Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 ajonestosirut

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MazterI
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 312
    • Jyväskylä

    E46 ajonestosirut

    Moro,

    aloitetaas nyt uusi topikki aiheesta. Jotain haullakin löytyi, mutta jos hiukan yleisemmällä tasolla pientä päivitystä.

    Rouvalla oli käynyt eilen kakkosauton avaimen kanssa (E46 320i -00) että avain oli käsilaukaussa auennut liitoksestaan. Sisukseta tuli pihalle piirikortti + se piipala mikä on ilmeisesti ajoneston siru? Ansiokkaasti oli pistetty avain kasaan, mutta se siru oli mennyt hukkaan. Kakellla aukesi hienosti ovet sun muut, mutta yllättäen ei autoa käyntiin saanut.

    Kaivelin sitten vara-avaimen (ilman kaukosäätöä) ja nappasin sen auki ja otin sieltä tuon kyseisen sirun. Kokeilin sirun laittamisen jälkeen startata autoa, mutta sama vika? Eli ovet aukeilee ok, mutta auto ei starttaa. Olen joskus aiemminkin tehnyt vastaavan kun hukkasin kaukosäätöavaimen, ja muistaakseni silloin homma alkoi vain tuon sirun siirrolla toimia. Mutta sitten pari kysäriä:

    1) Eihän avaimen ohjelmointia lukossa pitäisi nyt tarvita? Eikös se muutenkin liity vain keskuslukkoon?

    2) Onkos kellään mitään kokemusta esim. tästä http://www.autonavain.fi/? Mainostavat että onnistuu ajonestoavainten teko melkeen kaikkiin merkkeihin, miten lie BMW?

    3) Ohessa on kuva tuosta aukinaisesta avaimesta, eikös tuon sirun kuulu vain hengata tuolla sisällä omassa kolossaan kuten kuvassa? Eli sehän ei ole sähköisesti missään kontaktissa tohon piirikorttiin?

    Kiitos jo etukäteen vastauksista.

    t.Pekka
    Attached Files
  • Kiwes
    BTCF Member
    • Nov 2010
    • 707
    • JKL

    #2
    Originally posted by MazterI View Post
    Moro,

    aloitetaas nyt uusi topikki aiheesta. Jotain haullakin löytyi, mutta jos hiukan yleisemmällä tasolla pientä päivitystä.

    Rouvalla oli käynyt eilen kakkosauton avaimen kanssa (E46 320i -00) että avain oli käsilaukaussa auennut liitoksestaan. Sisukseta tuli pihalle piirikortti + se piipala mikä on ilmeisesti ajoneston siru? Ansiokkaasti oli pistetty avain kasaan, mutta se siru oli mennyt hukkaan. Kakellla aukesi hienosti ovet sun muut, mutta yllättäen ei autoa käyntiin saanut.

    Kaivelin sitten vara-avaimen (ilman kaukosäätöä) ja nappasin sen auki ja otin sieltä tuon kyseisen sirun. Kokeilin sirun laittamisen jälkeen startata autoa, mutta sama vika? Eli ovet aukeilee ok, mutta auto ei starttaa. Olen joskus aiemminkin tehnyt vastaavan kun hukkasin kaukosäätöavaimen, ja muistaakseni silloin homma alkoi vain tuon sirun siirrolla toimia. Mutta sitten pari kysäriä:

    1) Eihän avaimen ohjelmointia lukossa pitäisi nyt tarvita? Eikös se muutenkin liity vain keskuslukkoon?

    2) Onkos kellään mitään kokemusta esim. tästä http://www.autonavain.fi/? Mainostavat että onnistuu ajonestoavainten teko melkeen kaikkiin merkkeihin, miten lie BMW?

    3) Ohessa on kuva tuosta aukinaisesta avaimesta, eikös tuon sirun kuulu vain hengata tuolla sisällä omassa kolossaan kuten kuvassa? Eli sehän ei ole sähköisesti missään kontaktissa tohon piirikorttiin?

    Kiitos jo etukäteen vastauksista.

    t.Pekka

    Iitse ongelmaan en osaa kyllä sanoa yhtään mitään varmaksi, mutta olisiko ajonesto suuttunut kun yrittäny startata "väärällä" avaimella --> Koodit lukuun??

    1) Ohjelmointi on vain keskuslukitukseen, ei mitään tekemistä ajoneston kanssa.

    2) Ei onnistu tuossakaan puljussa BMW avainten teko (siis ainakaan näiden uudempien) marmorille tai saksaan tilausta

    3) Ei vaadi kontaktia korttiin tuo siru.
    Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
    INPA, BMW Scanner 1.4.0

    Nykynen:E39 530dA tourinki -02
    EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

    Comment

    • BreeZi
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2004
      • 2371
      • Jyväskylä

      #3
      Ajonesto on saattanut hylätä avaimen. Pistäppäs paikkakuntaa esiin, niin saattaisi löytyä sellainen kaveri joka pystyy katsomaan listan hyväksytyistä/hylätyistä avaimista. En ole koskaan kuullut että bemariin saisi ajoneston avaimia muualta kuin BMW:ltä.

