Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takapyörän laakerin vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arben
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2011
    • 1119
    • suomi

    Takapyörän laakerin vaihto

    Onkos jollain hyvää ideaa millä saa vetarin irti navasta ? 30t painettu prässillä mutta ei liikahdakkaan..rihlat ikäänkuin kääntyneet päällekkäin.
  • Tonton
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 9101
    • Raisio

    #2
    Pillillä napa punaseks ja vetariin kylmä spraytä
    Samalla painaa prässillä
    sigpic
    M-B Vito -22
    Transit Custom -18
    Yamaha vx ho cruiser -22
    Kodin kylpytilojen saneeraus ja rakennustyöt V-S aluella
    [email protected]

    Comment

    • suppari
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2006
      • 4049
      • Turku

      #3
      Ne on joskus piukassa. Mulla on helvetin iso ulosvetäjä, joilla nuo on aina irronnut. Mutta jos 30tonnin prässillä ei irtoa niin melko varma ettei irtoa millään.
      sigpic
      P:0409699000

      JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
      tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
      huollot/korjaukset!

      BMW E&F sarjaan.
      Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
      8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
      AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9138
        • Oulu

        #4
        Aika hyvinhän tässä jo tullutkin. Ulkokehälle lämpöä, vetarille kylmää. Reilu ulosvetäjä punelle ja keskitappiin lekalla iskua. Tuolla iskulla saadaan melkoinen dynaaminen voima, vaikka 30 tonnia staattista ei liikauttaisikaan. Prässin kaverina voi käytää myös paineilmatalttaa, jolla saa liitokseen lähelle tärinää aikaiseksi.
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • uijui
          Bimmer Rookie
          • Jun 2010
          • 172
          • suomi

          #5
          Originally posted by Clavurion View Post
          Aika hyvinhän tässä jo tullutkin. Ulkokehälle lämpöä, vetarille kylmää. Reilu ulosvetäjä punelle ja keskitappiin lekalla iskua. Tuolla iskulla saadaan melkoinen dynaaminen voima, vaikka 30 tonnia staattista ei liikauttaisikaan. Prässin kaverina voi käytää myös paineilmatalttaa, jolla saa liitokseen lähelle tärinää aikaiseksi.
          Joku kunnon irrotusöljy kera lämmön joka päivä ja viikko odotusta.

          Comment

          • arben
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1119
            • suomi

            #6
            Originally posted by uijui View Post
            Joku kunnon irrotusöljy kera lämmön joka päivä ja viikko odotusta.
            Lämpöä annettu alusta alkaen,tän päivän tulos hajonnut prässi kaverilla oli sama vika,koitti rukouksista prässiin,ei irronnut..autokeskus sen sai irti sit mut kuulemma heidän erikoistyökalu myös hajosin osittain. Jos ei ala irtoamaan haen toisen vetarin/navan,sit voi surutta painaa vaikka 100t prässillä ja kattoa mikä pettää
            Last edited by arben; 04-03-2015, 22:36.

            Comment

            • Bullitt
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 2786
              • Turku

              #7
              Originally posted by arben View Post
              Lämpöä annettu alusta alkaen,tän päivän tulos hajonnut prässi kaverilla oli sama vika,koitti rukouksista prässiin,ei irronnut..autokeskus sen sai irti sit mut kuulemma heidän erikoistyökalu myös hajosin osittain. Jos ei ala irtoamaan haen toisen vetarin/navan,sit voi surutta painaa vaikka 100t prässillä ja kattoa mikä pettää
              Autokeskus sai irti, mutta silti pitää hommata osia, jos ei ala irtoamaan?

              Meillä on hajonnut 3 Bilteman hydraulista työkalua ja yksi Bemarin alkuperäinen, mutta toisaalta laakereitakin on vaihdettu satoja, muistakin kuin kolmosista.


              Comment

              • arben
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2011
                • 1119
                • suomi

                #8
                Originally posted by Bullitt View Post
                Autokeskus sai irti, mutta silti pitää hommata osia, jos ei ala irtoamaan?

                Meillä on hajonnut 3 Bilteman hydraulista työkalua ja yksi Bemarin alkuperäinen, mutta toisaalta laakereitakin on vaihdettu satoja, muistakin kuin kolmosista.
                Rahallisesti halvempi homma vaihtaa käytetty vetari/napa..ja se että se on jo purettu.

