Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 323i (M52TUB25) -98 nykii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MayheM
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 521
    • Oulu

    #31
    Juu, loppui nykiminen, kun kytkin irti ilmamassamittarin. Sikäli hyvä, että auto on käyttökelpoinen, mutta olisi mukava saada se kuitenkin täysin kuntoon. Ja kai tuolla imm:lläkin jokin virka autossa on. Nyt sitten voikin arvailla onko vika mittarissa, vai esim. sen johtosarjoissa. Imupuolen vuodot on suht pikaisesti katsottu, ettei ainakaan mitään isompaa ole.

    Alkoi mietityttää josko vaihdattaisi sen imm:n, vai pitäisikö alkaa tutkimaan autoa enemmän. Kyllä se tutkiminenkin oman aikansa ja rahansa ottaa, kun itselläni ei ole siihen aikaa tai asinatuntemusta, eli pajalle menee. Ja samalla elämä vaikeutuu huomattavasti ilman autoa ja aiheutuupa autottomuudesta aina niitä oheiskulujakin. Sikäli tekisi mieli kokeilla vain vaihtaa se imm, mutta toki kyrsisi, jos ongelmat sitten jatkuisivatkin.
    BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
    BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
    BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
    BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
    VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
    BMW E46 323i -98 (2008-2011)
    Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
    Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
    Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

    Comment

    • fraatti
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 4595
      • Tampere

      #32
      Originally posted by MayheM View Post
      Juu, loppui nykiminen, kun kytkin irti ilmamassamittarin. Sikäli hyvä, että auto on käyttökelpoinen, mutta olisi mukava saada se kuitenkin täysin kuntoon. Ja kai tuolla imm:lläkin jokin virka autossa on. Nyt sitten voikin arvailla onko vika mittarissa, vai esim. sen johtosarjoissa. Imupuolen vuodot on suht pikaisesti katsottu, ettei ainakaan mitään isompaa ole.

      Alkoi mietityttää josko vaihdattaisi sen imm:n, vai pitäisikö alkaa tutkimaan autoa enemmän. Kyllä se tutkiminenkin oman aikansa ja rahansa ottaa, kun itselläni ei ole siihen aikaa tai asinatuntemusta, eli pajalle menee. Ja samalla elämä vaikeutuu huomattavasti ilman autoa ja aiheutuupa autottomuudesta aina niitä oheiskulujakin. Sikäli tekisi mieli kokeilla vain vaihtaa se imm, mutta toki kyrsisi, jos ongelmat sitten jatkuisivatkin.
      eikö olisi kuitenkin helpompi säästää ja jättää rahat lahjoittamatta muille ja vaihtaa imm itse.. esim ebaysta saa huokealla.. ja sen aikaa mitä tilaukseen menee ajelet ilman mittaria..

      Omaa mittaria kokeiltiin joskus toiseen autoon kun epäiltiin olisiko siinä vikaa ja paikalleen laittaessa huulenheitto oli kiihtynyt jo siihen malliin että epähuomiossa piuha oli jäänyt laittamatta paikoilleen..

      varmaan toista kuukautta ajelin ilman mittaria enkä edes huomannut ajossa mitään outoa.. :think vasta myöhemmin huomasin että johto oli irti..
      F11 535dX LCI
      Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

      Comment

      • MayheM
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 521
        • Oulu

        #33
        Originally posted by fraatti View Post
        eikö olisi kuitenkin helpompi säästää ja jättää rahat lahjoittamatta muille ja vaihtaa imm itse.. esim ebaysta saa huokealla.. ja sen aikaa mitä tilaukseen menee ajelet ilman mittaria..

