Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston Ipcun korvaaminen ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Rado
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 716

    Webaston Ipcun korvaaminen ?

    Miten tuon Webaston Ipcu-releen voi korvata halvimmalla kun uuden Ipcun ostaminen ei riitä vaan sen joutuu vielä ohjelmoimaan jossain ?
    Ipcut alkaen 90€ & koodit päälle niin yhteishinta kipuaa mihin ?

    Eikö tuossa pelitä normirele & jos ei niin mikä suurin ongelma ?
  • Peksu
    Bimmer Fanatic
    • May 2014
    • 272
    • Lähellä Tre

    #2
    Originally posted by Rado View Post
    Miten tuon Webaston Ipcu-releen voi korvata halvimmalla kun uuden Ipcun ostaminen ei riitä vaan sen joutuu vielä ohjelmoimaan jossain ?
    Ipcut alkaen 90€ & koodit päälle niin yhteishinta kipuaa mihin ?

    Eikö tuossa pelitä normirele & jos ei niin mikä suurin ongelma ?
    Tuo IPCU on siis jännitteensäädin (tai taitaa katkoa jännitettä) ja sillä ohjataan auton omaa lämmityslaitteenpuhallinta silloin kun Webasto/Eber sitä haluaa käyttää. Jos sinne laittaa tavallisen releen, niin silloin tuo puhallin pyörii max-nopeudella ja eihän se ole hyväksi akulle eikä lämmitykselle. Tohon IPCU:un pystyy siis ohjelmoimaan tietyn puhaltimen nopeusarvon millä puhallin pyörii kun lisälämmitin kytkee puhaltimen päälle.

    Voihan siellä toki käyttää tavallista relettä ja sen puhaltimen käyttämässä piirissä tehokasta etuvastusta esim. jonkun vanhan auton puhaltimen vastusta, millä tuon nopeuden saa sopivaksi.
    G08 LCI iX3 M Sport

    Comment

    • Rado
      Bimmer Fanatic
      • Feb 2006
      • 716

      #3
      Minkälainen etuvastus pyörittäisi puhallinta keskinopeudella tai hieman hiljaisemmin ?

      Tyhmä kysymys perään, onko vastuksella ja etuvastuksella eroa ?

      Mikä rele tulisi listasta valita joka muistuttaisi eniten Ipcua:

      Last edited by Rado; 10-12-2014, 21:55.

      Comment

      • Hebbu ///M3
        Bimmer Enthusiast
        • May 2003
        • 1627
        • Dallas

        #4
        Eli tuo ipcu rele on joku 6e kiinalainen pwm ohjain, hienossa paketissa.
        Sotkamo Connection

        Comment

        • böntti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2011
          • 2857
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
          Eli tuo ipcu rele on joku 6e kiinalainen pwm ohjain, hienossa paketissa.
          Kyllä, lisäksi siinä on ilmeisesti rele esim. LIN-väylän katkaisua varten.
          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

          Comment

          • Hebbu ///M3
            Bimmer Enthusiast
            • May 2003
            • 1627
            • Dallas

            #6
            Originally posted by böntti View Post
            rele esim. LIN-väylän katkaisua varten.
            Jaa tuommostakin, taijampa jatkaa e39 parissa.
            Sotkamo Connection

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2857
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Hebbu ///M3 View Post
              Jaa tuommostakin, taijampa jatkaa e39 parissa.
              Heh, voi sitä relettä käyttää vaikka E39 ihkan herättelyyn

              Edit. Paitsi että E39 ei tartte sitä PWM-ohjausta
              Last edited by böntti; 10-12-2014, 22:44.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • Hebbu ///M3
                Bimmer Enthusiast
                • May 2003
                • 1627
                • Dallas

                #8
                Joo mutta tuossa 2/3osa autossa riittää makasiinin 2,5e tusina rele herättää paneelin ku siinä tarvii ne ilmaläpät saaha auki. Vai onko siihenki tuommosta ipcua tarjolla ja onko siinä niin paljo älyä että että avaa läpät tuulilasille?


