Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 Kaukovaloiksi Xenonit?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arunga
    Bimmer Rookie
    • Mar 2011
    • 56
    • Lappi/Kolari

    E91 Kaukovaloiksi Xenonit?

    Auto BMW 320d Touring (e91) vm. 2006. Löytyy ajovalot (lyhyet) jotka ovat tehdasasenteiset xenonit. Kaukovalo h7 ja umpioista löytyy merkintä DCR. Olisi tarkoitus muuttaa myös kaukovalot xenoneiksi. Onkohan FinXenonin muutossarja H7 (canbus-ballasteilla) tarkoitukseen sopiva. Onko kokemuksia ja mitä pitää ottaa huomioon, tarviiko koodailla? Muita vaihtoehtoja?
  • tanppu
    Bimmer Rookie
    • May 2008
    • 169
    • Vantaa

    #2
    Originally posted by arunga View Post
    Auto BMW 320d Touring (e91) vm. 2006. Löytyy ajovalot (lyhyet) jotka ovat tehdasasenteiset xenonit. Kaukovalo h7 ja umpioista löytyy merkintä DCR. Olisi tarkoitus muuttaa myös kaukovalot xenoneiksi. Onkohan FinXenonin muutossarja H7 (canbus-ballasteilla) tarkoitukseen sopiva. Onko kokemuksia ja mitä pitää ottaa huomioon, tarviiko koodailla? Muita vaihtoehtoja?
    Canbus xenonit on plug n' play. Koodausta ei tarvita. Ei vikakoodeja ym. Mut noi jälkiasennus xenonit on aina ollu vähän sellasia et jos niitä räpsyttelet tarpeeks monta kertaa niin ne palaa. Normi xenon polttimon käyttöikä on n. 4-6v ja tollasen aftermarket kuran oon nähny palavan alta kuukaudessa ja on myös tapauksia jossa kestänyt yli vuodenkin.
    Last edited by tanppu; 15-08-2014, 11:31.
    Ex vehkeet..
    X5 40d E70, 535iA F10, 335iA E92, M5 E60, 335iA E92, 330iA E90 LCI, 330xiA E91, 123d E82, 330dA E90, 30dA E39, Evo V (aivopieru), 328i E46, 325i E36

    Comment

    • Nakkisoturi
      Aluevastaava
      • Apr 2011
      • 1262
      • Helsinki

      #3
      Ja sit kannattaa ottaa huomioon myös se että jälkiasennus xenonit syttyy hitaasti... Eli pimeässä kun heität pitkät päälle ni hetken aikaa saat odottaa ennen kuin valaisevat täydellä teholla.
      Myllytykset, vahaukset ja pinnoitteet, kysy lisää privalla!

      G08 LCI iX3 M-sport -22

      ex e90 LCI M3 Competition Individual -11
      ex f30 LCI 330e iPerformance M-Sport -16
      ex e91 LCI ALPINA D3 BITURBO TOURING #115 -09
      ex e90 LCI 320d M-Sport -09
      ex e36 328is M-Sport -95

      Comment

      • sampsa-
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2010
        • 212
        • Pori

        #4
        Entäpä miten se valokuvio? Noi pitkätkän on just halogeenille tarkoitetulla heijastimella, eli valaisevatko ne xenonit sitten edes yhtäpaljon, kuin H7:t?
        G30 520d -17

        EX: F07 530d GT -09, F11 525dA -11, E60 LCI 525iA -08, E91 325iA -06, E39 520i -99, E36 323i Toukka -96, E36 316i -92

        Comment

        • arunga
          Bimmer Rookie
          • Mar 2011
          • 56
          • Lappi/Kolari

          #5
          E91 Kaukovaloiksi Xenonit?

          Originally posted by sampsa- View Post
          Entäpä miten se valokuvio? Noi pitkätkän on just halogeenille tarkoitetulla heijastimella, eli valaisevatko ne xenonit sitten edes yhtäpaljon, kuin H7:t?
          Kai tuolla DCR -merkinnällä umpiossa on jokin tarkoitus. Huomenna asennan xenonit paikalleen ja katsotaan miten käy. Kirjoittelen kokemukset.

          Comment

          • jussi_r
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 1655
            • Nurmijärvi

            #6
            Originally posted by arunga View Post
            Kai tuolla DCR -merkinnällä umpiossa on jokin tarkoitus. Huomenna asennan xenonit paikalleen ja katsotaan miten käy. Kirjoittelen kokemukset.
            Sulla on se "lähivalo" tn. bi-xenon, eli se toimii sekä lähi- että kaukovalona. Siksi merkintä on DCR. Aikomasi muutostyö on loppuviimein säädösten vastainen, ja käytettävyydeltään kompromissi. Menetät nopeasti reagoivat vilkkupitkät (ellei bi-xenon toimi myös tässä ominaisuudessa, kuten muistaakseni ei), ja saatat saavuttaa marginaalisesti paremmat kaukovalot.

