Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 330d ei käynnisty(=suutinvika)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • aimoo
    Bimmer Rookie
    • Jul 2007
    • 102
    • Rauma

    E46 330d ei käynnisty(=suutinvika)

    Tätä ongelmaa muillakin näemmä.. Auto on 330d 11/02 eli ekoja facelift malleja. Ongelmana on käynnistys pakkasilla. Ekan kerran temppuili marraskuussa kun kovat pakkaset alko, ja taisipa olla kesälaatua joka jäi suodattimeen. Pa-säiliö tyhjättiin, talvilaatua tilalle ja uus suodatin ja menoksi.
    Nyt teki saman tempun, -7c pakkasessa, sai sahata lähes tyhjäksi, latasin akun yön yli, lämmitin föönillä polttoainesuodattimen ja lähti käymään heti. Ajoin 80km ton jälkeen ja käynnistykset onnistui, kunnes kävin marketissa ja ajoin varmuuden vuoksi lämpimään halliin, ja sinne jäi, ei käynnisty, sahata saa ja mitään ei tapahdu, moottori on lämmin, konehuone lämmin, pa-suodatin on lämmin joten sitäkään on turha sulattaa. Auton vikakoodit luettu, ja mitään ei ole. Itse epäilen pa-suodatinta mutta mikä sen olisi voinut tukkia taas? Virrat kun laittaa päälle, normaalin kuulosta surinaa pumppu/pumput pitää. Rele? en ole vaihtanut, tarkastanut kuntoa.
    Joku mainitsi nokka-akselin asennon tunnistajan anturin, muistasin et joskus 5v sitten e39 oli toi särki, ja se tuntui myös moottorin käynnissä enemmän kuin startatessa.
    Vinkkejä? neuvoja?
    Last edited by aimoo; 27-01-2011, 17:42.
    530da m-sport touring 2015
  • Jolli
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 2556
    • Virolahti

    #2
    Lähteekö ollenkaan käyntiin jos vaikka 3h odottelee?

    Mahdollisia vikoja:
    Kampiakselin asentotunnistin
    Nokka-akselin asentotunnistin
    Siirtopumppu
    Pumpun rele
    (näistä pitäisi jäädä vikakoodit kaikista, eriasia on että osaako niitä tulkita)

    Suutinviat
    Jäätymiset
    Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

    Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
    PM tavoittaa, puhelimella ei.

    Comment

    • aimoo
      Bimmer Rookie
      • Jul 2007
      • 102
      • Rauma

      #3
      Itse en tutki, mutta palstallakin suositeltu bemareihin vihkiytynyt korjaamolla olen bmw:ni huoltanut viimäset 5v, joten oletan että osaa tulkita.
      Kohta tulee 3h täyteen, lähdenpäs tästä ko marketin lämpimään parkkihallia kohti koittaa jokos starttais. jotenkin outoa että kesken ajoreissun tekee tenän marketin halliin, ymmärtäisin kyllä jos olis pari päivää kovassa pakkasesa ollut ja siihen hyytynyt.
      joku mainitsi et et akun johdot irrottamalla sais tehtyä pienen resetin josta vois olla hyötyä, testataan.
      Toivottavasti lähtee käymään, ajan saman tien korjaamon pihaan, ei tota kotikonstein korjata. Mitään ilmakuplia ei ole havaittavissa läpinäkyvissä pa-letkuissakaan.
      530da m-sport touring 2015

      Comment

      • buksin-1
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2003
        • 4592
        • Keski-Pohjanmaa

        #4
        Kuten tuolla aikasemmin jo viitattiin, mutta näin karkea veikkaus, jos ei kylmänä lähde, niin siirtopumpu, jos taas ei lähde lämpimänä - asentotunnistin.
        Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
        Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
        SISUSTAT modaukset

        Comment

        • aimoo
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 102
          • Rauma

          #5
          Originally posted by buksin-1 View Post
          Kuten tuolla aikasemmin jo viitattiin, mutta näin karkea veikkaus, jos ei kylmänä lähde, niin siirtopumpu, jos taas ei lähde lämpimänä - asentotunnistin.
          3h vietti marketin lämpimässä hallissa ja lähti käymään kuin palmuna alta, vein korjaamolle.
          Eikös ton asentotunnistimen pitäisi vaikutta myös muuhunkin kuin starttiin? Ainakin tehot tallessa yms, ei mitään oireita kun käyntiin saa.
          530da m-sport touring 2015

