Announcement

Collapse
No announcement yet.

335i putkiston alipaineläpän toiminta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hiace
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2011
    • 1203
    • Helsinki/Joensuu

    335i putkiston alipaineläpän toiminta

    No, asia ei ole vakava, mutta kuitenkin: tutkin tuota alipaineläppää, joka kylmänä kilisee ja rämisee aivan hulluna. Syy on se, että läpän akseli on väljä, ja heiluu pysty- ja poikkisuunnassa muutaman millin.

    Lisäksi oon vähän ihmetelly toimiiko koko läppä minulla ollenkaan? Eikös sen pitäisi olla lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä kiinni, kun itselläni on auki.

    Onkohan tuohon mitään korjausfiksiä tai uutta mekanismia kaupassa? Toisaalta voishan tuota ajella läpätkin auki, ei muuten itseäni haittaa mutta välillä hävettää aikaseen aamulla lähteä pihasta töihin kun kajahtaa performance-putkisto siis kyseessä.
    F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace
  • KtKtuned
    Bimmer Rookie
    • Dec 2013
    • 127
    • Finland

    #2
    Originally posted by Hiace View Post
    No, asia ei ole vakava, mutta kuitenkin: tutkin tuota alipaineläppää, joka kylmänä kilisee ja rämisee aivan hulluna. Syy on se, että läpän akseli on väljä, ja heiluu pysty- ja poikkisuunnassa muutaman millin.

    Lisäksi oon vähän ihmetelly toimiiko koko läppä minulla ollenkaan? Eikös sen pitäisi olla lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä kiinni, kun itselläni on auki.

    Onkohan tuohon mitään korjausfiksiä tai uutta mekanismia kaupassa? Toisaalta voishan tuota ajella läpätkin auki, ei muuten itseäni haittaa mutta välillä hävettää aikaseen aamulla lähteä pihasta töihin kun kajahtaa performance-putkisto siis kyseessä.
    Lämpimällä koneella läppä on auki. Se on vain hetken aikaa auki kylmällä koneella ,kunnes tyhjäkäyntikierrokset laskee normiksi.
    Omassa ei pidä pahemmin ääntä ja auki jätän ,jos alkaa läppä rämisemään.

    Taitaa kaupasta saada vain uusia takapönttöjä tohon vaivaan,jos oikein olen jutusta aiemmin lukenut. Niinkuin merkkihuollon ratkaisuna vikaan.
    Kyllähän ton varmaan jotenkin fixattuakkin saa ,luulisin.
    BMW 335i E90 -07

    Comment

    • Veeksi
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2003
      • 2175
      • Kuopio

      #3
      Tarkoitatteko sitä läppää mikä on ihan putkiston ulostulossa? Mullahan on ulostulot lähtenyt veke ja se läppä lähti mukana. Uudet ahtimetkin on missä hukkaportit ei enää rallata. Kyllähän tuo auto silti startin jälkeen pitää melkoista mekkalaa kunnes kierrokset laskee tosiaan siihen normaaliin 700rpm:n tyhjäkäyntiin. Onkohan siel lie viel joku muukin läppäsysteemi?
      BMW G05 45e xDrive M-Sport '20
      BMW E63 630iA '05

      Comment

      • yarski
        BTCF Member
        • Sep 2013
        • 310
        • Rauma

        #4
        Originally posted by Hiace View Post
        Lisäksi oon vähän ihmetelly toimiiko koko läppä minulla ollenkaan? Eikös sen pitäisi olla lämpimällä koneella tyhjäkäynnillä kiinni, kun itselläni on auki.
        No kyllä se mulla toimii niin että kylmäkäynnistyksessä on hetken aikaa auki (mekkalaa) ja menee kiinni kun kone on lämminnyt. Pitääpä tarkistaa mutta näin olen itseni antanut ymmärtää :think
        Josko sulla on joku golf-tii-modi tai sen venttiilin ohjauspiuha nypätty auki takapaksin verhouksen takaa ?
        Se läppähän aukeaa jollain kierrosluvulla, onko tietoa missä kohtaa avautuu ?

