Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 vilkku ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmw323it
    BTCF Member
    • Mar 2008
    • 1821
    • N/A

    #31
    Originally posted by JardoX View Post
    En ole vieläkään saanut vikaa selvitettyä vaikka oon melkein kaikkea kokeillut. Sellanen juttu tuli mieleen että jos vika vois johtua jotenki siitä ku toi mun auto on usa mallin auto ja siinähän on jouduttu muuttamaan vilkut eurooppa mallisiksi että jos muutos on tehty jotenki väärin.
    Tässähän se vika siis piilee: USA->ECE konversiossa vilkkujen suhteen ei pidä mennä tekemään mitään johdotuksia yms, LCM:n ohjelmointi riittää. Jos jotain virityksiä on tehty, niin se selittää ongelmasi!

    E46:n USA->ECE konversio muuttoajoneuvolle tehdään oikeaoppisesti alla olevien ohjeiden mukaan. Jos autoosi on näperretty jotain muuta, niin suosittelisin että palautat orggis-muotoon, ja teet konversion oikein. Ei ole iso eikä vaikea homma.

    (Ai mistäkö tiedän? Toin aikanaan edelliseltä USA-komennukselta tuliaisina nimimerkkini mukaisen E46:n)


    Silta varalta, etta joku toinenkin suunnittelee E46:n tuomista muuttoajoneuvona, niin postaanpa selvittamani tiedot tanne:

    Ohjeet koskevat vm.2000 Touringia, mutta patenevat paaosin muihinkin malleihin.

    Autosta pitaa muuttaa parkit euro-tyylisiksi seka lisata takasumuvalo. Sivuvilkuthan autossa on vakiona, myos USA-mallissa.

    Etuparkit:
    BMW:n valojen toimintaa ohjaa 'light control module' (LCM). Tama valojen ohjausmoduli sijaitsee valokatkaisijan takana, ja voidaan irroittaa seuraavasti:
    1) poista katkaisijan ymparilla oleva koristelista kevyesti kampeamalla
    2) Nakyviin tulee kaksi ruuvia, poista ne
    3) Veda katkaisija/valojen ohjausyksikko esiin samanaikaisesti nostamalla ylospain ja vetamalla ulospain
    4) Hitaasti nytkyttelemalla koko valojen ohjausyksikko tulee esiin.

    Huom: releita ei tarvita!

    Valojen ohjausyksikon pinnit 44 (oikea) ja 45 (vasen) ohjaavat etuparkkeja. Naissa ei ole eloa USA-mallissa, mutta merkkihuolto voi ohjelmoida LCM:n euromalliseksi. Parkkien kayttoon saamiseksi pitaa siis
    1) vetaa johdot LCM:lta paavaloille (maadoitetaan valojen laheisyyteen). Konetilaan paasee katevasti joko ECU:n tai hansikaslokeron takana olevien lapivientien kautta.
    2) Asentaa polttimon kannat kaukovalon umpioon. Heijastimessa on reika parkkipolttimoa varten, mutta umpion rungossa ei. Avaa reiat dremelilla tms.
    3) Kytkea johdot
    4) Pyytaa merkkihuoltoa ohjelmoimaan LCM

    Tarvittavat osat ovat
    2x Bulb socket #63-12-8-380-205 (Hinta USD 5.10 kpl) (polttimon pidike)
    2x Bulb #63-21-6-926-927 (Hinta USD 1.00 kpl) (polttimo)
    2x Contact Housing #61-13-8-373-332 (Hinta USD 1.60 kpl) (johtoliittimien pesa)
    4x Contact #61-13-0-006-624 (Hinta USD 1.15 kpl) (johtoliitin)
    2x Contact #61-13-0-005-201 (Hinta USD 1.15 kpl) (johtoliitin LCM:n paassa)

    Hinnat PacificBMW:n hintoja (www.pacificbmw.com)

