memebuy23buy

E46 nykii jarruttaessa ja täristää rattia (edelleen)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Benzi87
    BTCF Member
    • Feb 2011
    • 1106
    • Oulu

    Nyt loppu tärinät ja nykimiset kun on uudet puslat paikoillaan.
    Tuli laitettua siis eteen powerflexit alatukivarsiin.
    Meinashan tuo aluks iskeä epätoivo kun niiden kans tuskaili.
    Mut piti taas tehdä työkaluja niin tuli homma valmiiksi.

    Comment

    • Remolux
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2006
      • 294

      Originally posted by joukoh View Post
      Huh,huh näitä Bemujen tärinäongelmia.
      Itsellä e-39 touring alkannut täristää kevyellä jarrutuksella samalla tavoin. Lähellä on onneksi pieni korjauspaja jonka pitäjällä iselläkin sama merkkituote. Nopea diagnoosi oli etutuennan helat väljentyneet, samantien laitan alatukivarret uusiksi niin katsellaan.
      Nythän on varmaa ainakin se että mallista riippumatta tehtaalta lähtiessä nämä autot eivät ole tärisseet (erään huoltamon korjaaja väitti että tärinä on näiden tyyppivika mikä todistaa sen että tutisevia Bemuja riittää miltei joka korjaamolle ).
      Mä oon varma että nuo tärinät alkavat ilmaantua hetikohta kun autoihin asennellaan leveitä matalaprofiilirenkaita (itselläkin 235) ja alustoja tuunaillaan.Nämä rasittavat autojen monimutkaisia alustan rakentaita joita sitten aletaan vähän kerrassaan uusia edullisilla tarvikeosilla. Seuraa kierre kun ensiksi vaihdetut osat loppuvat hetikohta kun alusta on läpikäyty ja rahaa palaa.
      En nyt kohdenna tätä erityisesti Antsahille, mutta.Ei varmaan tee pahaa auton ajo-ominaisuuksille jos palaisi alustan suhteen lähtöpisteeseen.Asentaisi alle pappamallin rengas/vannesatsin, heivaisi sporttialustan mäkeen ja kunnostaisi alustan kerralla alkuperäisvaraosilla.Mikäli oman autoni tutinat eivät muutoin kohtuudella lopu niin aion näin tehdä, vaikka ne 15 tuumaiset pyörät on tosi huvittavat tuossa
      miul on kyl ihan orkkis eikä oo tulossakaan suurempaa tuunausta. korkeintaan korotan et pääsee mettäteillä paremmin..
      Motonetin takalaakerit vaihettiin 15tkm sitten ja toinen laakeri jo huutaa, motonetin ilman putsari ei ees menny paikalleen lohkeematta toinen kiinnike, motonetin raitisilmasuodatin ei menny paikoilleen ilman viilauksia, motonetin vesipumppu ei käynyt, motonetin etu alatukivarren takimmaiset puslat vaihettiin ja niil ajettiin n.10tkm jonka jälkeen ne oli paskana.. listaa vois jatkaa aika paljon.. nyttemmin vain marmoritiskin tuotteita.

      Comment

      • kuukankorpi
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2004
        • 634

