Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 325i 2004 automaatti nykii

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • PetriPT
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2010
    • 290
    • Ylöjärvi

    E46 325i 2004 automaatti nykii

    Hei,

    Ensimmäinen BMW alla ja ajokilometrejä takana noin 10 000. Autolla ajettu yhteensä 92 000km. Viimeisten kilometrien aikana olen huomannut laatikon tekevän sellaista että esim. ruuhkassa ajaessa pienillä kierroksilla painaessa kaasua automaatti antaa ensin kierrosten nousta jonkin verran ja vaihtaa nytkähtäen vaihteen päälle. Tätä tapahtuu varsinkin jos on ensin himmaillut 60km/h nopeudesta valoihin ja auto vielä rullaa kun painaa kaasua. Vaihde menee päälle nytkähtäen, niinkuin manuaalilaatikkoisessa autossa nostaisi kytkimen liian äkkiä.

    Samoin rullatessa/moottorijarrutuksessa kun nopeus hidastuu riittävästi kierroslukumittari alkaa heilumaan 500-1500rpm välillä noin sekunnin rytmillä.

    Osaisiko joku kertoa onko laatikossa vikaa vai onko tämä ominaisuus johon nyt vasta alan kiinnittämään huomiota?
    Last edited by PetriPT; 23-01-2011, 13:23.
    now. 530D E61 2005
    ex. 325i A Touring 2004
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Jos tulet risteykseen ja jarrutat voimakkaasti pysähdyksiin asti, lähdet heti liikkeelle niin kierrokset nousee muttei auto liiku?

    Comment

    • PetriPT
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2010
      • 290
      • Ylöjärvi

      #3
      Jos pysähtyy kokonaan ja sen jälkeen lähtee liikkeelle jarrua nostamalla, autossa on aina hieman vetoa päällä jolloin nytkähdystä ei esiinny. Auto lähtee liikkeelle sulavasti kaasupoljinta painamalla.

      Nytkähdys tapahtuu silloin kun auto rullaa hieman. Kun painaa kaasua, kierroslukumittari pomppaa nopeasti noin 1500rpm korville ja sen jälkeen nopeasti laskee laatikon ottaessa kiinni.

      Toinen merkillinen asia on, että pitäisikö paikallaan esim. peruutusvaihteelle vaihtaessa vedon mennä päälle mikäli jarrupoljin on pohjassa?
      Kun paikallaan painaa jarrua ja vaihtaa R-D asentojen välillä, auton perä nousee ja laskee aina hieman, se viittaisi siihen että takapyörille välittyy laatikon kautta jonkinlainen momentti vaikka jarru on täysin pohjassa.
      now. 530D E61 2005
      ex. 325i A Touring 2004

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #4
        Laatikon öljymäärä kannattaisi tarkistaa.

        Kyllä veto välittyy vaikka jarrua painaa.

        Comment

        • PetriPT
          Bimmer Fanatic
          • Oct 2010
          • 290
          • Ylöjärvi

          #5
          Tässä onkin tovi vierähtänyt. Koko historiaa en viitsi tässä purkaa mutta lyhyt kertaus siitä mitä edellisestä viestistä tähän päivään on tapahtunut:
          - Benkara autossa sanoivat että koko laatikko sökö ja pitäisi vaihtaa kokonaan uuteen. Finntakuu ei suostunut tähän.
          - Soitto muutamaan muuhun korjaamoon ja oireiden perusteella veikkasivat laatikossa olevan (F-sarjan?) alipaineventtiilin olevan rikki.
          - Finntakuun kanssa huoltoasioita hoiti Ylöjärveläinen korjaamo, joka ei halunnut ilmeisesti enää tehdä yhteistyötä Finntakuun kanssa, ainakin asiassa kesti pirun kauan että sitä edes saatiin eteenpäin

          Pitkällisen selvityksen jälkeen sain puhuttua asiat selväksi Finntakuun kanssa ja auto kävi vihdoin laatikon öljynvaihdossa ja adaptiivisten arvojen nollauksessa. Homman hoiti Finnish autoservice Lahdesjärvellä Tampereella ja vaikka paja onkin pieni ja likainen niin työn laatu ja asiakaspalvelu saavat kiitettävän arvosanan. Teetätin autoon samalla isomman huollon ja takajarrujen kuluvat osat vaihdettiin uusiin.

          Nyt muutama kymmenen kilometriä takana ja laatikko kyllä vaihtaa hieman pehmeämmin mutta autosta tuli tosi laiska. Johtunee varmaankin noiden arvojen nollauksesta. Nykimistä ei ole liiemmin esiintynyt.

