Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 täryttää jarruttaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MNi
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2008
    • 3143
    • Tampere

    #31
    Tai autoteilemann.de: KLIK. Zimmermannin ja ATEn levyt kelpo hintaan. Tai WS-Autoteile.de: KLIK.

    Comment

    • Sallinen
      Bimmer Rookie
      • Apr 2010
      • 96
      • Kuopio

      #32
      Originally posted by 315i View Post
      Dodii

      Mulla kanssa välillä aamun ekat jarrutukset tärisyttää. Mutta mutaman jarrutuksen jälkeen ohi. Onkohan nuo "tapit/pultit" missä jarrut/satula liukuu, jumissa vaiko kierot levyt? Välillä ihan hitaassa ajossa, kun painaa jarrua, niin hidastuminen on hieman nykivää, pehmeää niiausta. Siis pintajarrutus alle 30 kmh.

      335i -07.
      Minulla oli samat oireet ja ne korjaantuivat liukutappien puhdistuksella & rasvauksella. Kannattaa ainakin kokeilla ennen uusia levyjä, kun puhdistus ei kummoinen työ ole.
      e91 320dA xDrive -12
      Porsche 911
      Audi TT

      Comment

      • Kimmo-R
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2010
        • 400
        • Tampere

        #33
        Originally posted by PEK View Post
        Itselläni oli sama ongelma nykiminen hitaassa vauhdissa ja tärinät jarruttaessa. Ongelma poistui kun vaihdoin eteen uudet Aten levyt. Nyt menty paritonnia ilman nykimisiä ja tärinöitä.
        Enks mä näin sanonut 2 sivulla
        Hifejä bemmeihin ym. tuunaamista. xHP dealer.
        --Audiokit.fi--
        BMW autohifi ryhmä Facebookissa.
        BMW i4 M50 Supercharged -23
        BMW i3 60Ah -14

        Comment

        • PEK
          Bimmer Rookie
          • Apr 2014
          • 58
          • S

          #34
          Originally posted by Kimmo-R View Post
          Enks mä näin sanonut 2 sivulla
          Jep ja isot kiitokset siittä.

          Comment

          • 315i
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2014
            • 241
            • Arctopolis

            #35
            Tack Tack kaikille.

            Comment

            • Lunza
              Bimmer Rookie
              • Feb 2014
              • 90
              • Vantaa

              #36
              Tervehdys,
              Jarrutärinään liittyvää haastetta täälläkin. Auto on sigun auto tehtaan sporttialustalla ja mittarissa 165tkm. Katsastuskin meni läpi ns "heittämällä". Ongelma on se, että auto tärisee kevyesti jarrutettaessa ajettaessa yli 60 km/h nopeudella, ei pahasti mutta sen tuntee. Mitä kovempi vauhti sen suuritaajuisempaa tärinä on. Alemmista nopeuksista jarrutettaessa täytyy oikeastaan herkistää aistejaan, että tuntee edes pientä nypytystä. Ratti ei jarrutettaessa oikeastaan vispaa mitenkään huomattavasti, ehkä pientä tärinää. Tässä alkaa olla jo paranoidisia oireita. Muuten auto kulkee normisti, ei vipata eikä väpätä.

              Autoon on viime kesän jälkeen tähän hetkeen mennessä vaihdettu tai tehty seuraavat toimenpiteet:
              • Reaktiotangot uusittu eteen
              • Tukivarret uusittu eteen
              • Jouset ja yläpään laakerit uusittu eteen (jousen poikkimenon vuoksi, ei tärinän)
              • Oikean puolen raidetangon molemmat nivelet uusittu (sisänivelessä aavistus väljyyttä ja ulkopuolen nivelen kierteet tärväsin ihan itse)
              • Jarrusatulat on purettu ihan mielenkiinnosta, mäntä puhdistettu&rasvattu ja satulat koottu. Ruosteet poistettu teräsharjalla ja liukupinnan viilattu ja voideltu.
              • Liukutapit ja niiden kumit vaihdettu
              • Levyt ovat noin tonnin ajetut Zimmermanit. Ne on viikko sitten mitattu sorvissa kiinni ollessaan ja todettu olevan suorat. Sorvarin mukaan heitto noin 5 sadasosaa, onko tuo paljon vai vähän?

              Anyway, toimenpiteillä saatiin auto kulkemaan tosi jämäkästi. Ajon jälkeen etujarrulevyjä kädellä tunnustellessa tuntuu vasen levy lämpimämmältä kuin oikea. Olisiko niin, ettei vasen satula palauta vielä riittävästi? Voisiko se johtua kumisesta jarruletkusta?