      Asiasta/avaimista voisit kysäistä nimim. Dunky
      - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
      - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
      - E- ja F- sarjan avaimet.
      - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
      - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
      .

      Finmodi oy
      050-3063926
      [email protected]

      Comment

      • jommppa
        BTCF Member
        • Jul 2012
        • 62
        • Ylivieska

        #4
        vaihtelin oman e36 avaimeen näppäimet ja sieltä pomppasi tuossa kuvassakin näkyvä muovin kappale pöydälle.. tuommonen muutaman millin pitkä ja 2-3m leveä muovinen.. luulin että se on jotain täytettä vain siellä avaimen sisässä, kunnes lähin sitte starttaamaan autoa ja ei lähtenytkään käyntiin.. ei edes startti pyörähtänyt. rupesin sitte epäilemään sitä pientä muovinpalasta.

        hain sen kikkareen ja laitoin sen virtalukon lähelle ja käänsin avaimesta, eikä vieläkään lähtenyt käyntiin.

        ratkaisuna koko touhuun sitte löytyi seuraava: navat irti akusta ja annoin olla hetken virrattomana jo toivoin että jospa sen jälkeen lähtisi käyntiin. kengät paikolleen ja siru toiseen käteen virtalukon lähelle ja pyöräytin avaimesta. lähti käyntiin. ei muutako avain taas osiksi ja muovinkappale sinne johonki väliin. nyt toimii niinku ennenkin.
        G20 330e xDrive M-Sport '21 Sunset Orange
        -----------------------
        ex:
        F31 330dA M-Sport '14 Alpinweiss
        E90 330dA '06 Titansilber
        E36 328i '96 Calypsorot

        Comment

        • reddewil
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2003
          • 3015
          • West Coast

          #5
          Joo laita se ruskee ukko sieltä pöydältä takas sinne avaimen sisälle niin alkaa toimia!
          (sorry, oli ihan pako =) )
          ...

          Comment

          • Kiwes
            BTCF Member
            • Nov 2010
            • 707
            • JKL

            #6
            Originally posted by BreeZi View Post
            Ajonesto on saattanut hylätä avaimen. Pistäppäs paikkakuntaa esiin, niin saattaisi löytyä sellainen kaveri joka pystyy katsomaan listan hyväksytyistä/hylätyistä avaimista. En ole koskaan kuullut että bemariin saisi ajoneston avaimia muualta kuin BMW:ltä.

            Asiasta/avaimista voisit kysäistä nimim. Dunky
            BMW:ltä kai nuokin tulee, mutta ei niitäkään kannata suomesta ostaa

            Originally posted by Bmw Master View Post
            Aijai, Saksasta 115e kaukosäätö salmiakki avain.
            Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
            INPA, BMW Scanner 1.4.0

            Nykynen:E39 530dA tourinki -02
            EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

            Comment

            • MazterI
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2004
              • 312
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by reddewil View Post
              Joo laita se ruskee ukko sieltä pöydältä takas sinne avaimen sisälle niin alkaa toimia!
              (sorry, oli ihan pako =) )
              Siis vaikka kuinka tungin Chewbaccaa takaisin tuonne koteloon niin ei se vaan auta

              No, mutta asiaan. Saattaapi tosiaan hyvinkin olla että on tykännyt kyttyrää tuosta starttikokeilusta ilman sirua. Toisella avaimella oli tosiaan hienosti nyt lähtenyt käyntiin.

              Pitää lukaista masiinasta vikakoodit kun pääsen kotiin ja katsoa mitä sieltä löytyy. Paikkakunta on tosiaan Jyväskylä. Mutta jos nuo INPA:lla pitäisi vikakoodeista tai muista syövereistä löytyä nuo avainlistat niin täytyypä penkaista itsekin. Vinkkejä ja suuntimoita saa toki antaa...

              Comment

              • Kiwes
                BTCF Member
                • Nov 2010
                • 707
                • JKL

                #8
                Originally posted by MazterI View Post
                Siis vaikka kuinka tungin Chewbaccaa takaisin tuonne koteloon niin ei se vaan auta

                No, mutta asiaan. Saattaapi tosiaan hyvinkin olla että on tykännyt kyttyrää tuosta starttikokeilusta ilman sirua. Toisella avaimella oli tosiaan hienosti nyt lähtenyt käyntiin.

                Pitää lukaista masiinasta vikakoodit kun pääsen kotiin ja katsoa mitä sieltä löytyy. Paikkakunta on tosiaan Jyväskylä. Mutta jos nuo INPA:lla pitäisi vikakoodeista tai muista syövereistä löytyä nuo avainlistat niin täytyypä penkaista itsekin. Vinkkejä ja suuntimoita saa toki antaa...
                Sata varmaks en osaa sanoo että löytyykö INPAlla, BreeZi varmaankin tietää?

