Announcement

Collapse
No announcement yet.

E93 Miten huoltaa/pitää katto kunnossa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1852
    • Turku

    #46
    Lueskelin tänään noita ohjeita ja ne oli mulla auton vieressä, kun yritin soveltaa niitä käytäntöön. Mutta en noilla ohjeilla ja kuvilla saanut kunnon käsitystä, kun en ymmärrä minkälaiset nuo työkalut ovat, jotta ymmärtäisin mikä niiden käyttämisen lopputulos on.

    Soittelin jo tänään yhdelle tutulle, mutta hän ei ole tämmöiseen tapaukseen ennen törmännyt, vaikka on näiden kattojenkin kanssa hommia tehnyt. Huomenna taidan soitella viralliseen huoltoon ja kyselen onko siellä kokemusta tästä ongelmasta ja tietoa miten tuo ratkotaan.

    Kävin tänään Carlyn live-data vaihtoehtoja läpi enkä löytänyt sieltä mitään soveltuvaa. Ehkä jollain BMW:n omalla softalla saisi enemmän ongelmasta selville.
    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • e46 Individual
      Bimmer Rookie
      • Dec 2010
      • 57
      • Porvoo

      #47
      Originally posted by Clavurion View Post
      Siitä ihmettelemään katon toimintaa.

      https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...able-hardtop2/
      Onko Uudellamaalla hyväksi havaittua ammattilaista, joka osaa säätää katosta toispuoleisen kolinan pois?
      E93 335i M-sport -10
      Carlyllä onnistuu vikakoodien luku ja koodaukset

      Comment

      • P33P33
        Bimmer Rookie
        • Dec 2015
        • 181
        • Kellokoski

        #48
        Originally posted by e46 Individual View Post
        Onko Uudellamaalla hyväksi havaittua ammattilaista, joka osaa säätää katosta toispuoleisen kolinan pois?
        Katsoppas huviksesi, kolinapuolen sitä tappia, joka menee siihen aurinkolipan yläpuolelle. Se on saattaunut aavistuksen mennä väljäksi suhteessa siihen vastakappaleeseen. Sen yläpuolella on shimmi prikkoja, joita voit hommata lisää, jolloin tuo kartio tappi on hiukan eri asennossa ja menee hiukka syvemmälle ja näin ollen ottaa välyksen pois tai sitten voit hommata uuden tapin kokonaan jos vanha ei ole enää täysin pyöreä vaan mennyt "litistynyt". Köyhän miehen kokeiluna voit koittaa virittää kierroksen jotain jämäkkää gorilla teippiä tuon kartion ympärille ja kokeilla häviääkö kolinat.
        -Imukanavien putsaukset pähkinäpuhalluksella ja n54, n55, s55, b58, s58 ja s63 custom softat(Map switch ja flex fuel) MHDn kautta. Onnistuu myös n54 turbojen vaihdot yms. www.pperformance.fi

        Comment

        • e46 Individual
          Bimmer Rookie
          • Dec 2010
          • 57
          • Porvoo

          #49
          Originally posted by P33P33 View Post
          Katsoppas huviksesi, kolinapuolen sitä tappia, joka menee siihen aurinkolipan yläpuolelle. Se on saattaunut aavistuksen mennä väljäksi suhteessa siihen vastakappaleeseen. Sen yläpuolella on shimmi prikkoja, joita voit hommata lisää, jolloin tuo kartio tappi on hiukan eri asennossa ja menee hiukka syvemmälle ja näin ollen ottaa välyksen pois tai sitten voit hommata uuden tapin kokonaan jos vanha ei ole enää täysin pyöreä vaan mennyt "litistynyt". Köyhän miehen kokeiluna voit koittaa virittää kierroksen jotain jämäkkää gorilla teippiä tuon kartion ympärille ja kokeilla häviääkö kolinat.
          Kolina kuuluu aika tarkalleen ekan ja tokan kattoapalan sauman kohdalta. Voisikohan tuo tappi vaikuttaa kolinaan tässä kohdassa. Täytyypä kokeilla kuitenkin.
          E93 335i M-sport -10
          Carlyllä onnistuu vikakoodien luku ja koodaukset

          Comment

          • ariman
            Newbiemmer
            • Nov 2013
            • 20
            • Finland

            #50
            Katto Vuotaa

            Moro, e93 2008 nyt on vähän ruvennut katto vuotamaan ja takapäästä takalasien yläpuolelta jostain, tiputtaa tippoja enkä oikein saa kiinni mistä lie vuotaa, onko jotain tietoa ja kokemusta tästä kellään. Tiedoista kiitollinen! Tiivistesarja onkin vissiin kallista hommaa ja tokeneeko silläkään, eihän vain ole mitään säätö hommaa jolla korjaantuu? Tiivisteet ovat kyllä vanha ja osa tuntuu haperoiltakin jo...

