Announcement

Collapse
No announcement yet.

Passeli AGM akku E46:een?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • teropa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 3855
    • Oulu

    Passeli AGM akku E46:een?

    Moro,

    Kakkosautoon E46 316i aattelin pistää AGM-akun. Lyhyttä ajoa ja ei aina lämmitysmahiksia, ei tulis noita naks naks päiviä sitten.

    Onko suosituksia minkäkokonen olisi riittävä? Autossa ei ole Webaa... Mitenhän ulkomitoiltaan, mikä tonne E46:n konttiin mahtuu maksimissaan?

    Tero
    E60 520dA M-sport
    ---Ex
    E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
    E90 330iA, 325iA, 320dA
    E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
    E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

    PPL(A)
  • casino
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 663
    • Keski-Suomi

    #2
    Originally posted by teropa View Post
    Moro,

    Kakkosautoon E46 316i aattelin pistää AGM-akun. Lyhyttä ajoa ja ei aina lämmitysmahiksia, ei tulis noita naks naks päiviä sitten.

    Onko suosituksia minkäkokonen olisi riittävä? Autossa ei ole Webaa... Mitenhän ulkomitoiltaan, mikä tonne E46:n konttiin mahtuu maksimissaan?

    Tero
    Laita sinne Varta:n ultra dynamic tuotenumerolla: E39 se on 70 ah agm akku. Varmasti riittävästi potkua käynnistämään 316i.
    Bmw e61 535 d touring M-sport 11/2004 "TÄYSITEHOINEN"
    Ja autoa janottaa alla näkyvään tapaan...
    http://tankkaus.com/cars/public_grap...33/2016/2015/3

    e39 -530d touring 11/1999
    ex:Bmw e21 320 6 syl "kaasari" 1979

    Automaattivaihteiston huuhteluöljynvaihto

    Comment

    • walde
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2008
      • 947
      • Melkein Espoo

      #3
      Bosch S6001.
      E46 330ti M-Sport II '02 6-gang Supercharged
      F20 LCI2 118dA M-Sport '19

      Comment

      • ana80
        Bimmer Rookie
        • May 2005
        • 150
        • Lohja

        #4
        Jos paljon lyhyttä ajoa niin ei kannata ostaa mitään suuren Ah:n akkua. Ei ehdi latautua koskaan täyteen ja parin kuukauden päästä akku on entinen... Näiden lyijyakkujen elinikä pienenee todella paljon jos eivät ole suurinta osaa aikaansa "täynnä". Työn puolesta on tullut havaittua että jo yksi syväpurkaus tekee hallaa akulle ja ei enää suuresta alkukapasiteetista huolimatta anna startille riittävää purkausvirtaa. Pienempi akku pätkäajossa on ehdottomasti huolettomampi.

        Comment

        • bmw330ci
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2004
          • 231
          • Etelä-Suomi

          #5
          Originally posted by walde View Post
          Bosch S6001.
          Tuollainen löytyy myöskin täältä ja tyytyväinen olen ollut

          Comment

          • Hanza
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 1931
            • Juvan Shell. Requiescat in pace

            #6
            BOSCH AGM S6002 95ah. Paha sanoa vielä kokemuksia suuremmin, kun reilun kuukauden vasta ollut.
            Itehän pilikon aina kokonaisen poppamiehen leivälle koska a) ne on tulisia ja b) nee kerit pois isäm maasta

            t: luft waffel

            "Vitun penaristit. Melkein kun nissanistit mutta homompia"

            Comment

            • teropa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 3855
              • Oulu

              #7
              Tosiaan lyhyttä ajoa se on tällä kaaralla enimmäkseen. Onko väliä ottaisko 75 vai 95Ah, siis oikeesti väliä?

              Tero
              E60 520dA M-sport
              ---Ex
              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
              E90 330iA, 325iA, 320dA
              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

              PPL(A)

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #8
                Itsekin mietin, minkä akun laitaisin 330i konttiin. Webastoa tulee käytettyä. Varta silverline ja sama akku bosch merkisenä ovat kuulemma hyviä... Tuota akun kokoa mäkin olen arponu. Mahtaakohan se 330i laturi vielä vaivatta ladata täyteen 90ah akkua? Työmatkaa 10km/15-20min.
                Last edited by Juppe; 28-11-2010, 22:03.

                Comment

                • JNIJNI
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1482

                  #9
                  Originally posted by Juppe View Post
                  Itsekin mietin, minkä akun laitaisin 330i konttiin. Webastoa tulee käytettyä. Varta silverline ja sama akku bosch merkisenä ovat kuulemma hyviä... Tuota akun kokoa mäkin olen arponu. Mahtaakohan se 330i laturi vielä vaivatta ladata täyteen 90ah akkua? Työmatkaa 10km/15-20min.
                  Omassa E91:ssä nuupahti orkkis akku heti parin vuoden ikäisenä. Oli kuulemma liikaa sähkövermeitä tolle 65Ah:n ensiasennusakulle. Pelkkä ovenaukaisu vie helposti 50A:n virtoja, kun penkit lähtee säätymään yms.