                BMW-Scannerilla saa ainakin esille listan
                Vikakoodien luku ja nollaus, myös pienet koodaukset onnistuu.
                INPA, BMW Scanner 1.4.0

                Nykynen:E39 530dA tourinki -02
                EX: 316i e46 -02 Touring, 520i e39 -99 + 7 vieraan tallin kikotinta

                Comment

                • Dunky
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 4929
                  • Kotka

                  #9
                  EWS antaa vikakoodia jos yritetty hylätyllä availella startata
                  Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                  Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                  Comment

                  • WSE1
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 3242
                    • Suomusjärvi

                    #10
                    Originally posted by BreeZi View Post
                    En ole koskaan kuullut että bemariin saisi ajoneston avaimia muualta kuin BMW:ltä.
                    Minulla on irtosiruja (ohjelmoimattomia), niitä voi ohjelmoida hitag 2 ohjelmointilaitteella, itsellänikin on sellainen mutta varsin huonosti ja epäluotettavasti toimiva kiinanversio. Joillakin avainsuutareille tarkoitetuilla laitteilla voi myös monistaa bmw:n sirun. Monistettu siru näkyy ajonestolle samalla tavalla kuin alkuperäinenkin eli sitten esimerkiksi inpalla katsottuna sekä alkuperäinen että monistettu avain omaavat saman avain id:n.

                    Comment

                    • MazterI
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2004
                      • 312
                      • Jyväskylä

                      #11
                      No niin. Nyt on vikakoodeja luettu. EWS:ssä oli yksi ainoa eikä edes taida liittyä tähän:

                      128 Interface DME - EWS. Sitä oli tullut 4 kertaa. Nollailin pois.

                      Lueskelin sitten EWS:ssä avaindataa toimivalla ja ei toimivalla avaimella, jossa kuitenkin on siru.

                      Eli kun siellä menee kohtaan Read Internal stage on aino ero että ei-toimivalla avaimella kohta "DME switched free" jää statukselle "No" kun taas toimivalla se on asennossa "Yes". Mutta ei toimivallakin status sanoo sending, eli siru kuitenkin lähettää? Lisäksi kaikki 4 avainta on aktiivisa tuon mukaan, eli mikään ei ole disabloitunut...

                      Mitäs sitten tehtäisiin?

                      Comment

                      • MazterI
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2004
                        • 312
                        • Jyväskylä

                        #12
                        Originally posted by MazterI View Post
                        Mitäs sitten tehtäisiin?
                        Jaha, haulla löytyi samanlaisia vikakoodeja jostai oli selvitty seuraavasti "inpalla resetoimalla moottorinohjauksen puolelta EWS-DME synkronointi niin lähti käyntiin". Täytyypä lähteä kaivamaan tuommoista optiota. Onneksi etes tallissa on melko lämmin

                        Ja tällähän se muuten tuli kuntoon. Loogisesti vaan piti olla se toimiva avain virtalukossa resetoitaessa tuo synkki. Silloin se meni läpi ja sen jälkeen alkoi myös toinen ajonesto pelitellä oikein.
                        Last edited by MazterI; 02-03-2013, 08:43. Reason: Ratkaisu päivitetty.

                        Comment

                        • MazterI
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 312
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Menee vähän yksinpuheluksi, mutta ongelma palasi. Eli kuten aiemmin raportoin niin sain tuolla INPAlla avaimet toimimaan hienosti. Homma kuitenkin hyytyi, eli yksilö johon olen sirun vaihtanut (ja auton välillä jo startannut), lakkasi toimimasta.

                          Virheeksi tulee kivasti "09 Manipulation protection EWS". Ajatuksia miten tästä pääsee eroon?

                          Prosessi jolla tuunatun avaimen sai toimiaan oli siis se että "alkuperäisellä" avaimella ignition asentoon, INPA käyntiin, moottorivalinta ja EWS - DME synkronoinnin reset. Backillä pois, virrat pois ja uusi avain tupaan. Tällöin auto lähtee käyntiin ilman erroreita. Kuitenkin kun auton sammuttaa ja käyttää esim. toista avainta välillä (joka myös toimii) lakkaa eka toimimasta. Pitääkö näitä jotenkin storettaa välillä?

                          Jos koittaa tehdä suoraan tuota resettiä tällä manipuloidulla avaimella, tulee "ECU_REJECTED" -herjaa.

                          Eli INPA tietäjiltä jeesiä kiitos.

                          Comment

                          • Cell
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2004
                            • 7037
                            • Uusikaupunki

                            #14
                            Kun olet käynnistänyt auton toimivalla avaimella (tai virrat päälle) niin sen jälkeen ajonesto ei mene heti päälle kun nappaat avaimen pois. Siinä on joku minuutin tms väli jolloin sen voi käynnistää ilman siruakin.

                            Eiköhän se yksi siru ole ns. sökö.
                            325i -08
                            i3 REx -17
                            M5 -98 Imolarot
                            535i -90 N/A project (maatumassa)

                            Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                            Comment

                            • MazterI
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2004
                              • 312
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Originally posted by Cell View Post
                              Eiköhän se yksi siru ole ns. sökö.
                              Hiukan ihmettää että siru olisi sökö, koska INPAlla luettaessa sitä avaimen tilaa tulee kuitenkin tieto "sending" eli avain / siru kyllä lähettää jotain... Ikäänkuin tuo INPAlla tehtäv ajonestosynkan resetti ei vaan menisi läpi.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