Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ecun vaihto e46 330d

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Apela
    Newbiemmer
    • Dec 2010
    • 8
    • Rovaniemi

    Ecun vaihto e46 330d

    Hei. Auton ecun piirilevy tuhoutunut fyysisesti. Jos ostan vastaavilla osanumeroilla käytetyn osan, niin minkälaisia toimenpiteitä vaihto vaatii? Pitääkö suorittaa jotain koodauksia tai onko asiassa jotain muuta huomioitavaa?
    E46 330dA Touring 2002 (ex)
    Kawa ZX-9r 2001
  • rikuh1
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2009
    • 507
    • Hämeenlinna

    #2
    Meinaat eculla moottorin ecua? Itse juuri viallisen yksikön kanssa painineena päädyin uuteen osaan.

    Purkuauton boksi ei käy suoraan autoosi vaan purkuautosta tarvitaan lisäksi ews (ajonesto purkki) ja avain.

    Pelkkää ecua ei voi sopeuttaa enään eri autoon tai näin olen ainakin ymmärtänyt.
    E38 750iL 1999 | Bmw i3 94ah Rex |
    Bmw asiantuntemusta Kanta-Hämeestä, Detailing palvelut, Virallinen XHP jälleenmyyjä
    RikunAutofix.fi

    Comment

    • Clavurion
      BTCF Member
      • Feb 2005
      • 9135
      • Oulu

      #3
      Näin se menee käytetyn DDE:n sovittaminen (ISN-koodi ja ajoneston koodilista/rolling code table) on käytännössä tekemätön paikka, ellei samalla vaihda luovuttajasta EWS-purkkia ja avainten siruja.
      E39 530dA -02 M-Sport
      E53 X5 3.0dA -06 Sport
      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

      Comment

      • Apela
        Newbiemmer
        • Dec 2010
        • 8
        • Rovaniemi

        #4
        Kiitokset vastauksista! Juu, moottorinohjausta tarkoitan. Ebayssä näyttäisi olevan ecu jossa myös ews-laatikko mukana. Varmaan olisi kuitenkin varminta kääntyä merkkiliikkeen puoleen. Pahasti epäilen että hinta taitaa olla todella suolainen. Paljonko Rikuh maksoit omastasi?
        Esim. http://www.ebay.de/itm/Motorsteuerge...ht_2227wt_1037
        Eikö tämä voisi toimia? Avaimesta siinä ei tosin mainita mitään.
        Last edited by Apela; 04-03-2012, 13:20. Reason: Linkki lisätty
        E46 330dA Touring 2002 (ex)
        Kawa ZX-9r 2001

        Comment

        • WSE1
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2006
          • 3242
          • Suomusjärvi

          #5
          Originally posted by Apela View Post
          Kiitokset vastauksista! Juu, moottorinohjausta tarkoitan. Ebayssä näyttäisi olevan ecu jossa myös ews-laatikko mukana. Varmaan olisi kuitenkin varminta kääntyä merkkiliikkeen puoleen. Pahasti epäilen että hinta taitaa olla todella suolainen. Paljonko Rikuh maksoit omastasi?
          Esim. http://www.ebay.de/itm/Motorsteuerge...ht_2227wt_1037
          Eikö tämä voisi toimia? Avaimesta siinä ei tosin mainita mitään.
          Toimisi mutta avaimen siru tarvitaan kyllä ja mieluummin kaksi jos haluaa käyttää useampaa avainta. Toki uuden perusavaimen siruineen saisi periaatteessa tilattua merkkiliikkeen kautta tuollekin ews moduulille mutta merkkiliikeen yhteistyöhön suostuminen ilman auton papereita pelkän ews:n perusteella voi olla nihkeätä. (auton VIN voidaan lukea testerillä EWS:ltä).

          Toki Hitag 2:lla voi ohjelmoida sille minkätahansa random sirun, ongelmana on etteivät kiinan hitag 2 laitteet ole kovinkaan luotettavia. Myös PA softilla pääsee avaamaan ews yksikön ohjelmointitilaan jolloin sirun tunnistuksen parittaa hitag 2 luetulle (auton orkkis) sirun tiedoille - tietysti ews ja dde täytyy edelleen olla pareja keskenään.