            Comment

            • e36coupe
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2004
              • 721
              • Nokia

              #51
              Originally posted by ariman View Post
              Moro, e93 2008 nyt on vähän ruvennut katto vuotamaan ja takapäästä takalasien yläpuolelta jostain, tiputtaa tippoja enkä oikein saa kiinni mistä lie vuotaa, onko jotain tietoa ja kokemusta tästä kellään. Tiedoista kiitollinen! Tiivistesarja onkin vissiin kallista hommaa ja tokeneeko silläkään, eihän vain ole mitään säätö hommaa jolla korjaantuu? Tiivisteet ovat kyllä vanha ja osa tuntuu haperoiltakin jo...
              Onko helpoilla aloitettu?

              - kaikki katon vedenpoistoaukot rassattu läpi että varmasti vesi pääsee valumaan esteettä läpi? Itse käytän trumpetin puhdistajaa, eli sellainen vaijeri jossa tupsu päässä.

              - kaikki katon tiivisteet puhdistettu kaikesta kurasta, liasta jne

              - kaikki katon tiivisteet hinkattu hoitoaineella (Krytox)

              - kaikki katon tiivisteet paikallaan, eikä repsota
              Ajossa: E21 M52B30, E93 N53B30, F30 lci B48B20

              Työn alla: E21 320/6
              Entisiä: 1 x E92, 1 x E90, 2 x E39, 7 x E46, 8 x E36, 2 x E30, 2 x E21

              Comment

              • Jarppa63
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2010
                • 758
                • Kerava

                #52
                Originally posted by ariman View Post
                Moro, e93 2008 nyt on vähän ruvennut katto vuotamaan ja takapäästä takalasien yläpuolelta jostain, tiputtaa tippoja enkä oikein saa kiinni mistä lie vuotaa, onko jotain tietoa ja kokemusta tästä kellään. Tiedoista kiitollinen! Tiivistesarja onkin vissiin kallista hommaa ja tokeneeko silläkään, eihän vain ole mitään säätö hommaa jolla korjaantuu? Tiivisteet ovat kyllä vanha ja osa tuntuu haperoiltakin jo...
                Siellä tiivisteen sisällä on ehkä ollut kuminen tötsä/letkun pätkä tms joka on kadonnut edell. omistajan toimesta kun on trumpettiharjalla putsannut kanavia.
                Sen kumitötsän takoitus on ollut tiivistää lasi katon tiivisteeseen.
                Eli hankit kumiletkua, halkaisija jotain 5-7mm ja pituus jotain 10-20 mm, ja työnnät sen tiivisteen sisälle oikeaan kohtaan mistä vesi vuotaa.

                ja muut ohjeet tuossa edellä olevassa postauksessa.

                Jarppa
                BMW i4M50 individual -23
                exiä: BMW 545e -21
                BMW F33 435xd -15
                M550xd-12
                e93 330da -08
                Dodge Stealth RT/TT -91
                Ford Thunderbird SC -91
                Olds Supreme avo -71
                Chevy Chevelle 2d HT -72

                Comment

                • ariman
                  Newbiemmer
                  • Nov 2013
                  • 20
                  • Finland

                  #53
                  Katto vuotaa

                  Jarppa kiitos, tosiaan olen putsannut trumpetti rassilla kanavia, mutta en kyllä ole huomannut että ois jotain putkia tullut ulos.
                  Onko mahis laittaa kuva aiheesta jotta tiedän mitä tarkoitat ja mihin kohtaa putken pätkät pitäs tulla!!
                  Suuri kiitos tiedosta tuo kuulostaa juuri siltä mikä voisi auttaa asiaa!

                  t. Ari

                  Comment

                  • ariman
                    Newbiemmer
                    • Nov 2013
                    • 20
                    • Finland

