Announcement

Collapse
No announcement yet.

Imuvuoto/DISA-ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • threedigits
    Newbiemmer
    • Sep 2012
    • 18
    • suomi

    Imuvuoto/DISA-ongelma

    Pikaisesti apua tarvittaisiin.

    Autona e46 325i m54 -02 276tkm

    Rempattu Vanos Beisanin tiivisteillä(eli poissuljettu vikavaihtoehto)

    Vika:

    -tyhjäkäynti seilaa 500-700rpm välillä
    -kun kaasuun koskee, DISA:n suunnalta kuuluu voimakas suhahdus, jolloin kone hörppää ilmaa ja hieman tukehtuu ennen kierrosten nousua. Tuloksena liikkeellelähtö erittäin vaikeata, ja alavääntö kateissa
    -DISA:n toiminta kummallista. Auton käynnistyessä käy edestakas kiinni palautuen välittömästi läppä auki-asentoon. Kaasuun koskiessa heti ilmahörppäyksen jälkeen läppä sulkeutuu (näkee vivusta), muttei aukea ollenkaan kierrosten noustessa 3750rpm-->. Tyhjäkäynnillä DISA:n sähköliittimen irroittaminen ei vaikuta mihinkään,koska läppä on ilmeisesti tyhjäkäynnillä kokoajan auki. Pitäisi olla kiinni, ja johdon irroituksen pitäisi ilmeisesti aukaista läppä!!?)

    Tarkistettua imuputket. DISA:n läppä timmi, ei väljyyttä.

    Onko DISA rikki, vai johtuuko sen kummallinen käytös jostain muusta?

    En löydä muista threadeista itse etsimällä samanlaista DISA:n vajaatoimintaa.

    Kiitos etukäteen !

    EDIT:Irroitin koko DISA:n, läppä oli täysin timmi ja kiinnitysneula timmi. Sen puolesta ok. Sormitestin tulos ok, kun painaa läpän kiinni, peittää reijän sormella niin läppä aukeaa noin 2cm, joka tietäjien mukaan on suurinpiirtein ehjä. Välillä tosin jumittuu kun tarpeeksi ronklaa.

    Tein myös omakeksimän testin, jossa otin DISA:sta pienen kannen irti, jonka takaa irroitin sen vivun ja jumitin läpän kiinni-asentoon. Tällä ei vaikutusta kierrosten seilaamiseen, eikä siihen suhinaan.

    Käytännössä vika ei siis ole DISA:ssa. Suurin ongelma on se, miten kone reagoi kaasuun tyhjäkäynniltä huonosti, samalla päästäen suhinan.
    Last edited by threedigits; 21-07-2013, 21:03.
  • kama
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1264
    • Savonmua

    #2
    Ootko kokeillu tuota testiä?


    onko vikakoodeja?
    E24 - M88/3 N/A
    E85 - M54 Supercharged
    G26 - M50 Supercharged
    IG:kamamikko

    Comment

    • Latuu
      Newbiemmer
      • Mar 2011
      • 26
      • Kpo/Laitila

      #3
      Kannattaa varmaan ottaa se koko DISA irti,lähtee aika nopeasti ja helposti, ja tsekata onko se läpän akseli enää edes kiinni läpässä. Youtubessahan on paljon videoita missä tämä muovi hässäkkä on antautunut ja läppä pyörii ilmavirran seurauksena miten sattuu DISAn sisällä kun ei ole akselissa kiinni. Itsekin joskus katsoin omasta, mutta kun laitoin takaisin tarvitset DISAan uuden tiivisteen tai tiivisteainetta että saat taas tiiviin paketin imusarjaan. Omassa onnistuin vasta kolmannella kerralla tekemään riittävän tiiviin että ei tyhjäkäynti seilannut miten sattuu.
      Last edited by Latuu; 19-07-2013, 00:14.

      Comment

      • threedigits
        Newbiemmer
        • Sep 2012
        • 18
        • suomi

        #4
        Kiitos vastauksista, olen nyt katsellut kaikenlaista tarkemmin.

        Irroitin koko DISA:n, läppä oli täysin timmi ja kiinnitysneula timmi. Sen puolesta ok. Sormitestin tulos ok, kun painaa läpän kiinni, peittää reijän sormella niin läppä aukeaa noin 2cm, joka tietäjien mukaan on suurinpiirtein ehjä. Välillä tosin jumittuu kun tarpeeksi ronklaa.

        Tein myös omakeksimän testin, jossa otin DISA:sta pienen kannen irti, jonka takaa irroitin sen vivun ja jumitin läpän kiinni-asentoon. Tällä ei vaikutusta kierrosten seilaamiseen, eikä siihen suhinaan.

        Käytännössä vika ei siis ole DISA:ssa. Suurin ongelma on se, miten kone reagoi kaasuun tyhjäkäynniltä huonosti, samalla päästäen suhinan.

        Tänää chekattu kaverin e46 330 ja samanlainen suhina tulee, ehkä hivenen vaimeampana ja vastaa herkemmin kaasuun. Mutta pienissä määrin samaa ongelmaa, että tyhjäkäynniltä kaasuttaessa vastaa pienellä viiveellä.

        Täytyy vielä tiivistää kuitenkin DISA:n kiinnitys kunnolla, kiitos vinkistä !

        Comment

        • threedigits
          Newbiemmer
          • Sep 2012
          • 18
          • suomi

          #5
          Mitenkä muilla reagoi kaasuun kun tyhjäkäynniltä näpäyttää vähän poljinta? Kuuluuko suhaus ja pientä laiskuutta ennenkun lähtee kiertämään kunnolla?

