Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ongelmia E46 rekisteröinnissä Suomeen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hatch
    Bimmer Rookie
    • Jun 2011
    • 81
    • Finlandia

    Ongelmia E46 rekisteröinnissä Suomeen

    Tuli hankittua kyseisen mallinen BMW Estoonian puolelta, jokunen viikko takaperin.

    Auto oli suoraan sanottuna halpa, ainakin jos Suomen hintoihin vertaa. Kyseisen auton bongasin netistä ja pienten selvittelyjen jälkeen (onko varastettu jne.) päätimme kaveriporukalla käydä hakemassa kyseisen pelin Viron puolelta.

    Auto on siis 2-kilpinen ja jälkeenpäin selvitettynä tuotu Italiasta Viroon 2007 (näitä EN siis ennen kauppaa tiennyt). 2-kilpisyyden tosin huomasin nopeasti, koska autossa oli selkeästi nähtävissä kaksi valmistenumeroa. Luonnollisesti tämä ostohetkellä meidän Suomalaisten silmissä epäilytti, mutta koska hinta oli sen verran halpa (ja tippui vielä), auto ei tarkistusten jälkeen ollut varastettu, myyjän asiakirjat jne. rekisteriotteet kunnossa, niin päätin ostaa auton ja ottaa suoraan sanottuna tietoisen riskin .

    Kaikki meni hyvin, tiettyyn pisteeseen saakka. Auto saatiin Suomeen, ja hakemukset tulliin.

    Niin, kaikki meni hyvin, kunnes tuli katsastus...

    Selvennyksenä näin alkuun:

    Auto rekisteriotteessa lukee seuraavasti:

    Auton valmistenumero VIN-code - kohdassa: xxxxxxxxxxxx

    Tätä kyseistä xxxxxxxxxxxx - koodia EI autosta löydy (siis ainakaan konepellin alta!).

    MUTTA, lisähuomiot kohdassa lukee, Keree number: yyyyyyy

    Ja tämä kyseinen yyyyyyy autosta löytyy, siis konepellin alta.

    Tämä kyseinen Keree number on 9 numeroa pitkä numerosarja, joka on siis painettu jo aikoinaan Italiassa. Viron rekisteriin auto on siis saatu kyseisellä numerosarjalla. Kyseinen numerosarja on myös Viron ARK:n mukaan auton VIN-code, eli Suomennettuna valmistenumero ja kyseinen Keree number on Viron ARK:n mukaan Italian liikennelainsädännön sertifikaatin mukainen.

    Mutta miksi tämä Vin-code tai toiselta kutsumanimeltään Keree number ei sitten Suomen katsastuskonttorin insinöörille kelvannut? No syy on kuulemma seuraava: Auton alkuperäinen valmistenumero puuttuu, joten minun pitäisi nyt selvittää, mitä autolle on tehty. Lähinnä siis, paljonko autoa on muuteltu. Lähinnä tämä tarkoittaa Moottorin, vaihteiston ja Korin alkuperäisten "koodien" paikantamista ja niiden avulla historian selvittämistä.

    Nyt ystävälliset foorumilaiset kysyisinkin teiltä, miten minun kannattaa asiassa alkaa toimia? Yritin nimittäin löytää sitä alkuperäistä "tunnistelaattaa" autosta, mutta mistään sitä ei näytä löytyvän. Ainoat koodit, mitä autoa purkamatta olen löytänyt on ovien saranoihin painetut sarjanumerot.

    Eli mistä voisin näitä kyseisiä alkuperäisiä valmistenumeroita tms. todisteaineistoa alkaa selvittämään? Entä miten te lähtisitte asiaa purkamaan?

    Kiitoksia vastauksista!
  • Juice
    BTCF Member
    • Apr 2003
    • 817

    #2
    _________________________
    Last edited by Juice; 17-03-2012, 13:57.

    Comment

    • Jarsse
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2007
      • 1519
      • Kymenlaakso

      #3
      Originally posted by Juice View Post
      Öunohda tosi nopeati, siis toti, purkamaha

      Miä pako tunke so toshi pasha, ku mmuteki sielt päi o tunkos pasha ?
      saisko tulkkia,mitä tossa tarkotetaan...ei varmaan näytä mutta kokeile kuitenkii näyttääkö varustelista mitää sillä ``uudella`` runkonumerolla,jos sillä jotain selviäis...
      E91 325xi vm07
      E60 530xd vm06 stage X

      Comment

      • Juice
        BTCF Member
        • Apr 2003
        • 817

        #4
        ___________________________________________
        Last edited by Juice; 17-03-2012, 13:55.

        Comment

        • Hatch
          Bimmer Rookie
          • Jun 2011
          • 81
          • Finlandia

          #5
          Soitin Autokeskukseen. Neuvoivat kaivamaan tunnistenumeroita kahdesta paikasta. A-palkin alaosasta saranoiden läheltä ja B-pilarista. Tuosta ensimmäisestä paikasta en löytänyt vaikka kuinka tutkailin ja jälkimmäisestä ei ainakaan nopeasti tarkasteltuna löytynyt mitään. Eli mahtaako valmistenumero/runkonumero löytyä b-palkin mistä kohdasta ja ulko vai sisäpuolelta?

          Comment

          • E.K.
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2010
            • 494
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by Hatch View Post
            Soitin Autokeskukseen. Neuvoivat kaivamaan tunnistenumeroita kahdesta paikasta. A-palkin alaosasta saranoiden läheltä ja B-pilarista. Tuosta ensimmäisestä paikasta en löytänyt vaikka kuinka tutkailin ja jälkimmäisestä ei ainakaan nopeasti tarkasteltuna löytynyt mitään. Eli mahtaako valmistenumero/runkonumero löytyä b-palkin mistä kohdasta ja ulko vai sisäpuolelta?
            Vaihdettu aikoinaan pyörähtämisen jälkeen tehdasuusi varaosakori?
            Tai sitte vaan rälläköity kaikki tunnistenumerot pois..