              Takajarruille en ole tehnyt vielä mitään. Voisiko tärinän aiheuttaja löytyä siis takaa? Kevyesti alhaisesta nopeudesta jarrutettaessa takaa vasemmalta kyllä kuuluu sellainen kerran kierroksella tyylisesti kahina (kuuluu siis vain ikkunan ollessa auki). Takalevyt eivät kyllä enää priimat ole. Niissä on jo ruostetta reunoilla ja kulutuspinta jokseenkin urilla. Mikäli seuraavilla tulevilla toimenpiteillä (jarruputket eteen ja taakse vielä uudet levyt, palat ja satuloiden läpikäynti) ei apua tule, niin ymmärrykseni mukaan enää voi olla kyseessä pyörien navat (lähinnä edessä). Olisiko raadilla vielä sellaisia huomioita, joita en ole huomannut? Kohtahan alusta on uusittu iskareita ja takaosan puslia lukuunottamatta

              Terkuin Lunza
              E90 320i -05

              Comment

              • Lunza
                Bimmer Rookie
                • Feb 2014
                • 90
                • Vantaa

                #37
                Jarrutustärinä on vihdoin ohitse . Vaihdoin tänään uudet takajarrulevyt ja palat. Samalla puhdistin ja rasvasin satuloiden männät ja liukutapit sekä harjasin satulan & palojen liukupinnat. Tärinän lähdettä oli todella hankala paikallistaa ja en olisi uskonut, että se takajarruista tulee. Ilmeisesti toinen levy oli mennyt kieroksi tms... Ongelman ratkaisu otti koville niin ajallisesti kuin rahallisestikin. Positiivisesti asiaa katsottuna, tulipahan uusittua melkoisen monta juttua autosta ja tutustuttua sen ominaisuuksiin.
                E90 320i -05

                Comment

                • 315i
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2014
                  • 241
                  • Arctopolis

                  #38
                  Tänäänä vaihdoin Zimmermanin madonsyömät levyt eteen, kun pari viikkoa sitten olin vaihtanut pelkät palat ja putsannut osat. Palojen vaihto ja putsaus ei auttanut tärinään, joten ostin uudet levyt.
                  Noin sata kilsaa takana ja vielä ei ole vispannut, joten so far so guud.

                  Nii ja nopeesti kävi levyjen vaihto ku oli apumeisseli mukana.
                  Attached Files
                  Last edited by 315i; 26-06-2015, 02:08. Reason: more

                  Comment

                  • Lunza
                    Bimmer Rookie
                    • Feb 2014
                    • 90
                    • Vantaa

                    #39
                    Originally posted by 315i View Post
                    apumeisseli mukana.
                    L A P S I T Y Ö V O I M A A . Meilläkin jantteri tykkää puuhastella autojen kanssa. Samanlaista hommaa teki mun kanssa moneen otteeseen. Kun ikää alkaa hänellä olla jo reippaat 14v niin jaksaa jo oikeasti keskittyä ja viedä homman loppuun .
                    E90 320i -05

                    Comment

                    • pro_tinnitus
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2007
                      • 273
                      • Etelä-Suomi

                      #40
                      Originally posted by 315i View Post
                      Tänäänä vaihdoin Zimmermanin madonsyömät levyt eteen, kun pari viikkoa sitten olin vaihtanut pelkät palat ja putsannut osat. Palojen vaihto ja putsaus ei auttanut tärinään, joten ostin uudet levyt.
                      Noin sata kilsaa takana ja vielä ei ole vispannut, joten so far so guud.

                      Nii ja nopeesti kävi levyjen vaihto ku oli apumeisseli mukana.
                      Valehteleekos silmäni kun näyttää tuo uusi olevan halkaisijaltaan isompi mitä vanha levy? Vai kuvakulmasta johtuva. Kai muistit laittaa rasvaa jarrupaloihin satulaan osuviin kohtiin. Itse en viimeksi muistanut ja kitinät alkoivat heti kostealla kelillä. Nyt on rasvat jokapaikassa ja kitinät poissa. Ei muuten tuo zimmermannin maali ole kovin kestävää, joten toivotaan että madonsyömissä pysyy paremmin.
                      E90 320d -05
                      EX: Z3 E36/8 3.0i

                      Comment

                      • pro_tinnitus
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2007
                        • 273
                        • Etelä-Suomi