          Comment

          • kama
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2002
            • 1264
            • Savonmua

            #6
            Kuulostaa, että alkaa olla muovimoottorin inspection III huolto ajankohtainen
            Eli imusarjan/huohottimen tiivisteiden/putkien/letkujen puhdistus/uusinta.
            Jos ei kaikkia kuitenkaan viiti vaihtaa niin oireista päätellen ite aloittaisin kaasuläpän puhdistuksella.
            Attached Files
            E24 - M88/3 N/A
            E85 - M54 Supercharged
            G26 - M50 Supercharged
            IG:kamamikko

            Comment

            • threedigits
              Newbiemmer
              • Sep 2012
              • 18
              • suomi

              #7
              Originally posted by kama View Post
              Kuulostaa, että alkaa olla muovimoottorin inspection III huolto ajankohtainen
              Eli imusarjan/huohottimen tiivisteiden/putkien/letkujen puhdistus/uusinta.
              Jos ei kaikkia kuitenkaan viiti vaihtaa niin oireista päätellen ite aloittaisin kaasuläpän puhdistuksella.

              Heh, muovimoottori Mutta sitähän se on. Eli rankasti vaan koko imusarja irti. Kumitatit imusarjan päässä ok

              Tietääkö kukaa tarkalleen sanoa, MISTÄ tietystä aparaatista tuo kaasua näpäyttäessä/vaimeana taustalla koko ajan kuuluva suhahdus/suhina tulee? Ääni on niin selkeä sekä omassa, että kaverin autossa, että sen on tultava jostakin tietystä. Ellei se ole vika/vuoto. Alkaa vaan tuntumaan, että se itse suhina saattaa kuulua autoon, mutta kaasuun vastaaminen tyhjäkäynnillä huonosti ei.Tiedä sitten. Korvakuulolla ne tuntuvat liittyvän toisiinsa.

              Entä onko teillä tyhjäkäynnillä DISA:n läppä kiinni vai auki? Oma on siis auki, ja sulkeutuu vasta kaasua painaessa, eikä tunnu avautuvan yläkierroksilla. Ainakaan paikallaan polkiessa. Olen ymmärtänyt että DISA kuuluisi olla kiinni myös tyhjäkäynnillä mutten ole varma.
              Last edited by threedigits; 21-07-2013, 21:45.

              Comment

              • threedigits
                Newbiemmer
                • Sep 2012
                • 18
                • suomi

                #8
                Lisäkysymyksenä, mitä tavaraa tämän ns. Return Pipe -putken sisällä kulkee? Se joka menee imusarjan päältä ja on päällystetty vaahtomuovisella (tjm) eristeellä.

                Omassa tämä eriste alkaa olla muumioitunut ja putki sisältä varsin kovettunutta. (kuulema pitäisi olla taipuisaa)

                Comment

                • Jygga
                  BTCF Member
                  • May 2013
                  • 197
                  • Oulu / Kainuu

                  #9
                  Originally posted by threedigits View Post
                  Mitenkä muilla reagoi kaasuun kun tyhjäkäynniltä näpäyttää vähän poljinta? Kuuluuko suhaus ja pientä laiskuutta ennenkun lähtee kiertämään kunnolla?
                  Originally posted by threedigits View Post
                  Tietääkö kukaa tarkalleen sanoa, MISTÄ tietystä aparaatista tuo kaasua näpäyttäessä/vaimeana taustalla koko ajan kuuluva suhahdus/suhina tulee? Ääni on niin selkeä sekä omassa, että kaverin autossa, että sen on tultava jostakin tietystä. Ellei se ole vika/vuoto. Alkaa vaan tuntumaan, että se itse suhina saattaa kuulua autoon, mutta kaasuun vastaaminen tyhjäkäynnillä huonosti ei.Tiedä sitten. Korvakuulolla ne tuntuvat liittyvän toisiinsa..

                  Omassa autossa oli juurikin tuo mainittu (kampikammion) huohotinventtiili suorastaan räjähtänyt, ja oireena oli kauhea "öninä" kun öljykorkki avataan tyhjäkäynnillä, normaalia suurempi kulutus ja jokseenkin kummallinen kaasun reagointi. Nyt kun venttiili ja kaikki siihen liittyvät letkut on vaihdettu niin edelleen kuuluu suhina kaasua polkaistessa, eli sitä nyt ihmettelen minäkin että onko normaalia vai vieläkö on remppaa tiedossa..? :think

                  Threedigits : teeppäs tuo öljykorkinavaustesti, kuten tässä :


                  Jos öninä alkaa niin huohotin vaihtoon, letkut samaten. Voi olla myös pelkästään tukossa, ei välttämättä päällepäin "rikki".

                  Comment

                  • threedigits
                    Newbiemmer
                    • Sep 2012
                    • 18
                    • suomi

                    #10
                    Täytyypä tarkistaa tuokin, aika hassu ääni

                    Niin, kierrokset muuten nyökkäävät niinsanotusti kierrosten tiputtua kaasuttamisen jälkeen, eli käväisee siellä alle 500rpm ja nousee takaisin ~700rpm. Onko tämä normaalia? Tuon öljykorkkitestin kommenteista päätellen ei ole normaalia..

                    Comment

                    • threedigits
                      Newbiemmer
                      • Sep 2012
                      • 18
                      • suomi

                      #11
                      Noh, ICV putsattu karstasta, samoin kaasuläppä. Disa mallia uusi, koska vanha teki omiaan. Imuvuodot tarkistettu, ei löydy mitään. Otin imuputket kokonaan päivänvaloon niin asia on satavarma.


                      Tässä threadissa oireet hyvin samantapaiset. Ei välttämättä huonompi idea vaihtaa nokkien asentotunnistimet ja suorittaa ECUn softaus. Mitä tarkalleen ottaen tämä softaus on?

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