Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 Kardaanin tukilaakerin vaihto??? jyrinää?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jrr
    Bimmer Rookie
    • Mar 2010
    • 104
    • Riihimäki

    #31
    Herätellään vähän... Eli itellä tuo kannatinlaakeri menossa vaihtoon sekä laatikon tukikumit joista toinen revennyt rikki ja samalla vielä rättinivel. Onko tuossa mitään kovinkaan kummoista, esim kannattaako kardaaniin laittaa merkit missä asennossa se oli ja entäs tuo laakerin asetteleminen oikein? Vai onko homma vaan vanhat pois ja uudet tilalle?

    Comment

    • iikka
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2003
      • 2597
      • Oulu

      #32
      Originally posted by jrr View Post
      Herätellään vähän... Eli itellä tuo kannatinlaakeri menossa vaihtoon sekä laatikon tukikumit joista toinen revennyt rikki ja samalla vielä rättinivel. Onko tuossa mitään kovinkaan kummoista, esim kannattaako kardaaniin laittaa merkit missä asennossa se oli ja entäs tuo laakerin asetteleminen oikein? Vai onko homma vaan vanhat pois ja uudet tilalle?
      voihan sen kardaanin merkata ja laittaa sit samoille booreille takas.. mut eipä tuossa muuten oo muutako vanhat pois ja uudet tilalle...
      Speed costs, how fast you wanna go?

      Comment

      • Supa
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2005
        • 7597
        • Järvenpää

        #33
        Ja muistaa tukilaakerin esijännityksen kiristettäessä.
        - E90 320i LCI M-sport -09
        - Porsche Boxster 987 2.7 -07

        Comment

        • Mitza
          Bimmer Rookie
          • Nov 2006
          • 158
          • Mäntsälä

          #34
          Auto vm2001 330d manuaali.

          Auto päästää pienen kolauksen kardaanin kohdilta, jos päästää nopeasti kytkimen. lisäksi pieni sellainen junk junk junk junk ääni kuuluu kuin oikein kuuntelee. Sen kuulee parhaiten 30-50km/h ajossa, muuten ei oikein.

          Käytin auton Saksassa öljynvaihdossa, ja pyysin varmistamaan ettei ole perä revennyt liitoksistaan. He näyttivät http://www.realoem.com/bmw/showparts...97&hg=26&fg=10 osan numero 02 ja se kumi oli aika kulunut pulttien kohdalta. Sanoivat ettei mitään vakavaa ja voi vaihtaa vasta Suomen päässä. Ääni ei ole muuttunut miksikään 4500km ajon jälkeen, eikä se oikein häiritsisikään, mutta ajattelin myyntiä varten pistää kuntoon.

          Millä suomenkielisellä nimellä tuo osa kulkee, ja saako/kannattaako ostaa motonetistä? Pitääkö jotain muutakin vaihtaa samalla? Helppo homma?

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17797
            • Jämsä

            #35
            Originally posted by Mitza View Post
            Auto vm2001 330d manuaali.

            Auto päästää pienen kolauksen kardaanin kohdilta, jos päästää nopeasti kytkimen. lisäksi pieni sellainen junk junk junk junk ääni kuuluu kuin oikein kuuntelee. Sen kuulee parhaiten 30-50km/h ajossa, muuten ei oikein.

            Käytin auton Saksassa öljynvaihdossa, ja pyysin varmistamaan ettei ole perä revennyt liitoksistaan. He näyttivät http://www.realoem.com/bmw/showparts...97&hg=26&fg=10 osan numero 02 ja se kumi oli aika kulunut pulttien kohdalta. Sanoivat ettei mitään vakavaa ja voi vaihtaa vasta Suomen päässä. Ääni ei ole muuttunut miksikään 4500km ajon jälkeen, eikä se oikein häiritsisikään, mutta ajattelin myyntiä varten pistää kuntoon.

            Millä suomenkielisellä nimellä tuo osa kulkee, ja saako/kannattaako ostaa motonetistä? Pitääkö jotain muutakin vaihtaa samalla? Helppo homma?

            helppo homma on vaihtaa. voi joutua purkamaan suht reilusti kuitenkin.