        edit: äsken kun käyntiin laitto niin puhalsi vain oikeanpuoleisesta putkesta... en oo enää varma mistä on tullut mielikuva että kylmänä on läppä auki ? korkeammat kierrokset hetken niin mölisee enemmän ja siitä sitten luulin että on auki ? vaikuttaako lämpötila - ilman lämpö siis... ei kai ?
        Last edited by yarski; 08-06-2014, 19:32.
        G26 i4 M50 supercharged
        ex: F36 440i xdrive msport
        ex: E91 335 lci xdrive msport

        Comment

        • Dualfun
          Moderator
          • Jan 2003
          • 17837
          • PKS

          #5
          Originally posted by yarski View Post
          korkeammat kierrokset hetken niin mölisee enemmän ja siitä sitten luulin että on auki ? vaikuttaako lämpötila - ilman lämpö siis... ei kai ?
          Se mekkala johtuu ilmapumpusta, joka työntää ilmaa pakokaasun sekaan. Tai siis lisääntyneestä ilmavirrasta jos pakoputken ääntä kuuntelet.

          Sillä on periaatteessa kaksi funtiota:
          -Pakokaasun laimentaminen päästöistä
          -Lambdojen/katalysaattorin lämmitys

          Ei vaikuta lämpötila, kuin välillisesti moottorin lämpötilan kautta.
          E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
          E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

          E28 ///M535i '87 zinnoberrot

          ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
          ½ E36
          ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
          Muut talouden vehkeet:
          E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
          Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
          Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

          Comment

          • KtKtuned
            Bimmer Rookie
            • Dec 2013
            • 127
            • Finland

            #6
            Aika jännä toi ilmapumppu ,tommosesta en ennen tiennytkään.
            Tossahan on sitten 3 turboa ,yks muovinen

            Mahtaiskohan se aiheuttaa jotain ylimääräistä rapinaa tai muuta kylmäkäynnistyksessä.

            Olen ittelläkin havainnut jotain rapinaa kylmäkäynnistyksessä nyt ja ovat tulevinaan konehuoneen puolelta autoa. Mutta loppuvat samantien ,kun lämmitys on valmis , kierrokset tipahtaa normaaleiksi ja pakoputken läppä rävähtää auki.
            BMW 335i E90 -07

            Comment

            • brainsurgery
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2011
              • 1355
              • Helsinki

              #7
              Mulla on kyllä se vasen läppä kiinni kylmänä ja lämpimänä tyhjäkäynnillä. Olikohan jossain 4000rpm kohdilla kun se aukeaa. Helposti tuonkin saisi selville, kun jaksaisi vähän googlata.

              Comment

              • KtKtuned
                Bimmer Rookie
                • Dec 2013
                • 127
                • Finland

                #8
                Originally posted by brainsurgery View Post
                Mulla on kyllä se vasen läppä kiinni kylmänä ja lämpimänä tyhjäkäynnillä. Olikohan jossain 4000rpm kohdilla kun se aukeaa. Helposti tuonkin saisi selville, kun jaksaisi vähän googlata.
                Noin sen ei kuulu toimia ,kuuluu aueta lyhyen lämmityskäytön jälkeen.
                BMW 335i E90 -07

                Comment

                • Hiace
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2011
                  • 1203
                  • Helsinki/Joensuu

                  #9
                  Hyvää infoa tullut jo. Kylmänä tosiaan menee hetkeksi kiinni mutta aukeaa taas tyhjäkäynnille.

                  Ilmeisesti ajaessa matalilla kierroksilla ja vähällä kaasulla läppä on kiinni? Huomaa selvästi 1. ja 2.vaihteella kun läppä aukeaa jossain yli 3000rpm, kun putkisto rupeaa örisemään. Tai näin ainakin minun autossa olin havaitsevinani
                  F20 M135i 2016 / Ex-autot: 335xi 135i 335i M3 330d 2 x Hiace

                  Comment

                  • KtKtuned
                    Bimmer Rookie
                    • Dec 2013
                    • 127
                    • Finland

                    #10
                    Originally posted by Hiace View Post
                    Hyvää infoa tullut jo. Kylmänä tosiaan menee hetkeksi kiinni mutta aukeaa taas tyhjäkäynnille.