          Toki työn alla on täälläpäin myös kokeilla miten jokin random dde saadaan sovitettua milletahansa ews:lle, periaate on suurinpiirtein tiedossa ja ohjelmistotkin pääosin löytyvät mutta käytännön testaus on suorittamatta, tärkeämpiäkin projekteja on liiaksi.

          Jos orkkis ecun kunto ei ole täysin mahdoton käy näyttämässä sitä sercap huoltopalveluissa. Myös ews:n tiedot sisältävän piirin vaihto alkuperäisestä moottorinohjauksesta johonkin toiseen ohjausyksikköön on yksi vaihtoehto.

          Comment

          • Apela
            Newbiemmer
            • Dec 2010
            • 8
            • Rovaniemi

            #6
            Tuossa: http://www.ebay.co.uk/itm/BMW-3-5-7s...ht_4855wt_1270 myös yksi vaihtoehto. Tässä mukana avain, virtalukko ja oven lukko. Osat ovat oikealta ajettavasta autosta, lieneekö tuolla merkitystä. Saisi samalla muutaman lisähevosen koneeseen kun vehkeet ovat 193hp:n 530d:stä.
            Rovaniemen Wetteri pyytää osasta ilman ohjelmointia 1400 euroa.
            E46 330dA Touring 2002 (ex)
            Kawa ZX-9r 2001

            Comment

            • jp_olli
              Bimmer Rookie
              • Feb 2009
              • 101
              • Kalajoki

              #7
              Kyseessä ilmeisesti BOSCH EDC16 ohjainlaite...

              Jos ecun älypuoli on millään tavoin hengissä, voidaan se kloonata ja ajaa
              data samanlaiseen toimivaan ecuun. Tällöin kaikki ajonestodatakin siirtyy mukana. Muita ohjaimia tai avaimia ei tällöin tarvita vaihtaa.

              Näin on saatu useampi auto taas kulkemaan.

              Työvälineenä on ollut BDM-ohjelmointityökalu.
              Autoelektroniikan huoltoa
              Teho-optimointeja
              Varaosia pikselikorjauksiin
              www.sercap.fi
              044-0760422

              Comment

              • Dunky
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 4929
                • Kotka

                #8
                Käytetyn DDE:n saa kyllä "tehdas" tilaan ja näin ollen autoon kuin autoon käymään oikeilla softilla ja raudalla
                Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                Comment

                • jp_olli
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2009
                  • 101
                  • Kalajoki

                  #9
                  Originally posted by Dunky View Post
                  Käytetyn DDE:n saa kyllä "tehdas" tilaan ja näin ollen autoon kuin autoon käymään oikeilla softilla ja raudalla
                  Epäilemättä. Sitä käyttää työkaluja, jotka jo löytyy hyllystä.
                  Autoelektroniikan huoltoa
                  Teho-optimointeja
                  Varaosia pikselikorjauksiin
                  www.sercap.fi
                  044-0760422

                  Comment

                  • Apela
                    Newbiemmer
                    • Dec 2010
                    • 8
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Tästä kehkeytyikin varsinainen painajainen. Nyt on kokeiltu uutta ja vanhaa ecua ja ongelmana on ettei millään kaapelilla tai testerillä pääse ohjaimeen käsiksi. Ammattilaiselta tuli diagnoosi "väylävika". Mikään piuha sieltä tuskin on kuitenkaan poikki kun kaikilta muilta moduuleilta saa kyllä vastauksen.

                    Löysin netistä tuon moottorinohjaimen kytkentäkaavion ja näyttäisi että diagnostiikkaa varten olisi ecussa kolme pinniä.1. Signal Diagnostic link TXD ja
                    can bus high/low. Mikähän näistä sitten välittää tiedot itse ecusta ja voisiko signaalin yrittää ottaa suoraan näistä pinneistä? Onkohan kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa tai muuten ajatuksia asiasta?
                    E46 330dA Touring 2002 (ex)
                    Kawa ZX-9r 2001

                    Comment

                    • Perlenbacher
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2010
                      • 1103
                      • Suomi

                      #11
                      Diagnoosipistokkeen kytkennät pitäis löytyä myös saatavilta, joten katsohan sieltä. Saat vastauksen että voiko lukea suoraan pinneistä (luulisin että voi) vai onko autossa jotain älyä vielä boksin ja pistokkeen välissä.

