Ilmamassamittaria ei taida olla koskaan vaihdettu, kuittia en ainakaan löytänyt. MAFfi siis voi aiheuttaa tätä jyrinää? Taka-apurungon ja perän puslat on kunnossa, ne katottiin eilen nosturilla.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e46 Kardaanin tukilaakerin vaihto??? jyrinää?
Collapse
X
-
Itselläni jyrisee myös täys kaasu kiihdytyksessä, tai melkein täys (automaatillahan ei tarvi ikinä painaa kaasua pohjaan asti).
-Maf vaihdettu, ei auttanu!
-Viikon päästä automaatti huolto, saa nähdä auttaako tuohon mutta turbiini vaihdetaan ainakin, tähän vikaan siis muutakin kuin jyrina!
Maf vaihto muuten saattoi auttaa ehkäpä tuohon kovaan sammumiseen! On kuitenki aika lievää!Halpa BMW diesel manuaali haussa! MAX 5000eEx. BMW E39 525dAT '01
Ex. BMW E46 320dA M-Sport2 '03
Ex. BMW E39 525dAT '03Ex. BMW E46 320dT '01Ex. BMW E36 325Ci '94Ex. BMW E36 318i '91+ 12kpl muita merkkejä
Comment
-
-
Omaan tehty n. vuosi sitten laatikko remontti joten uskallan sulkea turbiini ongelman pois(kun turbiinilukkokin toimii).
Muutin rengaspaineita ja jyrinä hieman hiljeni, täytyy tänään testata vielä kesärenkailla miten vaikuttavat.
Edit:
Nyt katsotiin niin taaempi nivel kardaanista on ainakin väljä, tukilaakeri ei vielä rikki mutta ei uudenveroinenkaan. Rättinivelen ja "keskitysholkin" kunnon katson kohta kun puran kardaanin irti. Vähän vaan ihmetyttää että tämä "jyrinä" alkoi vasta alustan vaihdon jälkeen. Toki auto on nyt matalampi ja alustaltaan huomattavasti jäykempi. Tänään työajoja ajaessa huomasin lievää jyrinää myös eri nopeuksissa. Alustan vaihdon yhteydessä tietysti keula madaltui lisää ja etuvetareiden kulmat muuttuivat jyrkemmiksi entisestä. En usko että ne aiheuttaisivat tämän jyrinän, koska rasvasin nivelet ja toisella foorumilaisella on auto samalla korkeudella. Vetareissakaan ei tunnu väljää ja vasen on vaihdettu vuosi sitten uuteen.
Kävisihän se toki järkeen että nyt kun alusta on huomattavasti jäykempi niin tämä jyrinä kantautuu entistä paremmin koriin ja on nyt vasta tullut kunnolla esille? Varsinkin peräpää oli ennen erittäin löysä kun taas nyt on erittäin jäykkä ja iskarin kiinnityksistäkin hävisi nii sanotusti joustavaa tavaraa(alapäät pelkillä holkeilla, ei kumipuslaa välissä). Te jotka asiasta ymmärrätte osallistukaa keskusteluun!
Edit2: Väljää löytyi molemmista ristinivelistä ja tukilaakeri oli myös ihan loppu(yhdellä kädellä sai tumahtamaan kun nykäisi). Täytyy tiedustella paikalliselta kardaaneja huoltavalta metallipajalta, että paljonko tulee hintaa ristinivelten kunnostukselle ja tasapainotukselle. Siihen vielä lisäksi kaikki kardaanin hilppeet uusiks niin luulis jyrinän loppuvan! Mitäs raati on mieltä voisiko tyhjäkäynti tärinä vaihteella jarrua vasten ja mäessä parkkilukkoa vasten johtua kardaanin välyksistä?G05 X5 45e Msport
E70 X5 35d
E36 Compact VR6T
E60 M5 VR6T
E92 VR6T Build
Comment
-
-
Jatkan yksinpuhelua, toki olisi mukavaa jos osallistuisitte keskusteluun...
Eli nyt kävi kardaani korjauksessa. Molemmat ristikot vaihdettu, tukilaakeri uusittu, keskitysholkki uusittu, rättinivel uusittu ja tasapainotettu. Jyrinä lieventy kyllä eikä täristä enään perseessä, myös vaihdetta vaihtaessa D-R välillä loppui kolahdus joka tuli välyksistä ja kaasua pumpatessa ilmenevä tymähdys myös hävisi miltei kokonaan eli on nyt normaali.
