Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 jarruttaessa tärinää kaikilla nopeuksilla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Antsah
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2009
    • 1776
    • Oulu

    E46 jarruttaessa tärinää kaikilla nopeuksilla

    Kattelin kyllä haulla tästä aiheesta, mutta eipä tunnu oikein olevan samankaltaista tapausta pahemmin muissa ketjuissa.

    Eli poiketen monista muista, minulla tärrää jarruttaessa kaikilla nopeuksilla ja mitä enemmän polkee jarrua, sitä enemmän tärrää.

    Vaihdettu tähän mennessä:

    Jarrulevyt ja palat eteen, Iskarit+yläpäät, alatukivarret eteen+powerflexin puslat ja taka-alatukivarren edessä oleva pusla on myös powerflex, koiranluut eteen ja taakse, samoten vakaajatangon runkokumit, raidetangot(sisä+ulko). Kokeiltu 2 eriä hammastankoa-> ei vaikutusta.

    Eli mun mielestä vaihtamatta on enää napalaakerit ja takajarrut.

    Silloin kun uusin jarrulevyt ja palat eteen niin herkistelin kyllä jarrusatulatkin, mutta en kyllä ole lainkaan varma, että kuinka hyvin sen männän pitäisi siellä satulassa liikkua? Pitäiskö sormin pystyä operoimaan? Noi levyt ja palat tuli siis vaihdettua ensimmäisenä.

    Viittaako tuo tärinä kaikissa nopeuksissa jarruttaessa kieroihin levyihin? Ja voiko takajarrut aiheuttaa tärinän rattiin? Sellainen tuli myös mieleen,että kun noissa testatuissa hammastangoissa on ollut ATF öljyt ja omassa on CHF 11s niin pitääkö käyttää kumpaa ainetta? Tai onko silllä aineella mitään merkitystä jos on vain huuhdeltu entiset pois.

    Nyt ois hyvät neuvot kalliit
    Last edited by Antsah; 10-08-2010, 20:51.
  • asvirkku
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 514
    • Bern

    #2
    Onko vanteet ajettu kuoppaan ja soikeeksi...? Voipi tuntua tärinä vasta jarrutettaessa, kokemusta on.
    AV
    e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

    Comment

    • Antsah
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2009
      • 1776
      • Oulu

      #3
      Etuvanteet on aika suorat ja ne on tasapainotettu. Takavanteissa oli vähän enemmän heittoa, mutta nekin on kyllä tasapainossa silti.

      Kuinka paljon noiden etujarrujen kuuluu lämmetä normaalilla risteykseen hiljentämis jarrutuksella 60km/h vauhdista? Omassa etulevyt lämpenee tuollaisen jarrutuksen jälkeen niin, että ei niihin huvita paljon koskea.

      Lisäksi tuntuu, että aamulla kun ei ole vielä jarruteltu niin ei täristäkkään pienillä nopeuksilla.

      Jarrulevyt vaihtoon? Ja noi nykysethän on Topranit motonetistä, porukalla oli vissiin tuosta valmistajasta/valmistuttajasta vähän huonoja kokemuksia?

      Comment

      • 174000
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2008
        • 1178
        • Tuusula

        #4
        Originally posted by Antsah View Post
        Kuinka paljon noiden etujarrujen kuuluu lämmetä normaalilla risteykseen hiljentämis jarrutuksella 60km/h vauhdista? Omassa etulevyt lämpenee tuollaisen jarrutuksen jälkeen niin, että ei niihin huvita paljon koskea.
        Ettei vaan jarrut laahaa? Pyöriikö rengas hyvin paikallaan, kun tunkkaat ylös?
        ’11 E70 X5 40d LCI M-Sport
        '02 VW Golf 1.4i
        Ex: ’09 E91 320xDA LCI Touring M-Sport
        ’01 E39 M5, '08 E61 520dA LCI Touring M-sport, ’01 E38 730dA,´01 E39 530i Touring

        Comment

        • Antsah
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2009
          • 1776
          • Oulu

          #5
          Toisella puolella pyörii täysin vapaasti. Kuskin puolella se vähän hankaa vastaan koko kierroksella. Mutta kuitenkin pyörii. Pitäiskö pyöriä täysin vapaasti? Molemmat levyt tuntuu kyllä lämpenevän ihan samalla tavalla.