    Takasumuvalot:
    USA-mallisten E46:sten johtosarjasta puuttuu johdotus takasumuvalolle. Muilta osin takasumuvalo vaatii ainoastaan katkaisijan vaihdon ja polttimon pidikkeen. Siis:
    1) Veda johto takasumuvalolta LCM:lle. Touringissa takaluukkua lukuunottamatta johdon sai pujotettua verhoilujen ja listojen alle niita irroittamatta.
    2) Asenna polttimon pidike (snap-on, ei tarvita tyokaluja!)
    3) Vaihda valokatkaisija irroittamalla ensin LCM/katkaisja kompleksi, ja irroittamalla katkaisija LCM:sta painamalla molemmilla sivuilla olevia kynsia ja vetamalla katkaisijaa ulospain.

    Takasumavalo ei vaadi LCM:n uudelleen ohjelmointia ja katkaisijan vaihdolla heraa myos mittaritaulussa oleva takasumarin merkkivalo henkiin. Takasumuvaloa ohjaa LCM:n pinni 49.

    Tarvittavat osat:
    1x Light switch #61-31-8-378-572 (Hinta USD 46.50 kpl) (takasumuvalon painikkeella varustettu valokatkaisija. Mikali autossa ei ole etusumuvaloja niin osanumero on 61-31-8-378-573)
    1x Bulb socket #63-21-8-374-807 (Hinta USD 6.60 kpl) (polttimonpidike ja polttimot vasemmalle puolelle)
    1x Bulb socket #63-21-8-374-808 (Hinta USD 6.60 kpl) (polttimonpidike ja polttimot oikealle puolelle, HUOM: riittaa kun sumuvalo on vasemmalle puolella, tama on siis vapaaehtoinen)
    2x Contact #61-13-0-006-626 (Hinta USD 1.15 kpl) (liitin sumavalon johdolle, naita riittaa yksi, jos oikeanpuoleista sumuvaloa ei asenneta)
    1x Contact #61-13-0-005-201 (Hinta USD 1.15 kpl) (johtoliitin LCM:n paassa, naita siis tarvitaan yhteensa 3kpl, parkeille 2 ja takasumaria varten yksi)

    Kokonaiskulu omassa autossani oli 83.15USD, kun asensin takasumarin molemmille puolille. Asentamalle vain vasemmanpuoleisen takasumarin olisi kustannus ollut n.75USD.

    Naihin hintoihin on luonnollisesti lisattava suomalaisen BMW-huollon laskutus LCM:n ohjelmoimisesta.

    Huom: koko LCM:aa ei tarvitse uusia ($250) vaikka dealer mielellaan sellaisen moisikin.
    Nyt:
    BMW 530e (g30)
    BMW 335i (e90)
    BMW 323iC (e36)
    BMW 850i (e31)
    Golf GTE
    ex: bemareita katkeamattomana jonona vuodesta ’95 mallisarjoista r50, r53, e30, e34, e36, e46, e61, e90, f07, g30 ja pari tusinaa väärän merkkistä

    Comment

    • Fleku
      Newbiemmer
      • Oct 2011
      • 1
      • finland

      #32
      Jatkan tähän kun en vastausta löytänyt muualta,tai viestejä on loputtomasti. . . 1999 316i vilkkuviiksi ilmeisesti alkoi tulemaan tiensä päähän,vilkku jäi vilkuttamaan oikealla kun viiksi keski asennossa.Renaamalla sain vilkun vilkuttamaan vasemmalle,mutta nyt se vilkuttaa vain vasuriin.Vilkut pitäis saada pois pelistä että sais ajettua pois kaupungilta,otanko vaan polttimot pois ? sulaketta en löytänyt vilkuille erikseen sulake kaaviosta,ilmeisesti samassa valomodulin kanssa.
      Last edited by Fleku; 29-10-2011, 20:47.

