Announcement

Collapse
No announcement yet.

Vaihdekeppi EI PYSY KESKELLÄ

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dudeb
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2006
    • 240
    • Nowhere

    Vaihdekeppi EI PYSY KESKELLÄ

    Eli kaverin bemarista kyselen, kun hällä ei ole tunnuksia. Autona siis E46 328..

    Vaihdekepissä on sellainen ongelma, että kun vaihteen vaihtaa 5:lle, niin se ei palaudu normaalisti keskelle, vaan jää siihen 5 vaihteen tasolle tököttämään vinoon oikealle.

    Sitten kun vaihteen jättää yöksi parkkiin esimerkiksi 1 vaihteelle niin keppi on taas aamulla normaalisi keskellä niin kuin pitääkin. Vaatii vain jonkin verran aikaa että palautuu normaalisti keskiasentoon.

    Laatikko vaihtaa muuten tosi nätisti ja mitään ylimääräisiä ääniä muutenkaan ei kuulu tai mikään puurokauha ei todellakaan ole kyseessä.

    Oisko siellä joku jousi joka ei palaudu kunnolla?

    Voisko olla isokin homma korjata?
  • Esko
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2002
    • 11675
    • Kouvola

    #2
    Tyyppivika. Lukaseppa vaikka tosta.

    Edit. fiksuja kommentteja taas porukalla!
    Last edited by Esko; 05-02-2011, 22:28.

    Comment

    • dudeb
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2006
      • 240
      • Nowhere

      #3
      Originally posted by S4Driver
      Vaihdekepissä on sellainen ongelma, että kun vaihteen vaihtaa 5:lle, niin se ei palaudu normaalisti keskelle, vaan jää siihen 5 vaihteen tasolle tököttämään vinoon oikealle.

      Ei saatana, kauhee vika taas puimurissa. Sano kaverilles et ostaa automaatin.

      On se vika oikeesti aika perseestä kun vaihdekeppi harottaa oikealla ja kun yrittää laittaa kolmosta silmään niin ohjautuu vitoselle!

      ..urpoja taas liikkeellä.
      Last edited by dudeb; 05-02-2011, 23:28.

      Comment

      • Esko
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 11675
        • Kouvola

        #4
        Originally posted by S4Driver
        Kytkettyäni vaihteen vaihdevalitsimen tulisi palautua keskelle?
        Ehkä rippikoulun jälkeen tämäkin asia selviää.
        Niin siis tyyppivikana kylmänä tekee tuota, että kun laitat 5. vaihteen päälle ja sen jälkeen haluat vaihtaa takaisin pienemmälle, niin vaihdekeppi pyrkii sinne oikeaan laitaan H-kaaviota eikä siihen kaavion keskelle. Laatikon lämmettyä tuo vika kyllä pitäisi poistua. Omassa edellisessä E46 330:ssä oli tuo ongelma ja tuntuu signaturen talviautossakin tahmaavan hiukan toi kepin palautuminen keskelle kylmänä. Tuossa ylempänä on toi korjausohje ja Googlella voi lukea lisää vaikka hakusanoilla "E46 gear lever sticky"

        Comment

        • dudeb
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2006
          • 240
          • Nowhere

          #5
          Originally posted by Esko View Post
          Niin siis tyyppivikana kylmänä tekee tuota, että kun laitat 5. vaihteen päälle ja sen jälkeen haluat vaihtaa takaisin pienemmälle, niin vaihdekeppi pyrkii sinne oikeaan laitaan H-kaaviota eikä siihen kaavion keskelle. Laatikon lämmettyä tuo vika kyllä pitäisi poistua. Omassa edellisessä E46 330:ssä oli tuo ongelma ja tuntuu signaturen talviautossakin tahmaavan hiukan toi kepin palautuminen keskelle kylmänä. Tuossa ylempänä on toi korjausohje ja Googlella voi lukea lisää vaikka hakusanoilla "E46 gear lever sticky"

          Juurikin näin miten sanoit, mutta tekee tuota lämpimänäkin, että jättää jumittamaan oikealle. Tovin kun odottelee niin auttaa.

          En saanut tota sun pdf:ää auki kun en oo omalla koneella, mut vaatiiko korjaustoimenpide isompiakin juttuja... laatikon irroittamista tjtn vastaavaa?

          Comment

          • sonikk
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2010
            • 1664
            • Kerava

            #6
            Muistaakseni joku täältä oli onnistunut ilman laatikon irrotusta mutta kai se käytännössä on pakko irrottaa. Omassa samaa vikaa mutta vaan kylmänä.