            Hankkeen järkevyydestä voi olla toki toistakin mieltä, jos kokee vakioilla bi-xenon-pitkillä ajavansa täysin sokkona, mutta after market -turaus se joka tapauksessa sitten on.
            M3 Cabrio Individual
            530d GT xDrive
            GL420 CDI
            ZX-12R

            Comment

            • arunga
              Bimmer Rookie
              • Mar 2011
              • 56
              • Lappi/Kolari

              #7
              Originally posted by jussi_r View Post
              Sulla on se "lähivalo" tn. bi-xenon, eli se toimii sekä lähi- että kaukovalona. Siksi merkintä on DCR. Aikomasi muutostyö on loppuviimein säädösten vastainen, ja käytettävyydeltään kompromissi. Menetät nopeasti reagoivat vilkkupitkät (ellei bi-xenon toimi myös tässä ominaisuudessa, kuten muistaakseni ei), ja saatat saavuttaa marginaalisesti paremmat kaukovalot.
              Kummastuttaa miksi bemarini kaukovalot ovat niin tavattoman heikot. 3 vuotta sitten paloi vasen xenon ja ne vaihdettiin sitten molemmat. En sen kummemmin katsonut minkälaiset xenon-polttimot sinne vaihdettiin. Onkohan se mahdollista että autossani on vääränlainen xenon-polttimo? (tuli uusi käsite tuo bi-xenon)

              Comment

              • jussi_r
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1655
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by arunga View Post
                Kummastuttaa miksi bemarini kaukovalot ovat niin tavattoman heikot. 3 vuotta sitten paloi vasen xenon ja ne vaihdettiin sitten molemmat. En sen kummemmin katsonut minkälaiset xenon-polttimot sinne vaihdettiin. Onkohan se mahdollista että autossani on vääränlainen xenon-polttimo? (tuli uusi käsite tuo bi-xenon)
                Tarkoitin bi-xenonilla sitä, että se ulompi valo toimii sekä lähi- että kaukovalona siten että umpio muuttaa korkeusasetustaan valitun toiminnon mukaan. Siellä on ihan normaali D1-polttimo, eikä mikään tuon linkkisi mukainen kummajainen. Nuo kummajaiset ovat nimenomaan sellaisia mitä tarvitaan kun tehdään aataminaikuiseen H4-umpioon (useimmiten laiton) xenon-asennus.

                Minä tekisin seuraavasti:
                - Varmistaisin kokeilemalla vaikka avustajan kanssa miten vakio-xenon toimii vilkkuviiksen eri käyttötavoilla. Kääntyykö ylös kun kytkee pitkät ja vilahtaako ylös kun käyttää vilkkupitkiä?
                - Jos valoteho tuntuu heikolta, niin laittaisin autoon uudet xenon-polttimot xenoneihin (ulompi valaisin) ja/tai uudet, ehkä jopa laadukkaammat ja tehokkaammat H7-halogeenit niihin sisempiin.
                M3 Cabrio Individual
                530d GT xDrive
                GL420 CDI
                ZX-12R

                Comment

                • DWHLL
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 189
                  • Espoo

                  #9
                  Onkohan LED-tekniikka kehittynyt vielä niin pitkälle, että joskus lähitulevaisuudessa voisi olla mahdollista korvata H7 ledeillä?
                  Uusissa autoissa on kuitenkin jo täysin ledeillä toteutettuja valoja, joten riittävän valotehon voisi kuvitella olevan jollain tavalla toteutettavissa. Onhan e90:ssa tietty bi-xenon, joten suurin osa valotehosta taitaa vakiovaloissakin tulla xenonista(?). Lisäksi ledi voisi nopeamman syttymisensä ansiosta olla parempi vilkkupitkiin.
                  ------------
                  f25 X3 30d M-sport -11 Carbonschwartz
                  e91 325d -07 Alpinweiß

                  ex:
                  e39 528i Touring -99 Cosmosschwartz
                  e81 120d M-sport -08 LeMans blau
                  e46 328Ci -99 Cosmosschwartz
                  e36 320i coupé -95 Daytonaviolett

                  Comment

                  • arunga
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2011
                    • 56
                    • Lappi/Kolari

                    #10
                    Originally posted by jussi_r View Post
                    - Jos valoteho tuntuu heikolta, niin laittaisin autoon uudet xenon-polttimot xenoneihin (ulompi valaisin) ja/tai uudet, ehkä jopa laadukkaammat ja tehokkaammat H7-halogeenit niihin sisempiin.
                    Näin teen.. Vaikuttaa vain siltä että h7-halogeenilamppua ei niin vain vaihdetakkaan kotikonstein - onko h7:n irroittamiseksi muuta "kikkakolmosta" kuin umpion irroitus? Tuo xenon on kyllä helppo vaihtaa. Onpa kyllä insinööri saksanmaalla järkeillyt erinomaisen hienon systeemin. Eli montako "reiskaa" tarvitaan vaihtamaan tuota seiskaa :-)

                    Comment

                    • JP-76
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2009
                      • 1060
                      • Kanta-Häme

                      #11
                      Laitetaas nyt vähän faktaa tähänkin selventämään käsitteitä.

