Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330dt -01 tyhjäkäynti vaeltaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ainomieli
    Newbiemmer
    • Jan 2010
    • 12
    • Oulu

    #16
    Originally posted by e46touring View Post
    oletko vikakoodeja lukenut ??
    jotenkin kuulostaa tutulta huopaamiselta, kun lisälämmitin rikki.

    tuo tyhjäkäynninkierrosluvun nosto onnistuu helposti oikealla ohjelmalla.
    muistaakseni +50rpm ainakin.
    tuo tyhjäkäynnin rpm: n nosto on rauhoittanut huomattavasti tuota pientä heiluntaa
    Juu ainoat vikakoodit oli vitos pytyn hehku ja kampiakselin asentotunnistin. Tunnistimen vaihdoin uuteen, mutta ei auttanut tähän "vikaan". Voihan tuo lisälämmitin toki olla rikki vaikka ei koodia antaisikaan. Suuttimien korjausarvot olivat myös todella hyvät.

    Kokeilin laittaa kaikki ylimääräiset sähkölaitteet pois päältä ja säädin puhaltimen pienimmälle teholle niin silti tyhjäkäynti heilui. Vasta kun puhaltimen laittoi kokonaan pois päältä, käynti tasaantui. Jos lisälämmittimen ohjaus katkoo virtaa sen mukaan paljonko "ylimääräistä" on käytössä niin luulisi että lisälämmitin olis ollut pitempään päällä kerrallaan verrattuna siihen että puhallin on täysillä ja penkinlämmittimet ja takalasinlämmitin on päällä. Mutta ei, noin sekunnin välein kierrokset vaihtelee aina.

    Paljonkohan mahtaa tuolla lisälämmittimellä olla hintaa? Jos ei mahdottomia maksais niin vois vaihtaa. Pitää vielä testata paljonko latausjännite vaihtelee lämmittimen tahdissa. Tuonhan sai jostain salavalikosta näkyviin?

    Comment

    • e46touring
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2003
      • 1321
      • Tornio

      #17
      Paljonkohan mahtaa tuolla lisälämmittimellä olla hintaa? Jos ei mahdottomia maksais niin vois vaihtaa. Pitää vielä testata paljonko latausjännite vaihtelee lämmittimen tahdissa. Tuonhan sai jostain salavalikosta näkyviin?[/QUOTE]

      Lisälämmittimen hinta on n.300€ Saksasta kotiin kannettuna.
      Salavalikon olikohan 9,0 kohta muistaakseni.
      paremman tuloksen saat jos yleismittarilla mittaat.

      Voisikohan laturi olla missä kunnossa ??
      Jos Valeon laturi niin, näissä nämä Valeo laturit ovat tuon säätimen ja liukurenkaan osalta vähän ongelmallisia.
      laturin avaus ja hiilien/liukurenkaan kunnon tarkistus
      sekä hiilipölyn puhdistus liukurenkaan ympäriltä voisi auttaa.
      __________________________________________________ ____________
      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

      Comment

      • Esal
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1344
        • Lempäälä

        #18
        Originally posted by ainomieli View Post
        Pitää vielä testata paljonko latausjännite vaihtelee lämmittimen tahdissa. Tuonhan sai jostain salavalikosta näkyviin?
        Jos lämmitin ottaa jopa 100A virtaa, se ei voi olla yhtenään päällä muiden sähkölaitteiden kanssa, siksi pätkitään. Sitten laturi yrittää pitää jännitteet tasassa, ei tuohon paljoa voi tehdä, tietenkään sen ei tarvitsisi olla välttämättä tyhjäkäynnillä päällä.
        *** E53 X5 3.0d 2005 ***

        Comment

        • jsr85
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2007
          • 1375
          • Oulainen

          #19
          Mersun kone ainakin humppaa niinkuin suutinvammainen tuo sähköinen lisälämmitin päällä.
          ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

          Comment

          • Tico76
            Bimmer Rookie
            • Nov 2009
            • 54
            • Savo

            #20
            Originally posted by e46touring View Post
            Paljonkohan mahtaa tuolla lisälämmittimellä olla hintaa? Jos ei mahdottomia maksais niin vois vaihtaa. Pitää vielä testata paljonko latausjännite vaihtelee lämmittimen tahdissa. Tuonhan sai jostain salavalikosta näkyviin?
            Lisälämmittimen hinta on n.300€ Saksasta kotiin kannettuna.
            Salavalikon olikohan 9,0 kohta muistaakseni.
            paremman tuloksen saat jos yleismittarilla mittaat.