            Comment

            • Jefu
              Bimmer Rookie
              • Mar 2010
              • 58
              • Helsinki

              #7
              Samaa oireilua täälläkin, tosin kesällä futaa ihan nätisti kun lämmöt on siinä ~10+ celsiusta.
              Koneen lämmettyä kun kerran kunnolla polkasee kierroksia niin aika satavarmasti alkaa keppi skulaamaan ja keskittämään. Eipä tuota tartte kovin kauaa kestää, tosin pätkäajossahan toi vika on sitte koko ajan talven aikana läsnä. Tuohonkin tottuu nopeesti
              MB SLK 350
              Korealainen mopoauto

              Ex: Yamaha YZF-R1
              Honda CB1000RA
              Bmw E46 328Ci

              Comment

              • mikron
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2005
                • 2166
                • Himas

                #8
                Välillä jää kepukka keskittämättä vitosella ajon jälkeen. Onko laatikon irroitus ainoa ratkaisu vai voiko olla jotain muuta vikaa kun auto valmistettu -03? Auto on sigun e39.
                F11 530dA xDrive M-sport -13
                Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                Ex: E38 740iA -98
                Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                Ex: E39 523i -96
                Ex: E34 520i -89

                Comment

                • Tommy T
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2004
                  • 268

                  #9
                  Mulla teki tuota samaa. Vaihdoin öljy Redlineen ja ongelma hävisi. Nyt tullu öljynvaihdon jälkeen jo 60000km, eikä ole vika palautunut. Auto 330xi-02.
                  ix---xi

                  Comment

                  • Enliz
                    BTCF Member
                    • Jan 2005
                    • 1503
                    • Espoo

                    #10
                    Vaihdoin juuri noi tapit + jouset + lukiterenkaat ja uudet suojamuovit, samalla kyllä pistin uuden kytkinasetelman ja kaksoismassa-vauhtipyörän. Aika moista taiteilua saa harrastaa jos aikoo ilman laatikon irroitusta vaihtaa

                    Öljyt olin jo syksyllä vaihtanu, ei vaikutusta
                    Last edited by Enliz; 24-04-2012, 06:56.
                    now: Mercedes Benz 350e AMG
                    ex: f30 320i M-Sport
                    ex: e46 320i M-Sport II
                    ex: e46 330Ci Cabriolet M-Sport II
                    ex: e36 316i Compact
                    ex: e39 530i M-Sport
                    ex: e46 320Cd M-Sport II

                    Comment

                    • henkka100
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2012
                      • 56
                      • Tuusula

                      #11
                      Meikäläisellä ihan samaa ongelmaa vaihdekepin kanssa. Kesällä ei jumittele, mutta talvella senki edestä, muutaman kilometrin ajo korjaa ongelman. Helpoiten vitoselta kolmoselle saa vaihettua vetäsemällä vaihteen nelosen kautta. Silloin keppi on linjalla kolmoselle mentäessä, eikä tarvitse arpoa meneekö se vitoselle vai kolmoselle. Muut vaihteet nyt helposti löytääkin vaikka keppi oikealla jumittaisikin.
                      Nykyinen:
                      F30 330e M-sport -16

                      Edelliset:
                      E90 330D M-Sport -06
                      E46 330i M-sport -01



                      Comment

                      • lurkki3
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 657
                        • ylivieska

                        #12
                        itellä oli samaa vikaa e39 530d:ssä.onnistuu korjata laatikko paikallaan vaikka ahdas onkin.ite korjasin työpaikalla nosturilla eikä mikään ruudinkeksiän homma jos vähäkään näppärä sorminen sokka pois,kumi/muovisuoja irti,alta paljastuu jousi ja sen jousen alta se "hylsy" joka sielä jumittaa...vähän hioo sitä "hylsyä" ohuemmaksi ni johan 5 vaihteen lukko rupeaa palauttamaan.vaikein homma taitaa olla saada se "hylsy" ulos sieltä laatikon kyljessä olevasta reijästä.ite tein "erikoistyökalun" millä vedin sen pois.ja on muuten hieman mukavampi ajella ku vaihdekaavio ei ole sekaisin...rupes oleen jo niin paha että autoa sai käyttää tuntitolkulla ennenkuin vaihdekeppi palautu keskelle
                        E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                        Bagged e32
                        Ex E61 525d m-sport -06
                        Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                        Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                        Comment

                        • mikron
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2005
                          • 2166
                          • Himas

