Originally posted by j.h
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E46 abs vika?
Collapse
X
-
Originally posted by wta View PostSiis mittaa tunnistustietoa jännitteistä vai? Voisko ongelma olla sitten tuo "ate plastilube" mitä en laittanut siihen koloon. Kolo missä sensori on on siis "kuiva" ja voisko ongelma tällöin johtua siitä, ettei siellä ole tuota lubea johtamassa sitä jännitettä siihen sensoriin?
j.h
Comment
-
-
Siis miten tuo anturi nyt mittailee niitä nopeuksia? Jollain magneetilla vaiko jännitteen muutoksilla tms. Meinaan, että tuli sitä katkennutta pulttia irroteltaessa suihkittua tuonne jonkun verran WD40:stä...Eli onko mahdollista, että siellä on nyt öljyä/muuta paskaa eristämässä niiden jännitteiden kulkua tai jotain? Noh, pitänee yrittää putsailla sitä koloa ja kokeilla uudestaan.
Miten mä nyt selvittäisin tuon abs-boksin kunnon? Meinaan, että kaikilta muilta antureilta antaa ajaessa nopeussignaalia inpalla ulos mutta oikea eturengas on pimeänä. Voiko boksista olla tuolla lailla yksi "väylä" pimeänä, vai pitäisikö boksin olla rikki niin ettei se tunnistaisi mitään signaalia?
Comment
-
-
Originally posted by wta View PostSiis miten tuo anturi nyt mittailee niitä nopeuksia? Jollain magneetilla vaiko jännitteen muutoksilla tms. Meinaan, että tuli sitä katkennutta pulttia irroteltaessa suihkittua tuonne jonkun verran WD40:stä...Eli onko mahdollista, että siellä on nyt öljyä/muuta paskaa eristämässä niiden jännitteiden kulkua tai jotain? Noh, pitänee yrittää putsailla sitä koloa ja kokeilla uudestaan.
Miten mä nyt selvittäisin tuon abs-boksin kunnon? Meinaan, että kaikilta muilta antureilta antaa ajaessa nopeussignaalia inpalla ulos mutta oikea eturengas on pimeänä. Voiko boksista olla tuolla lailla yksi "väylä" pimeänä, vai pitäisikö boksin olla rikki niin ettei se tunnistaisi mitään signaalia?
Vaikka on toyotasta, niin idea on sama ;-)
Voihan olla ECU olla totaalisesti rikki ja voi olla vain yksi anturi tunnistinpiiri rikki.
Tunnistimen ja boxin välissä on johtimia jonkun verran ja ne joutuvat aikamoiselle tärinälle... En ensimmäiseksi ECUa epäilis puhumattakaan vaihtais...
Muuten eikös tässä oli pyöränlaakeritiivisteessä magneetit, joten sen kunto ja puhtaus pitää myös tarkastaa...
j.h
Comment
-
-
omaan e46 -99 jouduin vaihtamaan anturin kun ilmoitti tilaa oikea etu. Tilasin aten anturin mutta vika ei hävinnyt koska uusi anturi oli 2napainen ja piti olla 3. Vanhemmissa on tuo 3 napainen anturi kun tieto menee eri tavalla.nyk: e46 330i cäb M
ex: e30 318i touring brilliantrot
ex: e30 316i taxi Schwarz
ex: e46 320d Topazblau Metallic
ex: e36 325iA taxi alpinweiß
ex: e30 320iS S14B20 M-Technic 2 Delphin Grey Metallic
ex: e30 316i M40B16 Brilliantrot
ex: e30 Cabriolet M10 Zinnoberrot
Comment
-
-
Originally posted by j.h View PostSiis jännite mitattavissa oskilloskoopilla selkeästi ja huomattavasti yleismittarillakin näkyy kun malttaa.. mutta virran mittaus on työläs hankala ja epävarma, sillä vaihtelu oli muistaakseni luokkaa 7/14 mA.
j.h
Oletko varma tästä mittaus hommasta. Ate sivuilta löytyi ongelmanetsintäkartta missä kohdassa C7 kerrotaan (jos nyt oikein ymmärsin), että yleismittarilla voisi mitata 5 voltilla tuon jännitteen, ja mikäli jännite ei ole kunnossa niin sitten pitäisi lähteä etsimään vikaa johtosarjasta ja liitoksista sensorin ja ECU:n väliltä.
"Test voltage supply to wheel sensor with multimeter (5 V). Voltage okay?"
Tai sitten jos on kyse passiivisesta anturista pitäisi mitata vastus jonka pitäisi olla välillä 800-3500 Ohm.
Onkos näissä nyt aktiivinen vai passiivinen sensori?
Edit: eikös tuo hammastus tuossa pyörän laakerissa (tai ei kai tuo nyt se itse laakeri ole) viittaa siihen, että tässä on passiivinen sensori?
Last edited by wta; 21-04-2011, 19:07.