          Comment

          • humala
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2005
            • 739
            • Kemi

            #6
            Originally posted by aimoo View Post
            3h vietti marketin lämpimässä hallissa ja lähti käymään kuin palmuna alta, vein korjaamolle.
            Eikös ton asentotunnistimen pitäisi vaikutta myös muuhunkin kuin starttiin? Ainakin tehot tallessa yms, ei mitään oireita kun käyntiin saa.
            Mitä itse olen ymmärtänyt niin asentotunnistin tietoa diesel ei tarvitse muulloin kuin käynnistettäessä näin ainakin nokan asentotunnistimella.

            Jos olen väärässä niin joku korjatkoon.
            E70 X5 3.0d -07
            E39 530da touring -99
            ex: E36 325i sedan -93

            Comment

            • Jolli
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2006
              • 2556
              • Virolahti

              #7
              Originally posted by aimoo View Post
              3h vietti marketin lämpimässä hallissa ja lähti käymään kuin palmuna alta, vein korjaamolle.
              Eikös ton asentotunnistimen pitäisi vaikutta myös muuhunkin kuin starttiin? Ainakin tehot tallessa yms, ei mitään oireita kun käyntiin saa.
              Eli kylmänä lähti hyvin käymään. Veikkaisin samaa vikaa joka itsellänikin oli, auto jos seisoi 15min pidempään kone kuumana niin pari tuntia piti odotella että taas toimi. Vikana oli kampiakselin asentotunnistin. Vikakoodeista löytyi tieto että rail-paine oli vain 0.97bar, johtuen siitä että auto ei saanut tietoa, missä suhteessa nokka ja kampiakseli oli, eli ei käynnistynyt. Tämä on tyyppivika M57 dieseleissä. Osa maksaa n.70eur ja vaihtoon menee tunnin verran aikaa. Vaihdossa tarvitset 3/4 hylsysarjan lisäksi ruuvimeisseliä ristipäällä ja T30 torx päätä.


              Originally posted by humala View Post
              Mitä itse olen ymmärtänyt niin asentotunnistin tietoa diesel ei tarvitse muulloin kuin käynnistettäessä näin ainakin nokan asentotunnistimella.

              Jos olen väärässä niin joku korjatkoon.
              Olet oikeassa. Tämä pätee ainakin näihin vanhempiin dieseleihin, uusimmista ei tietoa.
              Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

              Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
              PM tavoittaa, puhelimella ei.

              Comment

              • aimoo
                Bimmer Rookie
                • Jul 2007
                • 102
                • Rauma

                #8
                Viaksi osottautui suuttimet, tarkempaa infoa ei saatu, minkä laatuinen vika, käskettiin ajaa merkkikorjaamolle, nyt ei ihan riittänyt 70e:n osa ja tunnin työ.
                Korjaaja tuumasi että voisi koittaa (FORTE tms?) liosta joka poistaa suuttimesta liat yms, mutta kuulostaa tekohengitykseltä, kai ne suuttimet on pare huoltaa koska on ajatus pitää auto eikä laittaa myyntiin.
                Last edited by aimoo; 27-01-2011, 17:45.
                530da m-sport touring 2015

                Comment

                • jsr85
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2007
                  • 1375
                  • Oulainen

                  #9
                  Ei varmaankaan kaikkia suuttimia tarvitse vaihtaa. Käytä jollakin ammattitaitoisella pajalla jossa osataan sanoa missä vika ja miten korjataan.
                  ..pää kumarassa kohti uusia vastoinkäymisiä...

                  Comment

                  • aimoo
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2007
                    • 102
                    • Rauma

                    #10
                    Originally posted by jsr85 View Post
                    Ei varmaankaan kaikkia suuttimia tarvitse vaihtaa. Käytä jollakin ammattitaitoisella pajalla jossa osataan sanoa missä vika ja miten korjataan.