                Nii vai onko tuo ipcu joku tulkki mikä muuttaa lämmittimeltä tulevan 12v herätteen, semmoseksi että tuo äffäläisen väylä älyää käynnistää paneelin, elikkä ykkösiä ja nollii nääs ai perkulen juu
                Last edited by Hebbu ///M3; 10-12-2014, 22:59.
                Sotkamo Connection

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  #9
                  Tuo lin-bus on uudempien autojen läppien ohjaukseen käytettävä väylä. Sen kun katkaisee auton sammutuksen yhteydessä, läpät jää siihen asentoon missä sattuvat olemaan. Tämän lisäksi pwm:llä ohjataan suoraan puhallinmoottorin pääteastetta, näin käynnistyy puhallin. Uudemmissa tuo pääteasteenkin ohjaus menee lin-busin kautta joten jouduttan antamaan puhallinmoottorille suoraan maa, releen ja etuvastuksen kautta. Tässä koko kuviossa on se huono puoli että puhallus pitää laittaa tuulilasille ennen auton sammutusta, tai no mun mielestä automaattiasentoon jättö kyllä riitti F11:n kohdalla mutta muitakin mielipiteitä olen kuullut. IPCU ei siis osaa todellisuudessa mitään muuta kuin ajaa puhaltimen pääteasteelle sopivaa PWM-signaalia ja käyttää sitä relettä, ennalta ohjelmoidulla tavalla. Väyläohjaimet on sitten erikseen, niitäkin löytyy.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • Rado
                    Bimmer Fanatic
                    • Feb 2006
                    • 716

                    #10
                    Tää jäi nyt vähän kesken.

                    Minkälainen etuvastus pyörittäisi puhallinta keskinopeudella tai hieman hiljaisemmin ?

                    Tyhmä kysymys perään, onko vastuksella ja etuvastuksella eroa ?

                    Mikä rele tulisi listasta valita joka muistuttaisi eniten Ipcua:



                    --------------------------------------------------------------------------------

                    Comment

                    • Nettipepe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1341
                      • Kajaani

                      #11
                      Onko Radossa vähän harrastajan vikaa?
                      Elektroniikan termistössähän etuvastus on tosiaan vaan vastus joka on jonkin toiminnallisuuden
                      ETUpuolella.
                      Noihin muihin kysymyksiin en osaa vastata, mutta yleisesti ihmettelen miksi et voi laittaa oikeaa IPCU relettä sinne ja päästä vähemmällä.
                      Muutenkin kun tuntuu, että etuvastus ja rele kyhäelmällä et saa vieläkään aikaan järkevää toimintaa aikaan.
                      ko. rele näyttää ebayssä olevan 65€ johtosarjoineen ja varmaan joku löytyy joka ohjelmoi sen muutamalla kympillä.
                      Helposti menee miltei sama summa, kun laitat 20€ releen ja muutaman euron vastuksen + johtoja ja kutistesukkia yms... lisäksi kauheasti työtä. saadaksesi lopputuloksen joka ei toimi optimaalisesti.
                      F30 320xia
                      Ex E90 325da
                      Ex E90 320da
                      Ex E46 330D

                      Comment

                      • Rado
                        Bimmer Fanatic
                        • Feb 2006
                        • 716

                        #12
                        Vikaahan mussa on paljonkin. Diagnosointi tosin kesken tai keskeytetty .

                        Joo katselin että 60€ saa heikkoa Ipcua, mutta siis sen joutuu vielä ohjelmoimaankin ?
                        Meneekö ohjelmointi Webasto testerillä vai miten ?

                        Comment

                        • Nettipepe
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1341
                          • Kajaani

                          #13
                          Originally posted by Rado View Post
                          Vikaahan mussa on paljonkin. Diagnosointi tosin kesken tai keskeytetty .

                          Joo katselin että 60€ saa heikkoa Ipcua, mutta siis sen joutuu vielä ohjelmoimaankin ?
                          Meneekö ohjelmointi Webasto testerillä vai miten ?
                          Webaston testerillä näyttäisi menevän
                          Tosin näyttäisi olevan valmiina 30% teho asennettuna... miten toiminee ilman ohjelmointia?



                          Näyttäisi olevan tosiaan PWM ohjain / rele paketti.
                          Jos harrastaa haluat niin sitten PWM ohjain ja rele ja siitä sitten kehittelemään
                          F30 320xia
                          Ex E90 325da
                          Ex E90 320da
                          Ex E46 330D

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #14
                            IPCU ohjelmoidaan arvoille
                            Duty cycle 65%
                            Frequency 400Hz
                            Voltage 9.0V
                            Low side active

                            siitä sitten vaan askartelemaan :think
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • Rado
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 716

                              #15
                              Eikö uusi Ipcu ole jo ohjelmoitu 30% puhallukselle joka passais ainakin minulle?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