                Comment

                • suppari
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2006
                  • 4049
                  • Turku

                  #9
                  Tänäänkin irtosi yksi tuolla mun kalulla. Ei auttanut lämpö ja kylmä ja pienempi kaksileukainen vetäjä. Tällä irtos kylmänä. Tällä on painettu lähempänä tuhansia kuin satoja kertoja. Työkalu on 60-luvun lopun Saab korjaamokalu 30 vuotta merkkiliikkeessä
                  sigpic
                  P:0409699000

                  JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                  tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                  huollot/korjaukset!

                  BMW E&F sarjaan.
                  Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                  8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                  AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                  Comment

                  • Bullitt
                    BTCF Member
                    • Jul 2002
                    • 2786
                    • Turku

                    #10
                    Saabit nyt onkin rakennettu vähän niiku traktorit, niin niissä tarvii järeämpiä työkaluja.
                    Last edited by Bullitt; 06-03-2015, 00:05.


                    Comment

                    • arben
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1119
                      • suomi

                      #11
                      Hain toisen olka akselin purettu 08vm 320d..realoem mukaan se ei käy autooni? Realoem syötän oman auton tiedot,sen mukaan sit taas mun auton napa käy 320d :O

                      Eroa noissa olka akseleissa on laakerin koossa,vetarin rihlamäärä 99% sama. Sen enenmpää en tutkinut. Pakko kai se koittaa on käykö se,ihmetyttää tosiaan että mun 325d napa käy minkä ikäiseen 320d.. Kaikenkaikkiaan helvetin epäselvä homma..

                      Jos näin käy että se sopii sinne,onko laakerin kestävyydessä eroa?85mm vs 75mm..
                      Last edited by arben; 09-03-2015, 22:21.

                      Comment

                      • suppari
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2006
                        • 4049
                        • Turku

                        #12
                        Kai se ainakin abs sotkee kos kerran halkaisija on eri?
                        sigpic
                        P:0409699000

                        JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                        tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                        huollot/korjaukset!

                        BMW E&F sarjaan.
                        Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                        8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                        AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                        Comment

                        • e46touring
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2003
                          • 1321
                          • Tornio

                          #13
                          Originally posted by arben View Post
                          Hain toisen olka akselin purettu 08vm 320d..realoem mukaan se ei käy autooni? Realoem syötän oman auton tiedot,sen mukaan sit taas mun auton napa käy 320d :O

                          Eroa noissa olka akseleissa on laakerin koossa,vetarin rihlamäärä 99% sama. Sen enenmpää en tutkinut. Pakko kai se koittaa on käykö se,ihmetyttää tosiaan että mun 325d napa käy minkä ikäiseen 320d.. Kaikenkaikkiaan helvetin epäselvä homma..

                          Jos näin käy että se sopii sinne,onko laakerin kestävyydessä eroa?85mm vs 75mm..
                          Kuten suppari jo kirjoitti ABS sekaisin JOS laakerin koko/ABS kehä eri muilla akseleilla.

                          Tuo laakerin koko ero VOI johtua tehdas tilausvaruste erosta. JOS auto E90 320D on tilattu
                          viranomaisvarusteilla = $102S on mm. pyörälaakerit pykälää isommat eli 85mm 75mm sijaan.

                          päällepäin mitään purkamatta laakerin koko erot näkee vetoakselin kiinnitysmutterista.
                          75mm laakeri >> Mutteri M24 x 1,5 >> AV 30
                          85mm laakeri >> Mutteri M27 x 1,5 >> AV 36
                          __________________________________________________ ____________
                          Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                          Comment

                          • Kouris
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2005
                            • 685

                            #14
                            Olipa tiukassa omassakin vetari. Ehkä 10t tarvi että paukahti liikkeelle. Vielä enemmin v_tutti ehkä se että vaikka sen sai irti niin eipä se käsineen meinannut mennä paikalleen millään. Olisi ehkä ollut viisasta viilata booreja vähän mutta eipä ollut sellaista viilaa juuri saatavilla. Ohessa kuva miten noita vetareita voi painella paikallaan ollessa. Kuvassa on 25t sylinteri paikallaan.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