                    Jep, rintajoupin jamppa sano et 450e/kpl olis suuttimen hinta. Taidetaanpas koittaa tota forte ihme ainetta, ja etsiä lisää infoa suuttimien huollosta, joku jo mainitsi turkudieselin tms toisesa threadissä. Laittaakaa toki linkkejä myös avuksi, kiitos.
                    530da m-sport touring 2015

                    Comment

                    • R Power
                      Bimmer Rookie
                      • Feb 2006
                      • 163

                      #11
                      Originally posted by aimoo View Post
                      Jep, rintajoupin jamppa sano et 450e/kpl olis suuttimen hinta. Taidetaanpas koittaa tota forte ihme ainetta, ja etsiä lisää infoa suuttimien huollosta, joku jo mainitsi turkudieselin tms toisesa threadissä. Laittaakaa toki linkkejä myös avuksi, kiitos.
                      Saksan Ebay:sta noita saa aika edukkaasti. Suutin 149 € + postit 25 € + pantti 40 € = 214 €. Toki pantinhan saa takaisin jos antaa kuriirille vanhan suuttimen mukaan (postit takaisin Saksaan ilmaiset).
                      Ahneella on aina enemmän!

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        #12
                        Ei se forte sitä ohivuotoa korjaa.
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • buksin-1
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 4592
                          • Keski-Pohjanmaa

                          #13
                          Originally posted by R Power View Post
                          Saksan Ebay:sta noita saa aika edukkaasti. Suutin 149 € + postit 25 € + pantti 40 € = 214 €. Toki pantinhan saa takaisin jos antaa kuriirille vanhan suuttimen mukaan (postit takaisin Saksaan ilmaiset).

                          Nämä varmaan kunnostettuja, uusia tuskin saa tuohon hintaan:think
                          Vikaluku/koodaus/ohjelmointi/Uusimmat navikartat
                          Laitekorjaus ja -asennus -> MK3, MK4, BM24, BM54, MID, LOGIC 7 sekä CIC/NBT, navinäytöt ja vahvistimet.
                          SISUSTAT modaukset

                          Comment

                          • kuski191
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2006
                            • 279
                            • Mikkeli

                            #14
                            Kaverilla autossa vastaavan kuuloinen vika, auto lähtee kylmänä ihan nätisti käyntiin. Koneen ollessa käynti lämpöinen, kaveri käy kaupassa ja palaa takasin, niin auto ei aina suostu lähtemään käyntiin, avainta kun kääntää niin virrat lähtee ihan normaalisti päälle, mutta kun pitäisi startata niin ei kuulu mitään ääntä konehuoneesta, kaveri parhaimmillaan renkuttanu 45min käyntiin mutta ei, seuraavan kerran saattaa lähteä käyntiin vasta 4-6 tunnin kuluttua,

                            Voiko vika siis olla juurikin tuossa asentotunnistimessa, vai jotain muuta. eniten ihmetyttää tuo että avainta kääntäessä ei kuulu mitään ääntä, ei releen, ei solenoidin. ja kuitenkin jos antaa esim yön yli olla niin lähtee ihan hyvin.

                            Comment

                            • Jolli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 2556
                              • Virolahti

                              #15
                              Originally posted by kuski191 View Post
                              Kaverilla autossa vastaavan kuuloinen vika, auto lähtee kylmänä ihan nätisti käyntiin. Koneen ollessa käynti lämpöinen, kaveri käy kaupassa ja palaa takasin, niin auto ei aina suostu lähtemään käyntiin, avainta kun kääntää niin virrat lähtee ihan normaalisti päälle, mutta kun pitäisi startata niin ei kuulu mitään ääntä konehuoneesta, kaveri parhaimmillaan renkuttanu 45min käyntiin mutta ei, seuraavan kerran saattaa lähteä käyntiin vasta 4-6 tunnin kuluttua,

                              Voiko vika siis olla juurikin tuossa asentotunnistimessa, vai jotain muuta. eniten ihmetyttää tuo että avainta kääntäessä ei kuulu mitään ääntä, ei releen, ei solenoidin. ja kuitenkin jos antaa esim yön yli olla niin lähtee ihan hyvin.
                              Jos mitään ääntä ei tule, niin silloin se tarkoittaa että siirtopumppu ei ole lähtenyt pyörimään, koska rele ei ole vetänyt, koska ecu ei ole saanut tietoa koneelta, missä suhteessa nokka ja kampi ovat toisiinsa
                              Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

                              Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
                              PM tavoittaa, puhelimella ei.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