            Voisikohan laturi olla missä kunnossa ??
            Jos Valeon laturi niin, näissä nämä Valeo laturit ovat tuon säätimen ja liukurenkaan osalta vähän ongelmallisia.
            laturin avaus ja hiilien/liukurenkaan kunnon tarkistus
            sekä hiilipölyn puhdistus liukurenkaan ympäriltä voisi auttaa.[/QUOTE]

            Mulla oli viime talvena tätä tyhjäkäynnin huopaamista ja juuri tuo Valeon laturi oli ongelmana. Vaihdoin Boschin laturin ja loppu huopaamiset siihen paikkaan...

            Comment

            • Lurkus
              Newbiemmer
              • Jul 2009
              • 15
              • Lahti

              #21
              Originally posted by Esal View Post
              Jos lämmitin ottaa jopa 100A virtaa, se ei voi olla yhtenään päällä muiden sähkölaitteiden kanssa, siksi pätkitään. Sitten laturi yrittää pitää jännitteet tasassa, ei tuohon paljoa voi tehdä, tietenkään sen ei tarvitsisi olla välttämättä tyhjäkäynnillä päällä.

              juurikin näin, teho on jotain 80-100 amppeerin luokkaa eli noin 1000 wattia, juurikin siitä syystä ei ole koskaan koko ajan päällä yhtäjaksoisesti,mielestäni softa ei myöskään tee tätä kierrosluvun pomppimista vaan yksinkertaisesti vastuksen laturille aiheuttama kuorma.

              Comment

              • ainomieli
                Newbiemmer
                • Jan 2010
                • 12
                • Oulu

                #22
                Kävin testiajolla -32 kipakassa pakkasessa ja salavalikon 7.0 kohdasta lämpötiloja seurasin. Salavalikon lämpö näytti 71 astetta kun moottorinlämpömittari nousi suurimpaan arvoon joka oli tällä kelillä 1-2 viisarin mittaa lämpömittarin keskikohdasta jossa viisari osoittaa suoraan ylös. Mittaako salavalikko lämpöä eri paikasta kuin viisarimittari? Vai onko tosiaan käyntilämpötila noin alhainen, eli normaali lämpökin olisi arviolta noin 74 astetta.

                Seuraavaksi nappasin sähköisen lisälämmittimen virtajohdon pois ja ajoin saman lenkin, myös nyt käyntilämpö nousi samaan asteeseen, joten lisälämmitin ei vaikuta ainakaan maksimilämpöön. Jos siis lämmitin ylipäätään toimii. Myös latausjännite pysyi samassa noin 14.3 voltissa riippumatta lisälämmittimen toiminnasta. Sitä en pystynyt luotettavasti testaamaan vaikuttaako lisälämmitin koneen lämpenemisnopeuteen.

                Pitääpä vielä tarkistaa laturin kunto ja tehdä sille puhdistus/huolto jos sillä saisi houpaamisen katoamaan. Mutta toistaiseksi ajattelin ajella ilman sähkölisälämmitintä kun autosta löytyy kuitenkin Eberi korvaamaan. On tuo käynti kuitenkin niin paljon tasaisempi ilman sähkölämppäriä.

                Comment

                • e46touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1321
                  • Tornio

                  #23
                  Originally posted by ainomieli View Post
                  Kävin testiajolla -32 kipakassa pakkasessa ja salavalikon 7.0 kohdasta lämpötiloja seurasin. Salavalikon lämpö näytti 71 astetta kun moottorinlämpömittari nousi suurimpaan arvoon joka oli tällä kelillä 1-2 viisarin mittaa lämpömittarin keskikohdasta jossa viisari osoittaa suoraan ylös. Mittaako salavalikko lämpöä eri paikasta kuin viisarimittari? Vai onko tosiaan käyntilämpötila noin alhainen, eli normaali lämpökin olisi arviolta noin 74 astetta.

                  Seuraavaksi nappasin sähköisen lisälämmittimen virtajohdon pois ja ajoin saman lenkin, myös nyt käyntilämpö nousi samaan asteeseen, joten lisälämmitin ei vaikuta ainakaan maksimilämpöön. Jos siis lämmitin ylipäätään toimii. Myös latausjännite pysyi samassa noin 14.3 voltissa riippumatta lisälämmittimen toiminnasta. Sitä en pystynyt luotettavasti testaamaan vaikuttaako lisälämmitin koneen lämpenemisnopeuteen.