Jyrinää esiintyy edelleen, mutta lievempänä, aiheuttaako moottorin tärinä mahdollisesti tämän kun pahimmillaan 1500rpm? Värinävaimennin varmaan on vaihdon tarpeessa, koska auto tärisee tyhjäkäynnillä vaihdetta vasten? Moottorin tukityynyt vaihdettu uusiin n. puolivuotta sitten. Viallinen MAF aiheuttaisi siis epätasaistakäyntiä joka resonoisi voimansiirtoon ja muutenkin koriin? Täytyy katsoa jos joku lainaisi samanmoisesta autosta MAFfia lainaan niin ei tarvitsisi kylmiltään uutta ostaa. Onko tarvike MAF toimiva mitä esim. schmiedmann myy vai kannattaako suosiolla ostaa uusi alkuperäinen?G05 X5 45e Msport
E70 X5 35d
E36 Compact VR6T
E60 M5 VR6T
E92 VR6T Build
Comment
-
-
KL-Varaosista hankittu boschilainen MAFfi toimii kuten pitääkin, ainakin ~3tkm verran. Schmiedmann sanoo orkkikselle 329€, Bosch KL:ssä 219€. Kumitiiviste kannattaa uusia samalla, maksaa jotain alle 10€.
Menikö kardaanin vaihdossa kaikki liitokset samoille spooreille? Nääs TIS sanoo tuosta kardaanista (tuosta linkistä kohta 000):
"Important! To avoid complaints of humming: Before removing propeller shaft, mark cardan universal joint to drive flange of final drive. "
Universal jointin avaamisesta:
"The propeller shaft is balanced. The front and rear propeller shafts must be reassembled in the same position. Mark front propeller shaft (1) and rear propeller shaft (2) in one plane. "
Tulihan keskitukilaakerin ja laakerituen väliin butyyliteippi kuten TIS:ssä täällä kuvataan?
Comment
-
-
Kardaani tasapainotettiin ristinivelten vaihdon jälkeen joten ei oikeen tasapainosta voi enään johtua, butyylinauha on paikallaan. Nyt uutena ominaisuutena ulina/vihellys, kun tuli reilut -10 astetta pakasta. Alkaa n.50km/h vauhdissa niinkuin jyrinäkin ja myös samanlailla eli välillä ääni häviää miltei kokonaan ja sitten taas on todella kova. Takapyörien laakereissa en ole havainnut väljää kun ne olen testannut viime viikonloppuna, mutta täytyy kohta vielä katsoa kun pääsen tallille. Saan tänään toisen MAFfin lainaan niin selviää onko siinä vikaa. Päivittelen tänne muutaman tunnin päästä, että onko selvinnyt mitään.G05 X5 45e Msport
E70 X5 35d
E36 Compact VR6T
E60 M5 VR6T
E92 VR6T Build
Comment
-
-
Originally posted by juxo View PostKardaani tasapainotettiin ristinivelten vaihdon jälkeen joten ei oikeen tasapainosta voi enään johtua, butyylinauha on paikallaan. Nyt uutena ominaisuutena ulina/vihellys, kun tuli reilut -10 astetta pakasta. Alkaa n.50km/h vauhdissa niinkuin jyrinäkin ja myös samanlailla eli välillä ääni häviää miltei kokonaan ja sitten taas on todella kova. Takapyörien laakereissa en ole havainnut väljää kun ne olen testannut viime viikonloppuna, mutta täytyy kohta vielä katsoa kun pääsen tallille.
Comment
-
-
Originally posted by Petteri80 View PostTäälläkin ujeltaa.. Pakkasten tultua alkanut viheltää melko voimakkaasti n. 60km/h kohdalla, ääni kuuluu tosin ainoastaan kylmällä autolla hetken aikaa, häviää kun lämpiää. Voikohan tuo ääni tosiaan kuulua tuosta kardaanista? Kesällä vaihdettiin tukilaakeri+butyylinauha sekä kumilippu pienen jyrinän vuoksi (ei kylläkään auttanut).
Nyt vain herää kysymys, että onko jakolaatikko tämän ulinan aiheuttaja... Jakolaatikon etukardaaninlaipassa on ollut jo ennestään klappia/väljää, mutta lueskelin että se olisi "normaalia"(viisaammat korjatkoon). Etu- ja takaperään on öljyt vaihdettu muutaman vuoden sisään, täytyy tarkastaa vielä kuiteista päivämäärä.