        Originally posted by joukoh View Post
        Huh,huh näitä Bemujen tärinäongelmia.
        Itsellä e-39 touring alkannut täristää kevyellä jarrutuksella samalla tavoin. Lähellä on onneksi pieni korjauspaja jonka pitäjällä iselläkin sama merkkituote. Nopea diagnoosi oli etutuennan helat väljentyneet, samantien laitan alatukivarret uusiksi niin katsellaan.
        Nythän on varmaa ainakin se että mallista riippumatta tehtaalta lähtiessä nämä autot eivät ole tärisseet (erään huoltamon korjaaja väitti että tärinä on näiden tyyppivika mikä todistaa sen että tutisevia Bemuja riittää miltei joka korjaamolle ).
        Mä oon varma että nuo tärinät alkavat ilmaantua hetikohta kun autoihin asennellaan leveitä matalaprofiilirenkaita (itselläkin 235) ja alustoja tuunaillaan.Nämä rasittavat autojen monimutkaisia alustan rakentaita joita sitten aletaan vähän kerrassaan uusia edullisilla tarvikeosilla. Seuraa kierre kun ensiksi vaihdetut osat loppuvat hetikohta kun alusta on läpikäyty ja rahaa palaa.
        En nyt kohdenna tätä erityisesti Antsahille, mutta.Ei varmaan tee pahaa auton ajo-ominaisuuksille jos palaisi alustan suhteen lähtöpisteeseen.Asentaisi alle pappamallin rengas/vannesatsin, heivaisi sporttialustan mäkeen ja kunnostaisi alustan kerralla alkuperäisvaraosilla.Mikäli oman autoni tutinat eivät muutoin kohtuudella lopu niin aion näin tehdä, vaikka ne 15 tuumaiset pyörät on tosi huvittavat tuossa
        Milläs laitat 15 tuumaiset renkaat,kun esim 330d:ssäkin on minimi koko 17tuumaa.Ottaa jarrut kiinni pienemmillä vanteilla.Ja sportti alustaa on saanut tehtaaltakin.Onko insinööri suunnitellut väärin?Jos kerran moiset aiheuttaa ongelmia.

        Comment

        • huppu
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2010
          • 423
          • Rovaniemi

          Itse en ainakaan usko tärinöiden johtuvan hieman isommista vanteista. Kyllähän ne kuluvat osat pettää kun kilometrejä kertyy ja varsinkin jos vähän väliä ajaa monttuihin. Sen toki uskon, että nämä halvat varaosat menee alkuperäisiä/OEM-laatusia herkemmin. Oon luottanut tähän asti Kl-varaosien roinaan. Jatkuvat remontit johtuu vaan siitä että autolle on ehtinyt kertyä sen verran paljon kilometrejä että osat alkaa mennä alustasta ja remontit vaan sattuu mun kukkarolle

          Itellä loppu nyt kolinat ja tärinät kun eilen pajalla vaihtoivat etuiskarit yläpäineen ja etujarrulevyt. Varmasti pääsyyllinen ratin tärinään möykyissä oli pohjaan iskevä iskari ja kierot jarrulevyt, jotka todettiin jo syksyllä yhden tarkastuksen yhteydessä. Täytyy seurata miten vaikuttaa kun alle saa tänään 225-45R17 renkaat (ei mitkään kiinakumit) vanteineen. Jos rupeaa vetelemään niin alustan osien vaihtoonhan se täytyy ruveta Huoltomieskin sano että kumipuslat oli kunnossa, mutta niiden pehmeys voi aiheuttaa napakan ajotuntuman puutetta.

          Kertokaahan oonko vain vainoharhaseksi tullu, kun sitä jokaisessa möykyssä alkaa miettimään onko ratin heilahtelu normaalia. Ratti ei ainakaan eilen tärissyt, mutta kaupungissa madellessa kun ajaa pieneen monttuun, heilahtaa ratti hieman. Tiedän, ratti on tarkoitettu pidettäväksi kiinni, mutta hieman se siitä huolimatta heilahtaa sivulle eli onko jossain mahdollisesti pehmeyttä vaikka keulassa koiranluut, pallonivelet, raidetangot ja tukivarren takapuslat tarkastuksen perusteella kunnossa? vai onko pelkkää vainoharhaisuutta ja auton normaalia käytöstä?
          BMW E46 318d 10/04

          Comment

          • Antsah
            Bimmer Enthusiast
            • Mar 2009
            • 1776
            • Oulu

            Eipä ne orkkisosat tee kuin lompakon ohueksi. Lemföderin osia suurinosa noista orkkiksista ja ne löytyy tarvikekaupasta. Enkä kyllä näe mitään järkeä ehjien osien vaihtamisessa. Itsellä ei ainakaan ole mitään tuuninkia kuin Eibachin jouset+msport iskareilla. Renkaat on ihan orkkiskokoa 205/55/16. Joten en ihan allekirjoittas itse noita väitteitä. Ja onhan bemarilla itselläänkin tarjolla m-sport alusta, joka on matalampi.

