Announcement

Collapse
No announcement yet.

E91 täryttää jarruttaessa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • larippa
    Bimmer Rookie
    • Jun 2015
    • 110
    • hki

    #76
    Onko tästä viasta nyt siis selvyyttä mikä loppupeleissä on aiheuttaja?
    +60km/h vauhdista jarruttaessa täristää, 105tkm ajettu auto, alkuperäisille levyillä ilmeisesti. Tekee kummallakin vanteilla samaa.
    - Levyt?
    - Jarrusatuloiden jumitus?
    - Jokin pusla?
    e90 335i AT
    JB4, MHD race flash E45, VRSF DP

    Comment

    • Nutcase
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2010
      • 280
      • Kymenlaakso

      #77
      Originally posted by larippa View Post
      Onko tästä viasta nyt siis selvyyttä mikä loppupeleissä on aiheuttaja?
      +60km/h vauhdista jarruttaessa täristää, 105tkm ajettu auto, alkuperäisille levyillä ilmeisesti. Tekee kummallakin vanteilla samaa.
      - Levyt?
      - Jarrusatuloiden jumitus?
      - Jokin pusla?
      Aika vähän ajettuhan tuo on, mutta useammassa autossa ollut syypäänä edellamainituille oireille jumiutuvat satulat. Kannattaa ensitöiksi mennä halvimman mukaan eli putsata/herkistää ne saulat/liukupinnat ja viimekädessä hapolla puhtaaksi tai uudet satulat.

      Comment

      • Orvix
        BTCF Member
        • Sep 2008
        • 140
        • Akaa

        #78
        Omastani jarrujen tärräys hävisi tukivarren puslalla numero 10.


        Jos haluaa vähän parempaa niin tilalle käy suoraan M3:n pusla. Se on kokonaan umpikumia eikä Lemförderina maksanut paikallisesta varaosaputkasta muutamaa kymppiä enempää. En kyllä ajossa mitään eroa huomannut, mutta tulihan hyvä mieli.

        Vaihdoin puslan ruuvipenkissä Bilteman ulosvetäjällä. Apuun tarvittiin vielä järeähkö letkunkiristin, jolla puslan sai puristettua läjään ja mahtumaan tukivarren reikään. Puslassa on sellainen V-mallinen leikkaus. En lähtisi kyllä vaihtamaan auton alla vaikka navanpuoleisen pallonivelen turvamutteri oli aivan helvetin tiukka loppuun asti.

        Mitä mieltä raati on kun nämä alustan pultit ja mutterit pitäisi aina vaihtaa käsittääkseni uusiin. Vanhoja olen aina käyttänyt ja vielä on pysynyt pyörät kyydissä mukana.
        E91 325d -10 M-Sport

        Comment

        • teko
          Bimmer Rookie
          • Oct 2012
          • 45
          • Helsinki

          #79
          Originally posted by teko View Post
          Ei helvetti, että nää tärinät ärsyttää. Edellisessä X3:ssa ratti alkoi täristämään ja se loppui etujarrulevyjen vaihdolla (tuolla X3-puolella ollaan muuten sitä mieltä, että tärinät ei varmasti johdu jarrulevyistä )

          Auto vaihtui E90 325 sedaniin. Huomasin vähän ajan päästä, että ratti täristää. Vaihdoin etujarrulevyt ja tärinä loppui. Vein auton katsastukseen heti levyjen vaihdon jälkeen ja sanoin katsastusmiehelle, jos voi tsekkaa kaikki puslat, kun ratti on tärissyt jarruttaessa. Mitään vikaa ei löytynyt. Hän sanoi, että jos ratti tärisee jarruttaessa, niin vika on levyissä. Jos alkaa hakemaan jarruttaessa, niin sitten vika on jossain puslassa/muualla.

          Nyt 10tkm myöhemmin ystävämme ratin tärinä on taas palautunut. Huomasin eilen, että kello oikein helisee kädessä, kun jarruttaa. Alle 60km/h ei täristä. 80-100km/h vähäistä tärinää. Yli 100km/h vispaa niin perkeleesti.
          Uudet talvikumit vaihdettiin alle ja tasapainotettiin. Nyt ratti ei enää täristä jarruttaessa, eli tasapainotus on nähdäkseni ensimmäinen asia mikä kannattaa tehdä, jos ratti alkaa täristämään jarruttaessa.

