Auto mallia 9/00 ja ajettu 363tkm. Huoltokirjassa leimat uudesta saakka ja kerran vuodessa käytän merkkiliikkeessä ohjelmanmukaisessa huollossa. Ohjelman ulkopuoliset remontit teen itse, mutta liike saa pitää huolta siitä että nesteet ym. ovat speksien mukaiset ja kertoo jos vikakoodeja on ilmestynyt. Ei olla tielle jääty eikä hylsyjä ole leimasetä jaellut.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Huollatatko yli 10v vanhaa autoa huolto-ohjelman mukaisesti?
Collapse
X
-
Originally posted by Rhodry View PostÖljyt vaihtuu omaan autoon vähintään 2 krt vuodessa, luultavasti näillä ajoilla useammin. Kohta pitäis taas olla vaihtamassa, 2kk sitten vaihdettu edellisen kerran.
Tulpat vaihdan kerran tai kaks vuodessa. Ilmansuodatin varmaan sen kerran vuoteen.
Muuten sitten en varsinaisesti mitään huolto-ohjelmia noudata, kävin tuon auton läpi sen jälkeen kun sen ostin, löytyneet viat korjaan ajan ja budjetin salliessa, ja jos jotain uutta ilmenee niin auto nosturille ja tutkimaan.
Ja tän nykyisen huoltokirjassa on tasan 3 leimaa, kaikki Saksasta vuosilta -92-95.
En näe mitään järkeä oli uus tai vanha huoltaa näin ellet aja vuodessa 50tkm ja paljon pölyisiä teitä.
Jos kone kunnossa, nykyiset tulpat kestää +50tkm järestään. Öljyjen vaihto alle 10tkm on vain turhaa työtä. Ilmansuodattimet ei varsinkaan vapareissa likaannu/tukkeennu jos ajellaan kovapintaisilla teillä. Sen kerran vuodessa tai pri kun sinne kurkkaa, huomaa ettei väri suodattimessa juurikaan muutu.
Eli ihan selkeät syyt on nykyisten autojen pidentyneille huoltoväleille ja tiestö on sellaista ettei sieltä enää pölypaskaa lennä jatkuvalla syötöllä mikä vois tukkia ilmansuodattimet/pääsät koneen sisään kuluttamaan konetta/likaamaan öljyjä.
Autoja, varsinkin vanhoja voi huoltaa järkeä käyttäen, joko ylihuoltaa tai paikoitellen alihuoltaa. Ylihuoltamisesta ei yleensä ole muuta hyötyä kuin kukkaro tyhjenee nopeemmin:think
Kuluvat osat on vanhoissa/paljon ajetuissa se mille ei voi mitään. Jos startti tai laturi hajoaa, ei huoltohistorialla/tieheydellä oikeastaan mitään vaikutusta.Last edited by ritariässä; 17-03-2013, 17:01.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostTulee huollettua säännöllisesti, öljyt 10-15 tkm välein, samoin kaikki suodattimet ja muut nesteet hyvien tapojen mukaisesti. Ennakoivia korjauksia tulee myös tehtyä, jotta ei tartte maksaa korjaamolle isoja summia yllättävistä rempoista, esim. vesipumppu. Itse vaihtamalla säästää paljon ja voi rauhassa valita hyvälaatuiset osat.
Originally posted by ritariässä View PostEn näe mitään järkeä oli uus tai vanha huoltaa näin ellet aja vuodessa 50tkm ja paljon pölyisiä teitä.
Jos kone kunnossa, nykyiset tulpat kestää +50tkm järestään. Öljyjen vaihto alle 10tkm on vain turhaa työtä. Ilmansuodattimet ei varsinkaan vapareissa likaannu/tukkeennu jos ajellaan kovapintaisilla teillä. Sen kerran vuodessa tai pri kun sinne kurkkaa, huomaa ettei väri suodattimessa juurikaan muutu.
Eli ihan selkeät syyt on nykyisten autojen pidentyneille huoltoväleille ja tiestö on sellaista ettei sieltä enää pölypaskaa lennä jatkuvalla syötöllä mikä vois tukkia ilmansuodattimet/pääsät koneen sisään kuluttamaan konetta/likaamaan öljyjä.
Autoja, varsinkin vanhoja voi huoltaa järkeä käyttäen, joko ylihuoltaa tai paikoitellen alihuoltaa. Ylihuoltamisesta ei yleensä ole muuta hyötyä kuin kukkaro tyhjenee nopeemmin:think
Kuluvat osat on vanhoissa/paljon ajetuissa se mille ei voi mitään. Jos startti tai laturi hajoaa, ei huoltohistorialla/tieheydellä oikeastaan mitään vaikutusta.
