Announcement

Collapse
No announcement yet.

130i "äänigeneraattori" -> E9x N52/N53

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • dumo
    Bimmer Rookie
    • Aug 2013
    • 84
    • N/A

    130i "äänigeneraattori" -> E9x N52/N53

    Profiilin E91:n vaisut äänet pistivät miettimään mitä asialle kannattaisi tehdä. Toki luonnollinen ratkaisu olisi BMW:n oma sporttivaimennin, jolle tosin tulee hintaa helposti tonnin luokkaa. Lisäksi haluan että auto on diskreetti ns. normaaliajossa, sivistynyttä murinaa saa irrota vain ns. läppä auki ja/tai isommilla rundeilla, joten kaikenlaiset thyningputkistot ja "vaparisuodattimet" jää ostamatta.

    Asian tiimoilta tuli saksalaisia foorumeita ja EPC:tä. E87-sarjan 130i:ssä (kuten myös esim. Z4 3.0si:ssä) on moottoriääniä muokattu/lisätty mielenkiintoisella imupuolen viritelmällä. Saksalaiset toki olivat testanneet sopivuutta ja toimivuutta eri autoissa - käy ilmeisesti kaikkiin E8x, E9x ja E6x sarjalaisiin N52 ja N53 moottorilla. Kun Ruotsista löytyi purkamolta järkihintaan ko. osa, olihan se pakko itsekin testata.

    Itse "äänigeneraattori" on osanumero: 13717559121
    Ja OEM-kiinnitykseen tarvitaan lisäksi kumirengas: 13711702508

    Allaolevasta kuvasta näkee osien eron (ylempänä tuo 130i:n versio). Kyseessä siis on ilmanputsarikotelon/MAF:n ja kaasuläpän välinen putki. Osa oli myös E91 N53:een täysin bolt on ja asennus hoitui rauhallisesti tehden vartissa. Luonnollisesti alkuperäisen putken voi samalla vaivalla vaihtaa takaisin.

    Tuon "ääniputken" läpi ei kulje ilmaa, vaan välissä oleva pömpeli ilmeisesti poimii imuäänistä sopivat taajuudet ja johtaa ne lähelle tulipeltiä. Putken päässä on ääniä rajoittava vaahtomuovitulppa, joka tuossa purkuosassa oli jo valmiiksi revennyt.

    Lopputuloksena äänissä rauhallisessa ajossa ei ole oikeastaan mitään eroa. Täyskaasulla on 2krpm jälkeen hieman enemmän/matalampaa kutosen ääntä ja 4-7krpm on jo suorastaan juhlaa aiempaan verrattuna. Auton ääniä tunnetusti saa kovin huonosti videolle, mutta ero on tosiaan merkittävä ja suorastaan ihmetyttää miksei ko. osaa ole autossa ollut valmiiksi.

    Joku varmaan kitisee että mitä ihmeen pelleilyä. Vastauksena voi todeta että pako- ja imuäänenvaimentimet tyypillisesti vaimentavat ääniä ja "ääni-insinöörit" sitten koittavat säilyttää haluttuja taajuuksia, joskus onnistuneesti. E87:n ja Z4:n sen hetken tehokkaimpien mallien äänipuoleen ilmeisesti haluttiin panostaa hieman enemmän, jonka tuloksena syntyi tällainen viritelmä.

  • JanskiAWD
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 192
    • S:t Karins

    #2
    Jälleen tuli seurattua dumon jalanjälkiä ja asensin tämän viritelmän.

    Ensivaikutelma oli että mitä helvettiä nyt tuli laitettua, sillä mitään eroa en äänissä huomannut vaikka kuinka polki punarajalle korvat höröllään.

    Oleellista näyttääkin olevan sen pari milliä paksun vaahtomuovin heivaaminen mäelle, sen jälkeen ääni muuttuu yläkierroksilla selvästi.

    Olikohan Leebmannilta jotain parin sadan luokkaa.
    Kannattiko? No kaikkee pitää olla
    e92 "330"xiA M-sport
    Mini Cooper R50

    Comment

    • Zeta
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7511
      • Kotona

      #3
      Originally posted by JanskiAWD View Post
      Olikohan Leebmannilta jotain parin sadan luokkaa.
      Kannattiko? No kaikkee pitää olla
      No huhuhuh! On siinä pienelle muoviputkelle hintaa...
      -
      Käyttöautona: F20
      Myydään: DELL pöytätietokone **130e**
      Myydään: HP 14" kannettava **90e**
      -

      Comment

      • JanskiAWD
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 192
        • S:t Karins

        #4
        Originally posted by Zeta View Post
        No huhuhuh! On siinä pienelle muoviputkelle hintaa...
        Kieltämättä tuonkin rahan olisi voinut sijoittaa paremmin vaikka viinaan
        e92 "330"xiA M-sport
        Mini Cooper R50

        Comment

        • J_K
          Bimmer Rookie
          • May 2013
          • 117
          • Tuusula

          #5
          Originally posted by JanskiAWD View Post
          Jälleen tuli seurattua dumon jalanjälkiä ja asensin tämän viritelmän.