          Comment

          • velallinen
            Newbiemmer
            • Jan 2017
            • 3
            • Savonlinna

            #80
            Noniin.... Nyt oon itekkin takajarrut huoltanut(purkanut,hionut,kiillottanut,rasvannut,u udet levyt ja palat kahteen otteeseen laitettu), ja taas on tärinät takasin 7000km ajon jälkeen.

            Viimesimmän remontin yhteydessä huomasin jotta takanapa on heitollaan ihan reilusti kuskinpuolella, ja apparin puolella aavistuksen. Laakerit on kaksivuotta ajetut eikä laakereiden vaihdolla aikanaan ollut mitään vaikutusta tärinöihin.

            Kysyisinkin nyt jotta voiko heitto johtua vetareista? vaiko tilaanko suosiolla uudet navat ja laakerit taakse? Ebaysta ei nuo navat niin mahottomia maksa.
            E91 320D M47 -vm07

            Comment

            • larippa
              Bimmer Rookie
              • Jun 2015
              • 110
              • hki

              #81
              Itselläkin aivan hervoton täristys 60km/h jälkeen.
              On tämä kyllä hitto kumma ongelma kun maailmalla ihmiset valittelevat samaa sekä tälläkin foorumilla, mutta kukaan ei ole ilmeisesti onnistunut paikallistamaan todellista tärinän aiheuttajaa vai onko niitä sitten useampia...
              e90 335i AT
              JB4, MHD race flash E45, VRSF DP

              Comment

              • awd-69
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2015
                • 229
                • Sawo

                #82
                Ilmoittaudun tärisien joukkoon. Horkkapotilas E90 LCI.
                Tuossa jo talven aikana oli tärinää jarruttaessa, ei aina, ihan satunnaista. Lisääntyi kokoajan, ollen loppuaikana jokapäiväistä. Vauhtia piti olla n.70km/h, jotta horkkapotilas tulee esille.

                Kevyt jarrupolkimen hipistely siis tuo horkan esiin.

                Kulmat säädetty, on kohillaan. Uudet kumit alla, tasapaino kohillaan. (GY)

                Alustan puslat käyty läpi, ei ihmeitä.

                Nyt sitten ajettu maantietä 14xxkm, johon mahtuu yksi oikein tiukka hätäjarrutus.

                En nyt voi vannoa, et missä kohti horkkapotilas parani, mut ei enää täristä. ...... Alla kilometrejä n.500....
                F10 530d xdrive LCI

                EX: E90 320d xdrive LCI

                Comment

                • Jani_88
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2010
                  • 367
                  • jkl

                  #83
                  Kokeilkaa nyt se että auto vapaalle ja käppäri päälle, sitten riuska ote etupyörästä, ja nytkäytätte auton pituussuunnassa. Tällä viikolla parit reaktiotangon puslat asiakkaille näyttänyt tällä konstin.

                  Comment

                  • Driver22
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2006
                    • 2098
                    • *

                    #84
                    Kannattaa ainakin jarruja tarkkailla että laahaako jokin nurkkaus tai useampi... se nimittäin aiheuttaa aika mukavia tärinöitä. Ihan kädellä tunnustella onko satula/levyt kuumia tai jopa vanne. Jos yksi on muita lämpimämpi niin siinä on ainakin yksi varma merkki ongelmasta.

                    Alustan puslathan voi myös löystyä ilman että niissä näkyisi ulkoisesti mitään ongelmaa, eikä katsurikaan välttämättä huomaa. Nivelten väljyyden huomaa kyllä heti.

                    Lisäksi itse olen vuosien aikana huomannut että läheskään kaikissa rengasliikkeissä ei osata asiaansa... painoja lätkitään vain sokeana miten se kone sattuu näyttämään. Vuosi aikaa ostin uudet vanteet ja vein Vianorille ja hirveä tärinä aina kun vauhti nousi yli 60km/h... vein sitten kaverille joka totesi että puolet liikaa painoja, uudelleen tasapainotus järjen kanssa tärinät katosi siihen.
                    Last edited by Driver22; 10-05-2017, 12:35.
                    F31 330D Xdrive M-Sport

                    Comment

                    • Dualfun
                      Moderator
                      • Jan 2003
                      • 17845
                      • PKS

