Announcement

Collapse
No announcement yet.

DPF tukkeutuu läppäoperaation jälkeen!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VolvoTDi
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 1576
    • Tampere - Pori

    #16
    Kyllä siellä "kaasuläppä" on ja sillä rajoitetaan ilman kulkua esim . polton aikana ja lämmitysvaiheessa ja tuosta tulikin mieleen, että mites ne putkiston lämpötila-anturit näyttää? Imuilman lämpötila? Kaasuläpän asento normiajossa?
    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
    Check:
    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
    Tampere 044-5867096

    Comment

    • elreino
      Bimmer Rookie
      • Apr 2009
      • 90
      • s-joki

      #17
      kyseisessä autossa egr katta on 3000rpm asti
      kierrätys on käytössä ajettaessa kevyellä kaasulla alle 3000rpm
      täys kaasutuksessa venttiili sulkeutuu vaikkka kierroksia olis alle tuon

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        #18
        Originally posted by elreino View Post
        kyseisessä autossa egr katta on 3000rpm asti
        kierrätys on käytössä ajettaessa kevyellä kaasulla alle 3000rpm
        täys kaasutuksessa venttiili sulkeutuu vaikkka kierroksia olis alle tuon
        Tuolla tiedolla ei tee mitään. Lähinnä EGR liikkumisen jouheus eli jumiaako, jääkö raolleen, jne on ratkaisevaa. Ohjelma varmasti on kunnossa.
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • pouri
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2007
          • 370
          • 06 area

          #19
          Oudolta tuntuu jos läppien poiston aiheuttamia polttojen lisäämisiä ei ole kukaan muu huomannut. Läppiä kuitenkin varmaan on poistettu aika monesta autosta. Miten muuten tuossa autossa huomaa polton käynnistymisen?
          Diesel, fuel of satin man

          Comment

          • hopeanuoli
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2004
            • 211
            • Helsinki

            #20
            Testasin EGR:n irtiotettuna alipainepumpulla, avautuu ihan jumittamattoman oloisesti ollen täysin auki about 0.6 barin alipaineella. Sulkeutuu myös nätisti ja menee täysin kiinni omalla jousivoimallaan. Eli käsittääkseni on mekaanisesti kunnossa.

            Tietysti on mahdollista, että EGR:n alipainesäädin reistailisi. Miten tuo tyypillisesti oireilee? Pystyykö EGR:n toiminnan järkevyyden näkemään silmällä livedata-arvoista? Luulisi, että vaikuttaa ainakin lambda-arvoon. Tietäiskö joku mitä lambda-arvon pitäisi olla esim. tuossa tasaisessa satasen vauhdissa suurimmalla vaihteella?

            VolvoTDi: Eli pakopuolen lämpötila-anturit antavat ihan järkeviä arvoja, maantieajossa yli 300 astetta, polton ollessa päällä n. 600 astetta, ja moottori kylmänä likimain ulkolämpötilan verran. Imuilman lämpöanturi toimii, ahtoilman lämpöanturi toimii (kevyellä kuormalla antaa melkein saman lukeman kuin MAF:lla oleva anturi, maksimiahtopaineella nousee kesäkeleillä johonkin 55-60 asteeseen eli ok). Kaasuläppä on ollut aina täysin auki-asennossa kun olen konehuoneeseen kurkkinut ja poltto ei ole ollut päällä. Luulisi lambda-arvon romahtavan tai vetojen loppuvan täysin jos läppä yrittäisi mennä ajon aikana kiinni. Minkäänlaista nykimistä ei ajon aikana tunnu olevan.