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              Originally posted by huppu View Post
              Itse en ainakaan usko tärinöiden johtuvan hieman isommista vanteista. Kyllähän ne kuluvat osat pettää kun kilometrejä kertyy ja varsinkin jos vähän väliä ajaa monttuihin. Sen toki uskon, että nämä halvat varaosat menee alkuperäisiä/OEM-laatusia herkemmin. Oon luottanut tähän asti Kl-varaosien roinaan. Jatkuvat remontit johtuu vaan siitä että autolle on ehtinyt kertyä sen verran paljon kilometrejä että osat alkaa mennä alustasta ja remontit vaan sattuu mun kukkarolle

              Itellä loppu nyt kolinat ja tärinät kun eilen pajalla vaihtoivat etuiskarit yläpäineen ja etujarrulevyt. Varmasti pääsyyllinen ratin tärinään möykyissä oli pohjaan iskevä iskari ja kierot jarrulevyt, jotka todettiin jo syksyllä yhden tarkastuksen yhteydessä. Täytyy seurata miten vaikuttaa kun alle saa tänään 225-45R17 renkaat (ei mitkään kiinakumit) vanteineen. Jos rupeaa vetelemään niin alustan osien vaihtoonhan se täytyy ruveta Huoltomieskin sano että kumipuslat oli kunnossa, mutta niiden pehmeys voi aiheuttaa napakan ajotuntuman puutetta.

              Kertokaahan oonko vain vainoharhaseksi tullu, kun sitä jokaisessa möykyssä alkaa miettimään onko ratin heilahtelu normaalia. Ratti ei ainakaan eilen tärissyt, mutta kaupungissa madellessa kun ajaa pieneen monttuun, heilahtaa ratti hieman. Tiedän, ratti on tarkoitettu pidettäväksi kiinni, mutta hieman se siitä huolimatta heilahtaa sivulle eli onko jossain mahdollisesti pehmeyttä vaikka keulassa koiranluut, pallonivelet, raidetangot ja tukivarren takapuslat tarkastuksen perusteella kunnossa? vai onko pelkkää vainoharhaisuutta ja auton normaalia käytöstä?
              Jos ne alatukivarsien takapuslat on pehmeät niin ne on vaihtokunnossa. Eikä kannata vielä hihkaista helpotuksesta kun jarrulevyt on vielä hiontapinnalla. Voi tulla tärinät takasin kunhan ne levyt hieman lasittuu
              Last edited by Antsah; 22-04-2011, 12:20.

              Comment

              • Antsah
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1776
                • Oulu

                Jarruttelin pääsiäisenä 140km/h->20km/h muutaman kerran, että jarrut olivat kunnolla kuumat. Takajarrut alkoivat jopa savuamaan Tuolla keinolla katosi tärinät pariksi päiväksi. Kertooko tuo nyt sitten jarruviasta vai puslaviasta.

                Comment

                • Limit
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2004
                  • 144
                  • Tsuomi

                  E46 nykii jarruttaessa ja täristää rattia (edelleen)

                  Originally posted by Antsah View Post
                  Jarruttelin pääsiäisenä 140km/h->20km/h muutaman kerran, että jarrut olivat kunnolla kuumat. Takajarrut alkoivat jopa savuamaan Tuolla keinolla katosi tärinät pariksi päiväksi. Kertooko tuo nyt sitten jarruviasta vai puslaviasta.
                  Arvioin ongelmaksi jarrusatulan. Ongelma tulee ja menee. Jumiutuva satula on lämmittänyt levyn jo kieroksi. Kierolla levylläkin ajaa, mutta painevaihtelut aiheuttaa ongelman jarrusatulassa. Niin, en lukenut aikaisempia arvioita, mutta kuullostaisi tuolta.
                  Paineongelmat voivat toki olla muualla kuin jarrusatulassa. Ehkäpä siellä työsylinterin päässä.
                  Limits in life

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    En kyllä löydä noista satuloista enään mitään vikaa. Rassannu ne nyt jo niin monta kertaa. Pitänee vielä käydä mittauttamassa heittokellolla jarrulevyt. Kokeilen huomenna kaverilta vanteita, että oisko se syy sitten kuitenkin vanteissa.
                    Last edited by Antsah; 27-04-2011, 13:46.

