Announcement

Collapse
No announcement yet.

E 46 Caster

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • NokiLeka
    Bimmer Enthusiast
    • May 2006
    • 2341
    • Eurajoki

    #16
    Ei ole säätöä.

    Tilanne voidaan kuitenkin muuttaa hankkimalla seuraavia osia: 3D yläpäillä joissa on Camber/Caster säädöt tai staattisesti muuttaa hankkimalla alatukivarren takapusliksi Caster-korjauksella olevat versiot.

    Paras neuvo, vaihda konttoria!
    "I do everything my Rice Crispies tell me to"

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #17
      Originally posted by apajo View Post
      Nostetaan vahna keskustelu E46 castereista.

      Asensin autooni H&R 35/20 madallussarjan. Vuosikatsastuksen jälkitarkastuksen yhteydessä (iskarit) yritin muutoskatsastaa autoani Heikinlaakson Helppokatsastuksessa, insinööri vaati saada nähdä pyöränsuuntausraporttia, muuten ei leimaa heruisi.

      Olinkin jo varannut ajan Schmiedmannilta. Suuntauksen jälkeen casterin olivat edessä vas 5,20 ja oik 4,54 melkein asteen ero siis. Kysyin tästä ja minulle kerrottiin, että Casterit eivät ole säädettävissä.
      Helppokatsastuksessa en saanut leimaa koska Castereissa oli tuo edellä mainittu ero oikean ja vasemman välissä.

      Missään muualla ei ilmeisesti vaadita pyöränsuuntausraporttia madallussarjan muutoskatsastukselle, joten konttoria vaihtamalla saan ainakin leiman autolle.

      Varsinainen kysymys kuuluu onko totta, että tuota Casteria ei saa säädettyä. Jos saa säädettyä kuka sen osaa tehdä pk-seudulla? Miten tuollainen Casterien ero oikeasti tekee autolle?
      Eihän siellä ole nyt keskinäistä eroa kuin 0.26`-astetta, joka pitäisi vielä olla toleransseissa(max.0.30`-astetta?).
      Nämä casterien epäsymmetriat johtuu e46:ssa 95%:sti vioittuneesta alatukivarsista.

      Comment

      • apajo
        Newbiemmer
        • Jul 2012
        • 8
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by Hemi View Post
        Eihän siellä ole nyt keskinäistä eroa kuin 0.26`-astetta, joka pitäisi vielä olla toleransseissa(max.0.30`-astetta?).
        Nämä casterien epäsymmetriat johtuu e46:ssa 95%:sti vioittuneesta alatukivarsista.
        Olet oikeassa! En ymmärtänyt miten noi asteet kirjoitetaan. Onko toi max 0.30' asteen ero autokohtainen sääntö vai yleinenluku? Onko tosta olemassa mustaa valkoisella, jota vois konttorilla näyttää. Kuten arvata saattaa järkipuheella ei kyseisellä konttorilla pärjää.

        Comment

        • Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

          #19
          Originally posted by apajo View Post
          Olet oikeassa! En ymmärtänyt miten noi asteet kirjoitetaan. Onko toi max 0.30' asteen ero autokohtainen sääntö vai yleinenluku? Onko tosta olemassa mustaa valkoisella, jota vois konttorilla näyttää. Kuten arvata saattaa järkipuheella ei kyseisellä konttorilla pärjää.
          Siellä mittaustodistuksessa on automaattisesti tehtaan antama maksimiarvo casterien symmetrisyydelle, jonka uskoisin tässä tapauksessa olevan se puoli astetta, eli 0.30`-astetta.