            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • kaikkone
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2010
              • 933
              • Villähde

              #36
              Originally posted by Mitza View Post

              Millä suomenkielisellä nimellä tuo osa kulkee, ja saako/kannattaako ostaa motonetistä? Pitääkö jotain muutakin vaihtaa samalla? Helppo homma?
              itse kutsun moista osaa kardaanin rättinivel. tuli just vkloppuna vaihettua omaan e39:iin se.

              Comment

              • Mitza
                Bimmer Rookie
                • Nov 2006
                • 158
                • Mäntsälä

                #37
                Originally posted by bemu2000 View Post
                helppo homma on vaihtaa. voi joutua purkamaan suht reilusti kuitenkin.

                http://eshop.original-teile.de/index...am=26117572664
                Onko tuo varmasti oikea kyseiseen autoon? Kun linkissä ei oikein ole mitään kuvausta ostasta. Jos on oikea, voisin pistää tilaukseen. Vai onko hirveä hintaero suomesta ostettuna?

                Comment

                • janne30
                  BTCF Member
                  • Apr 2011
                  • 2198
                  • Vantaa

                  #38
                  Itel jyrisee kans kardaani. Auto on e46 320d vuosimalli 2002 ja ajettu 240 000.

                  Vaihdettu rättinivel ja rikkinäinen tukilaakeri (kumi revennyt). Edelleen jyristää kiihdyttäessä ja tasakaasulla kovilla nopeuksilla (120km/h>).

                  Missähän vois vika olla? Ristikkonivelet vaikutti ehjiltä ja muut laakerit yms. Mimmoseen momenttiin toi kiristys pitää laittaa tossa kardaanin etupäässä?
                  Ja missähä toi vika ny vois olla, oiskohan vaihdelaatikon kannatinkumit tjsp?


                  OFFTOPIC: Auton moottori heilahtaa aikalailla kun sammuttaa/käynnistää. Hihnakin vingahtaa vaikka hyvässä kunnossa onkin. mistä johtuis? onko kumityynyt vai..
                  G20 330e M-Sport ’20 Dravitgrey metallic
                  E46 325ti M-Sport ’03 Sapphireblack metallic


                  1 x F20
                  3 x E30
                  2 x E36
                  5 x E46
                  3 x E9X

                  Comment

                  • antti79
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 2499
                    • Littoinen

                    #39
                    Originally posted by Supa View Post
                    Ja muistaa tukilaakerin esijännityksen kiristettäessä.
                    Nostetaan vanhaa topickia hieman. Moni on kysellyt, mutta kukaan ei vielä ole vastannut. Miten se tukilaakerin esijännitys tehdään?? Nim.merk. huomenna pitäisi asentaa kardaani takaisin.
                    sigpic
                    Originally Posted by jari kihlman
                    "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                    Comment

                    • MNi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2008
                      • 3144
                      • Tampere

                      #40
                      Originally posted by janne30 View Post
                      Itel jyrisee kans kardaani. Auto on e46 320d vuosimalli 2002 ja ajettu 240 000.

                      Vaihdettu rättinivel ja rikkinäinen tukilaakeri (kumi revennyt). Edelleen jyristää kiihdyttäessä ja tasakaasulla kovilla nopeuksilla (120km/h>).

                      Missähän vois vika olla? Ristikkonivelet vaikutti ehjiltä ja muut laakerit yms. Mimmoseen momenttiin toi kiristys pitää laittaa tossa kardaanin etupäässä?
                      Ja missähä toi vika ny vois olla, oiskohan vaihdelaatikon kannatinkumit tjsp?


                      OFFTOPIC: Auton moottori heilahtaa aikalailla kun sammuttaa/käynnistää. Hihnakin vingahtaa vaikka hyvässä kunnossa onkin. mistä johtuis? onko kumityynyt vai..
                      Automaattiloota? Eikös jyrinä voi johtua luistavista turbiinin kitkapinnoista jos loota on maantienopeudessa lukittunut ja lähtee varovasti kiihdyttämään. Veikkaan ettei jyristä (jos on tomaatti) kun pudotat laatikon S:lle ja kiihdytät kunnolla.