          Asia mikä minua vielä kuitenkin häiritsee on se, että kierroslukumittari heiluu edelleen moottorijarrutuksen aikana 1000-1500 kierroksen välillä - osaako kukaan sanoa onko tämä täysin normaalia autolle?
          now. 530D E61 2005
          ex. 325i A Touring 2004

          Comment

          • Olsberg
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2006
            • 349
            • Jyväskylä

            #6
            Mitä tarkoitat tuolla "laiskalla"? Eikö tomaatti vaihda tarpeeksi pientä pesään kiihdyttäessä, vai eikö vaan kulje? Mites kulku/vaihtamispuoli sport-asennolla? Omassa autossa en ole ainakaan huomannut tuota kierrosten heittelyä. Ettei nyt olisi vikaa kuitenkin jossain muualla? Imuvuotoa jossain tms.
            Ex. e46 330iA -03, e46 320d Touring -04, e36 323i -97

            Comment

            • Bmw Master
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2004
              • 13155
              • Kokomo

              #7
              Vika jossain muualla kuin laatikossa. Vikakoodit luettu?

              Onko kaikki renkaat samankokoiset?

              Comment

              • PetriPT
                Bimmer Fanatic
                • Oct 2010
                • 290
                • Ylöjärvi

                #8
                Vikakoodit luettu, ei mitään ongelmaa.

                Ainoa muu vika joka autossa on, on se että joskus kovimmilla pakkasilla ei jaksa startin jälkeen pysyä käynnissä vaikka on ollut piuhan päässä pari kolmekin tuntia. Kierrokset laskevat pariin kolmeen sataan, auto käy sekunnin pari huonosti ja auto sammuu. Toisella starttauksella pysyy jo käynnissä.

                Laiskalla tarkoitan sitä että tehot ovat mukamas poissa, johtunee ehkä siitä että moottoritiellä kaasua painaessa vaihtaa nelosen pesään kun aiemmin vaihtoi kolmosen ja vääntö piisasi. Uskon kylläkin että liittyy juuri siihen että laatikko ei vielä ole oppinut tavoille. Myös se että vaihteenvaihto on pehmeämpi voi vaikuttaa tunteeseen jonka kaasunpainaminen vaikuttaa.

                Renkaat ovat samankokoiset. Talvirenkaat alla mutta vannekoko vastaava kuin kesärenkailla.

                edit: Itse uskon kyllä edelleen että vika saattaisi olla komponentissa joka kytkee laatikkoon vedon tai vapaan (alipaineventtiili?). Tuntuu että laatikko selaa vapaan ja vaihteen välillä silloin kun tuo kierroslukumittari seilaa. Jäi alkuperäisessä viestissä mainitsematta että ennen öljynvaihtoa auto meni joskus takaperin alamäkeen hetken ennenkuin veto tuli päälle, jos vaikka pysähtyi valoihin.

                Vika on siinä mielessä mystinen että on päiviä jolloin sitä ei havaitse ja joskus taas tuntuu että vika on jatkuvasti esillä.
                Olisi hyvä jos jollain olisi tuo alipaineventtiili vaihdettu/korjattu ja voisi kertoa millaisia oireita oli laatikossa sitä ennen.
                Last edited by PetriPT; 23-01-2011, 17:34.
                now. 530D E61 2005
                ex. 325i A Touring 2004

                Comment

                • aripaa
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2006
                  • 520
                  • Kuhmo

                  #9
                  Originally posted by PetriPT View Post
                  Vikakoodit luettu, ei mitään ongelmaa.

                  Ainoa muu vika joka autossa on, on se että joskus kovimmilla pakkasilla ei jaksa startin jälkeen pysyä käynnissä vaikka on ollut piuhan päässä pari kolmekin tuntia. Kierrokset laskevat pariin kolmeen sataan, auto käy sekunnin pari huonosti ja auto sammuu. Toisella starttauksella pysyy jo käynnissä.

                  Laiskalla tarkoitan sitä että tehot ovat mukamas poissa, johtunee ehkä siitä että moottoritiellä kaasua painaessa vaihtaa nelosen pesään kun aiemmin vaihtoi kolmosen ja vääntö piisasi. Uskon kylläkin että liittyy juuri siihen että laatikko ei vielä ole oppinut tavoille. Myös se että vaihteenvaihto on pehmeämpi voi vaikuttaa tunteeseen jonka kaasunpainaminen vaikuttaa.

                  Renkaat ovat samankokoiset. Talvirenkaat alla mutta vannekoko vastaava kuin kesärenkailla.
                  Ilmamassa mittari ei välttämättä anna aina vikakoodia, kannattaa tarkistaa.
                  Ext. bmw:t
                  e28 518i -87
                  e34 518i -92
                  e39 540ia sedan 7/98
                  e39 540ia sedan 9/98
                  e39 540ia tour. 12/98
                  E34 525i Touring 7/92

                  Vikakoodien lukua/nollausta.

                  e39 540 ia sedan 7/96

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #10
                    Originally posted by PetriPT View Post
                    VUskon kylläkin että liittyy juuri siihen että laatikko ei vielä ole oppinut tavoille.
                    Laatikko oppii tavoille heti. Laatikossa ei ole mitään muistia jolla se muistaisi edellisen kuskin/eilisiä/viime vuoden ajoja.