            Kissvesala: Voiko tosiaan olla niin että DPF-pönttö on lopullisesti tukkeutumassa vaikka vastapaineet on aina ajoittain todella pienet, tyhjäkäynnillä alle 5 mbar ja satasen tasavauhdissa se noin 20 mbar? Tätä en ymmärrä. Olen ainakin tähän asti kuvitellut että pöntön käyttöikä on täynnä vasta sitten kun pitkäkään poltto ei onnistu laskemaan vastapaineita normaalitasolle.
            e90 330d -05

            Comment

            • Kissvesala
              Moderator
              • Jun 2010
              • 3110
              • Liminka

              #21
              No näin omiin kokemuksiin verraten kaikki pöntöt mitä on ajettu läppärin kans auki, on ollut vastapaineet luokkaa lähellä 1000mbaria ja nekin on vielä saatu elvytettyä eikä ole tullut vastaan aiemmin tilannetta että noin nopeaa tukkeutuu uudelleen. Ja tuo Lambda tosiaan on semmosella tasolla että savua ei pitäs ainakaan tulla joka suodatinta tukkii. Kaikkien fysiikan lakien mukaan polttoaine palaa niinku insinöörit on alunperin suunitellut. Niinku elreino ja volvo tuossa sanoi läpät ja egr vaikuttaa toki polttoihin, mutta ei helvetissä niin paljoa että dpf tukkeutuu kokoajan.
              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
              Kissvesala.fi
              Priva tai o443424479

              Comment

              • VolvoTDi
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2006
                • 1576
                • Tampere - Pori

                #22
                Kokeile vielä irroittaa se alipaineletku EGR:stä ja tulppaa se kunnolla. Lähde ajelemaan ja tutki täyttyykö dpf edelleen nopeaa tahtia.

                Onko se eropaineanturi jo poissuljettu?
                Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                Check:
                www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                Tampere 044-5867096

                Comment

                • elreino
                  Bimmer Rookie
                  • Apr 2009
                  • 90
                  • s-joki

                  #23
                  Originally posted by VolvoTDi View Post
                  Tuolla tiedolla ei tee mitään. Lähinnä EGR liikkumisen jouheus eli jumiaako, jääkö raolleen, jne on ratkaisevaa. Ohjelma varmasti on kunnossa.
                  ei sillä varmaankaan ole sinulle merkitystä joka työntää ecuun toisen muuttamaa softaa sisään itse siitä sisällöstä mitään tietämättä
                  mutta minulle on
                  jos minulla ei ole hanskassa moottorin toiminta periaatteet softamuutosten yhteydessä niin huonosti silloin menee
                  en voi siirtää vastuuta muualle

                  Comment

                  • VolvoTDi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1576
                    • Tampere - Pori

                    #24
                    Originally posted by elreino View Post
                    ei sillä varmaankaan ole sinulle merkitystä joka työntää ecuun toisen muuttamaa softaa sisään itse siitä sisällöstä mitään tietämättä
                    mutta minulle on
                    jos minulla ei ole hanskassa moottorin toiminta periaatteet softamuutosten yhteydessä niin huonosti silloin menee
                    en voi siirtää vastuuta muualle
                    Siis mitä?! Onko siis tuo auto softattu vai mistä nyt yhtäkkiä softamuutokset tuli esille? Toisaalta oli tai ei niin EGR:n ohjaus aivan varmasti toimii oikein, siitä ei ole kysymys vaan itse venttiilin mekaaninen toiminta kiinnostaa. Ja mitä ihmeen 3000rpm kierroksen höpöttelyä tuo oikein oli, EGR menee kiinni kun painaa kaasun pohjaan oli kierroksia minkä verran tahansa ja sama homma tapahtuu kun tyhjäkäyntiä käy noin 2min tai on vikatila, jne, jne. Minulta kun lähtee softattu auto niin näistä 98%:ssa on EGR ohjelmallisesti kiinni, siis ohjaus, mekaanisesti joutuu joskus laippaamaan kun on jäänyt auki. Tuon enempää minun ei tarvitse tietää ja homma toimii.
                    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                    Check:
                    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                    Tampere 044-5867096

                    Comment

                    • Tommix
                      BTCF Member
                      • Dec 2006
                      • 5405
                      • S:t Karins

                      #25
                      Laita nyt ne läpät takaisin paikoilleen, ja kerro tukkiintuuko DPF vielä. Ei sen jälkeen tarvii arvailla enää...
                      Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                      Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                      ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                      Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                      Comment

                      • Kissvesala
                        Moderator
                        • Jun 2010
                        • 3110
                        • Liminka