                    #54
                    Kiitos myös e36coupe ja voideltu on tiivisteet toki en tiedä aikaisemman omistajan toimesta tiivisteet osa vaikuttaa kyllä vähän haperoilta mutta ei näytä olevan rikki. Krytox happirasva sitä olen tilannut tähän hommaan ja koittanut 2 kertaa vuodessa laittaa.
                    Vuotaa tosiaan keskimmäisestä osasta joka liittyy takaosaa ja siitä saumasta taitaa vuotaa jokin kohta, en ole päässyt kärryille tarkalleen vielä mistä kohtaa tiputtaa.
                    Jarpan mainitsema putken pätkät jos se on se ensiapu niin voisi hyvinkin olla ratkaisuna tähän ongelmaan! Onko ne pätkät siellä original?
                    Tosi paljon kiitoksia neuvoista ja avusta asian kanssa, toivottavasti saan vielä edelliseen viestiin vastauksen putkien paikoista missä tarkalleen tai mihin ne tungen...

                    Comment

                    • ariman
                      Newbiemmer
                      • Nov 2013
                      • 20
                      • Finland

                      #55
                      Vielä lisää asiasta kysyn, millä aineella tiivisteet putsaatte ennen krytoxin laittamista....mikä sopiva aine siihen sopii?

                      Comment

                      • Silmaauki
                        BTCF Member
                        • Jan 2015
                        • 1852
                        • Turku

                        #56
                        Originally posted by Silmaauki View Post
                        Nyt tuli ongelma, kun katto ei sulkeudu. Kun kattoa lähtee sulkemaan, niin takaluukku kyllä aukeaa, mutta sitten kun se on auki, niin katto ei lähde lainkaan liikkeelle ja keskikonsolissa olevan katon kytkimen viereen syttyy punainan valo ja iDrive herjaa "roof problem". Takaluukku menee taas kyllä kiinni, kun "avaa" katon.

                        Hydrauliikka kyllä siis toimii ainakin osittain, mutta itse katto ei lähde lainkaan liikkeelle.

                        Carly ei kerro mitään virhekoodeja. Pystyykö tuosta Carlyllä ottamaan livedataa, että saisi ongelmaa paremmin rajattua?

                        Aika moneen kertaan tuota yritin sekä kaukosäätimellä, että keskikonsolin kytkimellä ja moottori käynnissä tai ei. Mutta ei vain toimi.

                        Ihan varma en ole siitä olisiko tuo katto (takaluukun lisäksi) ihan ekalla yrityksellä liikahtanut hieman, mutta sen muistan että ainakin matkustajan puoleinen ikkuna jäi ensiyrittämällä kokonaan ylös, enkä meinannut sitä saada ensin kokonaan alas. Etuikkunoiden kohdalla on jo jonkin aikaa ollut se ongelma, että ne eivät aina sulkeudu kerralla vaan saattavat 5 senttiä ennen sulkeutumista palata alas. Uudella yrityksellä ovat aina sulkeutuneet.

                        Saako tuota kattoa mitenkään manuaalisesti suljettua? Nyt kun se on alhaalla siellä kontissa, niin se aika hyvin peittää kaiken mekanismin, hydrauliikan yms. alleen.
                        Kummallista. Nyt kun huollossa lähtivät tätä tutkimaan niin totesivat, että katto toimii. Viikon valohoito on auttanut. Juteltiin tuossa tovi huollon kaverin kanssa ja kerroin vähän tarkemmin miten tuo ongelma on ilmennyt. Lupasivat vielä lyhyesti tuota tutkia lisää näillä mun lisätiedoilla.

                        Sikäli vaan outoa, että mä kolmena eri päivänä yritin moneen kertaan saada kattoa toimimaan useampaan kertaan, mutta se ei liikahtanutkaan kontista ylöspäin.

                        Toiveissa kyllä olisi, että joku selkeä vika sieltä löydettäisiin, jottei tarvi jatkossa koko ajan pelätä, että se taas jumittuu alas.
                        E93 335i Aarre, Montego blue
                        E90 318i talvipulkka

                        Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                        Comment

                        • Jarppa63
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2010
                          • 758
                          • Kerava

                          #57
                          Originally posted by ariman View Post
                          Jarppa kiitos, tosiaan olen putsannut trumpetti rassilla kanavia, mutta en kyllä ole huomannut että ois jotain putkia tullut ulos.
                          Onko mahis laittaa kuva aiheesta jotta tiedän mitä tarkoitat ja mihin kohtaa putken pätkät pitäs tulla!!
                          Suuri kiitos tiedosta tuo kuulostaa juuri siltä mikä voisi auttaa asiaa!