                    Laatikon adaptio arvot jotka on nyt nollattu, kompensoivat kulumista.

                    Comment

                    • PetriPT
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2010
                      • 290
                      • Ylöjärvi

                      #11
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Laatikko oppii tavoille heti. Laatikossa ei ole mitään muistia jolla se muistaisi edellisen kuskin/eilisiä/viime vuoden ajoja.

                      Laatikon adaptio arvot jotka on nyt nollattu, kompensoivat kulumista.
                      Eli mitä tarkalleen noilla arvoilla säädetään?
                      now. 530D E61 2005
                      ex. 325i A Touring 2004

                      Comment

                      • fraatti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 4582
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by PetriPT View Post
                        Vikakoodit luettu, ei mitään ongelmaa.

                        Ainoa muu vika joka autossa on, on se että joskus kovimmilla pakkasilla ei jaksa startin jälkeen pysyä käynnissä vaikka on ollut piuhan päässä pari kolmekin tuntia. Kierrokset laskevat pariin kolmeen sataan, auto käy sekunnin pari huonosti ja auto sammuu. Toisella starttauksella pysyy jo käynnissä.
                        Tuohon ratkaisuna saattaisi olla vanoksen tiivisteiden vaihto. Myös alakierrosten puutuneisuus m54 pannuilla on korjaantunut niiden vaihdolla. Lisää noista tiivisteistä löytyy haulla vaikka kuinka paljon.
                        F11 535dX LCI
                        Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                        Comment

                        • Ripattila
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2007
                          • 389
                          • Wonderland

                          #13
                          Ja sen benkara-auton jättäisin suosiolla käymättä. Nimimerkillä kerran kävin, ja sekin meni vituiksi kunnolla.
                          E39 523iA Touring
                          E39 530iA Touring M-sport (nukkumassa)

                          Comment

                          • PetriPT
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2010
                            • 290
                            • Ylöjärvi

                            #14
                            Originally posted by fraatti View Post
                            Tuohon ratkaisuna saattaisi olla vanoksen tiivisteiden vaihto. Myös alakierrosten puutuneisuus m54 pannuilla on korjaantunut niiden vaihdolla. Lisää noista tiivisteistä löytyy haulla vaikka kuinka paljon.
                            Voisiko tällä olla tekemistä tuon laatikon käyttäytymisen kanssa? Jospa syy nykimiseen ei olekaan laatikko vaan se että moottori reagoi kaasuun jotenkin oudosti?

                            Originally posted by Rios View Post
                            Ja sen benkara-auton jättäisin suosiolla käymättä. Nimimerkillä kerran kävin, ja sekin meni vituiksi kunnolla.
                            Finntakuulta tuli myös tästä vastaava lausunto, kuulemma huonoja kokemuksia. Itsekin vähän vierastin ajatusta kun Benkara olisi vaihtanut autoon tuontilaatikon, voi olla että olisi saanut vaikka puoli miljoonaa rullatun käytetyn laatikon alle 100 000 ajetun tilalle...

                            Tänään testailin autoa vähän lisää ja kaasuun reagointi on laatikon öljynvaidolla parantunut, eli laatikko ottaa paremmin kiinni, yrittää jopa liukkaalla moottoritiellä heittää perääkin sivulle (tätä ei juurikaan tehnyt ennen). Kickdown ei enää päästä kierroksia suoraan rajoittimelle (laatikko löi ennen ikäänkuin tyhjää) vaan auto alkaa kiihdyttämään jostain 4500 kierroksen kohdalta. Jotenkin 194Hp autoksi en tuota miellä kuitenkaan, jotenkin puutuneen oloinen on tuo auto.. Olisiko kellään Tampereen seudulla vastaavaa autoa niin voisi tulla testaamaan miltä auton pitäisi vaikuttaa?
                            Last edited by PetriPT; 24-01-2011, 20:13.
                            now. 530D E61 2005
                            ex. 325i A Touring 2004

                            Comment

                            • fraatti
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2002
                              • 4582
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Rios View Post
                              Ja sen benkara-auton jättäisin suosiolla käymättä. Nimimerkillä kerran kävin, ja sekin meni vituiksi kunnolla.
                              Tämän firman jälkiä on tullut korjailtua useasti. Kokemuksia on ihmisillä laidasta laitaan mutta ne joilla on ongelmia tullut ovat olleet kokemuksiensa kanssa totaalisen kusessa.

                              Itselleni ei ole tähän päivään asti selvinnyt mm miksi erään auton kuskinpuolen sisäpuolen ovenkahva oli purettu irti asiakkaan hakiessa autoa. Ja kahvaa ei ole tähän päivään mennessä näkynyt.. Kyseessä oli kuitenkin moottorin käyntivika. (tais olla mennyt varaosaksi johonkin muuhuin autoon...)
                              F11 535dX LCI
                              Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