Comment
-
-
Originally posted by wta View PostSelvittely jatkuu...
Oletko varma tästä mittaus hommasta. Ate sivuilta löytyi ongelmanetsintäkartta missä kohdassa C7 kerrotaan (jos nyt oikein ymmärsin), että yleismittarilla voisi mitata 5 voltilla tuon jännitteen, ja mikäli jännite ei ole kunnossa niin sitten pitäisi lähteä etsimään vikaa johtosarjasta ja liitoksista sensorin ja ECU:n väliltä.
"Test voltage supply to wheel sensor with multimeter (5 V). Voltage okay?"
Tai sitten jos on kyse passiivisesta anturista pitäisi mitata vastus jonka pitäisi olla välillä 800-3500 Ohm.
Onkos näissä nyt aktiivinen vai passiivinen sensori?
Edit: eikös tuo hammastus tuossa pyörän laakerissa (tai ei kai tuo nyt se itse laakeri ole) viittaa siihen, että tässä on passiivinen sensori?
MK60 ESP järjestelmässä on aktiivinen anturi, minun lähteiden mukaan.
Anturin syöttöjännite on helppo mitata, mutta ei vielä kerro anturin kuntoa.... Eiks tässä ollut tarkoitus mitata anturin signaalia, niin mä ymmärsin...
Signaalin saa esille yleismittarilla hyvällä virta- ja jännitepuolellla, mutta pitää tietää mitä tekee ja tietää mitkä on oikeat arvot. Pyörää kannattaa ensi alkuun pyöritellä rauhallisesti.
Noi yllä olleet Induktioanturin vastusarvot ovat pirun laajat (toimimatonkin voi mennä tuon sisään), sekä vastuksen kunto ei takaa vielä että anturi olisi ok, siis taasen signaalin mittaus renkaan pyöriessä.
j.h
Kannattaa muistaa...
- laakerin väljä laakerivälys voi aiheuttaa anturivian
- ylimääräiset rautajauheet anturin pinnalla tai tunnistin renkaiden pinnalla
- mekaaninen ongelma
- väärin päin asennuttu pyöränlaakeri
- jne...
Comment
-
-
Originally posted by j.h View PostEn todellakaan ole varma, sillä olen nähnyt vain Z4 liikenteessä (en ajanut tai mitannut).
MK60 ESP järjestelmässä on aktiivinen anturi, minun lähteiden mukaan.
Anturin syöttöjännite on helppo mitata, mutta ei vielä kerro anturin kuntoa.... Eiks tässä ollut tarkoitus mitata anturin signaalia, niin mä ymmärsin...
Signaalin saa esille yleismittarilla hyvällä virta- ja jännitepuolellla, mutta pitää tietää mitä tekee ja tietää mitkä on oikeat arvot. Pyörää kannattaa ensi alkuun pyöritellä rauhallisesti.
Noi yllä olleet Induktioanturin vastusarvot ovat pirun laajat (toimimatonkin voi mennä tuon sisään), sekä vastuksen kunto ei takaa vielä että anturi olisi ok, siis taasen signaalin mittaus renkaan pyöriessä.
j.h
Kannattaa muistaa...
- laakerin väljä laakerivälys voi aiheuttaa anturivian
- ylimääräiset rautajauheet anturin pinnalla tai tunnistin renkaiden pinnalla
- mekaaninen ongelma
- väärin päin asennuttu pyöränlaakeri
- jne...
Comment
-
-
Ongelma ratkaistu
Anturi oli aktiivinen, joten mittailin jännitteitä autosta ja ehyeltä puolelta antoi lukeman 13,6 V ja toiselta puolen ei antanut lukemaa ollenkaan, joten vika ei ollut anturissa eikä pyörän päässä. Lähdin sitten tutkimaan johtoe ja ei tarvinnut pitkälle tutkia kun huomasin, että rengas oli syönyt toisen anturiin menevistä johdoista poikki. Kolvasin johdon ja mittasin jännitteen ja mittari näytti 13,6 V. Rojut kasaan ja koeajolenkki. Ensimmäisen 10 metrin matkalla varoitusvalot sammuivat ==> helpotus.
Nyt ois sitten kerran paikoillaan käytetty Ate:n valmistama (alkuperäisosa) abs sensori myytävänä. Maksaa marmoritiskilla 119 euroa ja motonetissä 69,90 euroa. Myyn tämän 50 eurolla. Itse ostin motonetistä ja tämä oli viimeinen, tilaavat varmasti lisää mutta siitähän ei ole varmuutta mistä seuraava erä tulee.
Eli jos tarvitset abs sensoria (bmw:n osanumero 34 52 6 752 682) niin ota yhteyttä YV:llä. Sensori on Helsingissä, toimitustapa nouto/rahat+postikulut tilille ja sensori postiin. Sensori käy 3-sarjaan (E46) ja Z4:siin (E85 ja E86).Last edited by wta; 22-04-2011, 16:45.
Comment
-
Comment