Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 316ti nokkaketjun kiristimen vaihto??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JuhaK
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 221
    • Etelä-Suomi

    E46 316ti nokkaketjun kiristimen vaihto??

    mulla olis tollanen vm.-03 N42 1.8 valvetronicilla oleva Compacti tossa pihassa ja sen kanssa on nyt taisteltu hetken aikaa...

    auto pätkii ja nykii, lähtee erittäin huonosti käyntiin varsinkin kylmänä, röpeltää ja kurnuttaa, on erittäin laiska ja siitä johtuen vie tietysti kauhean paljon kakkua

    oon vaihtanu tulpat, puolia, molemmat nokka-akselin tunnistimet ja silti vieläkin antaa vikakoodien nollauksen jälkeen uuden vian

    "2781 Nokka-akselin asentoanturi- imupuolen akseli, epälooginen signaali"

    olisko tää sellanen vika joka vois johtua tuosta liian löysästä nokkaketjun kiristäjästä, lueskelin tossa että on koneen yks tyyppivika? mitenkähän sen vaihto onnistuu?
    850--voimaa kuin Veturissa
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Ettei ois jako hypänny, niin noissa tuppaa käymään kun ketju venyy ja kiristysvara loppuu. Onneksi ei riko mitään.

    Tarkistamisen arvoista ainakin.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • Convertible
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 2638
      • Turku

      #3
      Originally posted by JuhaK View Post
      mulla olis tollanen vm.-03 N42 1.8 valvetronicilla oleva Compacti tossa pihassa ja sen kanssa on nyt taisteltu hetken aikaa...

      auto pätkii ja nykii, lähtee erittäin huonosti käyntiin varsinkin kylmänä, röpeltää ja kurnuttaa, on erittäin laiska ja siitä johtuen vie tietysti kauhean paljon kakkua

      oon vaihtanu tulpat, puolia, molemmat nokka-akselin tunnistimet ja silti vieläkin antaa vikakoodien nollauksen jälkeen uuden vian

      "2781 Nokka-akselin asentoanturi- imupuolen akseli, epälooginen signaali"

      olisko tää sellanen vika joka vois johtua tuosta liian löysästä nokkaketjun kiristäjästä, lueskelin tossa että on koneen yks tyyppivika? mitenkähän sen vaihto onnistuu?
      99% varmuudella noista oireista voisi päätellä, että ketjunkiristin vanhaa mallia. Kyllä se paikkoja rikkoo, kun hyppää pois.

      Nim. kaksi vaihdettu.
      F25 X3 35d
      E87 118i
      E46 330ti
      E46 M3
      E30 M3
      E30 M3 Convertible
      Z3 Roadster

      Comment

      • hw74
        Bimmer Rookie
        • Apr 2012
        • 49
        • Finland

        #4
        Originally posted by JuhaK View Post
        olisko tää sellanen vika joka vois johtua tuosta liian löysästä nokkaketjun kiristäjästä, lueskelin tossa että on koneen yks tyyppivika? mitenkähän sen vaihto onnistuu?
        Kiristimen vaihto ei ole vaikeaa. Kiristimeen pääsee käsiksi, kunhan irrottaa moottorin edessä olevan BMW:n logolla varustetun muovin.

        Tuossa näkyy vanhan ja uuden kiristimet ero (uusi vasemmalla). Uuden tunnistaa ilman irrotusta.

        Tietenkään pelkkä kiristimen vaihto ei korjaa jo pieleen mennyttä jakoa. Jakopään ajoituksen tarkastamiseen/korjaamiseen tarvitaan kalliit erikoistyökalut.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Originally posted by hw74 View Post
          Jakopään ajoituksen tarkastamiseen/korjaamiseen tarvitaan kalliit erikoistyökalut.
          No ei ne nyt niin kalliita ole, paljon kaliimpiakin olemassa

          EDIT: Näin oli eräässä 1srj:ssa samalla koneella:

          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • JuhaK
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2004
            • 221
            • Etelä-Suomi

            #6
            no nyt on kiristin vaihdettu uuteen... en oo ehtinyt juurikaan vielä paljon ajella mutta ainakin lähtee laakista käyntiin ilman sitä rökeltämistä ja jumputusta...saas nähä päästiinkö näin vähällä tällä kertaa vaiko ei... yleensä se tuuri on ollut että Helpolla ei mistään hommasta selviä

            täytynee vielä käydä nollaamassa noi vikakoodit pois ja sitten ottaa ahterituntumaa pelaako vehje vaiko ei...
            850--voimaa kuin Veturissa

            Comment

            • JuhaK
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2004
              • 221
              • Etelä-Suomi

              #7
              Originally posted by Cell View Post
              Ettei ois jako hypänny, niin noissa tuppaa käymään kun ketju venyy ja kiristysvara loppuu. Onneksi ei riko mitään.

