Tuli hankittua kyseisen mallinen BMW Estoonian puolelta, jokunen viikko takaperin.
Auto oli suoraan sanottuna halpa, ainakin jos Suomen hintoihin vertaa. Kyseisen auton bongasin netistä ja pienten selvittelyjen jälkeen (onko varastettu jne.) päätimme kaveriporukalla käydä hakemassa kyseisen pelin Viron puolelta.
Auto on siis 2-kilpinen ja jälkeenpäin selvitettynä tuotu Italiasta Viroon 2007 (näitä EN siis ennen kauppaa tiennyt). 2-kilpisyyden tosin huomasin nopeasti, koska autossa oli selkeästi nähtävissä kaksi valmistenumeroa. Luonnollisesti tämä ostohetkellä meidän Suomalaisten silmissä epäilytti, mutta koska hinta oli sen verran halpa (ja tippui vielä), auto ei tarkistusten jälkeen ollut varastettu, myyjän asiakirjat jne. rekisteriotteet kunnossa, niin päätin ostaa auton ja ottaa suoraan sanottuna tietoisen riskin .
Kaikki meni hyvin, tiettyyn pisteeseen saakka. Auto saatiin Suomeen, ja hakemukset tulliin.
Niin, kaikki meni hyvin, kunnes tuli katsastus...
Selvennyksenä näin alkuun:
Auto rekisteriotteessa lukee seuraavasti:
Auton valmistenumero VIN-code - kohdassa: xxxxxxxxxxxx
Tätä kyseistä xxxxxxxxxxxx - koodia EI autosta löydy (siis ainakaan konepellin alta!).
MUTTA, lisähuomiot kohdassa lukee, Keree number: yyyyyyy
Ja tämä kyseinen yyyyyyy autosta löytyy, siis konepellin alta.
Tämä kyseinen Keree number on 9 numeroa pitkä numerosarja, joka on siis painettu jo aikoinaan Italiassa. Viron rekisteriin auto on siis saatu kyseisellä numerosarjalla. Kyseinen numerosarja on myös Viron ARK:n mukaan auton VIN-code, eli Suomennettuna valmistenumero ja kyseinen Keree number on Viron ARK:n mukaan Italian liikennelainsädännön sertifikaatin mukainen.
Mutta miksi tämä Vin-code tai toiselta kutsumanimeltään Keree number ei sitten Suomen katsastuskonttorin insinöörille kelvannut? No syy on kuulemma seuraava: Auton alkuperäinen valmistenumero puuttuu, joten minun pitäisi nyt selvittää, mitä autolle on tehty. Lähinnä siis, paljonko autoa on muuteltu. Lähinnä tämä tarkoittaa Moottorin, vaihteiston ja Korin alkuperäisten "koodien" paikantamista ja niiden avulla historian selvittämistä.
Nyt ystävälliset foorumilaiset kysyisinkin teiltä, miten minun kannattaa asiassa alkaa toimia? Yritin nimittäin löytää sitä alkuperäistä "tunnistelaattaa" autosta, mutta mistään sitä ei näytä löytyvän. Ainoat koodit, mitä autoa purkamatta olen löytänyt on ovien saranoihin painetut sarjanumerot.
Eli mistä voisin näitä kyseisiä alkuperäisiä valmistenumeroita tms. todisteaineistoa alkaa selvittämään? Entä miten te lähtisitte asiaa purkamaan?
Kiitoksia vastauksista!
Auto oli suoraan sanottuna halpa, ainakin jos Suomen hintoihin vertaa. Kyseisen auton bongasin netistä ja pienten selvittelyjen jälkeen (onko varastettu jne.) päätimme kaveriporukalla käydä hakemassa kyseisen pelin Viron puolelta.
Auto on siis 2-kilpinen ja jälkeenpäin selvitettynä tuotu Italiasta Viroon 2007 (näitä EN siis ennen kauppaa tiennyt). 2-kilpisyyden tosin huomasin nopeasti, koska autossa oli selkeästi nähtävissä kaksi valmistenumeroa. Luonnollisesti tämä ostohetkellä meidän Suomalaisten silmissä epäilytti, mutta koska hinta oli sen verran halpa (ja tippui vielä), auto ei tarkistusten jälkeen ollut varastettu, myyjän asiakirjat jne. rekisteriotteet kunnossa, niin päätin ostaa auton ja ottaa suoraan sanottuna tietoisen riskin .
Kaikki meni hyvin, tiettyyn pisteeseen saakka. Auto saatiin Suomeen, ja hakemukset tulliin.
Niin, kaikki meni hyvin, kunnes tuli katsastus...
Selvennyksenä näin alkuun:
Auto rekisteriotteessa lukee seuraavasti:
Auton valmistenumero VIN-code - kohdassa: xxxxxxxxxxxx
Tätä kyseistä xxxxxxxxxxxx - koodia EI autosta löydy (siis ainakaan konepellin alta!).
MUTTA, lisähuomiot kohdassa lukee, Keree number: yyyyyyy
Ja tämä kyseinen yyyyyyy autosta löytyy, siis konepellin alta.
Tämä kyseinen Keree number on 9 numeroa pitkä numerosarja, joka on siis painettu jo aikoinaan Italiassa. Viron rekisteriin auto on siis saatu kyseisellä numerosarjalla. Kyseinen numerosarja on myös Viron ARK:n mukaan auton VIN-code, eli Suomennettuna valmistenumero ja kyseinen Keree number on Viron ARK:n mukaan Italian liikennelainsädännön sertifikaatin mukainen.
Mutta miksi tämä Vin-code tai toiselta kutsumanimeltään Keree number ei sitten Suomen katsastuskonttorin insinöörille kelvannut? No syy on kuulemma seuraava: Auton alkuperäinen valmistenumero puuttuu, joten minun pitäisi nyt selvittää, mitä autolle on tehty. Lähinnä siis, paljonko autoa on muuteltu. Lähinnä tämä tarkoittaa Moottorin, vaihteiston ja Korin alkuperäisten "koodien" paikantamista ja niiden avulla historian selvittämistä.
Nyt ystävälliset foorumilaiset kysyisinkin teiltä, miten minun kannattaa asiassa alkaa toimia? Yritin nimittäin löytää sitä alkuperäistä "tunnistelaattaa" autosta, mutta mistään sitä ei näytä löytyvän. Ainoat koodit, mitä autoa purkamatta olen löytänyt on ovien saranoihin painetut sarjanumerot.
Eli mistä voisin näitä kyseisiä alkuperäisiä valmistenumeroita tms. todisteaineistoa alkaa selvittämään? Entä miten te lähtisitte asiaa purkamaan?
Kiitoksia vastauksista!
Comment