          Ensivaikutelma oli että mitä helvettiä nyt tuli laitettua, sillä mitään eroa en äänissä huomannut vaikka kuinka polki punarajalle korvat höröllään.

          Oleellista näyttääkin olevan sen pari milliä paksun vaahtomuovin heivaaminen mäelle, sen jälkeen ääni muuttuu yläkierroksilla selvästi.

          Olikohan Leebmannilta jotain parin sadan luokkaa.
          Kannattiko? No kaikkee pitää olla

          Tyhmänä kyselen, minkä vaahvomuovin ja mistä heivasit? Täytyy kokeilla..
          sigpic
          325i E90

          Comment

          • JanskiAWD
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 192
            • S:t Karins

            #6
            Originally posted by J_K View Post
            Tyhmänä kyselen, minkä vaahvomuovin ja mistä heivasit? Täytyy kokeilla..
            Sen "äänigeneraattorin" putken (jolla ääni johdetaan tulipellin viereen) päässä on vaahtomuovitulppa ääniä rajoittamassa.

            Jäi vähän epäselväksi miksi se on sinne alunperin pitänyt edes laittaa.. mutta sen saa siis helposti nykäistyä pois.
            e92 "330"xiA M-sport
            Mini Cooper R50

            Comment

            • dumo
              Bimmer Rookie
              • Aug 2013
              • 84
              • N/A

              #7
              Ei kaikkia mun kokeiluja ole pakko ottaa vakavissaan ja tehdä perässä .

              Tosiaan sillä vaahtomuovilla on ainakin nettifoorumeiden tekstien perusteella iso vaikutus. Minulla sitä varsinaista tulppaa ei ikinä ollutkaan ja se ohut vaahtomuovi putken päässäkin oli poissa, kun ostin tuon halvalla purkamolta (joitain kymppejä kai).

              Olisihan niilläkin rahoilla voinut ostaa vaikka sitten viinaa, mutta pahemman päänsäryn siitä saisi kuin äänigeneraattorista. Jos haluaa lisää ääntä niin vetää siitä putkelta jonkun kumiletkun sopivasta aukosta kabiinin puolelle :think.

              J_K: Huomasin että olit joskus kesällä laittanut privaa, oli näemmä mennyt kokonaan ohi. Ilmeisesti sait osan kuitenkin paikalleen...

              Comment

              • JanskiAWD
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 192
                • S:t Karins

                #8
                Originally posted by dumo View Post
                Jos haluaa lisää ääntä niin vetää siitä putkelta jonkun kumiletkun sopivasta aukosta kabiinin puolelle :think
                Tätä jo ajattelinkin ihan mielenkiinnosta kokeilla, kuten myös sen viimeisen putken pätkän ottamista kokonaan veks.

                Mutta älkää käsittäkö väärin, ei tuo mikään turha palikka nykyiselläkään ole
                e92 "330"xiA M-sport
                Mini Cooper R50

                Comment

                • hapelton1
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2003
                  • 101

                  #9
                  Mikä funktio on muuten molemmissa kuvissa ylhäällä olevalla laatikolla?

                  Comment

                  • tommylee
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2015
                    • 292
                    • Haukipudas / Kello

                    #10
                    Löytyykö mitään vastaavaa M57 kuutosmyllyyn? Minähän olen iso lapsi, ja diggailen mm makeita ääniä yms.. mm dumpvalven sihahdus on se mitä kaipaisin, mut eipä taida dieselmyllyyn saada?
                    Ex: BMW 330 Xd E90
                    Ex:BMW 335Xi E90
                    Nyt: Audi A5 V6 tdi Quattro

                    Comment

                    • hapelton1
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2003
                      • 101

                      #11
                      Toimivaksi todettu. Hieno muutos ääniin...

                      Comment

                      • JanskiAWD
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 192
                        • S:t Karins

                        #12
                        Laitoin lisäksi vielä tämän:
                        BMS Cowl Filters

                        Nyt alkaa mölinää (tai oikeastaan kiljumista) löytymään riittävästi.
                        Alakierroksilla ei kuulu juuri mitään eroa, eli ei häiritse normaalia ajoa. Mutta ylärekisterissä ääntä alkaa tulla, ja yhdessä performance -pöntön kanssa alkaa kabiinissa olla aika menevä tunnelma

                        Netissä on ollut juttua raitisilmakotelon poistosta ja siitä kuinka vesi pääsee sateella konehuoneeseen, niin täytyy jotain tiivistystä sinne suunnitella vielä.
                        Last edited by JanskiAWD; 31-05-2016, 22:45. Reason: kirjoitushärö
                        e92 "330"xiA M-sport
                        Mini Cooper R50

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