                          t. Ari
                          En äkkiseltään löytänyt kuminpalan kuvaa netistä. Anyway, pointti on saada sen onton ikkuna/kattotiivisteen sisälle jokin tullo; kumiletkun pala tai mikä vaan sen tiivisteen sisälle menevä (ei vettä imevä) vaikka solumuovin palanen.
                          Ja se työnnetään vuodon kohdalle. (Se siis turvottaa /isontaa tiivistettä jolloin se painuu tiiviisti lasia ja kattoa vasten. OK?

                          tuolta linkistä kuva. https://www.e90post.com/forums/showthread.php?t=1268215

                          Jarppa
                          BMW i4M50 individual -23
                          exiä: BMW 545e -21
                          BMW F33 435xd -15
                          M550xd-12
                          e93 330da -08
                          Dodge Stealth RT/TT -91
                          Ford Thunderbird SC -91
                          Olds Supreme avo -71
                          Chevy Chevelle 2d HT -72

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16465
                            • Asikkala

                            #58
                            Wheeler Dealer jakso Jaguar XK, voisi löytyä yuotubesta. Siinä tehdään ko. kumiletkukikka.

                            Comment

                            • ariman
                              Newbiemmer
                              • Nov 2013
                              • 20
                              • Finland

                              #59
                              Kiitos Jarppa tuosta tajusin idean kyllä jo, voisi tosiaan auttaa suurentaa/turvottaa tiivistettä! Toinen puoli ajoittain päästää samasta saumasta läpi, mutta ei päivittäin. Riippuu varmaan katon sulkeutumisesta miten vanha tiiviste aina kulloinkin asettuu, mutta tuo kuulostaa hyvältä! Kuvakin on aivan sama kohta mistä taitaa tiputtaa!

                              Comment

                              • Silmaauki
                                BTCF Member
                                • Jan 2015
                                • 1852
                                • Turku

                                #60
                                Auto haettu huollosta eikä siitä katosta löydetty mitään varsinaista vikaa, mutta vahvin epäilys huollon mukaan kohdistuu etusivuikkunoihin ja toissijasesti siihen takaluukun laskettavan levyn asentoon vs. magneettikytkin. Lasit kuulemma olisi hyvä säätää, koska myös niiden väärät asennot voi vaikuttaa katon toimintaan. Etulasien kanssa on kyllä hieman ongelmaa. Ne eivät mm. aina ole menneet kerralla ylös, vaan ovat palautuneet takaisin alas, kun rako on ollut enää noin 5cm. Toisella kerralla ovat aina sulkeutuneet kunnolla. Kertakosketuksella saan kyllä ikkunat kokonaan auki, mutta kertakosketuksella ne eivät mene koskaan kiinni. Joten jotain ongelmaa noissa laseissa on.

                                Mutta hieman epäselvää minulle kyllä nyt on se mitä tuo lasien säätö mahtaa tarkoittaa. Kun googlettamalla varsinainen lasien säätö viittaa välillä siihen että lasien osalta säädetään se mihin asentoon se kiinniollessa asettuu, jotta ikkuna ei vuoda eikä suhise. Ja toisaalta se mihin asentoon se alhaalla ollessa jää, jotta se menee kokonaan piiloon oven sisään. Näiden osalta minulla ei ole ongelmia.

                                Googlattamalla löytyi myös jotain ohjeita siitä että säätö voisi tarkoittaa vain liikeradan resetointia ja uudelleenasetusta. https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e...-front/HmL0y0i

                                Onkos kenelläkään kokemusta siitä, että etulasien säädöt olisi vaikuttaneet katon toimintaan?

                                EDIT: Osaako joku sanoa mitä tarkoittaa tuossa linkaamassani ohjeessa kohta:
                                Terminal ”R” activated
                                Last edited by Silmaauki; 03-10-2019, 23:13.
                                E93 335i Aarre, Montego blue
                                E90 318i talvipulkka

                                Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