                  Eli ajetaan lyhyttä lenkkiä (5-10km). Vaihdoin tuolloin 3v sitten 90Ah AGM (OEM) akkuun, eikä kertaakaan tuon jälkeen ole ollut sähkön saannissa ongelmia.
                  G21 LCI 330e xDrive 2022
                  E93 M3

                  Comment

                  • petrolhead
                    Moderator
                    • Feb 2004
                    • 13793
                    • Hyvinkää

                    #10
                    Akkulaturi lohkiksen kanssa rinnan. Kattoo vaan sellaset kaapelit siihen ettei räsähdä pakkasesta paskaksi ja lyö oikoseen.
                    2015 VW Crafter
                    1984 BMW 316
                    2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                    petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                    "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                    Comment

                    • ana80
                      Bimmer Rookie
                      • May 2005
                      • 150
                      • Lohja

                      #11
                      Originally posted by JNIJNI View Post
                      Omassa E91:ssä nuupahti orkkis akku heti parin vuoden ikäisenä. Oli kuulemma liikaa sähkövermeitä tolle 65Ah:n ensiasennusakulle. Pelkkä ovenaukaisu vie helposti 50A:n virtoja, kun penkit lähtee säätymään yms.

                      Eli ajetaan lyhyttä lenkkiä (5-10km). Vaihdoin tuolloin 3v sitten 90Ah AGM (OEM) akkuun, eikä kertaakaan tuon jälkeen ole ollut sähkön saannissa ongelmia.
                      Kokemushan sen sanoo mikä on omaan käyttöön sopiva koko. Ovien aukaisussa jos 50A kuluu n. 5 sek ja käynnistys vaikka keskimäärin 200A noin 3 sek. Niin energiaa akusta olisi hävinnyt n. 850As eli noin 0,236Ah. Saman verran pitäisi siis saada menemään virtaa sinne akkuun matkan aikana jotta ei kävisi vanhanaikaisesti. Kylmässä ei akku tahdo ottaa vastaan sitä mitä tarjotaan vaikka jo pienemmilläkin latureilla tuon määrän sinne lykkää hetkessä. Tässä vaiheessa kannattaa akkukaupassa vertailla virrantuottokykyä pakkasessa koska jos se antaa virtaa niin sen on pakko myös ottaa sitä. Jos fyysinen koko pysyy samana niin virranantokyvyn nimissä varastoitavasta energiamäärästä (Ah) joudutaan lähes aina tinkimään.
                      Last edited by ana80; 29-11-2010, 14:06. Reason: Sori, pilkku väärin. Ei 2,36Ah, vaan 0,236Ah

                      Comment

                      • Perlenbacher
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2010
                        • 1103
                        • Suomi

                        #12
                        Tosiaankin, akku vastaanottaa vain sen virtamäärän mitä se haluaa, vaikka olisi kuinka tehokas laturi. Eli valoitta ajaminen ja muut vanhan kansan konstit ei toimi jos laturi on vaan kunnossa. Paljon riippuu akusta, mutta karkeasti yleistäen, tavallinen akku ottaa vastaan noin suunilleen sen 0,1C eli 60Ah akku latautuisi 6A virralla. Jännitteestä riippuen tietysti, mutta tuohon suuntaan. Eli kun startti haukkaa 200A 3 sec, niin 6A virralla sitä lataa takaisin 100 sekuntia eli vajaat 2 minuuttia. Siihen kun lisätään penkin säätymiset jne ja lyhyt ajo niin joku kaunis aamu kuuluu vain naks.

                        Comment

                        • Cell
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2004
                          • 7037
                          • Uusikaupunki

                          #13
                          Originally posted by Perlenbacher View Post
                          Paljon riippuu akusta, mutta karkeasti yleistäen, tavallinen akku ottaa vastaan noin suunilleen sen 0,1C eli 60Ah akku latautuisi 6A virralla.
                          TM:n testeissä -20 pakkasessa latausvirrat on olleet 6-9A. Eli vois pitää paikkaansa.

                          edit: Oops, käpy. siis 6-9A.
                          Last edited by Cell; 29-11-2010, 11:56.
                          325i -08
                          i3 REx -17
                          M5 -98 Imolarot
                          535i -90 N/A project (maatumassa)

                          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            #14
                            Monen Ah akku tässä E46 330i Touring '02 on vakiona? BMWfans.info antaa 55-90Ah akkuja

                            Itse ajattelin mätänetinstä hommata jomman kumman:
                            - Bosch S5010 85Ah 119.90€
                            - Bosch AGM S6001 70Ah 159.90€

                            Onko tuo AGM S6001 70Ah riittävän suuri (autosta ei löydy webastoa) ja onko tuo AGM hintansa väärti?

                            ..sit taas tuo Bosch AGM S6002 95Ah (209.90€) alkaa olemaan jo vähän turhan kallis.
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • teropa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Oct 2005
                              • 3855
                              • Oulu

                              #15
                              Nonii, eilen haettu 70Ah Energizer AGM akku katiskaan.

                              Seurataan nyt tilannetta, miten homma tämän AGM:n kanssa pelaa. Edelliseltä talvelta on myös akkukokemuksia aivan tavallisesta, uudesta Bannerin lyijyakusta, jossa samanlaisessa ajossa akulle kävi köpelösti heti kun tuli pakkasta.

                              Tero
                              E60 520dA M-sport
                              ---Ex
                              E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                              E90 330iA, 325iA, 320dA
                              E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                              E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                              PPL(A)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