                        #26
                        Originally posted by Tommix View Post
                        Laita nyt ne läpät takaisin paikoilleen, ja kerro tukkiintuuko DPF vielä. Ei sen jälkeen tarvii arvailla enää...
                        Tässä ei ole kyllä mitään järkeä! 99% varmasti se läppien poisto ei tätä vikaa yksinään ole tehny. Jos ei läppien poistossa ole mikään muu menny pieleen.
                        Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                        Kissvesala.fi
                        Priva tai o443424479

                        Comment

                        • Tommix
                          BTCF Member
                          • Dec 2006
                          • 5405
                          • S:t Karins

                          #27
                          Originally posted by Kissvesala View Post
                          Tässä ei ole kyllä mitään järkeä! 99% varmasti se läppien poisto ei tätä vikaa yksinään ole tehny. Jos ei läppien poistossa ole mikään muu menny pieleen.
                          viestistä puuttui ...
                          Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                          Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                          ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                          Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                          Comment

                          • Kissvesala
                            Moderator
                            • Jun 2010
                            • 3110
                            • Liminka

                            #28
                            Originally posted by Tommix View Post
                            viestistä puuttui ...
                            Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
                            Kissvesala.fi
                            Priva tai o443424479

                            Comment

                            • hannuk
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2002
                              • 2136
                              • Capital

                              #29
                              Back to basics:

                              - Mitä öljyä koneessa?
                              - Mitään vikakoodeja joka lopettaa polton ei ole?
                              - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                              - Porsche Cayenne S
                              - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                              - plus pari muuta

                              Comment

                              • hopeanuoli
                                Bimmer Fanatic
                                • Oct 2004
                                • 211
                                • Helsinki

                                #30
                                Lisäinfoa mysteeristä:
                                -Auto ei ole softattu. Tämä nyt on käytettynä ostettu joten varmuutta ei ole, mutta maksimisyötöt näyttää olevan n. 65 mg/hub ja maksimivääntö se karvan yli 500 Nm, joten eiköhän se vakio ole.
                                -Öljy Castrol Magnated 5W-30 C3 LL04. Kone ei syö öljyä oikeastaan minkään vertaa.
                                -Välillä pukkaa vikakoodin: 'Particle filter regeneration zu heufig' tms., ja infokoodin 'Particle filter stark beladen - motorschutz activiert' tai sinnepäin. Eli valittaa liian usein toistuvasta puhdistuspoltosta ja DPF:n ajoittaisesta kovasta kuormituksesta. Tuossa jälkimmäisen yhteydessä kone pistää polton välittömästi päälle (eli tuo motorschutz activieren). Muita vikakoodeja ei ole, eli ei erityisesti mitään, mikä estäisi tai keskeyttäisi poltot.
                                -Kulutus pieni, menee viiden litran pintaan satasen maantieajossa.
                                -Alipaineletkuston tiiviys testattu alipainepumpulla alipaineletkuston jakotukilta. Ei vuoda.

                                VolvoTdi: Tuo DPF:n edessä olevan paine-eroanturin mahdollinen sekoilu on hyvä pointti. Se näyttää antavan järkevän tuntuisia arvoja, mutta siltikin itsekin tuota epäilin jokin aika sitten ja tilasin epätoivoissani uuden anturin. Vaihdoin sen eilen, joten en osaa sanoa tuon vaikutuksesta vielä mitään varmaa. Uusi anturi näyttäisi kyllä antavan hyvin samanlaisia arvoja kuin vanhakin, joten epäilen ettei tuokaan ole tässä syntipukki. Mutta katsotaan nyt parin polttosyklin verran ja sitten ollaan varmempia. Jos ei auta niin kokeilen ajella vähän tuo EGR:n letku irrotettuna (ja tietysti tulpattuna...).

                                On tämä kyllä ihme tapaus, jonkin verran on tullut autoja rassailtua mutta ei tämmöistä mysteeriä ole kyllä kohdalle koskaan sattunut. Meinaa alkaa usko loppumaan, mutta ei nyt vielä periksi anneta...

                                Olen tässä alkanut miettimään, voisiko DPF:ssä tai putkistossa olla jotain irti, ja liikkuvat osat sitten tukkisivat sitä satunnaisesti enemmän tai vähemmän. Ei siellä kyllä mikään ainakaan ajaessa kolise.
                                e90 330d -05

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