Pikaisesti apua tarvittaisiin.
Autona e46 325i m54 -02 276tkm
Rempattu Vanos Beisanin tiivisteillä(eli poissuljettu vikavaihtoehto)
Vika:
-tyhjäkäynti seilaa 500-700rpm välillä
-kun kaasuun koskee, DISA:n suunnalta kuuluu voimakas suhahdus, jolloin kone hörppää ilmaa ja hieman tukehtuu ennen kierrosten nousua. Tuloksena liikkeellelähtö erittäin vaikeata, ja alavääntö kateissa
-DISA:n toiminta kummallista. Auton käynnistyessä käy edestakas kiinni palautuen välittömästi läppä auki-asentoon. Kaasuun koskiessa heti ilmahörppäyksen jälkeen läppä sulkeutuu (näkee vivusta), muttei aukea ollenkaan kierrosten noustessa 3750rpm-->. Tyhjäkäynnillä DISA:n sähköliittimen irroittaminen ei vaikuta mihinkään,koska läppä on ilmeisesti tyhjäkäynnillä kokoajan auki. Pitäisi olla kiinni, ja johdon irroituksen pitäisi ilmeisesti aukaista läppä!!?)
Tarkistettua imuputket. DISA:n läppä timmi, ei väljyyttä.
Onko DISA rikki, vai johtuuko sen kummallinen käytös jostain muusta?
En löydä muista threadeista itse etsimällä samanlaista DISA:n vajaatoimintaa.
Kiitos etukäteen !
EDIT:Irroitin koko DISA:n, läppä oli täysin timmi ja kiinnitysneula timmi. Sen puolesta ok. Sormitestin tulos ok, kun painaa läpän kiinni, peittää reijän sormella niin läppä aukeaa noin 2cm, joka tietäjien mukaan on suurinpiirtein ehjä. Välillä tosin jumittuu kun tarpeeksi ronklaa.
Tein myös omakeksimän testin, jossa otin DISA:sta pienen kannen irti, jonka takaa irroitin sen vivun ja jumitin läpän kiinni-asentoon. Tällä ei vaikutusta kierrosten seilaamiseen, eikä siihen suhinaan.
Käytännössä vika ei siis ole DISA:ssa. Suurin ongelma on se, miten kone reagoi kaasuun tyhjäkäynniltä huonosti, samalla päästäen suhinan.
Autona e46 325i m54 -02 276tkm
Rempattu Vanos Beisanin tiivisteillä(eli poissuljettu vikavaihtoehto)
Vika:
-tyhjäkäynti seilaa 500-700rpm välillä
-kun kaasuun koskee, DISA:n suunnalta kuuluu voimakas suhahdus, jolloin kone hörppää ilmaa ja hieman tukehtuu ennen kierrosten nousua. Tuloksena liikkeellelähtö erittäin vaikeata, ja alavääntö kateissa
-DISA:n toiminta kummallista. Auton käynnistyessä käy edestakas kiinni palautuen välittömästi läppä auki-asentoon. Kaasuun koskiessa heti ilmahörppäyksen jälkeen läppä sulkeutuu (näkee vivusta), muttei aukea ollenkaan kierrosten noustessa 3750rpm-->. Tyhjäkäynnillä DISA:n sähköliittimen irroittaminen ei vaikuta mihinkään,koska läppä on ilmeisesti tyhjäkäynnillä kokoajan auki. Pitäisi olla kiinni, ja johdon irroituksen pitäisi ilmeisesti aukaista läppä!!?)
Tarkistettua imuputket. DISA:n läppä timmi, ei väljyyttä.
Onko DISA rikki, vai johtuuko sen kummallinen käytös jostain muusta?
En löydä muista threadeista itse etsimällä samanlaista DISA:n vajaatoimintaa.
Kiitos etukäteen !
EDIT:Irroitin koko DISA:n, läppä oli täysin timmi ja kiinnitysneula timmi. Sen puolesta ok. Sormitestin tulos ok, kun painaa läpän kiinni, peittää reijän sormella niin läppä aukeaa noin 2cm, joka tietäjien mukaan on suurinpiirtein ehjä. Välillä tosin jumittuu kun tarpeeksi ronklaa.
Tein myös omakeksimän testin, jossa otin DISA:sta pienen kannen irti, jonka takaa irroitin sen vivun ja jumitin läpän kiinni-asentoon. Tällä ei vaikutusta kierrosten seilaamiseen, eikä siihen suhinaan.
Käytännössä vika ei siis ole DISA:ssa. Suurin ongelma on se, miten kone reagoi kaasuun tyhjäkäynniltä huonosti, samalla päästäen suhinan.
Comment