Kuluvien osien kulumiseenhan ei tietenkään voi vaikuttaa, mutta niitäkin voi vähän yrittää pitää silmällä, milloin vaihto alkaa olemaan lähellä ja vaihtaa ennakkoon.
Comment
-
-
eipä sitä oikeen tuu niin tarkasti tehtyä..
mut yleensä aina ku tulee käytettyä nosturilla niin samalla katon kaikki väljykset ja muutenkin pohjan kunnon
mut ompahan kumminki tullu kesän jälkeen ku hommasin tuon e39:in niin vaihdettua jarrunesteet, ilmansuodatin, raikkari, öljyt, pa suodatin,
eikös se tuohon mee jo aikalaille perus pikkuhuoltoNissan Stagea NM35 -01
2auto (siisti sivikki -00 jenkki malli.
harrastepohjalta E21 316
Comment
-
-
Originally posted by ritariässä View PostEn näe mitään järkeä oli uus tai vanha huoltaa näin ellet aja vuodessa 50tkm ja paljon pölyisiä teitä.Originally posted by sonikk View PostNo kyllä se on ylihuoltamista jos esim. E34:een vaihtaa useamman kerran vuodessa öljyt ja tulpat.
Tosiaan nyt tuo ollut sen vähän vajaa 2kk, ja öljyt vaihdoin siihen sen jälkeen kun sen ostin, ja n. 1000 km päästä pitäis taas vaihtaa jos tuon 10t kilometrin mukaan mennään.BMW E34 525i Touring -91, BMW E91 335d -06
Exät: E46 325i -00, E34 525i -91 Luuska 2.0, E39 523i -99, E34 520i -93, E38 725tds -96, E34 535i -89 "Luuska", E36 325i -92,
E46 320d -04, E46 320d -02, E38 740iA -94, E30 316i -89, E34 520i -92, E36 325i -92, E36 320i -93, E30 316 1.8 -88, E30 316i -90
Comment
-
-
Kyllähän noita on tullut huollettua merkkiliikkeessä huolto-ohjelman mukaisesti ja itte tehnyt sitten ylimääräiset jobit, kuten jarruromujen, nivelien, kumiletkujen, termostaatin ym. vaihtoa. Kuitit talteen osista.
Se, että vaihteleeko öljyjä 20tkm tai 10tkm välein niin aika sama, mutta käytöstähän tuo riippuu ja kuinka paljon sitä konetta laulattaa. Ollut itellä periaatteena, että talven jälkeen vaihtelen uudet liemet sisään.
Semmoinenki lisäpointti huollattamisessa on esim. kaskovakuutuksista, että auto on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja suostuvat maksamaan lunastustilanteessa ns. täyden hinnan.
Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut
Comment
-
-
Originally posted by M-Lead View PostSemmoinenki lisäpointti huollattamisessa on esim. kaskovakuutuksista, että auto on huollettu huolto-ohjelman mukaisesti ja suostuvat maksamaan lunastustilanteessa ns. täyden hinnan.
Toisaalta kun ajattelen asioita omalta kantiltani, niin ikinä en ottaisi kaskoa alle 10 t€ autoon, ellei auto sitten majaile esim. kadun varressa, jolloin ilkivallan tms. riski on suhteellisen suuri. Täyskaskoa en ottaisi tuossakaan tilanteessa. Jos itse onnistun jotakin töppäämään, niin siinäpähän sitten maksan.
Miksi muuten jotkut huollattavat autoansa merkkiliikkeessä tai millään muullakaan korjaamolla, jos kuitenkin tekevät puolet töistä itse? Itse en ole koskaan mitään koulutusta auton korjaamiseen hankkinut, mutta toistaiseksi ainoat työt mitä teetätän ulkopuolisella ovat korityöt, ilmastointihuollot, laatikkorempat, rengastyöt ja suuntaukset. Kaikki edellä mainitut asiat sen takia, että omat välineet kyseisten töiden tekemiseksi itse maksavat useita tuhansia euroja (tai taitotaso ei riitä) ja täten se 50€ lasku jostakin ilmastointihuollosta ei ole mitään sen rinnalla. Sen sijaan kaikki "isot huollot" teen itse.
Comment
-
-
Originally posted by Ramzez View PostTuossa on yleensä vaan se ongelma, että siinä vaiheessa kun sitä kaskon korvausta tarvitset, niin olet todennäköisesti upottanut sen erotuksen huoltoihin jo monta kertaa. Vähän sama asia kuin uusien autojen 7 vuoden takuut, jotka edellyttävät huollattamista täysin huolto-ohjelman mukaan ja et myöskään voi alkaa tekemään itse huoltoja. Siinä hyvin äkkiä maksaa todella kalliisti, että saa nauttia takuusta.
