Profiilin E91:n vaisut äänet pistivät miettimään mitä asialle kannattaisi tehdä. Toki luonnollinen ratkaisu olisi BMW:n oma sporttivaimennin, jolle tosin tulee hintaa helposti tonnin luokkaa. Lisäksi haluan että auto on diskreetti ns. normaaliajossa, sivistynyttä murinaa saa irrota vain ns. läppä auki ja/tai isommilla rundeilla, joten kaikenlaiset thyningputkistot ja "vaparisuodattimet" jää ostamatta.
Asian tiimoilta tuli saksalaisia foorumeita ja EPC:tä. E87-sarjan 130i:ssä (kuten myös esim. Z4 3.0si:ssä) on moottoriääniä muokattu/lisätty mielenkiintoisella imupuolen viritelmällä. Saksalaiset toki olivat testanneet sopivuutta ja toimivuutta eri autoissa - käy ilmeisesti kaikkiin E8x, E9x ja E6x sarjalaisiin N52 ja N53 moottorilla. Kun Ruotsista löytyi purkamolta järkihintaan ko. osa, olihan se pakko itsekin testata.
Itse "äänigeneraattori" on osanumero: 13717559121
Ja OEM-kiinnitykseen tarvitaan lisäksi kumirengas: 13711702508
Allaolevasta kuvasta näkee osien eron (ylempänä tuo 130i:n versio). Kyseessä siis on ilmanputsarikotelon/MAF:n ja kaasuläpän välinen putki. Osa oli myös E91 N53:een täysin bolt on ja asennus hoitui rauhallisesti tehden vartissa. Luonnollisesti alkuperäisen putken voi samalla vaivalla vaihtaa takaisin.
Tuon "ääniputken" läpi ei kulje ilmaa, vaan välissä oleva pömpeli ilmeisesti poimii imuäänistä sopivat taajuudet ja johtaa ne lähelle tulipeltiä. Putken päässä on ääniä rajoittava vaahtomuovitulppa, joka tuossa purkuosassa oli jo valmiiksi revennyt.
Lopputuloksena äänissä rauhallisessa ajossa ei ole oikeastaan mitään eroa. Täyskaasulla on 2krpm jälkeen hieman enemmän/matalampaa kutosen ääntä ja 4-7krpm on jo suorastaan juhlaa aiempaan verrattuna. Auton ääniä tunnetusti saa kovin huonosti videolle, mutta ero on tosiaan merkittävä ja suorastaan ihmetyttää miksei ko. osaa ole autossa ollut valmiiksi.
Joku varmaan kitisee että mitä ihmeen pelleilyä. Vastauksena voi todeta että pako- ja imuäänenvaimentimet tyypillisesti vaimentavat ääniä ja "ääni-insinöörit" sitten koittavat säilyttää haluttuja taajuuksia, joskus onnistuneesti. E87:n ja Z4:n sen hetken tehokkaimpien mallien äänipuoleen ilmeisesti haluttiin panostaa hieman enemmän, jonka tuloksena syntyi tällainen viritelmä.
Asian tiimoilta tuli saksalaisia foorumeita ja EPC:tä. E87-sarjan 130i:ssä (kuten myös esim. Z4 3.0si:ssä) on moottoriääniä muokattu/lisätty mielenkiintoisella imupuolen viritelmällä. Saksalaiset toki olivat testanneet sopivuutta ja toimivuutta eri autoissa - käy ilmeisesti kaikkiin E8x, E9x ja E6x sarjalaisiin N52 ja N53 moottorilla. Kun Ruotsista löytyi purkamolta järkihintaan ko. osa, olihan se pakko itsekin testata.
Itse "äänigeneraattori" on osanumero: 13717559121
Ja OEM-kiinnitykseen tarvitaan lisäksi kumirengas: 13711702508
Allaolevasta kuvasta näkee osien eron (ylempänä tuo 130i:n versio). Kyseessä siis on ilmanputsarikotelon/MAF:n ja kaasuläpän välinen putki. Osa oli myös E91 N53:een täysin bolt on ja asennus hoitui rauhallisesti tehden vartissa. Luonnollisesti alkuperäisen putken voi samalla vaivalla vaihtaa takaisin.
Tuon "ääniputken" läpi ei kulje ilmaa, vaan välissä oleva pömpeli ilmeisesti poimii imuäänistä sopivat taajuudet ja johtaa ne lähelle tulipeltiä. Putken päässä on ääniä rajoittava vaahtomuovitulppa, joka tuossa purkuosassa oli jo valmiiksi revennyt.
Lopputuloksena äänissä rauhallisessa ajossa ei ole oikeastaan mitään eroa. Täyskaasulla on 2krpm jälkeen hieman enemmän/matalampaa kutosen ääntä ja 4-7krpm on jo suorastaan juhlaa aiempaan verrattuna. Auton ääniä tunnetusti saa kovin huonosti videolle, mutta ero on tosiaan merkittävä ja suorastaan ihmetyttää miksei ko. osaa ole autossa ollut valmiiksi.
Joku varmaan kitisee että mitä ihmeen pelleilyä. Vastauksena voi todeta että pako- ja imuäänenvaimentimet tyypillisesti vaimentavat ääniä ja "ääni-insinöörit" sitten koittavat säilyttää haluttuja taajuuksia, joskus onnistuneesti. E87:n ja Z4:n sen hetken tehokkaimpien mallien äänipuoleen ilmeisesti haluttiin panostaa hieman enemmän, jonka tuloksena syntyi tällainen viritelmä.
Comment