                          #13
                          Originally posted by lurkki3 View Post
                          itellä oli samaa vikaa e39 530d:ssä.onnistuu korjata laatikko paikallaan vaikka ahdas onkin.ite korjasin työpaikalla nosturilla eikä mikään ruudinkeksiän homma jos vähäkään näppärä sorminen sokka pois,kumi/muovisuoja irti,alta paljastuu jousi ja sen jousen alta se "hylsy" joka sielä jumittaa...vähän hioo sitä "hylsyä" ohuemmaksi ni johan 5 vaihteen lukko rupeaa palauttamaan.vaikein homma taitaa olla saada se "hylsy" ulos sieltä laatikon kyljessä olevasta reijästä.ite tein "erikoistyökalun" millä vedin sen pois.ja on muuten hieman mukavampi ajella ku vaihdekaavio ei ole sekaisin...rupes oleen jo niin paha että autoa sai käyttää tuntitolkulla ennenkuin vaihdekeppi palautu keskelle
                          Tuutko korjaa munki laatikon? Tarjoon asennuskaljat?

                          Voisko tuo muuten mennä 9v vanhaan autoon takuukorjauksena, kun on huollot tehty bemarilla aina ajallaan?
                          Last edited by mikron; 24-09-2012, 20:00.
                          F11 530dA xDrive M-sport -13
                          Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                          Ex: E38 740iA -98
                          Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                          Ex: E39 523i -96
                          Ex: E34 520i -89

                          Comment

                          • Bomb5
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2011
                            • 726
                            • Kivijärvi

                            #14
                            Originally posted by lurkki3 View Post
                            itellä oli samaa vikaa e39 530d:ssä.onnistuu korjata laatikko paikallaan vaikka ahdas onkin.ite korjasin työpaikalla nosturilla eikä mikään ruudinkeksiän homma jos vähäkään näppärä sorminen sokka pois,kumi/muovisuoja irti,alta paljastuu jousi ja sen jousen alta se "hylsy" joka sielä jumittaa...vähän hioo sitä "hylsyä" ohuemmaksi ni johan 5 vaihteen lukko rupeaa palauttamaan.vaikein homma taitaa olla saada se "hylsy" ulos sieltä laatikon kyljessä olevasta reijästä.ite tein "erikoistyökalun" millä vedin sen pois.ja on muuten hieman mukavampi ajella ku vaihdekaavio ei ole sekaisin...rupes oleen jo niin paha että autoa sai käyttää tuntitolkulla ennenkuin vaihdekeppi palautu keskelle
                            Millasen erikoistyökalun teit? Ostitko korjaussarjan, missä ei ole niin tiukat mitat, vai hioit vain pelkästään vanhaa "hylsyä"?
                            E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                            Comment

                            • lurkki3
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 657
                              • ylivieska

                              #15
                              Originally posted by Bomb5 View Post
                              Millasen erikoistyökalun teit? Ostitko korjaussarjan, missä ei ole niin tiukat mitat, vai hioit vain pelkästään vanhaa "hylsyä"?
                              muistelen että siinä hylsyssä on 12mm tai 13mm reikä keskellä...mitoista en nyt mene vannomaan mutta niin muistelen, mutta jos ajattelet että saat sinne hylsyn sisään sopivan holkin ja saat sen leviämään niin että se puristuu hylsyn seinämiin ja ei muutako nitkuttelemaan hylsyä pois reijästä.jos löydät jostain sellaisen ison ropun joka leviää kun pyörität ruuvin sinne sisälle niin onnistuu helposti sillä vetämään sen pois.hylsy ei itse asiassa ole hirveen lujassa mutta jos laatikko on paikallaan niin tila sen verta ahdas että ei sitä pääse sieltä muuten kaivamaan
                              ite hioin jollain 300 hiomapaperilla sitä hylsyä reilusti että rupee liikkuun...
                              helpottaa kummasti jos jollain tutulla on saman tyylinen laatikko irrallaan niin näet koko systeemin ja pystyt tekemään sen ulosvetäjän valmiiksi...itellä oli työmaalla e39 525i -01 laatikko ni sain siitä kaivettua esiin sen hylsyn ja tehtyä ulosvetäjän
                              Last edited by lurkki3; 18-11-2012, 12:35.
                              E60 525d -05 m-sport 300hv/700nm
                              Bagged e32
                              Ex E61 525d m-sport -06
                              Ex e39 530d touring By Aj Tech 365hv/650nm
                              Lukuisia muita bmw merkin viritelmiä

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