                      E9x:n on ollut saatavissa kolmenlaista valosettiä tehtaalta:

                      1. Perusvalot = halogen h7 lähivaloissa + h7 pitkissä.

                      2. Bixenon-valot = xenonpolttimo (d1s) lähivaloille ja pitkille + h7 lisäpitkänä

                      3. Kääntyvät bixenon-valot = xenonpolttimo lähivaloille ja pitkille, h7 lisäpitkä vain valojen vilautukselle (saa myös koodattua palamaan koko ajan pitkien kanssa)

                      Kaikkien xenonvalojen "xenon-pitkät" on toteutettu niin että lähivalotoiminnolla xenonpolttimon edessä on varjostin joka rajaa valokuvion yläosan pois. Kun pitkät kytketään päälle, siirtyy varjostin ylös jolloin saadaan xenonin koko valoteho/ kantama käyttöön.

                      Sitten itse topikin kysymykseen xenon muutos-sarjan asentamisesta lisäpitkiin:

                      Siitä vaan, valoteho lisääntyy varmasti mutta aina ensimmäisen kerran valot kytkettäessä pieni viive tulee ennen kuin valoteho on maksimi (kuten kaikilla xenonpolttimoilla). Valojen vilkautukseen valoteho kyllä riittää varmasti, eihän ole kuitenkaan tarkoitus sokaista vastaantulevaa vilkautuksella vaan herättää huomio

                      Muutos-sarjan pitää olla can-yhteensopiva sekä mahdollisimman hyvin häiriösuojattu (eli halvimmat sarjat kannattaa jättää hyllyyn). Ainakin Schmiedmann on joskus myynyt tuohon tarkoitukseen pätevää sarjaa mutta en tiedä onko vielä myynnissä.

                      EDIT: ainakin e39:lle tarkoitettua h7-sarjaa näkyisi olevan myynnissä Schmiedmannilla KLIK, pitäisi käydä myös kyseessä olevaan tapaukseen. Hinta on suolainen, mutta ovat varmasti laadukkaat.

                      Hinta korreloi myös suoraan osien kestävyyteen ja luotettavuuteen joten siitäkin syystä kannattaa panostaa laatuun.

                      Siihen laittomuuteen vielä sen verran että tuskinpa on käytännössä sen "laittomampaa" kuin laittaa erilliset xenon-lisäpitkät 80-luvun autoon jossa halogen-pitkät näyttää hädintuskin yhtä pitkälle kuin e90 halogen-lyhyet

                      On kuitenkin aika koomista perustella tuota laittomuutta pitkissä valoissa esim. sillä että "häikäisee vastaantulevaa" :think
                      Last edited by JP-76; 23-08-2014, 11:49.
                      Kalusto:
                      BMW 550i xDrive -14
                      BMW S1000R -17
                      Toyota Proace -15

                      Comment

                      • arunga
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2011
                        • 56
                        • Lappi/Kolari

                        #12
                        Originally posted by JP-76 View Post
                        3. Kääntyvät bixenon-valot = xenonpolttimo lähivaloille ja pitkille, h7 lisäpitkä vain valojen vilautukselle (saa myös koodattua palamaan koko ajan pitkien kanssa)
                        Juurikin nämä minun autossa on ja h7 palaa xenon-pitkien kanssa.

                        Comment

                        • JP-76
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 1060
                          • Kanta-Häme

                          #13
                          Originally posted by arunga View Post
                          Juurikin nämä minun autossa on ja h7 palaa xenon-pitkien kanssa.
                          Jostain syystä joissain autoissa on koodattu nuo palamaan jo tehtaan jäljiltä.

                          Saattaa olla tekemisissä kyseisen maan lainsäädännön kanssa (esim. Saksa vs Suomi)?
                          Kalusto:
                          BMW 550i xDrive -14
                          BMW S1000R -17
                          Toyota Proace -15

                          Comment

                          • jussi_r
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1655
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by JP-76 View Post
                            Jostain syystä joissain autoissa on koodattu nuo palamaan jo tehtaan jäljiltä.

                            Saattaa olla tekemisissä kyseisen maan lainsäädännön kanssa (esim. Saksa vs Suomi)?
                            Mulla on palanut tuolla tavalla kahdessa joissa on ollut kääntyvät bixenonit ulommissa ja H7:t sisemmissä lampuissa. Molemmat Saksasta haettuja, mutta en kyllä usko Suomeen uutena myytyjen olevan yhtään erilaisia.
                            M3 Cabrio Individual
                            530d GT xDrive
                            GL420 CDI
                            ZX-12R

                            Comment

                            • arunga
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2011
                              • 56
                              • Lappi/Kolari

                              #15
                              Löysin yhden ohjeen tuon h7 vaihtoon. Kyseessä on kylläkin e90. Pitää olla aika fakiiri jos e91:een samalla tavalla vaihtaa :-) Lähteekö tuo h7 pois kuten linkin ohjeessa kerrotaan ruuvitaltan kärjellä napsauttamalla hakasia. On muuten aika syvällä - peilin avulla jollakin tavalla näkee yläpuolelta, vai onko sittenkin helpompi irroittaa puskuri ja umpio. Onko kukaan koskaan vaihtanut tuota hooseiskaa...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