MAFfia en vielä saanut lainaan, mutta todennäköisesti tänään saa myös sen testattua.Last edited by juxo; 03-12-2012, 13:33.G05 X5 45e Msport
E70 X5 35d
E36 Compact VR6T
E60 M5 VR6T
E92 VR6T Build
Comment
-
-
Originally posted by juxo View PostItsellä tuo ujellus kuuluu myös ainoastaan kylmänä, eli auto lämpiää niin ääni häviää tai kun on ollut lämpöisessä hallissa. Ujellus kuuluu myös voimakkaasti vauhtia hidastatteassa ja aaltoilee samalla kun vaihdelaatikko puottaa pienemmälle ja pienemmälle vaihdetta. Tänään tarkastan peräöljyt, mutta mitään vuotoa ei ole havaittavissa. Ujelluksen aiheuttajaa äänen perusteella on vaikea paikantaa, kun ääni tuntuu kantautuvan vähän joka puolelta.
Nyt vain herää kysymys, että onko jakolaatikko tämän ulinan aiheuttaja... Jakolaatikon etukardaaninlaipassa on ollut jo ennestään klappia/väljää, mutta lueskelin että se olisi "normaalia"(viisaammat korjatkoon). Etu- ja takaperään on öljyt vaihdettu muutaman vuoden sisään, täytyy tarkastaa vielä kuiteista päivämäärä.
MAFfia en vielä saanut lainaan, mutta todennäköisesti tänään saa myös sen testattua.
Ajattelin tuossa lomalla ottaa kardaanin irti ja tutkia sen kunnolla onko ristinivelissä välyksiä, riittävästi rasvaa laatikon päässä, jne.
ps. Vahdoitko perä-oljyt / oliko vaikutusta?
Comment
-
-
Originally posted by Petteri80 View PostSiis kuten aiemmin kirjoitin, mulla myös ääni häviää kun autolla on hetken aikaa ajanut.. Ja myöskin sama homma tuon ulinan kanssa, vaikea paikallistaa kun ei tunnu kuuluvan oikein mistään tietystä suunnasta. Ääni kuuluu samalla tavalla vaihteesta riippuen, mutta kierrosten nostaminen ja ulina muuttuu samassa suhteessa. Luultavasti vika on tuossa kardaanissa :think
Ajattelin tuossa lomalla ottaa kardaanin irti ja tutkia sen kunnolla onko ristinivelissä välyksiä, riittävästi rasvaa laatikon päässä, jne.
ps. Vahdoitko perä-oljyt / oliko vaikutusta?Palailen asiaan viimeistään öljyjen vaihdon jälkeen!
G05 X5 45e Msport
E70 X5 35d
E36 Compact VR6T
E60 M5 VR6T
E92 VR6T Build
Comment
-
-
Löyty video youtubesta jossa ulina on aika samanlainen kun mulla: http://www.youtube.com/watch?v=k9vlTXxX3JQ
Tuossa ääni kuului tukilaakerista vaikka se oli vasta vaihdettu.. :think Pitääpä sekin tarkistaa.
Comment
-
-
Joo samanlainen ääni täälläkin! Mitenköhän varmistaisi että se kuuluu tukilaakerista, viime perjantainahan laitoin kardaanin paikalleen uuden tukilaakerin kanssa ja lauantaina alkoi ulinat/vinkumiset. Johtuuko se nyt sitten varaosasta vai asennuksesta, tietäs mistä vaatia uuden korvausta. Kuitenkin tukilaakeri ei ollut mitenkään kärsineen näköinen asennuksen jäljiltä, niin kaippa sitä on marssittava varaosaliikkeeseen...G05 X5 45e Msport
E70 X5 35d
E36 Compact VR6T
E60 M5 VR6T
E92 VR6T Build
Comment
-
-
Sellainen huomio, että minun mielestä sitä tukilaakeria ei esijännitetä, mikäli BMW:n huolto-opas TIS ei niin kehota tekemään. Lukekaapa sitä ja katsokaa käskeekö se teidän mallinne kohdalla tekemään tuon. Joskus luin ja osaan bmw malleista siellä kehotetaan tukilaakeri esijännittämään ja osaan ei.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
Comment