                        #41
                        Originally posted by Lunza View Post
                        Jarrutustärinä on vihdoin ohitse . Vaihdoin tänään uudet takajarrulevyt ja palat. Samalla puhdistin ja rasvasin satuloiden männät ja liukutapit sekä harjasin satulan & palojen liukupinnat. Tärinän lähdettä oli todella hankala paikallistaa ja en olisi uskonut, että se takajarruista tulee. Ilmeisesti toinen levy oli mennyt kieroksi tms... Ongelman ratkaisu otti koville niin ajallisesti kuin rahallisestikin. Positiivisesti asiaa katsottuna, tulipahan uusittua melkoisen monta juttua autosta ja tutustuttua sen ominaisuuksiin.
                        Joo ihan hyvin olet alustaa korjaillut , mutta lisäksi vaihtaisin tuolta takaa tukivarsien puslat, varsinkin narinahela alkaa tuon ikäisessä olemaan vaihtokunnossa. Hyvä että tuli pelkillä jarrulevyjen vaihdolla kuntoon. Kannatta varoa jarruletkuja noissa hommissa etteivät murru ja käy kuin minulla. Jarruputket menivät letkujen mukana vaihtoon kun olivat käytännössä melkein hitsautuneet kiinni putkiin.
                        E90 320d -05
                        EX: Z3 E36/8 3.0i

                        Comment

                        • Lunza
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2014
                          • 90
                          • Vantaa

                          #42
                          Tämän tyyppiset asiat autossa ja pienemmätkin häiritsevät minua siinä määrin, että ne on saatava kuntoon. On ihmisiä, joita tällaiset eivät haittaa tai eivät siitä välitä. Nyt olen seuraavaksi taistelussa ovien tiivisteiden natinoita vastaan. Aina löytyy jotakin "harrastettavaa" .

                          Hyvät pointit, Pro Tinnitus. Takatukivarsien puslat tuntuvat vielä tiukoilta. Hankin jo varastoon valmiiksi ylemmän tukivarren rungon puoleisen helan ja epäkeskopultin + aluslevyn molemmille puolille. Huoltofirma ei talvella uskaltanut 4-pyöräsuuntauksessa avata niitä väkisin. Minulla ei vain ole työkaluja joilla nuo voisi itse vaihtaa, joten odottelen seuraavaa huoltoa.
                          E90 320i -05

                          Comment

                          • 315i
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2014
                            • 241
                            • Arctopolis

                            #43
                            Kuvakulma on huono ja siittä johtuu tuo "kokoero". Saman kokoset ovat ja vielä hyvin toimineet.

                            Comment

                            • pro_tinnitus
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2007
                              • 273
                              • Etelä-Suomi

                              #44
                              Originally posted by Lunza View Post
                              Hyvät pointit, Pro Tinnitus. Takatukivarsien puslat tuntuvat vielä tiukoilta. Hankin jo varastoon valmiiksi ylemmän tukivarren rungon puoleisen helan ja epäkeskopultin + aluslevyn molemmille puolille. Huoltofirma ei talvella uskaltanut 4-pyöräsuuntauksessa avata niitä väkisin. Minulla ei vain ole työkaluja joilla nuo voisi itse vaihtaa, joten odottelen seuraavaa huoltoa.
                              Noita pultteja ei tarvitse vaihtaa suuntauksessa tai puslien irroituksessa. Tai jos haluat niin voin myydä sinulle 8x pulttia ja 8 mutteria. Ostin nuo varmuuden vuoksi, mutta korjaajan mielestä entiset olivat täysin kunnossa. Tuo suuntaus vaatii yleensä lämmitystä, ei ne pultit muuten aukea , varsinkin raidetangopäät ovat yleensä tiukassa.
                              E90 320d -05
                              EX: Z3 E36/8 3.0i

                              Comment

                              • juhi5
                                Newbiemmer
                                • Nov 2014
                                • 7
                                • porvoo

                                #45
                                Täälläkin tärinää vauhdissa jarruttaessa Autossa on vakionopeuden säädin jarrutoiminnolla, piruuttani kokeilin sillä jarruttaa ihan kunnolla ja tärinä on hurja, paljon kovempi kuin polkimella jarruttaessa.
                                Tietääköhän kukaan jarruttaako toi vakionopeuden jarrutoiminto takajarruilla enemmän kuten auton ajonvakautus järjestelmä esimerkiksi tekee, näin olen ainakin kuullut.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