Announcement

Collapse
No announcement yet.

330d ei käynnisty

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Huge004
    Bimmer Rookie
    • May 2011
    • 62
    • Pori

    330d ei käynnisty

    Terve!

    Nyt tuli tälläinen ongelma että e91 päätti olla lähtemättä käyntiin.

    Sunnuntaina auto vielä toimi ihan normaalisti mutta maanantaina kun olin töihin lähdössä niin ei tapahdu mitään.


    Akussa on virtaa (mitattu 12.3v).
    Startti ei pyörähdä kuuluu vain pari naksahdusta.
    Ei mitään vikavaloja taulussa.
    Torque ei antanut vikakoodeja.
    Käytin akkua irti ja samalla purin ja kokosin plus puolen uudelleen siinä toivossa että olisi ollut huono kontakti jossain.
    Maaginen 10l naftaa tankiin kokeiltu.
    Jarrupoljinta painettu voimalla lattiaan.


    Löytyisikö keneltäkään kunnon laitteistoa porin suunnalta millä saisi luettua vikakoodit?
    E91 330da
  • Heke_01
    Bimmer Rookie
    • Oct 2010
    • 49
    • Pohjois-Karjala

    #2
    Originally posted by Huge004 View Post
    Terve!

    Nyt tuli tälläinen ongelma että e91 päätti olla lähtemättä käyntiin.

    Sunnuntaina auto vielä toimi ihan normaalisti mutta maanantaina kun olin töihin lähdössä niin ei tapahdu mitään.


    Akussa on virtaa (mitattu 12.3v).
    Startti ei pyörähdä kuuluu vain pari naksahdusta.
    Ei mitään vikavaloja taulussa.
    Torque ei antanut vikakoodeja.
    Käytin akkua irti ja samalla purin ja kokosin plus puolen uudelleen siinä toivossa että olisi ollut huono kontakti jossain.
    Maaginen 10l naftaa tankiin kokeiltu.
    Jarrupoljinta painettu voimalla lattiaan.


    Löytyisikö keneltäkään kunnon laitteistoa porin suunnalta millä saisi luettua vikakoodit?
    Minulla oli samat oireet 320d:ssä. Vika oli moottorin maakaapelissa. Oli melkein poikki. Vika voi olla myös startissa. Toimiiko muut sähkölaitteet?

    Comment

    • Huge004
      Bimmer Rookie
      • May 2011
      • 62
      • Pori

      #3
      Originally posted by Heke_01 View Post
      Minulla oli samat oireet 320d:ssä. Vika oli moottorin maakaapelissa. Oli melkein poikki. Vika voi olla myös startissa. Toimiiko muut sähkölaitteet?

      Kaikki muut toimii niinkuin pitääkin.

      Osaatko tarkentaa mistä kohtaa kannattaa tarkistaa tuo moottorin maakaapeli?

      Starttia mietein kanssa.

      Ne vikakoodit olis kova juttu jos sais luettue niin olis paljon viisaampi.
      E91 330da

      Comment

      • Heke_01
        Bimmer Rookie
        • Oct 2010
        • 49
        • Pohjois-Karjala

        #4
        Originally posted by Huge004 View Post
        Kaikki muut toimii niinkuin pitääkin.

        Osaatko tarkentaa mistä kohtaa kannattaa tarkistaa tuo moottorin maakaapeli?

        Starttia mietein kanssa.

        Ne vikakoodit olis kova juttu jos sais luettue niin olis paljon viisaampi.
        Omassa ei antanut mitään vikakoodeja. Ainakin 320d:ssä kaapeli on konehuoneessa kuskinpuoleisessa kulmassa. Löytyy kyllä kun purkaa pohjamuovit pois. Ylhäältä ei pääse käsiksi.