                    Comment

                    • Antsah
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1776
                      • Oulu

                      Eipä vaikuttanut bemarin orkkisvanteet kaverin 330d:stä asiaan mitenkään. Jos kattelis vielä nuo levyjen asemoinnin navassa ja abs-yksikön ilmauksen. Jos ei noista löydy ratkaisua niin saa mun puolesta sitten olla ja täristää, alkaa olla motivaatio aika nollissa tuon suhteen
                      Last edited by Antsah; 28-04-2011, 20:03.

                      Comment

                      • Antsah
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2009
                        • 1776
                        • Oulu

                        Ongelma ratkennut!

                        Nyt kyllä hieman hävettää myöntää, mutta vika oli kuitenkin etualatukivarsissa.

                        Ostin vielä piruuttani Meylen HD-varret ja katos vaan perkelettä niin tärinät lähti. No oppirahat on maksettu, italian varret oli paskaa. Varmaan alunperin tärinä tuli jostain muualta (satulat?) mutta kun ne saatiin kuntoon niin alatukivarren pallonivelet olivat jo menneet sen verran väljiksi, että tärinä tulikin niistä.

                        Näin ainakin itse päättelin
                        Last edited by Antsah; 23-05-2011, 09:58.

                        Comment

                        • Zanne81
                          Bimmer Rookie
                          • May 2008
                          • 43

                          Originally posted by Antsah View Post
                          Nyt kyllä hieman hävettää myöntää, mutta vika oli kuitenkin etualatukivarsissa.

                          Ostin vielä piruuttani Meylen HD-varret ja katos vaan perkelettä niin tärinät lähti. No oppirahat on maksettu, italian varret oli paskaa. Varmaan alunperin tärinä tuli jostain muualta (satulat?) mutta kun ne saatiin kuntoon niin alatukivarren pallonivelet olivat jo menneet sen verran väljiksi, että tärinä tulikin niistä.

                          Näin ainakin itse päättelin
                          Tästä vois siis päätellä että jarrutärinät korjaantuu varmasti vain vaihtamalla kaikki nivelet, puslat, tukivarret ja jarrulevyt- ja palat etupäästä? Mikäs sen tärinän sitte alunperin mahtaa aiheuttaa? Eli meneekö jarrut ensin epäkuntoon ja tuhoaa sitte nivelet vai aiheuttaako väljät nivelet jarrujen kieroutumisen?

                          Ite vaihoin tuossa viime kesänä levyt ja palat eteen ja tärinät katos vähäksi aikaa ja nyt kesällä vaihdoin sitten kaikki nivelet, puslat ja tukivarret, mutta täristää edelleen. Eli oliskohan ne väljät nivelet nyt tehny selvää noista uusista jarrulevyistä ja pitää taas marssia levykauppaan :think.

                          Perkele ku olis tehty rahasta niin ostais kaikki kerralla uutta

                          Comment

                          • Jorkkierk
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2008
                            • 28

                            Juu u

                            Itte veikkaisin kanssa noit iskarin yläpään kumeja. Sanoin itte katastusmiehelle et kato mikä vittu siel kolisee niin ei mukamas löytäny mitään sanottavaa niin menin kaverin hallille ja renkaat pois vääntelin ja kääntelin ja purin niin iskarin ylä päissä ei ollu kumia enää ollesnkaa jälellä ja kolinat ja sun muut hävis

                            Comment

                            • kaketti
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2007
                              • 40

                              Vähän samanlainen oireilu alkoi itsellä jousien vaihdon jälkeen...

                              Kevyesti jarruttaessa täristää, jos taas kovemmin jarruttaa niin ratti puoltaa jommallekummalle puolelle.

                              Voiko tämä johtua vain aurauskulmista, niitä kun ei ole vielä laitettu jousien vaihdon jälkeen?

                              Comment

                              • Antsah
                                Bimmer Enthusiast
                                • Mar 2009
                                • 1776
                                • Oulu

                                Kyllä tuo mun mielestä kuulostaa siltä, että liittyy tosiaan siihen jousien vaihtoon. Kannattaa varmaan ensin säätää ne aurauskulmat jos niissä alatukivarren isoissa puslissa ei ole väljyyttä.
                                Last edited by Antsah; 26-07-2011, 21:23.

                                Comment

                                Working...
                                X