          Comment

          • tenttuvee
            Newbiemmer
            • May 2019
            • 3
            • Helsinki

            #20
            Pitää herätellä vanhaa postia kun ongelma on kuitenkin ihan sama mistä tässä on keskusteltu. Asensin viime kesänä 2004 e46 330Cd:n alle Bilstein B12 Pro-kitin ja nyt katsastuksen yhteydessä katsastusmies huomautti että muutoskatsastus tekemättä . Noh, sain nelipyöräsuuntauksen teetettyä ja paperit konttorille, mutta oikean etupään caster ei kelvannut katsastusjampalle. Mittaustulokset oli +6.88 astetta ja ero nimellisarvoon 1.32 astetta (nimellisarvot +6.12 astetta ja sallittu poikkeama 0.5 astetta).

            Ajelin konttorilta pajalle jossa suuntaus tehtiin ja sain kuulla että casteriahan ei voi tässä mallissa säätää ja autolla on mahdollisesti ajettu kuoppaan tms ja voisi yrittää viedä robottiin suoristettavaksi. Tämän hintaluokan autoon ei oikein tuollainen ratkaisu onnistu.

            Pari huomiota oikeasti etupäästä: kylmällä autolla (esim yleensä kun aamulla lähtee liikkeelle) ohjaus “narisee” kun rattia kääntää ja tuntuu että puoltaa oikealle aika vahvasti, kun ajaa sen muutaman kymmenen metriä niin sekä narina että puoltaminen häviää kokonaan ja kaikki toimii hyvin. Kun asensin juuri tätä oikeaa etutolppaa, yläkiinnike jäi aluksi vähän löysälle ja satunnaisen kolinan tutkimisen jälkeen kiristin tuon kunnolla, kiinnikkeen reikä oli kuitenkin muuttunut aavistuksen soikeaan suuntaan … alatukivarret puslineen vaihdoin edelliseen katsastukseen 2018 (Meyle HD), joten niiden osalta pitäisi olla kunnossa. Koiranluut myös vaihdettu samaan aikaan alustasarjan kanssa.

            Piti nyt vasta ekaa kertaa kirjoittaa tänne ja siksi uusi rekisteröityminen, mutta vuosia bemareita harrastaneena tiedän että täällä löytyy aina kohtalotovereita ja tietoa aiheesta. Ajattelin nyt aluksi hommata uuden yläkiinnikkeen joka ei ole muuttanut muotoaan millään tavalla, mutta löytyykö vinkkejä mitä muuta katsoa ja miten tämän saisi leimattua? Nyt vajaa kuukausi aikaa saada tämmöinen pieni säätö kuntoon tai sitten mädännyttää ja myydä hyvä auto jollekin varaosiksi (hyvä auto muuten ja justiin yli tonnilla huoltoa tälle keväälle).

            Comment

            • BMW525Xda
              BTCF Member
              • Feb 2014
              • 8681
              • Xxxxxx

              #21
              Originally posted by tenttuvee View Post
              Pitää herätellä vanhaa postia kun ongelma on kuitenkin ihan sama mistä tässä on keskusteltu. Asensin viime kesänä 2004 e46 330Cd:n alle Bilstein B12 Pro-kitin ja nyt katsastuksen yhteydessä katsastusmies huomautti että muutoskatsastus tekemättä . Noh, sain nelipyöräsuuntauksen teetettyä ja paperit konttorille, mutta oikean etupään caster ei kelvannut katsastusjampalle. Mittaustulokset oli +6.88 astetta ja ero nimellisarvoon 1.32 astetta (nimellisarvot +6.12 astetta ja sallittu poikkeama 0.5 astetta).

              Ajelin konttorilta pajalle jossa suuntaus tehtiin ja sain kuulla että casteriahan ei voi tässä mallissa säätää ja autolla on mahdollisesti ajettu kuoppaan tms ja voisi yrittää viedä robottiin suoristettavaksi. Tämän hintaluokan autoon ei oikein tuollainen ratkaisu onnistu.