        Comment

        • Huge004
          Bimmer Rookie
          • May 2011
          • 62
          • Pori

          #5
          Originally posted by Heke_01 View Post
          Omassa ei antanut mitään vikakoodeja. Ainakin 320d:ssä kaapeli on konehuoneessa kuskinpuoleisessa kulmassa. Löytyy kyllä kun purkaa pohjamuovit pois. Ylhäältä ei pääse käsiksi.
          Kiitos avusta. Ei kyllä varmaan onnistu pihassa toi homma.
          E91 330da

          Comment

          • jumuli
            Bimmer Fanatic
            • Apr 2010
            • 496
            • Seinäjoki

            #6
            Jep taisteltiin myös pari viikkoa sitten yhden E91 lcin kanssa joka ei startannut. Vika löytyi juuri rikkinäisestä maakaapelista.
            Nyt
            Porsche Cayenne E-Hybrid XVS-900
            Ex
            F25 30d M-sport GNA-500
            E93 335i M-Sport N54 CLJ-585
            F20 LCI 118i M-Sport UZG-218
            E90 LCI 335d M-Sport VZR-604
            F25 20d M-Sport UZV-655
            Audi B8 S4 ILM-448
            F31 330d M-Sport VYZ-717
            E90 LCI 335i M-Sport N55 KNP-585
            E60 LCI 530d M-Sport CJT-868
            F30 320d M-Sport VXU-494
            E91 LCI 335d M-Sport CJT-859
            E91 335i M-Sport N54 CJT-858
            E91 335d M-Sport NJN-958
            E91 330d M-Sport GJB-752
            E46 330d Touring M-Sport II EUI-403
            E36 2.8 Coupe M-Sport MKE-141

            Comment

            • Huge004
              Bimmer Rookie
              • May 2011
              • 62
              • Pori

              #7
              Originally posted by jumuli View Post
              Jep taisteltiin myös pari viikkoa sitten yhden E91 lcin kanssa joka ei startannut. Vika löytyi juuri rikkinäisestä maakaapelista.
              Oliko oireet samat että virtaa löytyy mutta startti ei pyöri ja vikakoodeja ei anna lainkaan?

              Taidan sittenkin ryömiä auton alle kun vaan kerkeän.
              E91 330da

              Comment

              • jumuli
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2010
                • 496
                • Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Huge004 View Post
                Oliko oireet samat että virtaa löytyy mutta startti ei pyöri ja vikakoodeja ei anna lainkaan?

                Taidan sittenkin ryömiä auton alle kun vaan kerkeän.
                Juuri niin! Naksui muttei pyörittänyt! :think
                Cas moduulista tuli vikakoodia output 50:sesta.
                Nyt
                Porsche Cayenne E-Hybrid XVS-900
                Ex
                F25 30d M-sport GNA-500
                E93 335i M-Sport N54 CLJ-585
                F20 LCI 118i M-Sport UZG-218
                E90 LCI 335d M-Sport VZR-604
                F25 20d M-Sport UZV-655
                Audi B8 S4 ILM-448
                F31 330d M-Sport VYZ-717
                E90 LCI 335i M-Sport N55 KNP-585
                E60 LCI 530d M-Sport CJT-868
                F30 320d M-Sport VXU-494
                E91 LCI 335d M-Sport CJT-859
                E91 335i M-Sport N54 CJT-858
                E91 335d M-Sport NJN-958
                E91 330d M-Sport GJB-752
                E46 330d Touring M-Sport II EUI-403
                E36 2.8 Coupe M-Sport MKE-141

                Comment

                • Huge004
                  Bimmer Rookie
                  • May 2011
                  • 62
                  • Pori

                  #9
                  Originally posted by jumuli View Post
                  Juuri niin! Naksui muttei pyörittänyt! :think
                  Cas moduulista tuli vikakoodia output 50:sesta.
                  Kiitos paljon avusta.

                  Yritän saada tarkistettua kaapelin kunnon kun vaan kerkeän.

                  Ilmoittelen tänne tuliko kuntoon.
                  E91 330da

                  Comment

                  • Peksu
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2014
                    • 272
                    • Lähellä Tre

                    #10
                    Originally posted by Huge004 View Post
                    Kiitos paljon avusta.

                    Yritän saada tarkistettua kaapelin kunnon kun vaan kerkeän.