      Comment

      • Kärkiväli
        Bimmer Rookie
        • Jan 2009
        • 36
        • Kempele

        #33
        Mikäköhän mahtaisi olla vikana, ku vilkku jää vilkuttamaan oikealle vaikka viiksi on keskiasennossa ja kun virrat sammuttaa niin jää puoliparkit palamaan myös oikealle? Aluksi vika lähti pariksi päiväksi pois kun käytti ajossa valoja pois päältä, mutta nyt vika on ihan jatkuvaa. Eikä auttanut vaikka käytti akun -napaa n.2h irti. Muut toiminnot viiksestä pelaa ihan oikein: vilkku/puoliparkki vasemmalle, pitkät/pitkien väläytys ja saattovalot. Kaikki polttimot ovat ehjiä/oikean tehoisia. Auto on vm.-99 328i E46 sedan.
        Last edited by Kärkiväli; 29-02-2012, 17:37.
        -E60 530i Msport -08
        -E46 328i -99
        -E36 M3 -97
        -MB W201 2.6E Sportline -92
        -Opel Omega GLS 2.0i -89
        -Ski-Doo XRS 800R -16
        -Suzuki VS1400 Intruder -94
        -Suzuki PV50 -94

        Comment

        • erese
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 478
          • Vantaa

          #34
          Originally posted by Kärkiväli View Post
          Mikäköhän mahtaisi olla vikana, ku vilkku jää vilkuttamaan oikealle vaikka viiksi on keskiasennossa ja kun virrat sammuttaa niin jää puoliparkit palamaan myös oikealle? Aluksi vika lähti pariksi päiväksi pois kun käytti ajossa valoja pois päältä, mutta nyt vika on ihan jatkuvaa. Eikä auttanut vaikka käytti akun -napaa n.2h irti. Muut toiminnot viiksestä pelaa ihan oikein: vilkku/puoliparkki vasemmalle, pitkät/pitkien väläytys ja saattovalot. Kaikki polttimot ovat ehjiä/oikean tehoisia. Auto on vm.-99 328i E46 sedan.
          Eiköhän se itse viiksi ole ongelmana tuossa. Viiksi vaihtoon.
          F40 -20
          F20 -13
          E46 320D Touring -01
          E36 "nokivasara" Touring -99

          Comment

          • Kärkiväli
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 36
            • Kempele

            #35
            Originally posted by erese View Post
            Eiköhän se itse viiksi ole ongelmana tuossa. Viiksi vaihtoon.
            Itsekkin epäilen tuota viikseä vian aiheuttajaksi. Joutuukohan tuossa irroittamaan ratin, että saa viiksen irti vai saako sen pois kun ottaa vaan ne ratin kehysmuovit edestä pois?
            Last edited by Kärkiväli; 01-03-2012, 18:52.
            -E60 530i Msport -08
            -E46 328i -99
            -E36 M3 -97
            -MB W201 2.6E Sportline -92
            -Opel Omega GLS 2.0i -89
            -Ski-Doo XRS 800R -16
            -Suzuki VS1400 Intruder -94
            -Suzuki PV50 -94

            Comment

            • erese
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 478
              • Vantaa

              #36
              Originally posted by Kärkiväli View Post
              Itsekkin epäilen tuota viikseä vian aiheuttajaksi. Joutuukohan tuossa irroittamaan ratin, että saa viiksen irti vai saako sen pois kun ottaa vaan ne ratin kehysmuovit edestä pois?
              Itse ainakin irroitin ratin kun vaihdoin viiksen, tiedä sitten saako sitä viikseä keploteltua sieltä muuten
              F40 -20
              F20 -13
              E46 320D Touring -01
              E36 "nokivasara" Touring -99

              Comment

              • Kärkiväli
                Bimmer Rookie
                • Jan 2009
                • 36
                • Kempele

                #37
                Vilkkuviiksi vaihdettu ja vika korjattu! Kiitos ereselle vinkeistä
                -E60 530i Msport -08
                -E46 328i -99
                -E36 M3 -97
                -MB W201 2.6E Sportline -92
                -Opel Omega GLS 2.0i -89
                -Ski-Doo XRS 800R -16
                -Suzuki VS1400 Intruder -94
                -Suzuki PV50 -94

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