              Tarkistamisen arvoista ainakin.
              mites muuten jos toi jako hyppää niin vieläkö kuitenki auto joissain tilanteissa sitten pelaa suht OK ja käy tyhjkäkäyntiä nätisti ja sillä pystyy ajaan suht normaalisti ainoastaan et kone on laiska... meinaa niin mulla ainakin oli kun vaan sai koneen käyntiin niin ajaminen oli "suht" normaalia...
              850--voimaa kuin Veturissa

              Comment

              • Convertible
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2003
                • 2638
                • Turku

                #8
                Originally posted by JuhaK View Post
                mites muuten jos toi jako hyppää niin vieläkö kuitenki auto joissain tilanteissa sitten pelaa suht OK ja käy tyhjkäkäyntiä nätisti ja sillä pystyy ajaan suht normaalisti ainoastaan et kone on laiska... meinaa niin mulla ainakin oli kun vaan sai koneen käyntiin niin ajaminen oli "suht" normaalia...
                Mulla toimi molemmat normalisti, kunnes E46ssa ketju hyppäsi pois ja E87ssa alkoi moottorin vikavalo palaa, molemmissa piti vaihtaa koko se muovihärpäke, ketju ja kiristimiä. Maksoi molemmilla kerroilla 1k. Jos käy ajoissa hoitamassa, selviää varmaan satasella.
                F25 X3 35d
                E87 118i
                E46 330ti
                E46 M3
                E30 M3
                E30 M3 Convertible
                Z3 Roadster

                Comment

                • Cell
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 7037
                  • Uusikaupunki

                  #9
                  Originally posted by Convertible View Post
                  Mulla toimi molemmat normalisti, kunnes E46ssa ketju hyppäsi pois ja E87ssa alkoi moottorin vikavalo palaa, molemmissa piti vaihtaa koko se muovihärpäke, ketju ja kiristimiä. Maksoi molemmilla kerroilla 1k. Jos käy ajoissa hoitamassa, selviää varmaan satasella.
                  Ei tartte vaihtaa, mutta yleensä vaihdetaan, normaalitapauksessa tuo hyppääminen ei siis riko mitään kuten ei sinullakaan. Kiristimen vaihto juuri ennen hyppäämistä on ihan sama kuin hyppäämisen jälkeenkin, jälkeen on vain jako korjattava. Pelkkää kiristintä vaan ei kannata vaihtaa, ketju on jo melkoisen pitkä siinä vaiheessa kun loppuu kiristysvarat.
                  325i -08
                  i3 REx -17
                  M5 -98 Imolarot
                  535i -90 N/A project (maatumassa)

                  Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                  Comment

                  • Convertible
                    Bimmer Enthusiast
                    • Nov 2003
                    • 2638
                    • Turku

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Ei tartte vaihtaa, mutta yleensä vaihdetaan, normaalitapauksessa tuo hyppääminen ei siis riko mitään kuten ei sinullakaan. Kiristimen vaihto juuri ennen hyppäämistä on ihan sama kuin hyppäämisen jälkeenkin, jälkeen on vain jako korjattava. Pelkkää kiristintä vaan ei kannata vaihtaa, ketju on jo melkoisen pitkä siinä vaiheessa kun loppuu kiristysvarat.
                    No, juu mutta sen löysän ketjun vuoksi oli molemmissa mennyt se iso muovinen härpäke rikki, eli ne oli pakko vaihtaa.
                    F25 X3 35d
                    E87 118i
                    E46 330ti
                    E46 M3
                    E30 M3
                    E30 M3 Convertible
                    Z3 Roadster

                    Comment

                    • Cell
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2004
                      • 7037
                      • Uusikaupunki

                      #11
                      Auts, onneksi ei hypännyt liian montaa pykälää tuossa kohtaa
                      325i -08
                      i3 REx -17
                      M5 -98 Imolarot
                      535i -90 N/A project (maatumassa)

                      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                      Comment

                      • bmwenthusiast
                        Bimmer Rookie
                        • Oct 2011
                        • 84
                        • Helsinki

                        #12
                        Täälläpäin samaa vikaa. Taitaa olla jako hyvännyt pykälän. Melko tyypillinen vika lienee näissä e46-sarjalaisissa.
                        Last edited by bmwenthusiast; 26-09-2012, 13:58. Reason: ratkaisu

                        Comment

                        • JuhaK
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2004
                          • 221
                          • Etelä-Suomi

                          #13
                          onko kellään tietoa mitä maksoi tuo jaon tarkistaminen ja uudet hilut jakopäähän?
                          850--voimaa kuin Veturissa

                          Comment

                          • raattori
                            Newbiemmer
                            • Sep 2008
                            • 18

                            #14
                            Samaa kyselisin täältä, mutta e87. Arvioivat n. 2000€ koko hommalle. Auto siis ajokunnossa, mutta huollossa sanoivat ketjun rallattavan ja se pitäisi arvioida mitä tehdään.
                            Mites näissä onko maahantuoja tullut vastaan jos ei ole vielä jaot pomppinu?

                            Comment

                            • niilo
                              Newbiemmer
                              • Oct 2012
                              • 12
                              • Salo

                              #15
                              Mulla maksoi hiukan yli 600e uudet ketjunkiristimet ja jaon tarkistus töineen merkkiliikkeessä, hintaan sisältyy tosin etujarruletkujen vaihto myös.
                              E46 ja N42B20 kone.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