          Pitääpä kokeilla että jos ei jarrutta, että lämpeneekö toi kuskin puoli silloinkin.

          Mutta onko noi levyt jokatapauksessa jo entiset kun jos ovat päässeet lämpeneen?
          Last edited by Antsah; 04-08-2010, 09:00.

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            #6
            En huomannut levyjen välillä eroa, mutta kyllä nuo hurjasti lämpenee ihan 40km/h alueella tapahtuvan jarruttelun seurauksena, sormet polttaa jos painaa levyyn.. ONKO NORMAALIA?

            Lämmettyään alkavat täristeleen selvästi enemmän. Olin havaitsevinani, että vähän sinertäisivät joistakin kohdista.

            Myös sellainen piirre on, että auto pysähtyy aika nykien.

            Laitanko satulat purkuun ja uudet tiivisteet, liut yms ja vielä uudet levyt ja palat? Vai onko vika jossain muualla?
            Last edited by Antsah; 04-08-2010, 09:42.

            Comment

            • Rotax
              Bimmer Rookie
              • Jul 2008
              • 30

              #7
              Originally posted by Antsah View Post
              En huomannut levyjen välillä eroa, mutta kyllä nuo hurjasti lämpenee ihan 40km/h alueella tapahtuvan jarruttelun seurauksena, sormet polttaa jos painaa levyyn.. ONKO NORMAALIA?

              Lämmettyään alkavat täristeleen selvästi enemmän. Olin havaitsevinani, että vähän sinertäisivät joistakin kohdista.

              Myös sellainen piirre on, että auto pysähtyy aika nykien.

              Laitanko satulat purkuun ja uudet tiivisteet, liut yms ja vielä uudet levyt ja palat? Vai onko vika jossain muualla?
              Omassa e46:ssa auttoi jarrupalojen herkistely ja liukutappien rasvaus.

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                #8
                Originally posted by Rotax View Post
                Omassa e46:ssa auttoi jarrupalojen herkistely ja liukutappien rasvaus.
                Tein tuon kyllä silloin kun noi jarrulevyt vaihdoin. Silloin vain jäi männän toiminta tarkistamatta ja tein sen sitten myöhemmin. Taisi vain ehtiä jo kierouttaa levyt?

                Comment

                • asvirkku
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 514
                  • Bern

                  #9
                  Originally posted by Antsah View Post
                  Tein tuon kyllä silloin kun noi jarrulevyt vaihdoin. Silloin vain jäi männän toiminta tarkistamatta ja tein sen sitten myöhemmin. Taisi vain ehtiä jo kierouttaa levyt?
                  Moi,

                  Vaikuttaisi, että mäntä jumissa. Olen nitä vaihtanut moneen autoon kun eivät oikein kestä Suomen suolausta. Jos sen vanhan männän vain putsaa eikä vaihda tiivareita niin se fiksi kestää puoli vuotta niin on taas ruosteessa.

                  Siis, mäntä, tiivisteet kaupasta ~50e, ja paikalleen. Liukutapeissa ei ole mulla ollut vikaa, ne saa teräsharjalla puhtaaksi.

                  Herkistelyä yms voi koittaa mutta kun olet vaihtanut jo puolet keulasta niin se kortti on mielestäni käytetty.

                  T AV
                  e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    #10
                    Joo taitaa olla vaihtoehdot aika vähissä. Pitänee nyt ottaa sitten uudestaan nuo jarrut käsittelyyn.

                    Tartteeko männät vaihtaa, jos niissä ei mitään kunnon kulumia ole?
                    Last edited by Antsah; 04-08-2010, 14:58.