              Pari huomiota oikeasti etupäästä: kylmällä autolla (esim yleensä kun aamulla lähtee liikkeelle) ohjaus “narisee” kun rattia kääntää ja tuntuu että puoltaa oikealle aika vahvasti, kun ajaa sen muutaman kymmenen metriä niin sekä narina että puoltaminen häviää kokonaan ja kaikki toimii hyvin. Kun asensin juuri tätä oikeaa etutolppaa, yläkiinnike jäi aluksi vähän löysälle ja satunnaisen kolinan tutkimisen jälkeen kiristin tuon kunnolla, kiinnikkeen reikä oli kuitenkin muuttunut aavistuksen soikeaan suuntaan … alatukivarret puslineen vaihdoin edelliseen katsastukseen 2018 (Meyle HD), joten niiden osalta pitäisi olla kunnossa. Koiranluut myös vaihdettu samaan aikaan alustasarjan kanssa.

              Piti nyt vasta ekaa kertaa kirjoittaa tänne ja siksi uusi rekisteröityminen, mutta vuosia bemareita harrastaneena tiedän että täällä löytyy aina kohtalotovereita ja tietoa aiheesta. Ajattelin nyt aluksi hommata uuden yläkiinnikkeen joka ei ole muuttanut muotoaan millään tavalla, mutta löytyykö vinkkejä mitä muuta katsoa ja miten tämän saisi leimattua? Nyt vajaa kuukausi aikaa saada tämmöinen pieni säätö kuntoon tai sitten mädännyttää ja myydä hyvä auto jollekin varaosiksi (hyvä auto muuten ja justiin yli tonnilla huoltoa tälle keväälle).
              Vie Vesa Leskiselle säädettäväksi, kyllä siihen autoon säädöt löytyy.

              Comment

              • Wespa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2016
                • 1832
                • Karjaa

                #22
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Vie Vesa Leskiselle säädettäväksi, kyllä siihen autoon säädöt löytyy.
                http://www.autopeltikorjaamoleskinen.fi
                No ei se Leskinenkään oikein voi casteriksi muuttua vaikka osaava kaveri onkin, jos ei pysty vakiona säätämään niin sitten ei pysty, piste. Sama ongelma oli nimittäin itselläni kun auton hällä käytin pari vuotta sitten. Eli ratkaisu on vähintäänkin epäkeskopuslat tukivarsiin, tai ehkä mieluummin suoraan säädettävät yläpäät. Ja niiden asennuksen jälkeen sitten sinne Leskiselle.
                E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                Porsche 944 -86 (DE)
                Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16425
                  • Asikkala

                  #23
                  Originally posted by tenttuvee View Post
                  Pitää herätellä vanhaa postia kun ongelma on kuitenkin ihan sama mistä tässä on keskusteltu. Asensin viime kesänä 2004 e46 330Cd:n alle Bilstein B12 Pro-kitin ja nyt katsastuksen yhteydessä katsastusmies huomautti että muutoskatsastus tekemättä . Noh, sain nelipyöräsuuntauksen teetettyä ja paperit konttorille, mutta oikean etupään caster ei kelvannut katsastusjampalle. Mittaustulokset oli +6.88 astetta ja ero nimellisarvoon 1.32 astetta (nimellisarvot +6.12 astetta ja sallittu poikkeama 0.5 astetta).

                  Ajelin konttorilta pajalle jossa suuntaus tehtiin ja sain kuulla että casteriahan ei voi tässä mallissa säätää ja autolla on mahdollisesti ajettu kuoppaan tms ja voisi yrittää viedä robottiin suoristettavaksi. Tämän hintaluokan autoon ei oikein tuollainen ratkaisu onnistu.

                  Pari huomiota oikeasti etupäästä: kylmällä autolla (esim yleensä kun aamulla lähtee liikkeelle) ohjaus “narisee” kun rattia kääntää ja tuntuu että puoltaa oikealle aika vahvasti, kun ajaa sen muutaman kymmenen metriä niin sekä narina että puoltaminen häviää kokonaan ja kaikki toimii hyvin. Kun asensin juuri tätä oikeaa etutolppaa, yläkiinnike jäi aluksi vähän löysälle ja satunnaisen kolinan tutkimisen jälkeen kiristin tuon kunnolla, kiinnikkeen reikä oli kuitenkin muuttunut aavistuksen soikeaan suuntaan … alatukivarret puslineen vaihdoin edelliseen katsastukseen 2018 (Meyle HD), joten niiden osalta pitäisi olla kunnossa. Koiranluut myös vaihdettu samaan aikaan alustasarjan kanssa.

