Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 peräkelkan etummaisten puslien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hawe90
    Bimmer Rookie
    • Nov 2010
    • 85
    • Yka

    e46 peräkelkan etummaisten puslien vaihto

    Autossani bmw e46 330d touring:ssa tuntunut liikkeelle lähtiessä ravistusta voimansiirrossa ja kolinaa ajossa vaihdetta vaihtaessa. Viime vuonna toivoin katsastukseen mennessä, että takapyöräntuennasta tai muusta oleellisesta syystä löytyisi vika tälle ongelmalle. Katsastuksessahan ei havaittu mitään epäoleellista. sen jälkeen korjaamolle ja tarkistivat kardaanin "rättinivelen" joka oli hyvässä kunnossa.
    No vuosi mentiin klonksuvalla perällä ja näin pääsiäisen alla pääsin kaverin nosturille itse tutkimaan. Kaveri auton ratissa jumputti vaihde päällä kytkintä ja löytyihän se vika!

    todella selvästi huomasi kuinka peräkelkan etummaiset puslat liikkuivat koria vasten ja kolisivat.

    Minkälainen homma nuo on vaihtaa? Eikai vaan mene koko peräkelkan irtiottamiseen?

    Puslat näyttivät maksavan n.15e/kpl joten ei paha.

    Nosturi mahollisesti käytettävissä. Onnistuisiko puslan vaihdot ihan poraamalla entinen pusla rikki--> sahaa puslan kehän pois--> ja uuden laitto lankku puslan ja maan välille ja nosturilla kikkailee uuden puslan paikalleen?
    Last edited by Hawe90; 08-04-2012, 21:35.
    Nykyinen E60 530DA

    Entinen e46 330d
  • JuhLa
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 94
    • Rovaniemi

    #2
    Taitaa olla helpon keino tuo peräkelkan tiputtaminen ja kaikkien puslien uusiminen samalla. Etummaisten puslien irrottaminen paikallaan voi olla hankala homma, koska kierretanko joka tulee puslan läpi on autonpohjassa kiinni.
    e87
    e36

    Comment

    • huppu
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2010
      • 423
      • Rovaniemi

      #3
      Originally posted by JuhLa View Post
      Taitaa olla helpon keino tuo peräkelkan tiputtaminen ja kaikkien puslien uusiminen samalla. Etummaisten puslien irrottaminen paikallaan voi olla hankala homma, koska kierretanko joka tulee puslan läpi on autonpohjassa kiinni.
      Osaatko sanoa, kauanko suunnilleen menee aikaa kun vaihtaa/vaihdattaa nuo kaikki peräkelkan puslat? Onko niitä nyt se 8 kpl. Itsellä käyny operaation teettäminen huoltamolla mielessä, mutta kalliiksi taitaa tulla vaihtoon käytettävän ajan vuoksi. Ei ole käsitystä, pystyykö tuon homman hoitamaan tarvittavilla vehkeillä muutamassa tunnissa vai pitääkö varata esim. 8 tuntia (täysi työpäivä)? Osaisi varautua mahdollisiin kustannuksiin
      BMW E46 318d 10/04

      Comment

      • JuhLa
        Bimmer Rookie
        • Nov 2008
        • 94
        • Rovaniemi

        #4
        Eiköhän ammattilainen vajaassa viikossa tehe tuon homman? Minulla meni yksin tehdessä päivä osien irrottamiseen, päivä prässäilyyn ja pari päivää kasailuun. Jos on joku tila tehdä ja intoa niin kannattaa itse tehdä mahdollisimman paljon.
        e87
        e36

        Comment

        • huppu
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2010
          • 423
          • Rovaniemi

          #5
          Originally posted by JuhLa View Post
          Eiköhän ammattilainen vajaassa viikossa tehe tuon homman? Minulla meni yksin tehdessä päivä osien irrottamiseen, päivä prässäilyyn ja pari päivää kasailuun. Jos on joku tila tehdä ja intoa niin kannattaa itse tehdä mahdollisimman paljon.
          Viikon vitsailetko? onko oikeesti NIIN isotöinen....
          BMW E46 318d 10/04

          Comment

          • melkir
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 29
            • Oulu

            #6
            Originally posted by huppu View Post
            Viikon vitsailetko? onko oikeesti NIIN isotöinen....
            Taisi tulla kirotusvirhe yläpuolella eli varmaan alta päivää tarkoitettiin.
            E46 320i 05/2000 sedan man

            Comment

            • manzneri
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2007
              • 551
              • Kesälahti

              #7
              Ite tehtynä päivässä tekee jos on ennen pitänyt työkaluja kädessä (tässä oletetaan että on prässi käytössä).

              Asiansa osaava liike tekee 3-4 tunnissa.