                    Comment

                    • asvirkku
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 514
                      • Bern

                      #11
                      Originally posted by Antsah View Post
                      Joo taitaa olla vaihtoehdot aika vähissä. Pitänee nyt ottaa sitten uudestaan nuo jarrut käsittelyyn.

                      Tartteeko männät vaihtaa, jos niissä ei mitään kunnon kulumia ole?
                      Hmm, ei varmaan jos se oikeesti ei ole hapettunut. Tässä tapauksessa kuitenkin todennäköisesti on. Tiivisteet maksaa joku 5 e, joten ne kannattaa vaihtaa kootessa taas.

                      Tiiviste (etenkin satulan sisällä oleva) on se osa joka sallii männälle sisään-ulos-liikkeen, ja erityisesti palauttaa männän kun poljinta nostetaan. Kun se kovettuu vanhuuttaan, ei mäntä palaudu ja soppa on valmis.

                      Tuon ikäisessä autossa ei pitäisi yo. vikaa tulla, mutta jos palat on ajettu jossain vaiheessa kunnolla loppuun, mäntä on saattanut tulla sen verran ulos, että hiukan kovettunut suojakumi on raottunut satulan päästä ja alkanut päästää (suola-)vettä mäntään. Tähän lisätään vielä se, että laitetaan uusi levy ja palat, ja se hapettunut mäntä runtataan kunnolla jumiin sinne satulan sisään.

                      Olen myös sulattanut yhdet suojakumit radalla, että kaikki onnistuu...

                      T AV
                      Last edited by asvirkku; 04-08-2010, 23:44.
                      e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                      Comment

                      • Stroop
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 289
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Myös jarruletkut voi aiheuttaa jumpututusta. Jos letku on kovin väsynyt se voi paineen alla "sykkiä", vaikka päälle päin näyttää ehjältä.

                        Comment

                        • Antsah
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2009
                          • 1776
                          • Oulu

                          #13
                          Jarruletkut on vaihdettu tuossa keväällä etupäähän, joten se ei varmaan ole ainakaan syyllinen

                          Kävin hakemassa korjaussarjat satuloihin. Männät maksaa yli 20e/kpl. En ostanut vielä niitä(ois pitäny tilata). Katson missä kunnossa noi nykyset on.

                          Mietin kyllä jo sitäkin, että 100e saa jo kunnostetut satulat. Ei taida kannattaa mäntiä edes alkaa osteleen jos ovat huonot.

                          Comment

                          • Antsah
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2009
                            • 1776
                            • Oulu

                            #14
                            Nyt on satulat putsailtu ja tiivisteet uusittu. Kai tuo vähän auttoi, mutta edelleen täristää. Männissä ei ollut hapettumia siinä sylinterissä liikkuvassa osassa. Tiivisteiden vaihdon jälkeen paineilmalla männän saa ylös ja sormin painettua sisään, että ei ilmeisesti pitäs olla jumissa ainakaan enään?

                            Mitähän sitä seuraavaksi?

                            Semmosta tuossa mietin, että muutamat on valittaneet, että noi powerflexin puslat on aiheuttaneet tärinöitä. Voisko olla näin?
                            Last edited by Antsah; 07-08-2010, 15:24.

                            Comment

                            • Antsah
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2009
                              • 1776
                              • Oulu

                              #15
                              Päivitetääs hieman tunnelmia remontin jälkeen.

                              Satuloiden rassauksen jälkeen oli tosiaan selvästi parempi ja tärräsi vain ihan kovimmissa jarrutuksissa hieman. Nyt on sitten parin päivän päästä tulleet ne samat tärinät takaisin.

                              Johtuuko tuo nyt sitten siitä, että satulat jumii taas uudestaan, kun 3 päivää oli parempi. Tuntu että auto kulkikin paljon "kevyemmin"? Vai johtuuko toi jarrulevyistä?

                              Satulat vaihtoon vai jarrulevyt?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