                  Piti nyt vasta ekaa kertaa kirjoittaa tänne ja siksi uusi rekisteröityminen, mutta vuosia bemareita harrastaneena tiedän että täällä löytyy aina kohtalotovereita ja tietoa aiheesta. Ajattelin nyt aluksi hommata uuden yläkiinnikkeen joka ei ole muuttanut muotoaan millään tavalla, mutta löytyykö vinkkejä mitä muuta katsoa ja miten tämän saisi leimattua? Nyt vajaa kuukausi aikaa saada tämmöinen pieni säätö kuntoon tai sitten mädännyttää ja myydä hyvä auto jollekin varaosiksi (hyvä auto muuten ja justiin yli tonnilla huoltoa tälle keväälle).
                  Miten ero ohjearvoon voi olla 1,32 jos nimellisarvo on 6,12 kun mitattu on 6,88 ? Eli sallittu arvo on 6,12 +- 0,5 eli 5,62-6,62.

                  Comment

                  • tenttuvee
                    Newbiemmer
                    • May 2019
                    • 3
                    • Helsinki

                    #24
                    no nyt sain liitettyä tuon kuvan mittaustuloksista. Tuo ero näköjään meni vähän pieleen, mutta sitten sekä katsastuskaveri että korjaamon jannu selittivät tämän ihan eri tavalla. Tuostahan katottuna tuo 1.32 on mitattu ero vasemman ja oikean välillä, kun tuossa nimellisarvossa on sallittu 0.5° ero keskiarvon(?) ja laidan välillä.

                    Löytyykö mitään linkkiä tuollaiseen säädettävään yläpäähän, onko sellaisia malleja jotka sopii tuollaiseen perustolppaan (tässä tapauksessa bilstein B8)?
                    Attached Files

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16425
                      • Asikkala

                      #25
                      Originally posted by tenttuvee View Post
                      no nyt sain liitettyä tuon kuvan mittaustuloksista. Tuo ero näköjään meni vähän pieleen, mutta sitten sekä katsastuskaveri että korjaamon jannu selittivät tämän ihan eri tavalla. Tuostahan katottuna tuo 1.32 on mitattu ero vasemman ja oikean välillä, kun tuossa nimellisarvossa on sallittu 0.5° ero keskiarvon(?) ja laidan välillä.

                      Löytyykö mitään linkkiä tuollaiseen säädettävään yläpäähän, onko sellaisia malleja jotka sopii tuollaiseen perustolppaan (tässä tapauksessa bilstein B8)?
                      Mitenkähän o. camberia on pienennetty kun samalla caster on lisääntynyt 2 astetta ?

                      Comment

                      • tenttuvee
                        Newbiemmer
                        • May 2019
                        • 3
                        • Helsinki

                        #26
                        vaikea sanoa miten on säädetty. 190 € makso säätö ja kun vein lapun ja terveiset konttorilta takaisin niin voivotteli että casteria ei pysty säätämään.

                        Comment

                        • Antti O
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2005
                          • 6935
                          • N/A

                          #27
                          Vaikuttaakohan tähän casteriin miten paljon alatukivarsien takapuslien asennustyyli.
                          Siinähän on tarkka mitta määritetty pallonivelestä siihen mihin kohtaan se takapusla tulee. Monikohan sitä on mitannut?
                          Koriin se takakiinnikehän menee ohjureilla, että ei se mene kun yhteen asentoon.
                          Pohdimpahan tätä vaan eilen.
                          Last edited by Antti O; 09-05-2019, 13:01.

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