                      #85
                      Originally posted by Driver22 View Post
                      Lisäksi itse olen vuosien aikana huomannut että läheskään kaikissa rengasliikkeissä ei osata asiaansa... painoja lätkitään vain sokeana miten se kone sattuu näyttämään. Vuosi aikaa ostin uudet vanteet ja vein Vianorille ja hirveä tärinä aina kun vauhti nousi yli 60km/h... vein sitten kaverille joka totesi että puolet liikaa painoja, uudelleen tasapainotus järjen kanssa tärinät katosi siihen.
                      +1

                      Lisäksi vanteen keskitys napaan, sekä miksei ihan jarrulevynkin. Puhtaat pinnat, jotta vanne istuu tasaisesti jarrulevyä vasten ja jarrulevy samoin napaan. Vanteessa oikeankokoiset keskitysrenkaat (saati että puuttuu kokonaan!) ja tiukka sovitus navan kehälle. Pulttien kiristys hiljalleen ristiin, lisäten kiristystä kohti momenttia 2-3 kertaa.
                      E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                      E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                      E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                      E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                      ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                      ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                      ½
                      G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                      Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                      Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                      Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                      Comment

                      • awd-69
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2015
                        • 229
                        • Sawo

                        #86
                        Ylläolevat toimenpiteet tehty, ei erikoista.
                        Ps. Edelleen tärinää loistaa poissaolollaan....
                        F10 530d xdrive LCI

                        EX: E90 320d xdrive LCI

                        Comment

                        • Driver22
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2006
                          • 2098
                          • *

                          #87
                          Jos tärisee niin vaihtoehdot

                          -jarrut laahaa tai levyt kierot
                          -alustan puslat tai nivelet väljät
                          -renkaat huonosti tasapainotettu tai vanteissa/renkaissa liikaa heittoja

                          Ei näissä mitään mystistä ole.
                          F31 330D Xdrive M-Sport

                          Comment

                          • MtR
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2016
                            • 36
                            • Vantaa

                            #88
                            Laakeriltaki vois kuulostaa, eikä kannata välttämättä hämääntyä siitä et vasta olis vaihdettu ku noita on nii helppo ylikiristää, nimimerkillä kokemusta on ku 18 veenä vaihoin ventoon takapyörän laakerin
                            Aina pitää yrittää

                            E70 3.0d
                            Ex
                            E91 320dA, E61 530dA, E91 320d, E65 730dA, E46 320d

                            Comment

                            • Banned
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2014
                              • 518
                              • Sisä-Savo

                              #89
                              Mulla otti etujarrulevy epätasaisesti. Kokeilin uudella levyllä ja sama homma. Hyllyssä oli valmiiksi uusi laakeri ja vaihdoin sen pakoilleen. Sen jälkeen otti tasaisesti paloihin kiinni vanhakin levy. Tärinät ajaessa ja jarruttaessa hävisi, mutta kun kovemmasta vauhdista alottaa jarruttamaan, niin pari kertaa nykäisee silti rattia. Laakerin vaihdossa vaihtuu koko napa, joten laakeria ei tarvitse kiristellä. Vielä voisi kokeilla laakeria toisellekin puolelle ja sen jälkeen vielä uudella levyllä. Taidan kumminkin ensin odotella, jos se tuolla asettuisi ajan kanssa kun levy vähän kuluu vielä. Liukutapit on myös putsattu ja voideltu.
                              KTM 990 Adventure
                              Passat GTE

                              Comment

                              • prh'
                                Bimmer Rookie
                                • May 2018
                                • 122
                                • Seinäjoki

                                #90
                                Mulla oli tota tärinää myös tuossa e91:ssä ja ensitöikseni vaihdoin etulevyt ja palat, koska olivat muutenkin vaihdon tarpeessa. Herkistelin tietty satulojen liukutapit ja tarkastin, että kaikki liikkuu hienostin. Noh muutaman tuhannen kilometrin jälkeen taas sama. Tämä täristi ainoastaan kun kevyestin jarrutti. Tärinä oli sellaista aaltomaista nykimistä.

                                Muutama 120 km/h -> 0 km/h jarrutusta eikä ole ainakaan vielä tullut takaisin.
                                Useampi tuhat kilsaa nyt päästelty.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