            Italiassa saattais saada myös ostettua vientiautoihin papereita?

            Comment

            • Supa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2005
              • 7597
              • Järvenpää

              #7
              Tekee vaikka pa softin bmw scannerilla skannauksen niin saa ainakin selville moduuleille tallennetut runkonumerot, jos jokainen täsmää niin se lienee alkuperäinen runkonumero, harvoin kukaan pystyy noita kaikkia muuttaa kuitenkaan.
              - E90 320i LCI M-sport -09
              - Porsche Boxster 987 2.7 -07

              Comment

              • hannuk
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 2136
                • Capital

                #8
                Jotenkin epäilisin että auto olisi ollut Italiassa jollain muulla kuin alkuperäisellä VIN:illä rekisterissä. Eestissähän tälläinen temppu on ilmeisesti onnistunut.

                Onko sulla tiedossa edes alkuperäistä rekisterinumeroa? Yleensä pitäisi olla rekisteriotteissa jossain.

                Jos haluat selvittää asiaa Italiasta niin ensimmäinen vaihtoehto voisi olla yhteydessä ACI:iin.

                Sinällään rekisteröintiä varten runkonumero pitää olla näkyvillä jossain, kannattaa tsekata nuo mainitut paikat läpi. Jos sitä ei ole niin sitten tarvitset merkkiliikkeeltä todistuksen alkuperäisautosta. Supahan tuossa edellä jo antoi hyvän kommentin mitä voi ennalta jo katsoa.

                Loppujen lopuksi voi olla helpompi viedä vessa takaisin Eestiin.
                - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                - Porsche Cayenne S
                - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                - plus pari muuta

                Comment

                • E.K.
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 494
                  • Helsinki

                  #9
                  entäs mittariston salavalikko? mitäs vinniä siellä on tarjolla?

                  Ja sitte ku osien alkuperä ehkä joskus selviää, nii ne tarttee palauttaa oikealle omistajalle toiselle puolen maailmaa.... Kaveri osti joskus suomiauton -tartti sitte maksaa vähän enempi vakuutusyhtiölle etteivät vieneet moottoria ja vaihteistoa pois +omat oikeudenkäyntikulut.
                  Last edited by E.K.; 19-03-2012, 18:16.

                  Comment

                  • Perlenbacher
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2010
                    • 1103
                    • Suomi

                    #10
                    Jos selvität ettei ole varastettu kori tjs missään, ja näin ollen kaikki kunnossa, melkein tekisin/teettäisin laatan auton oikealla runkonumerolla ja leimaisin eri konttorilla ja elisin hyvällä omalla tunnolla. Ei voi olla kovin väärin vaikka katsurien pitää tietty olla tarkkana noissa, hyvä vaan, se tekee autovarasliigojen elämän hankalaksi. Mutta jos italian päästä selviää ja virosta että puhtaat paperit on niin mikäs siinä sitten. Kysehän on tällöin vaan siitä että korjattu virossa tavalla joka ei käy suomessa, ja ei sekään oikein ole että sinä joudut maksumieheksi sen takia, vaikka näin helposti käykin.

                    Vanhojahan nää autot jo on.

                    Comment

                    • Zeta
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7511
                      • Kotona

                      #11
                      Olipas varsinainen sulovilen tarina: "kun halvalla sain..."

                      Mutta jos tarpeeksi halvalla sait, niin ainahan voit myydä auton osina. Kai niistäkin nyt muutaman tonnin saa kasaan kipurahoja?
                      -
                      Käyttöautona: F20
                      Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
                      Myydään: HP 14" kannettava **90e**
                      -

                      Comment

                      • Perlenbacher
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2010
                        • 1103
                        • Suomi

                        #12
                        Eiköhän omistaja ensin yritä kuitenkin tuon kilpiin saada jos se helpolla käy, kun sitä varten tänne on tuonut..

                        Comment

                        • bemu2000
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 17799
                          • Jämsä

                          #13
                          Originally posted by Perlenbacher View Post
                          Eiköhän omistaja ensin yritä kuitenkin tuon kilpiin saada jos se helpolla käy, kun sitä varten tänne on tuonut..

                          On vaan aika ikävää, jos löytyy se tieto virallista reittiä, että auto onkin varastettu vaikkapa italiasta...
                          TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                          Vanteet edullisesti
                          Nostureita ja rengaskoneita

                          Comment

                          • Hatch
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2011
                            • 81
                            • Finlandia

                            #14
                            Originally posted by Zeta View Post
                            Olipas varsinainen sulovilen tarina: "kun halvalla sain..."

                            Mutta jos tarpeeksi halvalla sait, niin ainahan voit myydä auton osina. Kai niistäkin nyt muutaman tonnin saa kasaan kipurahoja?
                            Joo, kovin montaa tonnia ei tosiaan edes tarvitse saada .
                            Last edited by Hatch; 20-03-2012, 19:11.

                            Comment

                            • Perlenbacher
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2010
                              • 1103
                              • Suomi

                              #15
                              Originally posted by bemu2000 View Post
                              On vaan aika ikävää, jos löytyy se tieto virallista reittiä, että auto onkin varastettu vaikkapa italiasta...
                              Hyvin sanottu, olen samaa mieltä. Joskin luulisin että se olisi jo virossa huomattu. Paljon yleisempäähän kylläkin on että kun auto mällätään saksassa tai italiassa ja sitten viron pojat ostaa ja korjaa sen.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