                  Pitääpä vielä tarkistaa laturin kunto ja tehdä sille puhdistus/huolto jos sillä saisi houpaamisen katoamaan. Mutta toistaiseksi ajattelin ajella ilman sähkölisälämmitintä kun autosta löytyy kuitenkin Eberi korvaamaan. On tuo käynti kuitenkin niin paljon tasaisempi
                  ilman sähkölämppäriä.
                  - Sama anturi mutta kun tuo viisarimittari on karkea osoitinlaite kuljettajalle.
                  ja tervetuloa termari vikaisten kerhoon !!! kunnossa ollessaan keula tukittuna aina 87 -92C lämmöt oli sitten pakkasta minkä verran vain tai no -36C itsellä kokemusta.


                  - lisälämmittimen tarkoitus on varmistaa sisätilan lämmityslaitteen kennossa riittävän kuuman nesteen riittävyys. Vaikuttaa toki hieman paluukierron kautta koneen läpenemiseen.


                  - laturin kunto tosiaankin kannattaa tutkia. viheliäinen värkki varsinkin talvella rikki ollessaan.
                  __________________________________________________ ____________
                  Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                  Comment

                  • ainomieli
                    Newbiemmer
                    • Jan 2010
                    • 12
                    • Oulu

                    #24
                    Originally posted by e46touring View Post
                    - Sama anturi mutta kun tuo viisarimittari on karkea osoitinlaite kuljettajalle.
                    ja tervetuloa termari vikaisten kerhoon !!! kunnossa ollessaan keula tukittuna aina 87 -92C lämmöt oli sitten pakkasta minkä verran vain tai no -36C itsellä kokemusta.
                    Missä kohdassa sulla on noilla lämmöillä viisarimittarin neula, suoraan ylös?

                    Mulla viisarimittari nousee vielä -25 asteen pakkasellakin puoleen väliin asteikkoa eikä se siitä ole enempää noussut. Olen ollut siinä uskossa että tuolloin koneen lämpö on noin 90 astetta. Onko nyt niin että viisarilämpömittarin toiminta ei ole lineaarien vaan se näyttää jossain 75 asteessa jo suoraan ylös ja pysyy siinä yli 90 asteen lämmössäkin? Muuten tää menee mun ymmärryksen yli, kun kotiin ajellessa (-29C) sain viisarin osoittamaan melkein suoraan ylös (ehkä puoli viisarin mittaa vajaa) mutta salavalikko näytti vasta 74 astetta. Keulassa mulla ei oo pahvia suojana.

                    No pitääpä kuitenkin käydä tutkimassa löytyykö omasta EGR termaria, niin osaa varautua siihen montako termostaattia koneeseen joutuu hankkimaan

                    Comment

                    • e46touring
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2003
                      • 1321
                      • Tornio

                      #25
                      läpät keulaan !!

                      Originally posted by ainomieli View Post
                      Missä kohdassa sulla on noilla lämmöillä viisarimittarin neula, suoraan ylös?

                      Mulla viisarimittari nousee vielä -25 asteen pakkasellakin puoleen väliin asteikkoa eikä se siitä ole enempää noussut. Olen ollut siinä uskossa että tuolloin koneen lämpö on noin 90 astetta. Onko nyt niin että viisarilämpömittarin toiminta ei ole lineaarien vaan se näyttää jossain 75 asteessa jo suoraan ylös ja pysyy siinä yli 90 asteen lämmössäkin? Muuten tää menee mun ymmärryksen yli, kun kotiin ajellessa (-29C) sain viisarin osoittamaan melkein suoraan ylös (ehkä puoli viisarin mittaa vajaa) mutta salavalikko näytti vasta 74 astetta. Keulassa mulla ei oo pahvia suojana.

                      No pitääpä kuitenkin käydä tutkimassa löytyykö omasta EGR termaria, niin osaa varautua siihen montako termostaattia koneeseen joutuu hankkimaan
                      Tuo mittari toimii juuri noin suurin piirtein näyttönä.
                      klo 12 näytön kohdalla lämmöt n.70-90C eli suurin piirtein näyttö
                      muistaakseni se eka valkoinen viiva on n. 40C

                      Mulla mittari on siinä n.klo 12 ja lämmöt ohjelmalla katsottuna 88 - 92 C näillä keleillä.
                      keula totaalisen ummessa sekä alhaalta että munuaisten kohdalta näillä =
                      osa nro 8 tilaat nämä esim. wetteriltä tuolla nro:lla


                      08 cover, cooling air top left 51718199699 $11.75
                      08 cover, cooling air top right 51718199700 $11.75

                      nämä käy pienellä askartelulla paikoilleen.