        Omaa mittaria kokeiltiin joskus toiseen autoon kun epäiltiin olisiko siinä vikaa ja paikalleen laittaessa huulenheitto oli kiihtynyt jo siihen malliin että epähuomiossa piuha oli jäänyt laittamatta paikoilleen..

        varmaan toista kuukautta ajelin ilman mittaria enkä edes huomannut ajossa mitään outoa.. :think vasta myöhemmin huomasin että johto oli irti..
        Juu, jos tuo ei vaadi mitään muita toimenpiteitä, kuin mekaanisen irroituksen ja asennuksen, niin eiköhän se onnaa. Mutta pitääkö siinä nollailla jotain sähköpuolelta tjs (kuutamolla)?

        Mutta edelleen mietin sitäkin, onko vika itse imm:ssä - ja jos on mahdollisuus että ei, niin kannattaako siihen kiinnittää rahojaan (ei)?
        BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
        BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
        BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
        BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
        VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
        BMW E46 323i -98 (2008-2011)
        Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
        Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
        Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

        Comment

        • MayheM
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 521
          • Oulu

          #34
          Tunnistaako muuten viallisen ilmamassamittarin irroitettaessa jotenkin päällisin puolin? Nappasin sen mittarin irti, mutta näytti äkkiseltään siistiltä ja erityisesti puhtaalta. Jostakin lueskelelin, että niissä olisi jokin helposti katkeava lanka, joka pistää silmään. Tässä ei kuitenkaan näkynyt mitään lankaa, vaan kaksi sellaista rinnakkaista ohuehkoa listaa/siltaa/levyä siinä piirin päässä. Kuuluisiko noiden välissä olla lanka, joka olisi voinut poistua, vai mitenkähän asia on? Tietenkin siellä kuorien välissäkin voi se vika olla varmaan, jos yleensäkään on imm:ssa.

          189 €lla tuollainen orkkiksena näkyy nahkahousuilla olevan myynnissä, joten ei paha hinta, jos vaikuttaisi olevan ongelman ydin. Toisaalta osa oli niin simppeli, että tuollaisen olisi voinut ajatella johonkin Toi-otaan saavansa parillakympillä.
          BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
          BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
          BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
          BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
          VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
          BMW E46 323i -98 (2008-2011)
          Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
          Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
          Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #35
            Originally posted by Hemi View Post
            Oletko ihan tosissasi vaihtanut m52TU/M54 moottoriin kampiakselin tunnistinanturin??? Missähän se muuten sijaitsi?
            Taisinpa löytää tuon kampiakselin tunnistimen, eikös se ole noissa osa #8. Joten se on sittenkin olemassa...?
            M52TU:

            M54:
            E39 528iA

            Comment

            • fraatti
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 4595
              • Tampere

              #36
              Originally posted by MayheM View Post
              Tunnistaako muuten viallisen ilmamassamittarin irroitettaessa jotenkin päällisin puolin? Nappasin sen mittarin irti, mutta näytti äkkiseltään siistiltä ja erityisesti puhtaalta. Jostakin lueskelelin, että niissä olisi jokin helposti katkeava lanka, joka pistää silmään. Tässä ei kuitenkaan näkynyt mitään lankaa, vaan kaksi sellaista rinnakkaista ohuehkoa listaa/siltaa/levyä siinä piirin päässä. Kuuluisiko noiden välissä olla lanka, joka olisi voinut poistua, vai mitenkähän asia on? Tietenkin siellä kuorien välissäkin voi se vika olla varmaan, jos yleensäkään on imm:ssa.

              189 €lla tuollainen orkkiksena näkyy nahkahousuilla olevan myynnissä, joten ei paha hinta, jos vaikuttaisi olevan ongelman ydin. Toisaalta osa oli niin simppeli, että tuollaisen olisi voinut ajatella johonkin Toi-otaan saavansa parillakympillä.
              osa kuulostaa juuri sellaiselta kun sen pitää ollakin..

              yleensä tuon rikkoontumista ei voi silmämääräisesti todeta..

              tuossa hieman lisätietoa
              Air mass meter

              This mass air flow sensor is designed as a hot-film air mass meter.
              A heated surface of the hot-film air mass sensor in the flow of intake air is controlled to a constant temperature with respect to the intake air. The intake air flowing past this surface cools this heated surface and thus changes its resistance. The heating current which is necessary in order to maintain the constant temperature is the measurement variable for the air mass drawn in. The DME control unit uses it to calculate the load signal and thus the basic variable for the injection timing.
              Important advantages:
              • Changes in air pressure (air density) are recorded
              • Temperature influences are compensated
              • No moving parts
              • Large measuring range
              • Low pressure drop in the intake pipe due to low air resistance. This improves the efficiency of the engine.

