Auto BMW 320d Touring (e91) vm. 2006. Löytyy ajovalot (lyhyet) jotka ovat tehdasasenteiset xenonit. Kaukovalo h7 ja umpioista löytyy merkintä DCR. Olisi tarkoitus muuttaa myös kaukovalot xenoneiksi. Onkohan FinXenonin muutossarja H7 (canbus-ballasteilla) tarkoitukseen sopiva. Onko kokemuksia ja mitä pitää ottaa huomioon, tarviiko koodailla? Muita vaihtoehtoja?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E91 Kaukovaloiksi Xenonit?
Collapse
X
-
Originally posted by arunga View PostAuto BMW 320d Touring (e91) vm. 2006. Löytyy ajovalot (lyhyet) jotka ovat tehdasasenteiset xenonit. Kaukovalo h7 ja umpioista löytyy merkintä DCR. Olisi tarkoitus muuttaa myös kaukovalot xenoneiksi. Onkohan FinXenonin muutossarja H7 (canbus-ballasteilla) tarkoitukseen sopiva. Onko kokemuksia ja mitä pitää ottaa huomioon, tarviiko koodailla? Muita vaihtoehtoja?Last edited by tanppu; 15-08-2014, 11:31.Ex vehkeet..
X5 40d E70, 535iA F10, 335iA E92, M5 E60, 335iA E92, 330iA E90 LCI, 330xiA E91, 123d E82, 330dA E90, 30dA E39, Evo V (aivopieru), 328i E46, 325i E36
-
-
Ja sit kannattaa ottaa huomioon myös se että jälkiasennus xenonit syttyy hitaasti... Eli pimeässä kun heität pitkät päälle ni hetken aikaa saat odottaa ennen kuin valaisevat täydellä teholla.Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!
G08 LCI iX3 M-sport -22
ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
ex e90 LCI 320d M-Sport -09
ex e36 328is M-Sport -95
Comment
-
-
E91 Kaukovaloiksi Xenonit?
Originally posted by sampsa- View PostEntäpä miten se valokuvio? Noi pitkätkän on just halogeenille tarkoitetulla heijastimella, eli valaisevatko ne xenonit sitten edes yhtäpaljon, kuin H7:t?
Comment
-
-
Originally posted by arunga View PostKai tuolla DCR -merkinnällä umpiossa on jokin tarkoitus. Huomenna asennan xenonit paikalleen ja katsotaan miten käy. Kirjoittelen kokemukset.
Hankkeen järkevyydestä voi olla toki toistakin mieltä, jos kokee vakioilla bi-xenon-pitkillä ajavansa täysin sokkona, mutta after market -turaus se joka tapauksessa sitten on.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Originally posted by jussi_r View PostSulla on se "lähivalo" tn. bi-xenon, eli se toimii sekä lähi- että kaukovalona. Siksi merkintä on DCR. Aikomasi muutostyö on loppuviimein säädösten vastainen, ja käytettävyydeltään kompromissi. Menetät nopeasti reagoivat vilkkupitkät (ellei bi-xenon toimi myös tässä ominaisuudessa, kuten muistaakseni ei), ja saatat saavuttaa marginaalisesti paremmat kaukovalot.
Comment
-
-
Originally posted by arunga View PostKummastuttaa miksi bemarini kaukovalot ovat niin tavattoman heikot. 3 vuotta sitten paloi vasen xenon ja ne vaihdettiin sitten molemmat. En sen kummemmin katsonut minkälaiset xenon-polttimot sinne vaihdettiin. Onkohan se mahdollista että autossani on vääränlainen xenon-polttimo? (tuli uusi käsite tuo bi-xenon)
Minä tekisin seuraavasti:
- Varmistaisin kokeilemalla vaikka avustajan kanssa miten vakio-xenon toimii vilkkuviiksen eri käyttötavoilla. Kääntyykö ylös kun kytkee pitkät ja vilahtaako ylös kun käyttää vilkkupitkiä?
- Jos valoteho tuntuu heikolta, niin laittaisin autoon uudet xenon-polttimot xenoneihin (ulompi valaisin) ja/tai uudet, ehkä jopa laadukkaammat ja tehokkaammat H7-halogeenit niihin sisempiin.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Onkohan LED-tekniikka kehittynyt vielä niin pitkälle, että joskus lähitulevaisuudessa voisi olla mahdollista korvata H7 ledeillä?