                    Ilmoittelen tänne tuliko kuntoon.
                    Ihan vinkkinä, että ota yksi käynnistyskaapeli ja laita se konehuoneen oik. reunasta (lokarin sivussa) löytyvän maadoitusmutterin ja koneen väliin kiinni johonkin missä siis on koneessa metallia ja kokeile käynnistyykö nyt
                    G08 LCI iX3 M Sport

                    Comment

                    • Huge004
                      Bimmer Rookie
                      • May 2011
                      • 62
                      • Pori

                      #11
                      Originally posted by Peksu View Post
                      Ihan vinkkinä, että ota yksi käynnistyskaapeli ja laita se konehuoneen oik. reunasta (lokarin sivussa) löytyvän maadoitusmutterin ja koneen väliin kiinni johonkin missä siis on koneessa metallia ja kokeile käynnistyykö nyt

                      Tuli kokeiltua eikä auttanut. Olisiko lisää vinkkejä?
                      E91 330da

                      Comment

                      • ruostekasa
                        Bimmer Rookie
                        • May 2006
                        • 34
                        • Suomi

                        #12
                        Vaihda akku uuteen Itellä oli samat onkelmat ja kun vaihtoi uuden akun ei mitään vikaa. Samoin oli akussa noin 12.3v jännite, mutta käynnistykseen se ei riittänyt. Pyörähti vaan hieman kun starttia painoi.

                        Comment

                        • Huge004
                          Bimmer Rookie
                          • May 2011
                          • 62
                          • Pori

                          #13
                          Originally posted by ruostekasa View Post
                          Vaihda akku uuteen Itellä oli samat onkelmat ja kun vaihtoi uuden akun ei mitään vikaa. Samoin oli akussa noin 12.3v jännite, mutta käynnistykseen se ei riittänyt. Pyörähti vaan hieman kun starttia painoi.
                          Kävin näyttää akkua akkuliikkeessä ja ei pitäisi olla siinä vika.
                          Täytyy kyllä kokeilla toisella akulla vielä kunhan saan käsiini sellaisen.
                          E91 330da

                          Comment

                          • MNi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2008
                            • 3143
                            • Tampere

                            #14
                            12.3V osuu 10 asteen ulkoilmalla normiakulle 50%-75% täyslatauksen väliin: KLIK. Täysin ladattu tuo akku ei siis ole kuin vasta ~12.6V kohdalla.

                            Akun navat tutkittu varmaan ettei ole oksidaatiota ja akunkengät saa hyvän kontaktin.

                            Omassa (tosin E46) 330d:ssä hidas käynnistyminen korjaantui startin vaihdolla. Kylmästäkin pitäisi sekunnin-puolentoista sisään hyrähtää käyntiin. Kun startti oli finaalissa, piti täydellä akullakin ~+5 asteessa pyörittää 3-5 sekuntia. Kun ulkoilman lämpötila laski alle ~-15 asteen oli arpapeliä käynnistyykö. Vaikka akku oli ladattu täysiin.

                            Startin vaihdon jälkeen tuntui kuin palmun alta olisi lähtenyt vielä -25 asteessa noin sekunnissa.

                            Hyytyvä startti voi aiheuttaa myös se ettei korkeapainepumppu saavuta starttipainetta, ainakin E46:ssa raililla pitää olla yli 300 bar ennenkuin DDE antaa käynnistysluvan.

                            Nokka-akselin tai kampuran anturi voi myös jätättää käynnistymättä mutta veikkaisin kyllä näillä tiedoilla starttia tai startin kaapelointia.

                            Comment

                            • VolvoTDi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2006
                              • 1576
                              • Tampere - Pori

                              #15
                              Kyllä todella hitaasti saa startti pyöriä, ettei nosta painetta tarpeeksi eli en usko starttiin. Toki kannattaa siirtopaine ja kiskopaine varmistaa 3,7/300bar. Ettei olisi ajonesto...
                              Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                              Check:
                              www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                              Tampere 044-5867096

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