              In contrast to the hot-wire mass air sensor, clear-burning of the sensor is no longer necessary after the engine has been turned off. Any dirt deposits on the surface do not influence the sensor signals directly since the protective film cleans itself due to the constant overtemperature.
              F11 535dX LCI
              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

              Comment

              • MayheM
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2008
                • 521
                • Oulu

                #37
                No, tulipahan tilattua sitten tuo imm, jotain pitää kuitenkin kokeilla. Omat konstit vika-analyysiin on lopussa ja korjaamolla veloittavat varmasti ainakin puolet mittarin hinnasta (joka oli reilut 200 €) jo analyysiin. Jos vika ei katoa, niin varmasti tuon imm:n saa täällä kaupattua muutaman kympin tappiolla - kai niitä kuitenkin jonkun verran bemareissa menee... :think
                BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                Comment

                • MayheM
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 521
                  • Oulu

                  #38
                  Imm:n vaihdolla tuo ongelma ratkesi. Tiedoksi, että saattaa se ongelma sielläkin olla. Ehkä tästä on vielä hyötyä jollekin muullekin...
                  BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                  BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                  BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                  BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                  VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                  BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                  Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                  Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                  Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                  Comment

                  • SJHP44
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2009
                    • 86
                    • PKS

                    #39
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Tosiaan nokan imupuolen anturithan näistä m52TU/m54 koneista menee jo jopa alle 100tkm:ssa ja pakopuolikin alle 150tkm:ssa.
                    Pääsääntöisesti tuo ajoittainen "pitkä starttivieteri" näissä tarkoittaa että imupuolen anturi vetelee viimeisiä.

                    Tämä iski silmääni ja pyydän nöyrästi tarkennusta: Omassa M54 padassa pari päivää sitten suoritetun auton pesun jälkeen ilmennyt ongelmia, eli starttia on saanut rallattaa pitkään ja välillä vääntö on kateissa, sekä välillä tuntuu, että auto nykisi reippaasti. Adaptaatiot nollattu ja auttoi hetkeksi, kunnes taas tänään sama juttu.

                    Autoa pitempään vaivannut alaväännön puute korjaantui ainakin suurimmaksi osaksi nokan pakopuolen anturin vaihdolla.

                    Eli aiheuttaako Hemi tuo imupuolen anturi nimenomaan käynnistysongelmia (pitkät starttaamiset) ja mahdollisia nykimisiä / alaväännön puutetta...



                    Vanosremppa(kin) työlistalla
                    e39 530iA M-Sport -00 Titansilber

                    Comment

                    • maukka86
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2006
                      • 488
                      • Pirkanmaa

                      #40
                      Oma e46 on viime aikoina harrastanut kanssa pientä nykimistä. Nykiminen on todella mietoa ja esiintyy vain, kun moottorijarrutuksen jälkeen painaa kevyesti kaasua. Tällöin tulee yksi kevyt nykäisy, ennenkuin tasainen veto alkaa. Ja esiintyy ainoastaan moottorijarrutuksen (kulutusmittari nollassa) jälkeen kaasua painettaessa, ei missään muussa tilanteessa. Mitään muita ongelmia käynnissä ei ole ja muutenkin tehot tuntuvat olevan tallella.

                      Voikohan pieni alkava imuvuoto tai ilmamassamittari aiheuttaa kyseisiä oireita? Bensansuodattimesta nykiminen ei ainakaan johdu, sillä se on juuri vaihdettu.

                      Autona on m52tu koneinen e46 320i.
                      f22 220i

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