Uusissa autoissa on kuitenkin jo täysin ledeillä toteutettuja valoja, joten riittävän valotehon voisi kuvitella olevan jollain tavalla toteutettavissa. Onhan e90:ssa tietty bi-xenon, joten suurin osa valotehosta taitaa vakiovaloissakin tulla xenonista(?). Lisäksi ledi voisi nopeamman syttymisensä ansiosta olla parempi vilkkupitkiin.------------
f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
e91 325d -07 Alpinweiß
ex:
e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
e81 120d M-sport -08 LeMans blau
e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
e36 320i coupé -95 Daytonaviolett
Comment
-
-
Originally posted by jussi_r View Post- Jos valoteho tuntuu heikolta, niin laittaisin autoon uudet xenon-polttimot xenoneihin (ulompi valaisin) ja/tai uudet, ehkä jopa laadukkaammat ja tehokkaammat H7-halogeenit niihin sisempiin.
Comment
-
-
Laitetaas nyt vähän faktaa tähänkin selventämään käsitteitä.
E9x:n on ollut saatavissa kolmenlaista valosettiä tehtaalta:
1. Perusvalot = halogen h7 lähivaloissa + h7 pitkissä.
2. Bixenon-valot = xenonpolttimo (d1s) lähivaloille ja pitkille + h7 lisäpitkänä
3. Kääntyvät bixenon-valot = xenonpolttimo lähivaloille ja pitkille, h7 lisäpitkä vain valojen vilautukselle (saa myös koodattua palamaan koko ajan pitkien kanssa)
Kaikkien xenonvalojen "xenon-pitkät" on toteutettu niin että lähivalotoiminnolla xenonpolttimon edessä on varjostin joka rajaa valokuvion yläosan pois. Kun pitkät kytketään päälle, siirtyy varjostin ylös jolloin saadaan xenonin koko valoteho/ kantama käyttöön.
Sitten itse topikin kysymykseen xenon muutos-sarjan asentamisesta lisäpitkiin:
Siitä vaan, valoteho lisääntyy varmasti mutta aina ensimmäisen kerran valot kytkettäessä pieni viive tulee ennen kuin valoteho on maksimi (kuten kaikilla xenonpolttimoilla). Valojen vilkautukseen valoteho kyllä riittää varmasti, eihän ole kuitenkaan tarkoitus sokaista vastaantulevaa vilkautuksella vaan herättää huomio
Muutos-sarjan pitää olla can-yhteensopiva sekä mahdollisimman hyvin häiriösuojattu (eli halvimmat sarjat kannattaa jättää hyllyyn). Ainakin Schmiedmann on joskus myynyt tuohon tarkoitukseen pätevää sarjaa mutta en tiedä onko vielä myynnissä.
EDIT: ainakin e39:lle tarkoitettua h7-sarjaa näkyisi olevan myynnissä Schmiedmannilla KLIK, pitäisi käydä myös kyseessä olevaan tapaukseen. Hinta on suolainen, mutta ovat varmasti laadukkaat.
Hinta korreloi myös suoraan osien kestävyyteen ja luotettavuuteen joten siitäkin syystä kannattaa panostaa laatuun.
Siihen laittomuuteen vielä sen verran että tuskinpa on käytännössä sen "laittomampaa" kuin laittaa erilliset xenon-lisäpitkät 80-luvun autoon jossa halogen-pitkät näyttää hädintuskin yhtä pitkälle kuin e90 halogen-lyhyet
On kuitenkin aika koomista perustella tuota laittomuutta pitkissä valoissa esim. sillä että "häikäisee vastaantulevaa" :thinkLast edited by JP-76; 23-08-2014, 11:49.Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
-
Originally posted by arunga View PostJuurikin nämä minun autossa on ja h7 palaa xenon-pitkien kanssa.
Saattaa olla tekemisissä kyseisen maan lainsäädännön kanssa (esim. Saksa vs Suomi)?Kalusto:
BMW 550i xDrive -14
BMW S1000R -17
Toyota Proace -15
Comment
-
-
Originally posted by JP-76 View PostJostain syystä joissain autoissa on koodattu nuo palamaan jo tehtaan jäljiltä.
Saattaa olla tekemisissä kyseisen maan lainsäädännön kanssa (esim. Saksa vs Suomi)?M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
-
Löysin yhden ohjeen tuon h7 vaihtoon. Kyseessä on kylläkin e90. Pitää olla aika fakiiri jos e91:een samalla tavalla vaihtaa :-) Lähteekö tuo h7 pois kuten linkin ohjeessa kerrotaan ruuvitaltan kärjellä napsauttamalla hakasia. On muuten aika syvällä - peilin avulla jollakin tavalla näkee yläpuolelta, vai onko sittenkin helpompi irroittaa puskuri ja umpio. Onko kukaan koskaan vaihtanut tuota hooseiskaa...
Comment
-
Comment