              Comment

              • huppu
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2010
                • 423
                • Rovaniemi

                #8
                Originally posted by melkir View Post
                Taisi tulla kirotusvirhe yläpuolella eli varmaan alta päivää tarkoitettiin.
                Sitähän minäki! tuli jo semmonen fiilis, että köyhät kyykkyyn
                BMW E46 318d 10/04

                Comment

                • novoiperkele
                  Bimmer Rookie
                  • Jul 2006
                  • 109

                  #9
                  Originally posted by JuhLa View Post
                  Eiköhän ammattilainen vajaassa viikossa tehe tuon homman? Minulla meni yksin tehdessä päivä osien irrottamiseen, päivä prässäilyyn ja pari päivää kasailuun. Jos on joku tila tehdä ja intoa niin kannattaa itse tehdä mahdollisimman paljon.
                  Nuo pystyy vaihtamaan paikallaan, kun on käytössä sopiva "erikoistyökalu".

                  Moni pemareita tekevä nyrkkipaja on kynästellyt moisia putkenpätkästä DIY ja homma onnistuu paikallansa. Jos moisen saisi esim. lainaan, tai askartelee itse niin homma helpottuu kummasti.

                  Takaisinlaitossa pitää hahmotella päissään missä asennossa osat ovat normiasennossa, ettei rapsahtele hajalle.

                  Comment

                  • Supa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Oct 2005
                    • 7597
                    • Järvenpää

                    #10
                    Yhessä lauantai iltapäivässä kyllä vaihtaa e46 takakelkan puslat kunhan ei yritä ährätä väkisin vaan ottaa apurungon suosiolla alaspäin kunnolla niin että päälle saa sopivan holkin.
                    Yleensäkkin kumipuslien pois otossa auttaa kun vedättää puslaa ja lämmittää kuumailmapuhaltimella metallia minkä läpi se menee. Kumista irtoaa nestettä joka liukastaa ja tippuu melkeempä itsestään irti.
                    Ite oon aina vaihtanut perän tuennan puslat samalla kun se takimmainen on aina hajalla kuitenkin, joten tällöin perä eka irti niin helpottaa hommaa.
                    - E90 320i LCI M-sport -09
                    - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                    Comment

                    • Tommy T
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2004
                      • 268

                      #11
                      Onkos tietoa, mitkä puslat käyvät M3-mallisina 330xi touringin takapäähän? Tarkoitus oli vaihtaa kaikki puslat kerralla, tämä varmaan kannattaa jo reilu 200t ajettuun.
                      ix---xi

                      Comment

                      • Orvix
                        BTCF Member
                        • Sep 2008
                        • 140
                        • Akaa

                        #12
                        Ite samaa remppaa puuhaillessani puristin uudet puslat paikoilleen reikäporanterien ja kierretankojen avulla. Ei tarvinnut lähteä romiksia tonkimaan, vaan osat sai paikallisesta honkkaristo viikonloppuna ja olivat valmiit käyttöön ilman jatkojalostamista. Terien kokoa en muista, mutta kaksi niitä tarvittiin. Toinen sellainen, jonka sisään pusla oli juuri sopiva ja toinen, joka oli himpun verran kelkan puslareikää isompi.

                        Kierretanko sellainen, että mahtuu reikäporien kiinnitysreikien läpi ja vielä reilunkokoiset aluslevyt, niin puslien asennus oli oikeastaan koko rempan helpoin homma.
                        E91 325d -10 M-Sport

                        Comment

                        • Hawe90
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2010
                          • 85
                          • Yka

                          #13
                          Puslat ois nyt vaihdettu. Koko peräkelkan isojen puslien vaihto (4kpl) +osat tuli maksamaan korjaamolla n.380e

                          Työaikaa oli kulunut 4.5h.
                          Nykyinen E60 530DA

                          Entinen e46 330d

                          Comment

                          • huppu
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2010
                            • 423
                            • Rovaniemi

                            #14
                            Originally posted by Hawe90 View Post
                            Puslat ois nyt vaihdettu. Koko peräkelkan isojen puslien vaihto (4kpl) +osat tuli maksamaan korjaamolla n.380e

                            Työaikaa oli kulunut 4.5h.
                            Kuulostaa ihan kohtuulliselta. Tarkoitatko esim. seuraavan linkin takaa osia nrot. 4, 17, 2 ja 19? entä nro 7? tuota tuppaavat kuulemma vaihtamaan joka aiheuttaa tumpsahtelua.

                            BMW E46 318d 10/04

                            Comment

                            • melkir
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2006
                              • 29
                              • Oulu

                              #15
                              Originally posted by huppu View Post
                              Kuulostaa ihan kohtuulliselta. Tarkoitatko esim. seuraavan linkin takaa osia nrot. 4, 17, 2 ja 19? entä nro 7? tuota tuppaavat kuulemma vaihtamaan joka aiheuttaa tumpsahtelua.

                              http://bmwfans.info/parts/catalog/E4..._axle_carrier/
                              Samalla kun tuon purkaa niin 9 kannattaa vaihtaa kanssa.
                              E46 320i 05/2000 sedan man

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