                      Ei muutakuin termarit vaihtoon myös EGR jos on
                      __________________________________________________ ____________
                      Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                      Comment

                      • Tupelex
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2008
                        • 153
                        • --

                        #26
                        Originally posted by ainomieli View Post
                        Mulla viisarimittari nousee vielä -25 asteen pakkasellakin puoleen väliin asteikkoa eikä se siitä ole enempää noussut. Olen ollut siinä uskossa että tuolloin koneen lämpö on noin 90 astetta. Onko nyt niin että viisarilämpömittarin toiminta ei ole lineaarien vaan se näyttää jossain 75 asteessa jo suoraan ylös ja pysyy siinä yli 90 asteen lämmössäkin? Muuten tää menee mun ymmärryksen yli, kun kotiin ajellessa (-29C) sain viisarin osoittamaan melkein suoraan ylös (ehkä puoli viisarin mittaa vajaa) mutta salavalikko näytti vasta 74 astetta. Keulassa mulla ei oo pahvia suojana.

                        No pitääpä kuitenkin käydä tutkimassa löytyykö omasta EGR termaria, niin osaa varautua siihen montako termostaattia koneeseen joutuu hankkimaan
                        Minulla on tismalleen samat oireet ja egr termari tukittu, myös egr poistettu käytöstä.
                        Päätermarin olen myös vaihtanut uuteen.
                        Kaulan olen tukkinut.
                        Ei kuitenkaan ollut vaikutusta.
                        Alkaako sinulla tyhjäkäynnillä vähänajan päästä sisälle puhaltamaan viileää ilmaa?
                        Ostin tuossa käytetyn mutta toimivan lisälämmittimen ja tarkoitus olis laittaa se maanantaina paikalleen, kerron sitten vaikuttiko aisaan.
                        Voi tuon vanhanki korjata mutta ostin kuitenki toisen, niin voi sitte hiljalleen korjata tuon vanhan ja pitää sitä varalla.
                        F11 523i
                        Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                        Comment

                        • ainomieli
                          Newbiemmer
                          • Jan 2010
                          • 12
                          • Oulu

                          #27
                          Originally posted by Tupelex View Post
                          Minulla on tismalleen samat oireet ja egr termari tukittu, myös egr poistettu käytöstä.
                          Päätermarin olen myös vaihtanut uuteen.
                          Kaulan olen tukkinut.
                          Ei kuitenkaan ollut vaikutusta.
                          Alkaako sinulla tyhjäkäynnillä vähänajan päästä sisälle puhaltamaan viileää ilmaa?
                          Ostin tuossa käytetyn mutta toimivan lisälämmittimen ja tarkoitus olis laittaa se maanantaina paikalleen, kerron sitten vaikuttiko aisaan.
                          Voi tuon vanhanki korjata mutta ostin kuitenki toisen, niin voi sitte hiljalleen korjata tuon vanhan ja pitää sitä varalla.
                          Kyllä mulla puhaltaa sisälle tasaisen lämmintä koko ajan. Heti käynnistyksen jälkeen rupeaa lämmitä tulemaan, mutta olen kyllä aina lämmittänyt koneen Eberillä ennakkoon. Ja pidän polttoainelämppärin päällä vielä noin vartin liikkeellelähdön jälkeenkin jolloin lämpömittari osoittaa jo melko suoraan ylös, eli uusimman tiedon mukaan koneen lämpö on jotain 70C eikä 85C kuten aikaisemmin luulin

                          Comment

                          • Tupelex
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2008
                            • 153
                            • --

                            #28
                            Originally posted by ainomieli View Post
                            Kyllä mulla puhaltaa sisälle tasaisen lämmintä koko ajan. Heti käynnistyksen jälkeen rupeaa lämmitä tulemaan, mutta olen kyllä aina lämmittänyt koneen Eberillä ennakkoon. Ja pidän polttoainelämppärin päällä vielä noin vartin liikkeellelähdön jälkeenkin jolloin lämpömittari osoittaa jo melko suoraan ylös, eli uusimman tiedon mukaan koneen lämpö on jotain 70C eikä 85C kuten aikaisemmin luulin
                            Joo, oli matkahuolto tänään sittenki auki ja kävin hakemassa lisälämmittimen.
                            Asensin paikalleen ja toimii siten että lämmintä tulee nyt tyhjäkäynnilläkin sisälle mutta koneen lämmöt laskee tyhjäkäynnillä kun useamman minuutin käynnissä niin jopa 65c. Motarilla kun päästelee niin nousee 88c.
                            kylmällä koneella kun lähtee ajamaan niin n.20km matkalla ei nouse koneen lämmöt kuin 75c. Ajonopeus 80km/h. Motarilla kyllä nousee kun satasta päästelee niin 88c.
                            F11 523i
                            Ex: e61 530da , e21 320, e28 520, e34 525ix, e46 320d

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