja se aiheuttaa nuo ongelmat. Tuo kuitenkin on loogisin vikapaikka jos kardaanin nivel on kunnossa. Tuohon vakionopeusniveleen on oma erikoisrasva, joten ihan mitä tahansa Bilteman vaseliinia sinne ei kannata laittaa.
                              E39 528iA

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