Toisaalta kun ajattelen asioita omalta kantiltani, niin ikinä en ottaisi kaskoa alle 10 t€ autoon, ellei auto sitten majaile esim. kadun varressa, jolloin ilkivallan tms. riski on suhteellisen suuri. Täyskaskoa en ottaisi tuossakaan tilanteessa. Jos itse onnistun jotakin töppäämään, niin siinäpähän sitten maksan.
Miksi muuten jotkut huollattavat autoansa merkkiliikkeessä tai millään muullakaan korjaamolla, jos kuitenkin tekevät puolet töistä itse? Itse en ole koskaan mitään koulutusta auton korjaamiseen hankkinut, mutta toistaiseksi ainoat työt mitä teetätän ulkopuolisella ovat korityöt, ilmastointihuollot, laatikkorempat, rengastyöt ja suuntaukset. Kaikki edellä mainitut asiat sen takia, että omat välineet kyseisten töiden tekemiseksi itse maksavat useita tuhansia euroja (tai taitotaso ei riitä) ja täten se 50€ lasku jostakin ilmastointihuollosta ei ole mitään sen rinnalla. Sen sijaan kaikki "isot huollot" teen itse.
Itse huollatan auton liikkeessä, koska ei ole yksinkertaisesti aikaa ja paikkaa lähiseudulla tehdä niitä huoltoja. Merkkiliike sen takia, että on työllä takuut, oikeat osat ja pitäisi olla tietotaito huoltaa jne. Korjaukset menee tapauskohtaisesti, jotkut osat tullut vaihdeltua tuossa taivasalla ja osa teetettyä liikkeessä huollon yhteydessä. Eikä sitä viitti ajella 300km päähän, että pääsee talliin laittelemaan pyörillä kulkevaa peltikasaan parin kympin palikkaa kiinni tai vaihtamaan niitä öljyjä.
Vakuutuksista, niin kasko sen takia, että ajelen pitkiä matkoja ja töihinkin ei pääse muulla kuin autolla tällä hetkellä. Saapahan ainakin sijaisauton pikimmiten käyttöön ja korvaukset siitä hinurilaskusta + kuluista määränpäähän ja takaisin.
Eriasia jos pyörisi pelkästään kotikonnuilla, auto omassa pihapiirissä ja eikä ajelisi kuin muutamia hassuja pidempiä reissuja, niin olisi yks sama onko pelkkä liikennevakuutus.Last edited by M-Lead; 23-03-2013, 20:48.
Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut
Comment
-
-
kaskoasiaan sen verran että mulla ei ole koskaan ollut minkäänlaista kaskoa, säästetty rahasumma suunnilleen kaikkien talouden autojen arvon verran..
olisin edelleen voitolla vaikka ajaisin pari autoa puuhun jos vertaa tilanteeseen että aina olisi ollut täyskasko
mikä sitten kannattaa ja mikä ei...Last edited by peto2; 23-03-2013, 20:58.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Originally posted by M-Lead View PostItse huollatan auton liikkeessä, koska ei ole yksinkertaisesti aikaa ja paikkaa lähiseudulla tehdä niitä huoltoja. Merkkiliike sen takia, että on työllä takuut, oikeat osat ja pitäisi olla tietotaito huoltaa jne. Korjaukset menee tapauskohtaisesti, jotkut osat tullut vaihdeltua tuossa taivasalla ja osa teetettyä liikkeessä huollon yhteydessä. Eikä sitä viitti ajella 300km päähän, että pääsee talliin laittelemaan pyörillä kulkevaa peltikasaan parin kympin palikkaa kiinni tai vaihtamaan niitä öljyjä.
Originally posted by M-Lead View PostVakuutuksista, niin kasko sen takia, että ajelen pitkiä matkoja ja töihinkin ei pääse muulla kuin autolla tällä hetkellä. Saapahan ainakin sijaisauton pikimmiten käyttöön ja korvaukset siitä hinurilaskusta + kuluista määränpäähän ja takaisin.
Eriasia jos pyörisi pelkästään kotikonnuilla, auto omassa pihapiirissä ja eikä ajelisi kuin muutamia hassuja pidempiä reissuja, niin olisi yks sama onko pelkkä liikennevakuutus.
Originally posted by peto2 View Postkaskoasiaan sen verran että mulla ei ole koskaan ollut minkäänlaista kaskoa, säästetty rahasumma suunnilleen kaikkien talouden autojen arvon verran..
olisin edelleen voitolla vaikka ajaisin pari autoa puuhun jos vertaa tilanteeseen että aina olisi ollut täyskasko
mikä sitten kannattaa ja mikä ei...