                      Voit myös tietty mitata ne piuhat kun saat selville kytkennät.

                      Ainiin semmonen juttu, katos vittuillakseen että tuleeko eculle jännitettä tarvittavista pinneistä? Ja että se maadoittuu kunnolla. Jos onkin vain kylmä sen takia kun ei tule virtaa.
                      Last edited by Perlenbacher; 03-04-2012, 22:33.

                      Comment

                      • Apela
                        Newbiemmer
                        • Dec 2010
                        • 8
                        • Rovaniemi

                        #12
                        Kiitokset Perlenbacher vinkeistä. Auto on nyt kärrätty pajan pihalle odottelemaan diagnoosia. Nuo jännitepiuhat, maadoitukset ja ecun releen ehdin testata ennen sitä ja kaikki pelaa kyllä. Diagnoosipistokkeen jännitteitä en testannut, mutta luulisi että toimivat koskapa muut kuin moottorinohjaimen tiedot sieltä on saatavissa. Autohan nykyisellään käynnistyy, mutta sammuu samantien varmaankin käynnistykseneston puututtua peliin.
                        Lähinnä kiinnostaisi tietää että tulevatko kaikki auton tiedot samaa piuhaa pitkin vai onko moottorinohjaimelle oma johtonsa joka saattaisi olla jostain syystä poikki tai jonkin viallisen laitteen jotenkin häiritsevän yhteyttä.
                        E46 330dA Touring 2002 (ex)
                        Kawa ZX-9r 2001

                        Comment

                        • walopower
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2012
                          • 294
                          • Espoo

                          #13
                          Minuakin kiinnostaisi miten kerran ohjelmoituun DME:n saa siirrettyä EWS avaimen tai tyhjennettyä piirin. Voin jonkin verran maksaakin jos joku tulee sen minulle tekemään Espooseen. Joku mainitsi BDM programmerin. Itsellä Galletto 1260, mutta OBD portin kautta ei pääse tietääkseni DME:n piiriä tyhjentämään vaan tarvii irroittaa sync piiri DME:stä ja ohjelmoida chip programmerilla.
                          Bemari ohjelmistot, myös uusimmat autot.

                          Comment

                          • expertti
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2005
                            • 866
                            • Kainuu

                            #14
                            Originally posted by walopower View Post
                            Minuakin kiinnostaisi miten kerran ohjelmoituun DME:n saa siirrettyä EWS avaimen tai tyhjennettyä piirin. Voin jonkin verran maksaakin jos joku tulee sen minulle tekemään Espooseen. Joku mainitsi BDM programmerin. Itsellä Galletto 1260, mutta OBD portin kautta ei pääse tietääkseni DME:n piiriä tyhjentämään vaan tarvii irroittaa sync piiri DME:stä ja ohjelmoida chip programmerilla.
                            Mistä autosta kyse? Käännyppä puoleeni jos sieltä lähempää et löydä apuja niin kassotaan voinko auttaa.

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9135
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by walopower View Post
                              Minuakin kiinnostaisi miten kerran ohjelmoituun DME:n saa siirrettyä EWS avaimen tai tyhjennettyä piirin. Voin jonkin verran maksaakin jos joku tulee sen minulle tekemään Espooseen. Joku mainitsi BDM programmerin. Itsellä Galletto 1260, mutta OBD portin kautta ei pääse tietääkseni DME:n piiriä tyhjentämään vaan tarvii irroittaa sync piiri DME:stä ja ohjelmoida chip programmerilla.
                              Yksi vaihtoehto on siirtää vanhasta ohjaimesta piiri, joka sisältää VIN ja ajoneston koodiluettelon (ST Microelectronics, 8-jalkainen lutikka). Sitten esim. DIS:llä EWS-DME synkkaus.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