                      Tukikumit vois tietty olla heilahtamiseen syynä - milloin on ilmamassamittari vaihdettu? Jos ei ole ollenkaan 240 tkm:n jälkeen niin kannattaisi harkita. Omasta M57N:stä vaihdettiin MAF tänään eikä enää vinkaise sammuttaessa. En uskonut että siihen olisi vaikuttanut mutta parin käynnistys/sammutus -syklin jälkeen vaikuttaisi sammutuskin tasaisemmalta. Lisäksi tyhjäkäynnin tärinä hävisi, epäilin siitäkin tukikumeja.

                      Edit: jaa taidetaan sitten tarvitä vielä tuoreet tukikumit. Heilunta väheni muttei poistunu.
                      Last edited by MNi; 11-09-2012, 13:16. Reason: Ei MAFfi riittäy

                      Comment

                      • Clavurion
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2005
                        • 9159
                        • Oulu

                        #41
                        Originally posted by antti79 View Post
                        Nostetaan vanhaa topickia hieman. Moni on kysellyt, mutta kukaan ei vielä ole vastannut. Miten se tukilaakerin esijännitys tehdään?? Nim.merk. huomenna pitäisi asentaa kardaani takaisin.
                        Kardaanin alkuosasta löysät pois laatikkoa kohti ja napsun verran kumiin esijännitystä samaan suuntaan ennen lopullista kiinnitystä.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • antti79
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2003
                          • 2499
                          • Littoinen

                          #42
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          Kardaanin alkuosasta löysät pois laatikkoa kohti ja napsun verran kumiin esijännitystä samaan suuntaan ennen lopullista kiinnitystä.
                          Jep, kiitos. Sainkin tämän jo selville tuolta E30 puolelta. Puhetta oli myös sen kumilimpun esijännityksestä? Pelkkää puhetta vai onko tuolla merkitystä? Ja miten se sitten tapahtuu? Jos pitää esijännitellä muitakin kuin tukilaakeri, niin olisin kiitolllinen tiedoista.
                          sigpic
                          Originally Posted by jari kihlman
                          "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

                          Comment

                          • juxo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 301
                            • Jyväskylä

                            #43
                            E46 330xda

                            Mistähän voisi johtua jyrinä n.45-55km/h vauhdissa kun kierroksia on noin 1500? Kaikista pahimmillaan juuri 50km/h vauhdissa 1500 kierroksilla, auto myös täristää tyhjäkäynnillä vaihde päällä tai mäessä esim. parkkilukkoa vasten. Tämä tyjäkäynnillä ilmennyt tärinä on ollut jo entuudestaan, mutta nyt alustasarjan ja etuvetareiden suojakumien vaihdon jälkeen alkoi tuo vauhdissa ilmenevä jyrinä. Moottorin tukityynyt on vaihdettu ja vaimentivat hieman tyhjäkäynti tärinöitä, mutta nyt alustasarjan vaihdon jälkeen tuntuu että myös tyhjäkäynti tärinäkin paheni.
                            G05 X5 45e Msport
                            E70 X5 35d
                            E36 Compact VR6T
                            E60 M5 VR6T
                            E92 VR6T Build

                            Comment

                            • MNi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2008
                              • 3144
                              • Tampere

                              #44
                              MAFfi finaalissa? Onko vaihdettu koskaan? Ei nimittäin jätä vikakoodia..

                              Comment

                              • huppu
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2010
                                • 423
                                • Rovaniemi

                                #45
                                Itsellä jyristi aiemmin kiihdyttäessä pienillä nopeuksilla ja parhaiten huomasi lievässä ylämäessä. Vaihdatin kaikki peräkelkan ja takatukivarsien puslat (yht. 13 kpl) ja samalla kardaanin kumilimpun + keskilaakerin. Näillä eväillä hävisi vaihteiston tumpsahtelu ja jyrinä. Myöhemmin vielä vaihdatin MAF:n ja kone vetää ihan eri tavalla ja on pirteämpi. Kyllä tuolla nyt ajelee
                                BMW E46 318d 10/04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