                    Ilmeisesti ajaessa matalilla kierroksilla ja vähällä kaasulla läppä on kiinni? Huomaa selvästi 1. ja 2.vaihteella kun läppä aukeaa jossain yli 3000rpm, kun putkisto rupeaa örisemään. Tai näin ainakin minun autossa olin havaitsevinani
                    Näin se taitaa toimia ,itse en ole huomannut läpän aukeamista ajossa,kun kuvittelin sen olevan auki koko ajan.Läppä täytyy kyllä laittaa pois pelistä ihan pian. Ei ole mun mieleen koko läppä ja olen maksanut päästöverot.
                    BMW 335i E90 -07

                    Comment

                    • BFI18
                      BTCF Member
                      • Aug 2012
                      • 1456
                      • Turku

                      #11
                      Tuossa näkyy vähän miten aukeaa/menee kiinni ajossa.

                      G26 i4 M50 Black Sapphire

                      Comment

                      • yarski
                        BTCF Member
                        • Sep 2013
                        • 310
                        • Rauma

                        #12
                        Tuon em. linkin mukaan seilaa siis ajettaessa auki / kiinni vähän riippuen kierrosluvusta ja kuormituksesta.
                        Olin luulossa että on aina auki about 3500 rpm jälkeen mutta ei kai sitten...
                        edit. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=80661
                        Tossa linkki ohjeeseen jota itsekin koitin ennen jb4 - läppä auki. Toimii ja on helppo ja halpa. Voi olla että on jo palstalla ollutkin...
                        Last edited by yarski; 12-06-2014, 11:31.
                        G26 i4 M50 supercharged
                        ex: F36 440i xdrive msport
                        ex: E91 335 lci xdrive msport

                        Comment

                        • Blitz
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 260
                          • Helsinki

                          #13
                          Originally posted by yarski View Post
                          Tuon em. linkin mukaan seilaa siis ajettaessa auki / kiinni vähän riippuen kierrosluvusta ja kuormituksesta.
                          Olin luulossa että on aina auki about 3500 rpm jälkeen mutta ei kai sitten...
                          edit. http://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=80661
                          Tossa linkki ohjeeseen jota itsekin koitin ennen jb4 - läppä auki. Toimii ja on helppo ja halpa. Voi olla että on jo palstalla ollutkin...
                          Tuossa liittimen irrottamisessa on se huono puoli, että siitä jää vikakoodi (katsastuksen obd-testissä voi ehkä tulla sanomista siitä?).
                          X35i N54 imuventtiilien pähkinäpuhallukset
                          YV:llä lisätietoja

                          Ex. E92 335i MOTIV 900 Single turbo
                          996 Turbo X50
                          500whp.net

                          Comment

                          • yarski
                            BTCF Member
                            • Sep 2013
                            • 310
                            • Rauma

                            #14
                            Juu, vikakoodi jää. Enpä tiedä mitä katsuri olisi sanonut koodista kun tuli nollattua ennen katsaastusta. Eihän tuo mikään turva- tai päästövaruste ole että...?
                            En kyllä muutenkaan sitä läppä-auki pörinää kauan jaksanut kuunnella vaan tökkäsin piuhan takaisin kiinni. Eri asia olisi jos vaikuttaisi tehoihin positiivisesti niin sitten
                            G26 i4 M50 supercharged
                            ex: F36 440i xdrive msport
                            ex: E91 335 lci xdrive msport

                            Comment

                            • Blitz
                              BTCF Member
                              • Apr 2003
                              • 260
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by yarski View Post
                              Juu, vikakoodi jää. Enpä tiedä mitä katsuri olisi sanonut koodista kun tuli nollattua ennen katsaastusta. Eihän tuo mikään turva- tai päästövaruste ole että...?
                              En kyllä muutenkaan sitä läppä-auki pörinää kauan jaksanut kuunnella vaan tökkäsin piuhan takaisin kiinni. Eri asia olisi jos vaikuttaisi tehoihin positiivisesti niin sitten
                              Joo, tuskinpa tuosta sanomista tulisi, mutta lähinnä ajattelin, että "exhaust fumeflap" voisi jollekin katsurille vaikuttaa päästöihin vaikuttavalta varusteelta.
                              X35i N54 imuventtiilien pähkinäpuhallukset
                              YV:llä lisätietoja

                              Ex. E92 335i MOTIV 900 Single turbo
                              996 Turbo X50
                              500whp.net

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