Comment
-
-
Suuri osa vakuutuksistahan on turhia, suuri osa ihmisistä maksaa niistä turhaan ja suuri osa olisi säästänyt huimia summia kun olisi jättänyt vakuuttamatta erinäisiä asioita. Todennäköisyydet ovat aina vakuutusyhtiön puolella.
Tommonen osakaskohan suojaa hirviltä, palolta ja varkaudelta. Noihin ei kauheasti omalla ajosuoritteella voi vaikuttaa. Vuosimaksu tommosessa taitaa olla reilun satkun, joka omilla ajosuoritteilla on joitain sentin osia / km. Ns. säästökasko, joka suojaa vanhemman menopelin omaltakin virheeltä 15ke asti, taitaa tuplata tuon maksun.
Jos nyt ajatellaan että elämäni aikana ehdin ajelemaan 50v ja tuo maksaa 300e vuodessa, niin elinkaareni aikana maksan tuota 15000 euroa, joka on yhden käytetyn menopelin hinta. Jos tuon reiliun miljoonan kilometrin matkalla kerran lipsahtaa, niin se on sitten sillä kuitattu. Toistaiseksi olen maksanut turhaan ja toivottavasti näin jatkuu loppuun asti.
Comment
-
-
Originally posted by protoni View PostSuuri osa vakuutuksistahan on turhia, suuri osa ihmisistä maksaa niistä turhaan ja suuri osa olisi säästänyt huimia summia kun olisi jättänyt vakuuttamatta erinäisiä asioita. Todennäköisyydet ovat aina vakuutusyhtiön puolella.
Tommonen osakaskohan suojaa hirviltä, palolta ja varkaudelta. Noihin ei kauheasti omalla ajosuoritteella voi vaikuttaa. Vuosimaksu tommosessa taitaa olla reilun satkun, joka omilla ajosuoritteilla on joitain sentin osia / km. Ns. säästökasko, joka suojaa vanhemman menopelin omaltakin virheeltä 15ke asti, taitaa tuplata tuon maksun.
Jos nyt ajatellaan että elämäni aikana ehdin ajelemaan 50v ja tuo maksaa 300e vuodessa, niin elinkaareni aikana maksan tuota 15000 euroa, joka on yhden käytetyn menopelin hinta. Jos tuon reiliun miljoonan kilometrin matkalla kerran lipsahtaa, niin se on sitten sillä kuitattu. Toistaiseksi olen maksanut turhaan ja toivottavasti näin jatkuu loppuun asti....mun mielestä halpa hinta siitä, että vähentää v-käyrää ja on ainakin jonkinlainen turva, jos se matka keskeytyy. Tällein paljon ajavana ainakin itse osaan arvostaa.
Ja takaisin huollattamis aiheeseen ja lähtee vähän pidemmälle viemään ajatusta, niin ei siinä minun mielestä loppupeleissä ole merkitystä missä ja miten sen tekee. Kunhan auto pysyy hyvässä kunnossa, kaikki toimii ja pitää jonkunlaista dokumenttia. Se tietty erona, että jos itse tekee huollot eikä ole ihan pelisilmää katsella ja todeta asioita, niin ainakin merkkiliikkeessä on katseltu auton kuntoa yleisestikin. Ainakin omalla kohdalla yhteistyö pelittää huollon kanssa ja pystyy jopa ihan keskustelemaankin, mitä voisi vaikkapa seuraavassa huollossa kannattaisi/olisi järkevä vaihtaa perusteltuna. ...tietty se katsastajakin kattoo vuosittain sitä autoa, mutta kuitenkin eri silmin.
Myyntitilanteessa siitä täytetystä huoltokirjasta tai paperinivaskasta huolloista ostaja pääsee aika hyvin kartalle missä huolloissa menee tällä hetkellä ja joku enemmän kartalla oleva tietää tai jos itsellä tiedossa niin kertoo mitä korjauksia/osien vaihtoa on vaikkapa tiedossa seuraavan 40tkm aikana. Toisin sanoen helpompi myydä autoa.
Jokaisella on toki tapansa ja taloustilanne sen mukainen miten pitelee autoa, mutta ei autoilu ihan persaukisten hommaa olekaan. Onneksi on monenlaista käyttöautoa, on edullisempaa ja kalliimpaa pidettävää.
Ex: E30 318iS M-Tech II, E34 525i, E28 518i Bavaria, E28 518i, E34 535i, E28 518, E30 318i, E34 535i + muut
Comment
-
Comment